Författare Ämne: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot  (läst 531266 gånger)

Inloggad sextio8

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 446
  • Affärsomdömen: 32
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot
« Svar #1110 skrivet: lördag 26, januari 2019, 17:51:19 »
fortfarande köparens marknad enligt mig.

Inloggad fredrikwall67

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 287
  • Affärsomdömen: 13
« Svar #1111 skrivet: torsdag 11, april 2019, 19:18:34 »
Om det inte vänder nu så ser jag inget stöd föränn neråt 14.00. Kan vara en bullflagga som är under byggande nu också, men då får det inte gå mycket lägre.  14,950 nu (för framtida referens)

Inloggad fredrikwall67

• Palladiummedlem
« Svar #1112 skrivet: fredag 12, april 2019, 21:10:56 »
Köper nu igen på 15,01
« Senast ändrad: fredag 12, april 2019, 21:12:37 av fredrikwall67 »

Inloggad I_am_mine

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1011
  • Affärsomdömen: 23
« Svar #1113 skrivet: tisdag 25, juni 2019, 05:30:52 »
Det känns ganska tacksamt att köpa silver nu när guld har stuckit iväg så fruktansvärt, frågan är bara om Silver släpar efter och kommer ta sig eller om det lever ett helt eget liv

Jag vet att många pratar om gold/silver ratio men det känns mer och mer som om detta är ett påhitt från silverpumpare och inget verklighetsbaserat.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1404
  • Affärsomdömen: 44
« Svar #1114 skrivet: tisdag 25, juni 2019, 09:47:27 »
Det känns ganska tacksamt att köpa silver nu när guld har stuckit iväg så fruktansvärt, frågan är bara om Silver släpar efter och kommer ta sig eller om det lever ett helt eget liv

Jag vet att många pratar om gold/silver ratio men det känns mer och mer som om detta är ett påhitt från silverpumpare och inget verklighetsbaserat.
Jag är absolut ingen silverpumpare men däremot så tror jag på vad som kallas ”reversion to the mean”, dvs när det slår för långt åt ena hållet så kommer det förr eller senare att slå tillbaka.

Men vad gäller att silver släpar efter det guldet stuckit iväg så är det faktiskt vad som normalt verkar hända: guld först och sedan när trenden är tillräckligt bekräftad så kommer silvret. Ge det ett par veckor (ffa tills efter avslut på fredag).

En annan tidsrelation är som bekant att gruvorna oftast ligger före metallen. First Majestic (silver major) drog ca 10% igår, och diverse silverjuniorer har fullständigt exploderat, vilket man kan välja att tolka som föraning om kommande rörelse i silverpriset.

Men sedan finns det givetvis argument åt andra hållet: guld är pengar, silver är en råvara, centralbanker köper guld, inte silver, osv.

Min egen gissning är att om guldets utbrott bekräftas (dvs vi faller inte tillbaka under 1370 de närmaste veckorna) så kommer det att komma ett silverrace som får guldet att blekna. Men jag tror också att det kommer att följas av en brutal korrektion nedåt medan guldet kanske klarar att etablera sig på en högre nivå.

Man skall inte leka med silver om man inte har en mage av järn :-)

Inloggad I_am_mine

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1011
  • Affärsomdömen: 23
« Svar #1115 skrivet: tisdag 25, juni 2019, 12:37:42 »
Jo jag har sen jag började med detta ändrat uppfattning lite från att nästan bara ägt silver till att faktiskt äga en hel del guld vilket jag är glad för nu och jag kommer nog mest handla guld framöver också men innan dess blir det ett litet silverköp för det känns rätt i tiden

Utloggad Rödlöga

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 344
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #1116 skrivet: tisdag 25, juni 2019, 13:04:27 »
Jag tror att det är ganska vanligt att man som ny ädelmetallsamlare gör "misstaget"  :D och börjar med att köpa bara silver, och sedan ändrar sig ? .......jag gjorde det själv.
När jag förstod hur mycket plats det tog (och hur otroligt tungt det blev) att äga större mängder med silver, så gick jag helt och hållet över till guld.
Sedan ett antal år tillbaka anser jag att det är bättre att äga ädelmetall som har mindre volym och vikt, men som har ett betydligt högt värde.
Sen är det ju en 100%-ig sanning att det finns mängder med jättefina silvermynt och silvermedaljer att köpa, och som jag gärna vill äga.

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2162
  • Affärsomdömen: 69
« Svar #1117 skrivet: tisdag 25, juni 2019, 13:16:56 »
Jag köper guld mer på allvar och silver som hobby. Har ingen större förhoppning på att silverspot ska rusa iväg under min livstid.

Inloggad sff123

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1081
  • Affärsomdömen: 34
« Svar #1118 skrivet: tisdag 25, juni 2019, 16:10:12 »
Jag köper guld mer på allvar och silver som hobby. Har ingen större förhoppning på att silverspot ska rusa iväg under min livstid.
Va är du sjuk är det allvarligt hur lång tid har du kvar :o ;)
Njaaa jag tror att Ag kommer fortsätta vara bråkigt ett tag till men....,
jag tror oxå att det kommer ta ett kliv till och en ny lägstanivå runt 17 :)
Men mycket beror på hur storebror spänner musklerna framöver tycker det är lite tidigt att ropa halelulja price the lord :)
Onekligen har det tagit riktig sats den här gången om det räcker det återstår att se :)

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2162
  • Affärsomdömen: 69
« Svar #1119 skrivet: tisdag 25, juni 2019, 16:19:52 »
Va är du sjuk är det allvarligt hur lång tid har du kvar :o ;)

Nää, jag är bara väldigt, väldigt gammal.  :)

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
« Svar #1120 skrivet: tisdag 25, juni 2019, 16:29:27 »
Jag tror att det är ganska vanligt att man som ny ädelmetallsamlare gör "misstaget"  :D och börjar med att köpa bara silver, och sedan ändrar sig ? .......jag gjorde det själv.
Jag tror att din beskrivning stämmer på väldigt många här, inklusive mig själv. Jag har dock efter omsvängningen från silver till guld gjort en ganska kraftig omväxling till valvguld för att slippa förvaringen och få bättre likviditet (jo, jag känner till argumenten om ”if you don’t hold it...”, så låt oss inte gräva i den gropen just nu).

Men även om jag själv satsar mest på guld så går det inte att komma ifrån att silver är skoj och intressant (inte minst gruvjuniorerna). Jag undrar bara om de som börjat med PM långt senare än vi (och är kvar i fasen där man tror på silver som den ultimata vägen till get-rich-quick) kanske lägger hela sin PM-investering i silver av fel anledning.

Inloggad JohanB

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 44
  • Affärsomdömen: 4
« Svar #1121 skrivet: onsdag 07, augusti 2019, 15:57:49 »
Silvret har gått upp i $17,07/oz nu. (SEK 164/oz)

https://silverprice.org/

Inloggad fredrikwall67

• Palladiummedlem
« Svar #1122 skrivet: onsdag 07, augusti 2019, 17:01:09 »
Silvret har en hel del motsånd att jobba igenom, till skildnad från guldet som bara har raka vägen upp. Men det jobbar på fint. Första var väl 16,75 nu är den en hel racka motsånd att ta sig över innan 18. Sen är det tufft hela vägen till över 24.

Inloggad fredrikwall67

• Palladiummedlem
« Svar #1123 skrivet: onsdag 07, augusti 2019, 17:07:43 »
Självklart är det bra att Guldet i princip saknar tekniska motstånd, det fär gärna gå till 2500. Med Silver/Gold ratio på 88 blir det Silver 28. Trolgare är väl en ratio på kanke 70 om guld tar sig upp till 2500. Nu leker jag bara med siffror

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
« Svar #1124 skrivet: onsdag 07, augusti 2019, 18:15:21 »
Vilken dag! Silvret upp 3.8% just nu. First Majestic upp 9.5%. Lite små silverjuniorer upp sådär 14-15%. Det är såna här dagar man skall se till att tänka tillbaka på när frosten kommer.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Kärlek med förveckling by MrLibertad
Idag kl. 16:54

JZ checkar in by Kalle4001
Idag kl. 16:32

Tips till första guldköpet? by sff123
Idag kl. 14:33

Silver som privatperson? by JohanB
Idag kl. 14:06

Hej! (Andy) by sextio8
Idag kl. 12:24