investera i guld och silver   

investera i silver

+-

Författare Ämne: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot  (läst 38287 gånger)

Utloggad Åbama

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 444
  • Affärsomdömen: 0
SV: Tråden för kommentarer angående silverspot
« Svar #160 skrivet: lördag 23, juni 2012, 01:04:32 »
Jag förstår fortfarande inte hur ett lågt pris kan vara ett problem? Jag ser det mer som en möjlighet!

När jag köpte mina första kilon för runt tusenlappen per kilo, var det smått magiskt. När jag sedan köpte på under 10 USD/Oz gjorde jag en fantastisk affär. När jag köpte på 15 USD/Oz gjorde jag även då en fantastisk affär. När silverpriset sedan tangerade 40 USD/Oz såldes en hel del av som vinsthemtagning i väntan på korrigering. Sjunker ädelmetallpriserna igen lär jag ackumulera mer kapital i ädelmetall.  :P

Utnyttja svängningarna i marknaden för att ackumulera kapital istället, för att oroa dig för dem.
Sedan tror jag det är ett misstag att stirra sig blind på grafer, fixera sig på siffror som 30 USD/oz som någon magisk gräns, lyssna på predikanter som uppenbart talar i egen sak.

Då var du tidigare ute än jag på silver. Jag köpte på runt 2000kr när jag startade om nyligen(2007-2008)... Som minst kanske 1400kr/kg på tradera. Jag minns tillbaka till ca 1975 då jag och syrran lånade 100kr av föräldrarna och gick till banken och växlade den till enkronor. (I första hand för att hitta 1958, 1959 enkronor som ju är lite ovanligare än andra. Då jag samlade mynt och hade Tonkin-guiden.) De vi fann sparade vi, resten växlade vi tillbaka i affären... Detta upprepade vi massa gånger... ;-)

Jag har fortfarande kvar dessa silver-kronor som förutom silverökningnen dessutom har lite extra premium ;-)

Men som du säger är det en långsiktig affär. Dessa små toppar och dippar (+-40%) spelar mindre roll...

/H

Jag köpte guld runt 2007 för att jag hade en känsla att något var på gång i världsekonomin. Har visserligen köpt silver tidigare än det och precis som du, har jag faktiskt kvar det. Knasigt bra värdeutveckling när man tänker efter, men de stora investeringarna av silver gjorde jag faktiskt 2008. Detta då jag förundrades att inte silvret hängt med guldet upp. Det kom ju också senare som bekant.

Du belyser också en intressant sak, silver i mynt!

Silvret i mynten fanns ju där och det fanns också av en orsak. För att garantera innehavaren av myntet att det inte bara var en värdelös stansad plåtbricka, utan att det fanns ett inbyggt underligande värde i valutan. Tittar man på gamla sedlar ser man också detta. Till och med på den svenska 1-kronors-sedeln, stod det att denna kunde lösas in mot guld. På den danska 1 Krone´s-sedeln stod det att denna gick att lösa in mot sølv. Samma sak på de norska sedlarna. På de finska att 1-marks-sedeln gick att lösa in mot guldmynt.

Att det togs bort var helt enkelt då värdet på silvret i mynten kom att överstiga det nominella (inflaterade) värdet i mynten. Det var ju också därför du och din syster kunde växla till er era mynt som antingen inte hade blivit tagna ur cirkulation eller upptäckta av någon annan medveten person. Därför också göra er en förtjänst. Det vittnar om ett riktigt bra affärssinne vid vad jag förmodar redan var unga år, grattis!  :)

Jag kan tycka det är intressant att silvret i förhållande till guldet straffats så hårt den senaste nedgången. Jag tror å andra sidan att uppsidan mycket väl kan bli intressant när det väl vänder upp. Att vi nått botten är jag däremot inte alls lika säker på. För mig spelar det däremot mindre roll. Långsiktigt har valutors värden genom utspädning alltid utvecklats nedåt i förhållande mot ädelmetaller. Det är också därför kopplingar till guld och silver tagits bort i valutor. Det är därför dina enkronor som du och din syster var förutseende nog att växla till er, bara ökat i värde och köpkraft, medan motsvarande krona utan silverinnehåll blivit allt värdelösare.

Utloggad Silvermånen

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 127
  • Affärsomdömen: 5
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot
« Svar #161 skrivet: lördag 23, juni 2012, 07:34:25 »
Silvret var nere näsan på sitt stöd 26, nu blir det spännande tror vi tog botten,personligen har jag tankat mycket tror att Q4 kommer att bli ett kannon kvartal för metaller.
« Senast ändrad: lördag 23, juni 2012, 15:45:22 av Silvermånen »

Utloggad mega_n

• Global Moderator
  • Guldmedlem
  • *
  • Antal inlägg: 965
  • Affärsomdömen: 65
« Svar #162 skrivet: måndag 25, juni 2012, 18:28:20 »
Intresant litet skutt uppåt just nu. Kanske bara tillfälligt?

/H

Utloggad walkingliberty

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 312
  • Affärsomdömen: 24
« Svar #163 skrivet: måndag 25, juni 2012, 18:33:08 »
Intresant litet skutt uppåt just nu. Kanske bara tillfälligt?

/H
Konstigt, det var ett snabbt skutt uppåt.
Och nästan 1$ uppåt!
Ni som har varit med i några år, är detta normalt?
Den senaste månaden har varit väldigt instabil.

Utloggad mega_n

• Global Moderator
  • Guldmedlem
  • *
  • Antal inlägg: 965
  • Affärsomdömen: 65
« Svar #164 skrivet: måndag 25, juni 2012, 19:26:43 »
På sistone har de manipulerat priset snabbt uppåt och tvingat de som satsade på att det skulle gå ned att backa ur. Sedan snabbt pressa ned priset och få de som satsade på att det ska fortsätta upp att tvingas sälja med förlust. På det sätter kan de göra pengar både på upp och nedgång...
(Om det stämmer även denna gång kommer det stiga mer och sedan kraftigt sjunka tillbaka till nivån innan stigningen....)

Eller också kan det vara äkta köptryck och att det lossnar nu, men det vågar man inte hoppas på...)

/H

Utloggad mowi_af

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 266
  • Affärsomdömen: 16
« Svar #165 skrivet: tisdag 26, juni 2012, 02:51:45 »
Iallafall triggade det mig att lagga en Tyskland-order pa diverse 1-Oz:are och Sovereigns.  :) Det kanns bra, for jag har gatt for lange och funderat pa att lagga ett kop nu. Jag brande ca.1/3 av krutet, och ar klar for nya order.

Utloggad Skägget

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 129
  • Affärsomdömen: 48
« Svar #166 skrivet: tisdag 26, juni 2012, 14:53:35 »
Optionslösen är den 26:e juni, idag, så efter idag bör det bli lite lugnare fram till nästa optionslösen i slutet av Juli.

Att PM priserna "magiskt" pressas inför var optionslösen borde den simplaste finansinspektion kunna uppmärksamma, men tydligen inte...  >:(

Utloggad Silverräven

• Administratör
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2473
  • Affärsomdömen: 23
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
« Svar #167 skrivet: tisdag 26, juni 2012, 18:15:19 »
-1.852% i USD i skrivande stund. Kraftiga rörelser i silverpriset senaste tiden, minst sagt.

Utloggad kristensson

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1620
  • Affärsomdömen: 8
« Svar #168 skrivet: tisdag 26, juni 2012, 22:41:29 »
För er med ett öppet sinne - detta är vad Bix Weir berättar för oss.

Here are the only five points you need to fully understand about silver:

1) The price of silver is 100% RIGGED by computer programs everyday and every trade.

2) The computer market rigging operations began in the early 1970's based on computer programs written by Alan Greenspan and Stephen Devaux and were taken over by the Banking Cabal in the 1980's.

3) These rigging programs have been implemented through the NY Fed, in the basement "Operations Center" of the US Treasury and through the Federal Reserve's Prime Dealer banks such as JP Morgan.

4)  These market riggers can place the price of paper silver at $0/oz or $1M/oz with the stroke of a key on a computer keyboard so NOBODY knows the real "Fair Market Value" of silver.

5) Although the leaders and regulators of the United States have been complicit to these operations for the past 40 years, they are about to shut down the market rigging operations and return to a gold and silver standard.

That's all you need to know except this:

6) If you wish to survive the coming chaos associated with the end of silver market manipulation...YOU MUST OWN PHYSICAL SILVER and IT MUST BE HELD IN YOUR OWN POSSESSION WITH NO THIRD PARTY INVOLVEMENT.

All other silver investments will be washed away with the collapse of the global fiat monetary system.

That's all you need to know.

Många anser han som lite udda, men jag håller med om detta fullt ut hela vägen, vad tycker ni

Utloggad MrPonzi

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 26
« Svar #169 skrivet: onsdag 27, juni 2012, 11:02:41 »
Sista chansen att köpa silver innan ”the big move”. Eurozonen har gjort sitt för den här gången och fokus håller på att skifta över till skuldkrisen i USA och dollarn, uppgångar i silver och guld har alltid sammanfallit med nedgångar i USDX.

Utloggad Catalyst

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 51
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #170 skrivet: onsdag 27, juni 2012, 13:52:30 »
Snälla var försiktig med att säga "sista chansen" eftersom det är din personliga gissning. Sanningen är att ingen vet vad som kommer hända på kort sikt.

Jag vill ändå peka på att vi ligger och studsar precis på långtidssupport. Vad en eventuell penetration skulle innebära är upp till var och en att gissa men personligen väntar jag med köp.

Utloggad johan_ua

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 153
  • Affärsomdömen: 7
« Svar #171 skrivet: onsdag 27, juni 2012, 13:55:35 »
Kan inte någon ta och förklara lite vad som är magiskt med just 26 dollarsgränsen? Har letat runt lite men inte hittat något läsvärt ännu.
Gärna skicka in lite länkar också.

Inloggad Silver

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 501
  • Affärsomdömen: 58
Sv: SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot
« Svar #172 skrivet: onsdag 27, juni 2012, 14:04:10 »
Sista chansen att köpa silver innan ”the big move”. Eurozonen har gjort sitt för den här gången och fokus håller på att skifta över till skuldkrisen i USA och dollarn, uppgångar i silver och guld har alltid sammanfallit med nedgångar i USDX.
Jag tror som du. Tekniskt starkt stöd. Jag tror nuvarande pris är mycket bra och att chansen för uppställ är betydligt högre än ner. Har handlat med jämna mellanrum och fortsätter med det så länge vi harvar kring nuvarande pris och lägre. Dessutom, jag vågar inte sitta med för mycket fiatvaluta vid sidlinjen.

Utloggad Catalyst

• Kopparmedlem
  • **
« Svar #173 skrivet: onsdag 27, juni 2012, 14:08:41 »
Kan inte någon ta och förklara lite vad som är magiskt med just 26 dollarsgränsen? Har letat runt lite men inte hittat något läsvärt ännu.
Gärna skicka in lite länkar också.

Det är inget magiskt med den gränsen förutom att den prisnivån inte trasserats sedan tidigt 2011, utan istället starkt studsat varenda gång; d.v.s. det finns många köpare som tycker silver är prisvärt på den nivån. Huruvida denna nivå håller kan bli en betydelsefull signal eftersom mycket handel styrs av teknisk analys, och ur det betraktelsesättet skulle det vara mycket negativt för silver att tappa den supportnivån och troligen båda för mer nedsida.

Om det blir så eller inte återstår att se. Jag har själv satt ett riktpris för både upp- och nedgång från dagens pris då jag köper.

Utloggad kristensson

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1620
  • Affärsomdömen: 8
« Svar #174 skrivet: onsdag 27, juni 2012, 15:15:32 »
Känns svårt med analyser i en manipularad marknad där JPM sätter priset så det passar deras syfte

Utloggad MrPonzi

• Medlem
  • *
SV: Sv: SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot
« Svar #175 skrivet: onsdag 27, juni 2012, 15:33:41 »
Jag tror som du. Tekniskt starkt stöd. Jag tror nuvarande pris är mycket bra och att chansen för uppställ är betydligt högre än ner. Har handlat med jämna mellanrum och fortsätter med det så länge vi harvar kring nuvarande pris och lägre. Dessutom, jag vågar inte sitta med för mycket fiatvaluta vid sidlinjen.

Märkligt nog är fler idag rädda för att silver ska tokrasa, trots över 1 år av fallande priser från toppen 2011. Alltid samma visa, när priset stiger vill alla köpa, när priset faller är alla rädda. Borde vara tvärtom kan man tycka? Särskilt inte när priset halverats efter toppen 2011 :)

Utloggad tavi

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 28
« Svar #176 skrivet: onsdag 27, juni 2012, 15:37:00 »
Vill inte regna på någons parad här, och jag hoppas naturligtvis att du har rätt, men som jag skrev för några månader sen så har vi alla hört den här typen av uttalanden under väldigt lång tid nu i foruminlägg, blogginlägg, tekniska analyser, youtube-videos etc etc. I skrivande stund gör priset ett skutt igen och jag har lärt mig att lägga band på känslorna och ivern - Det Stora Utbrottet kommer inte ske nu heller utan om några dagar kommer det ha backat igen.

Ett tips till samtliga, för er egen skull: köp, lägg undan, glöm bort. Upprepa. När det känns som mest dystert, plugga lite fundamenta igen eller dra igenom ett par artiklar om bostadsbubblan, kreditbubblan, eurozonen, USA:s skuldsituation eller liknande så inser ni att vi kommer alla bli belönade, men inte just nu.

Utloggad cherokee

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 44
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #177 skrivet: onsdag 27, juni 2012, 17:01:24 »
Är helt inne på ditt spår tavi, tyvärr så blir man emellanåt lite för exalterad och får ett tunnelseende.

Tids nog så kommer det löna sig..

Utloggad MrPonzi

• Medlem
  • *
« Svar #178 skrivet: onsdag 27, juni 2012, 17:10:50 »
Vill inte regna på någons parad här, och jag hoppas naturligtvis att du har rätt, men som jag skrev för några månader sen så har vi alla hört den här typen av uttalanden under väldigt lång tid nu i foruminlägg, blogginlägg, tekniska analyser, youtube-videos etc etc. I skrivande stund gör priset ett skutt igen och jag har lärt mig att lägga band på känslorna och ivern - Det Stora Utbrottet kommer inte ske nu heller utan om några dagar kommer det ha backat igen.

Ett tips till samtliga, för er egen skull: köp, lägg undan, glöm bort. Upprepa. När det känns som mest dystert, plugga lite fundamenta igen eller dra igenom ett par artiklar om bostadsbubblan, kreditbubblan, eurozonen, USA:s skuldsituation eller liknande så inser ni att vi kommer alla bli belönade, men inte just nu.

Samtidigt har silver stigit från 10 dollar 2008 till idag 27 dollar och allt talar för att det kommer fortsätta stiga hastigt även om det kommer dippar från toppnivåer lite då och då.

Utloggad Catalyst

• Kopparmedlem
  • **
« Svar #179 skrivet: onsdag 27, juni 2012, 18:11:55 »

Samtidigt har silver stigit från 10 dollar 2008 till idag 27 dollar och allt talar för att det kommer fortsätta stiga hastigt även om det kommer dippar från toppnivåer lite då och då.

Jag tror också att vi är i en långsiktig bullmarket, och det är inte det vi debatterar. Har du konkreta belägg för att silverpriset inom snar framtid kommer att stiga hastigt istället för att dyka ned under support så lägger jag en order direkt.

Du kan ha rätt, den absoluta botten kanske har passerat! Inget hade gjort mig gladare än om du har rätt, men ha i åtanke alla de personer som inte tänker kritiskt och läser sådana spådomar. Jag hade iallafall inte varit nöjd med mig själv om jag haussat något utan grund (?) och veta att jag bidragit till någon annans dåliga köp.

Jag vidhåller att man just vid den här prisnivån bör hålla koll på prisutvecklingen och bestämma ett pris på både upp- och nedsidan där man köper. Omständligt? Japp, men just denna supportnivå kan vara avgörande för priset på kort sikt.

Annonser

Coinex - Chinese Panda Coins

Gold and Silver

Senaste Inlägg

Enorma blankningar i guld by Dealer67
Idag kl. 06:20

Eget silvermynt/medalj by 2818181
Idag kl. 00:52

Vad kommer att hända med guld och silverpriset. by kristensson
Igår kl. 23:43

Avyttra icke PM mynt by jens75
Igår kl. 22:49