Författare Ämne: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot  (läst 1320785 gånger)

Utloggad 2818181

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 624
  • Affärsomdömen: 6
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot
« Svar #150 skrivet: söndag 17, juni 2012, 15:59:06 »
Att tro är att icke veta!
En helt korrekt iakttagelse och Sarek skrev följdaktligen "...trott, eller kanske bättre sagt, hoppats..." Vi kan nog inte begära att herr Butler skulle vetat  hur CFTC skulle reagera på de framlagda bevisen. Att hoppas är även det att inte veta. Men att kräva att människor skall ge upp hoppet och avstå från att agera baserat på frånvaro av absolut vetskap om resultatet låter väl hårt. Jag vill snarare hävda att det är bra när folk trots allt försöker påverka.
« Senast ändrad: söndag 17, juni 2012, 16:02:11 av 2818181 »

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
« Svar #151 skrivet: söndag 17, juni 2012, 16:27:35 »
Ja och tack vare manipulationen har många fått chansen och stacka silver till överkomliga priser.

Utloggad silverkrona

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 17
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #152 skrivet: söndag 17, juni 2012, 22:34:12 »
har ni nån aning om hur länge priserna på nuvarande nivå kan hålla sig?kan det tom gå ner?

Utloggad alang

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 430
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #153 skrivet: måndag 18, juni 2012, 00:19:13 »
Jag tror att vi är inne i en väldigt långdragen konsolideringsperiod vilket vi har varit sen några månader tillbaka (börjat räknat ifrån den vår-breakout vi hade upp till 38 usd/Oz som intraday-high) och att vi kommer att vara kvar i denna konsolideringsperiod långt in i 2013.

Detta tror jag då kartellen definitivt har kapacitet till att genomföra detta och att det samtidigt är essentiellt för deras policys, speciellt med tanke på Amerikanska valet som kommer.

Det vi dock samtidigt har sett är en succesiv uppreglering av volatiliteten och detta är också en trend jag tror kommer fortsätta. Under 2013 ser jag att vi kommer att ligga på nuvarande nivåer men med en substantiellt högre volatilitet kanske med ett spann ifrån 27 till 35 usd / Oz med rätt snabba svängningar och därifrån ser jag att samma trender kommer fortsätta om inte något fundamentalt har förändrats.
« Senast ändrad: onsdag 20, juni 2012, 20:38:29 av alang »

Utloggad Silvermånen

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 138
  • Affärsomdömen: 5
« Svar #154 skrivet: onsdag 20, juni 2012, 16:36:27 »
jag hoppas för egen del att det går i sidledes ett tag börjag bli lite girig vill ha mera komma in så billigt som möjligt köper varje månad till dessa reapriser.

Utloggad dredge

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 65
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #155 skrivet: torsdag 21, juni 2012, 15:21:18 »

Summering ur Axiers nyhetsbrev 21/6 2012:

På sikt var dock stödet 26,15 USD/oz absolut viktigast att bevaka, då detta är lågpunkterna från den 28 januari, 26 september samt 29 december förra året. Nedgångar mot denna nivå såg vi som köplägen, men med en noga bevakning av stopploss-nivån på just 26,15 USD/oz.

Kortsiktigt ser vi en fortsatt konsolidering i området 26,15–30,00 USD/oz som trolig i det att silver bygger upp styrka och samlar förtroende från marknaden. Först när någon av dessa nivåer passeras bestående, vet vi hur framtiden kommer att bli.

Vårt huvudscenario är fortfarande att vi ska få se uppgångar längre fram i år och vi ser ingen anledning att ändra på detta synsätt så länge silver är över 26,15 USD/oz.

Analysen i dess helhet skrevs och publicerades av Axier den 7/6 2012.
« Senast ändrad: torsdag 21, juni 2012, 16:01:40 av dredge »

Utloggad MrLibertad

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2080
  • Affärsomdömen: 138
Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot
« Svar #156 skrivet: torsdag 21, juni 2012, 15:37:30 »
Ska vi posta liknande grejor som ovan så kan endast en liten del utav ett innehåll postas och sen måste källan anges med länk till materialet.

Det är upphovsrättsskyddat material, tänk på det är ni snälla.

Utloggad alang

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 430
« Svar #157 skrivet: fredag 22, juni 2012, 14:48:52 »
Vi ser nu en i mina ögon effekt av den succesiva men konstanta uppregleringen av volatiliteten i Silverspotpriset under den långa och även antagligen långt bestående konsolideringsperiod vi nu befinner oss i.

Nedåtgående volatilitet är givetvis inte speciellt roligt om man nu inte sitter redo med en stor andel kapital och köper vid varje tillfälle som ges.
Själv sitter jag dock med ungefär 20% av mitt totala kapital som likvid räknat i valuta och ser detta som en försäkring mot en mer substantiell attack i form av en rejäl takedown i Silverspot ifrån bankkartellen, jag har alltså hedgat mig emot detta genom att sitta i valuta i cash. Hade vi sett en nedgång på 40-50% så hade min mentala stop loss triggats och jag hade lagt en beställning vid denna nivå (osagt dock om man kommer att få leverans inom en överskådlig framtid, men förhoppningsvis får man det silver man beställer till det priset). Hade vi sett en nedgång på 20-30% är det möjligt att jag även då hade handlat på mig, men det är inte tanken då jag förväntar mig en stor attack i det närmaste syftandes till 3-6 månader.

Utloggad Silvermånen

• Silvermedlem
« Svar #158 skrivet: fredag 22, juni 2012, 21:47:31 »
Tror du är fel ute angånde att vi befinner oss i en bestående konsolideringsperiod den har vi bakom oss,är övertygad om att vi står på botten och stampar. Hur ser det ut i Eu,Usa,England,tror ni att det kommer att gå att bara printa pengar vad gör man åt problemen.

Tänk om folk viste hur det ligger till.

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2103
  • Affärsomdömen: 233
SV: Tråden för kommentarer angående silverspot
« Svar #159 skrivet: fredag 22, juni 2012, 22:04:33 »
Jag förstår fortfarande inte hur ett lågt pris kan vara ett problem? Jag ser det mer som en möjlighet!

När jag köpte mina första kilon för runt tusenlappen per kilo, var det smått magiskt. När jag sedan köpte på under 10 USD/Oz gjorde jag en fantastisk affär. När jag köpte på 15 USD/Oz gjorde jag även då en fantastisk affär. När silverpriset sedan tangerade 40 USD/Oz såldes en hel del av som vinsthemtagning i väntan på korrigering. Sjunker ädelmetallpriserna igen lär jag ackumulera mer kapital i ädelmetall.  :P

Utnyttja svängningarna i marknaden för att ackumulera kapital istället, för att oroa dig för dem.
Sedan tror jag det är ett misstag att stirra sig blind på grafer, fixera sig på siffror som 30 USD/oz som någon magisk gräns, lyssna på predikanter som uppenbart talar i egen sak.

Då var du tidigare ute än jag på silver. Jag köpte på runt 2000kr när jag startade om nyligen(2007-2008)... Som minst kanske 1400kr/kg på tradera. Jag minns tillbaka till ca 1975 då jag och syrran lånade 100kr av föräldrarna och gick till banken och växlade den till enkronor. (I första hand för att hitta 1958, 1959 enkronor som ju är lite ovanligare än andra. Då jag samlade mynt och hade Tonkin-guiden.) De vi fann sparade vi, resten växlade vi tillbaka i affären... Detta upprepade vi massa gånger... ;-)

Jag har fortfarande kvar dessa silver-kronor som förutom silverökningnen dessutom har lite extra premium ;-)

Men som du säger är det en långsiktig affär. Dessa små toppar och dippar (+-40%) spelar mindre roll...

/H
« Senast ändrad: fredag 22, juni 2012, 22:09:17 av mega_n »

Utloggad Åbama

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 723
SV: Tråden för kommentarer angående silverspot
« Svar #160 skrivet: lördag 23, juni 2012, 01:04:32 »
Jag förstår fortfarande inte hur ett lågt pris kan vara ett problem? Jag ser det mer som en möjlighet!

När jag köpte mina första kilon för runt tusenlappen per kilo, var det smått magiskt. När jag sedan köpte på under 10 USD/Oz gjorde jag en fantastisk affär. När jag köpte på 15 USD/Oz gjorde jag även då en fantastisk affär. När silverpriset sedan tangerade 40 USD/Oz såldes en hel del av som vinsthemtagning i väntan på korrigering. Sjunker ädelmetallpriserna igen lär jag ackumulera mer kapital i ädelmetall.  :P

Utnyttja svängningarna i marknaden för att ackumulera kapital istället, för att oroa dig för dem.
Sedan tror jag det är ett misstag att stirra sig blind på grafer, fixera sig på siffror som 30 USD/oz som någon magisk gräns, lyssna på predikanter som uppenbart talar i egen sak.

Då var du tidigare ute än jag på silver. Jag köpte på runt 2000kr när jag startade om nyligen(2007-2008)... Som minst kanske 1400kr/kg på tradera. Jag minns tillbaka till ca 1975 då jag och syrran lånade 100kr av föräldrarna och gick till banken och växlade den till enkronor. (I första hand för att hitta 1958, 1959 enkronor som ju är lite ovanligare än andra. Då jag samlade mynt och hade Tonkin-guiden.) De vi fann sparade vi, resten växlade vi tillbaka i affären... Detta upprepade vi massa gånger... ;-)

Jag har fortfarande kvar dessa silver-kronor som förutom silverökningnen dessutom har lite extra premium ;-)

Men som du säger är det en långsiktig affär. Dessa små toppar och dippar (+-40%) spelar mindre roll...

/H

Jag köpte guld runt 2007 för att jag hade en känsla att något var på gång i världsekonomin. Har visserligen köpt silver tidigare än det och precis som du, har jag faktiskt kvar det. Knasigt bra värdeutveckling när man tänker efter, men de stora investeringarna av silver gjorde jag faktiskt 2008. Detta då jag förundrades att inte silvret hängt med guldet upp. Det kom ju också senare som bekant.

Du belyser också en intressant sak, silver i mynt!

Silvret i mynten fanns ju där och det fanns också av en orsak. För att garantera innehavaren av myntet att det inte bara var en värdelös stansad plåtbricka, utan att det fanns ett inbyggt underligande värde i valutan. Tittar man på gamla sedlar ser man också detta. Till och med på den svenska 1-kronors-sedeln, stod det att denna kunde lösas in mot guld. På den danska 1 Krone´s-sedeln stod det att denna gick att lösa in mot sølv. Samma sak på de norska sedlarna. På de finska att 1-marks-sedeln gick att lösa in mot guldmynt.

Att det togs bort var helt enkelt då värdet på silvret i mynten kom att överstiga det nominella (inflaterade) värdet i mynten. Det var ju också därför du och din syster kunde växla till er era mynt som antingen inte hade blivit tagna ur cirkulation eller upptäckta av någon annan medveten person. Därför också göra er en förtjänst. Det vittnar om ett riktigt bra affärssinne vid vad jag förmodar redan var unga år, grattis!  :)

Jag kan tycka det är intressant att silvret i förhållande till guldet straffats så hårt den senaste nedgången. Jag tror å andra sidan att uppsidan mycket väl kan bli intressant när det väl vänder upp. Att vi nått botten är jag däremot inte alls lika säker på. För mig spelar det däremot mindre roll. Långsiktigt har valutors värden genom utspädning alltid utvecklats nedåt i förhållande mot ädelmetaller. Det är också därför kopplingar till guld och silver tagits bort i valutor. Det är därför dina enkronor som du och din syster var förutseende nog att växla till er, bara ökat i värde och köpkraft, medan motsvarande krona utan silverinnehåll blivit allt värdelösare.

Utloggad Silvermånen

• Silvermedlem
« Svar #161 skrivet: lördag 23, juni 2012, 07:34:25 »
Silvret var nere näsan på sitt stöd 26, nu blir det spännande tror vi tog botten,personligen har jag tankat mycket tror att Q4 kommer att bli ett kannon kvartal för metaller.
« Senast ändrad: lördag 23, juni 2012, 15:45:22 av Silvermånen »

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
« Svar #162 skrivet: måndag 25, juni 2012, 18:28:20 »
Intresant litet skutt uppåt just nu. Kanske bara tillfälligt?

/H

Utloggad walkingliberty

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 311
  • Affärsomdömen: 24
« Svar #163 skrivet: måndag 25, juni 2012, 18:33:08 »
Intresant litet skutt uppåt just nu. Kanske bara tillfälligt?

/H
Konstigt, det var ett snabbt skutt uppåt.
Och nästan 1$ uppåt!
Ni som har varit med i några år, är detta normalt?
Den senaste månaden har varit väldigt instabil.

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
« Svar #164 skrivet: måndag 25, juni 2012, 19:26:43 »
På sistone har de manipulerat priset snabbt uppåt och tvingat de som satsade på att det skulle gå ned att backa ur. Sedan snabbt pressa ned priset och få de som satsade på att det ska fortsätta upp att tvingas sälja med förlust. På det sätter kan de göra pengar både på upp och nedgång...
(Om det stämmer även denna gång kommer det stiga mer och sedan kraftigt sjunka tillbaka till nivån innan stigningen....)

Eller också kan det vara äkta köptryck och att det lossnar nu, men det vågar man inte hoppas på...)

/H

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Irankriget by gbz
söndag 07, juni 2026, 22:33:02

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
söndag 07, juni 2026, 21:15:53

Egon von Greyerz by gbz
lördag 06, juni 2026, 12:50:17