Författare Ämne: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot  (läst 1197203 gånger)

Inloggad Coltrane

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 238
  • Affärsomdömen: 41
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot
« Svar #1845 skrivet: fredag 20, februari 2026, 16:47:50 »
Nu är de igång och manipulerar igen ;)
Det syns tydligt om man kollar på gruvaktierna och vilken tid på månaden det är!

De har antagligen planerat länge men $80 silver veckan innan mars är nog inte drömmen för dessa kriminella människor vilket leder oss till frågan varför de misslyckades denna vecka? Eller väntar man kanske några timmar till man kör den sista attacken ?

Bloomberg "råkade" ha fel siffror för Couer's rapport och Newmont handlades ned i eftertimmarna på nåt tjafs med Barrick trots kanonrapport.
De är helt klart desperata.

Inloggad gbz

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 707
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #1846 skrivet: fredag 20, februari 2026, 17:47:42 »
Nu är de igång och manipulerar igen ;)
Det syns tydligt om man kollar på gruvaktierna och vilken tid på månaden det är!

De har antagligen planerat länge men $80 silver veckan innan mars är nog inte drömmen för dessa kriminella människor vilket leder oss till frågan varför de misslyckades denna vecka? Eller väntar man kanske några timmar till man kör den sista attacken ?

Bloomberg "råkade" ha fel siffror för Couer's rapport och Newmont handlades ned i eftertimmarna på nåt tjafs med Barrick trots kanonrapport.
De är helt klart desperata.

Jo newmont åker nästan alltid ner rejält efter varje rapport med kanonresultat varje gång!!

Sedan har vi skräpföretagen som Nvidia,Tesla,Apple osv som med bedrövliga resultat bara fortsätter upp för USAs regering pumpar in pengar i aktiemarknaden med enorm hävstång.

Optionerna brukar gå ut i slutet av månaden och antagligen det vi ser i gruvaktierna och volymen talar också för detta samt det faktum att metallerna är uppe men gruvorna nere.

Men vi får nöja oss med att vi överlevde denna veckan utan att rasa mer med tanke på Kina :)

Inloggad Guld24K

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 57
  • Jag har handlat lite med guld sedan 1967
« Svar #1847 skrivet: fredag 20, februari 2026, 21:31:30 »
Hämtade ut ett kilo silver på PostNord idag att lägga i kassakåpet. Innan dagen är slut kan den vara värd ca 18-1900 kr mera.
Det är bara början på en fin resa.

Utloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2261
  • Affärsomdömen: 50
« Svar #1848 skrivet: söndag 22, februari 2026, 08:46:06 »
Som ren noob på detta med teknisk analys och helt utan att förstå någonting om macro så kommer här min gissning om silverpriset på ultrakort sikt:

”Alla” trodde att PM-priserna skulle rasa, eller åtminstone gå ner, under de två veckorna som kineserna firar Nyår. Men efter lite ner i början på veckan så slutade det ju spikrakt upp i torsdags och fredags.

Detta berodde säkert till stor del på att Trump förlorade hos SCOTUS, men det ser för mig ut som att detta nu triggat lite stress hos alla som väntat på ett bra tillfälle för buy-the-dip.

Av denna orsak tror jag att måndagen blir en utmärkt dag för både silver- och guldpriset, men först framåt eftermiddagen när Nordamerika vaknat. Och med allt färre dagar kvar tills Kina vaknar igen så tror jag att det är osannolikt med några djupare selloffs senare i veckan.

Någon som tror tvärtom?

Utloggad Lofeal

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 70
« Svar #1849 skrivet: söndag 22, februari 2026, 09:28:37 »
Tyckte denna var intressant; https://youtu.be/ete9CH2d8pI passar mer min långsiktiga investeringsfilosofi.

Inloggad gbz

• Guldmedlem
« Svar #1850 skrivet: tisdag 24, februari 2026, 00:05:19 »
Ser vi en liknande uppgång som vi hade mellan sista veckan i november och december(ca 40%) så kan vi landa på $120 silver igen.
Mer rimligt kanske hade varit mellan $90-100 om vi antar att Comex inte är överbelastat av fysiska leveranser.

Vi kanske iallafall får lite mer klarhet under kommande månad och även förklaringen till varför man inte tryckte ner priset veckan kina hade stängt.

Inloggad gbz

• Guldmedlem
« Svar #1851 skrivet: tisdag 24, februari 2026, 16:26:06 »
18-19m oz dumpades inatt när Kina öppnade och liknande mängd nu när USA öppnade.

Ligger hemma med feber o förkylning så kunde varit lite roligare om vi fick se priset skutta upp :p

Inloggad gbz

• Guldmedlem
« Svar #1852 skrivet: onsdag 25, februari 2026, 20:15:35 »
Tekniska ”problem” och handelsstopp på comex.

Gäller bara när priserna går upp hahahaha vilket skämt!

Undrar om de behöver tid att tänka igenom hur de ska fuska och manipulera ner priserna?
« Senast ändrad: onsdag 25, februari 2026, 20:21:42 av gbz »

Inloggad gbz

• Guldmedlem
« Svar #1853 skrivet: onsdag 25, februari 2026, 21:55:27 »
Nu är vi igång igen och priset rasar.

Vet inte varför man gjorde detta men eftersom även gruvorna stod stilla och knappt rörde sig uppåt även med +4-5% i silver kan man anta att detta ”tekniska fel” var planerat.
Detta är ett mönster man ser återkommande gånger de dagar prismanipulation står på menyn ;)

En annan långsökt teori är att de faktiskt hade tekniska problem på riktigt

Utloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2261
  • Affärsomdömen: 50
« Svar #1854 skrivet: torsdag 26, februari 2026, 06:29:16 »

Vet inte varför man gjorde detta men eftersom även gruvorna stod stilla och knappt rörde sig uppåt även med +4-5% i silver kan man anta att detta ”tekniska fel” var planerat.
Jag håller med om att det är mycket som ser märkligt ut och det finns dessutom analyser som visar på att det prismönster som uppvisas är oerhört osannolikt statistiskt. Frågan är vad det spelar för roll. Om någon.

Jag har investeringar i guld och silver, trots att jag känner till alla konspirationsteorier, trots att graferna ser märkliga ut, etc, etc. Varför har jag det? Och varför blir jag inte upprörd på samma sätt som du? Svar: därför att jag tror på caset ur ett macroperspektiv snarare än som en ”trade”.

Jag tror på mycket högre priser tillräckligt snart för att vara intressant för mig (dvs inte multipla decennier bort). Detta gör att jag mycket hellre ser slow-and-steady uppåt än blow-offs. Det senare kraschar alltid, det är i det närmaste en naturlag och vi såg denna naturlag i aktion för mindre än en månad sedan.

Silverpriset är redan (trots kraschen i slutet på januari) upp ca 20% på mindre än två månader. Jag tror absolut att det kommer att gå upp ytterligare en bra bit i år. Det räcker fint för mig, det sista jag vill är att alla galna trendföljare kastar sig på silvret igen och priset rusar, denna gång kanske till 170… och sedan kraschar tillbaka till 100.

Varför vill jag att det skall gå långsamt? Svar: därför att jag vill att volatiliteten skall gå ner. Ju lägre volatilitet desto enklare för ”seriösa” placerare att investera. Ju högre volatilitet, desto mindre av de stora pengarna kommer hit. Då blir det mer av en lekplats på för såna som jagar memestocks och get-rich-quick schemes.

Så, utan att försvara vare sig CME eller Comex (eller någon bullion bank eller okänd marknadsmanipulatör), så väljer jag att se det lite mer filosofiskt. Så länge den långa trenden är intakt (och det är den) så ser jag mycket hellre ett silverpris på 200 om två år som håller än att vi får 200 i maj som kollapsar efter en vecka.

Dessutom är det bra för levern at det inte varit ATH på en månad. Det var lite jobbigt under januari.

Inloggad Coltrane

• Silvermedlem
« Svar #1855 skrivet: torsdag 26, februari 2026, 09:38:49 »

Detta är ett mönster man ser återkommande gånger de dagar prismanipulation står på menyn ;)

Innan november förra året hade CME inte haft ett avbrott sedan 2014.... och nu har man haft 2st på 3 månader. Alla får väl dra sin egna slutsats om hur sannolikt detta är.

$91 verkar vara en smärtgräns, priset vände här i början på månaden också.

En del märkliga volymspikar kring avbrottet igår har flera användare på twitter rapporterat. Troligen samma historia som i november, stoppa handeln och lös kontrakten "off-exchange".

Utloggad Pastor Hannes

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 17
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #1856 skrivet: torsdag 26, februari 2026, 11:34:33 »
Dessutom är det bra för levern at det inte varit ATH på en månad. Det var lite jobbigt under januari.

Tack för dagens gapflabb. Jag håller f.ö. med dig om allt du skrev.

Inloggad gbz

• Guldmedlem
« Svar #1857 skrivet: torsdag 26, februari 2026, 17:35:31 »

Innan november förra året hade CME inte haft ett avbrott sedan 2014.... och nu har man haft 2st på 3 månader. Alla får väl dra sin egna slutsats om hur sannolikt detta är.

$91 verkar vara en smärtgräns, priset vände här i början på månaden också.

En del märkliga volymspikar kring avbrottet igår har flera användare på twitter rapporterat. Troligen samma historia som i november, stoppa handeln och lös kontrakten "off-exchange".

Utöver avbrott så har vi haft ökade marginalkrav vilket nästan är samma sak och jag har tappat räkningen! Kan de va 6-8ggr senaste halvåret?

Idag är silvret nere men gruvaktierna gröna för samma som blankade igår täcker idag.
Marknaden är helt ologisk i dessa tider när gruvorna går motsatt håll mot metallpriserna!

Inloggad Coltrane

• Silvermedlem
« Svar #1858 skrivet: fredag 27, februari 2026, 08:58:51 »
Nu visar det sig att 159 miljoner oz handlades när CME enligt egen utsago låg nere.

"But what this looks like is a lot of longs who were planning to stand for delivery suddenly decided - sometime during a 90-minute window when the exchange was technically dark but millions of ounces were changing hands - that rolling their contracts forward was actually a very attractive option. Handsomely attractive, one can imagine. People don’t abandon delivery positions in a physically tight market out of the goodness of their hearts.

Someone got paid to go away. The question is only how much."

https://no01.substack.com/p/technical-issues

Utloggad JL_GBG

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 559
  • Affärsomdömen: 44
« Svar #1859 skrivet: fredag 27, februari 2026, 10:21:10 »
Den som inte tror på konspirationsteorier, förklara då för mig detta faktum :

Inexplicable CME Group (COMEX) trading halts:

November 2025 - due to “cooling issues” at the data centre
February 2026 - due to unexplained “technical issues”

Both ‘accidentally’ occurred just before the First Notice Day (FND) of the TWO BIGGEST silver contract months !

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Irankriget by gbz
Igår kl. 22:20

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
Igår kl. 19:13

(Såld) [Säljes]: Guld 10 kr Oscar II från 1874 by Mange
måndag 20, april 2026, 18:50:41

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by mega_n