Författare Ämne: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot  (läst 1058511 gånger)

Inloggad gbz

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 646
  • Affärsomdömen: 0
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot
« Svar #1800 skrivet: onsdag 04, februari 2026, 11:00:47 »
Med tanke på att vi har hög efterfrågan av fysiskt silver så tror ja vi kan se liknande rörelser som i slutet av november snart.

Mars är en aktiv månad.

Inloggad RemusTh

• Global Moderator
  • Silvermedlem
  • *
  • Antal inlägg: 180
  • Affärsomdömen: 12
« Svar #1801 skrivet: onsdag 04, februari 2026, 21:38:35 »
Är långt ifrån lika kunnig när det gäller teknisk analys, stödnivåer och annat som många av medlemmarna här är, även om jag mycket uppskattar sådana inlägg.

Vill istället dela med mig av magkänsla och därigenom försöka analysera silverpriset någorlunda på det sättet

Volatiliteten har uppenbart ökat kraftigt i ädelmetallerna, där silver utskiljer sig som värst i klassen. Tekniska analytiker anger att det numera är störe volatilitet i silver än i kryptovalutorna. Det kan nog de flesta f.ö. konstatera utan dataanalyser av diagram.
Genom den har givetvis investeringrisken ökat betydligt. Vill därför inte rekommendera någon att kortsiktigt investera ett större kapital i silver idag.

Många gamlingar som mig, gillar inte volativitet. Vi är generellt sett helt ointresserade i att kunna riskera 10-30% av kapitalet på några timmar, för att de sedan veckan efter kanske går upp mer.

Nej, en stadig uppgång på helst 5-10 % per år är mycket bättre. Så har många av oss ju i sekler investerat för att bygga kapital. Både i metaller, fonder och aktier.
Håller däremote volativiteten i sig, kan jag lova att ädelmetallerna riskerar att förlora många stora investerare och överlåter handeln till daytraders eller svingtraders. Hög volativitet är för de riskbenägna investerarna.

Ädelmetallerna kan uppenbart tappa sin dragningskraft, vilket de delvis reden har gjort. Blir det än värre, riskerar de uppenbart att långsiktigt gå ned eller röra sig sidledes under en mycket lång tid. Inte heller en riksbank kan riskera att valutareserven är så pass volativ, då det i grunden handlar om att säkra ett lands valutavärde och överhuvudtaget inte om kortsiktig spekulation.

Anser att silverpriset har klarat sig förvånansvärt bra. Nedgången skiljer sig kraftigt från raset 1980, då det halverades på en dag och visade sedan ingen större styrka de många! efterföljande åren. Det har tvärtom visats en efterfrågan nu. Trodde faktiskt att det skulle bli en dipp ned till 60, men blev väl runt 70 istället och nu ganska volativt, men ändå trots det en stabilet runt 80-85+.

Detta skiljer även sig från tidigare ras i Rodium, Palladium och Nickel, då det efter rasen inte fanns något sustantiellt motstånd, utan när det gällde Rh och Ni, så var det uppenbart endast kraftiga spekulativa bubblor rakt igenom. Det verkar det inte röra sig om här så som det ser ut nu i vart fall. Priserna har dessutom nu många år efteråt inte ens i närheten återhämtat sig för Rh och Ni.

Jag hoppas inte jag får rätt som jag skrivit i tidigare inlägg, att vi nu kanske kan se fram emot många! ( minst 3-5 år) framför oss sidledes runt 60-100. Om silvet passerar 100 i mars, får nog den inställningen omvärderas.

Hoppas i vart fall att adelmetallerna lugnar ner sig i en mycket nära framtid för framtida bevarad investeringstrovärdighet, som allvarligt har minskat nu på mindre än en vecka. Det diskuterades t.o.m om att silver skulle kunna bli ett starkt komplement till guld för riksbankerna, men tror att det tyvärr inte kommer att bli aktuellt i det närmaste efter en sådan käftsmäll som i förra veckan.

Diskuterade några av dessa tankarna med ett större ädelmetallföretag idag och det är knappast någon i branchen, som jag uppfattade det, som gillar det som skett hela det senaste året, trots att många av dem gjort vinster på det.

De flesta vill uppenbart ha och kunna känna en långsiktig stabilitet istället.
« Senast ändrad: onsdag 04, februari 2026, 22:00:59 av RemusTh »

Inloggad gbz

• Guldmedlem
« Svar #1802 skrivet: onsdag 04, februari 2026, 23:48:34 »
Denna gången är annorlunda.
Man försöker rädda en båt som sjunker och det enda verktyget man är villig att använda är en borr.

Jag vet hur det slutar men inte när.

Inloggad gbz

• Guldmedlem
« Svar #1803 skrivet: torsdag 05, februari 2026, 10:44:02 »
Vi har haft lite lägre volym under veckan men mellan kl 3-4 inatt passade att dumpa en stor mängd kontrak.

Från $90->$73 på en timma.

Guldet är betydligt mer stabilt men det prissättningssystem vi har för silvret idag skulle jag säga fungerar väldigt dåligt men det kanske är medvetet.

Inloggad Coltrane

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 221
  • Affärsomdömen: 39
« Svar #1804 skrivet: torsdag 05, februari 2026, 11:22:33 »
Om någon fortfarande trodde att det här är en normal marknad där nedgången beror på vinsthemtagningar eller tekniska indikatorer, får man nog tänka om nu.

Inloggad Coltrane

• Silvermedlem
« Svar #1805 skrivet: torsdag 05, februari 2026, 12:28:17 »
"SHFE Takes Immediate Action on Abnormal Trading in Silver Futures"

Kina har stängt av sex olika konton som överskred volymen på silverkontrakten.
"In short: it was a coordinated large-volume push."

https://www.cls.cn/detail/2281756

Inloggad gbz

• Guldmedlem
« Svar #1806 skrivet: torsdag 05, februari 2026, 13:43:51 »
"SHFE Takes Immediate Action on Abnormal Trading in Silver Futures"

Kina har stängt av sex olika konton som överskred volymen på silverkontrakten.
"In short: it was a coordinated large-volume push."

https://www.cls.cn/detail/2281756

Kanske var en anledning till dippen inatt.
Volymen på Comex var med mycket högre än vanligt inatt så kanske ett försök att trycka ner priserna på båda ställen samtidigt.

Krypto rasar samman också så vi kommer iallafall få en spännande eftermiddag/kväll :)

Inloggad RemusTh

• Global Moderator
  • Silvermedlem
  • *
  • Antal inlägg: 180
  • Affärsomdömen: 12
« Svar #1807 skrivet: torsdag 05, februari 2026, 22:21:09 »

Vi är mitt inne i någonting som är mycket! svårt att bedöma vart det är på väg, så delge gärna mer om vad du tror när du skriver så.

Inser att det nog mest är bildligt talat, men är intresserad av vad du tror om framtiden.

Silver nosar nära 70 igen, så är själv lite orolig för en nedförsbacke till 60-65 nästa vecka. Känns inte riktigt bra just nu faktiskt.

Vi får se vad Asien har att erbjuda inatt.

Inloggad gbz

• Guldmedlem
« Svar #1808 skrivet: torsdag 05, februari 2026, 22:37:15 »

Vi är mitt inne i någonting som är mycket! svårt att bedöma vart det är på väg, så delge gärna mer om vad du tror när du skriver så.

Inser att det nog mest är bildligt talat, men är intresserad av vad du tror om framtiden.

Silver nosar nära 70 igen, så är själv lite orolig för en nedförsbacke till 60-65 nästa vecka. Känns inte riktigt bra just nu faktiskt.

Vi får se vad Asien har att erbjuda inatt.

Jag tror vi kommer få fortsatt inflation och högre priser för man kommer varken vilja eller kunna höja räntorna.
Vi ser krypto rasa samman och kanske början på en krasch i aktiemarknaden.

Jag är orolig att bankerna passar på att trycka ner priset under det kinesiska nyåret.
För mitt fysiska innehav är jag inte orolig men gruvorna ja har kommer jag sälja av ifall det inte stabiliserar sig.

-10% varje dag är inte ok.

Inloggad gbz

• Guldmedlem
« Svar #1809 skrivet: torsdag 05, februari 2026, 22:44:15 »
Och där ökade comex marginalerna till 18%.

Helt sjukt…. $60 silver imorgon då.

Inloggad fåtöljpanda

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 52
« Svar #1810 skrivet: torsdag 05, februari 2026, 23:39:44 »
Under många år var prisutvecklingen på silver ganska tråkig, men plötsligt hände något och mitt silver hade fördubblats i värde och det har inte gått särskilt lång tid och ligger nu på ett fyrfaldigt pris efter några stora fall sedan förra fredagen. Men priset är inte anledningen till att jag har silvret, anledningen är att ha något när allt annat förlorar sitt värde.

Inloggad Coltrane

• Silvermedlem
« Svar #1811 skrivet: fredag 06, februari 2026, 09:49:01 »
Vi hade en ny "flash crash" inatt också, svensk tid. Från midnatt till 01:00 gick priset från $71 till $64, för att direkt studsta tillbaka till $72.
Återstår att se vad detta berodde på.

Inloggad gbz

• Guldmedlem
« Svar #1812 skrivet: fredag 06, februari 2026, 11:01:44 »
Vi hade en ny "flash crash" inatt också, svensk tid. Från midnatt till 01:00 gick priset från $71 till $64, för att direkt studsta tillbaka till $72.

Någon som köpte dippen?

Kan tänka mig att vi ser något liknande i eftermiddag och även nästa vecka för Kinas nyår är då tror jag.

Inloggad Au

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 225
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #1813 skrivet: fredag 06, februari 2026, 11:40:29 »

Någon som köpte dippen?

Kan tänka mig att vi ser något liknande i eftermiddag och även nästa vecka för Kinas nyår är då tror jag.

Kinesiska nyåret är 17:e februari till 3:e mars....

Inloggad Coltrane

• Silvermedlem
« Svar #1814 skrivet: fredag 06, februari 2026, 12:27:49 »
Vad jag kan se så är marknaderna i Kina stängda mellan 15-23 februari.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by Investmentgambler
Igår kl. 23:50

2 OZ Silver Kraken & Captain by AndrewJackson72
Igår kl. 23:43

Resa till Tyskland och sälja sina ädelmetaller. by fåtöljpanda
Igår kl. 20:22

1/4 oz Krugerrand- Till salu! by AndrewJackson72
Igår kl. 19:42

SvD testar olika guldköpare (Tavex bäst, Guldturné sämst) by Sarek
Igår kl. 19:28

1/4 oz Gold Libertad- Till Salu! by AndrewJackson72
Igår kl. 19:27

Rectangular 1 oz Dragon 2018+19 Silver by AndrewJackson72