Författare Ämne: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot  (läst 1038101 gånger)

Inloggad RemusTh

• Global Moderator
  • Silvermedlem
  • *
  • Antal inlägg: 164
  • Affärsomdömen: 12
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot
« Svar #1710 skrivet: Igår kl. 23:25 »
C'mon Remus, tell us what you really think  :)

Har fått MYCKET! MYCKET! allvarlig information angående silverhandeln från samtliga av de största uppköparna och det största raffenaderiet i hela Norden, och dessutom från tre av de största raffenaderierna och tillverkarna av silvertackor i Tyskland.

Extremt! Ektremt! oroande information.

Jag håller på infon ett tag, då jag inte kan tolka vad det innebär än då jag aldrig varit med om  eller ens hört talas om något liknande

Jag tror inget ännu, men riktigt sjukt är det..

Mycket!!! märkligt läge...

Har lagt flera dagar nu på att smälta inforn, men förmår inte att tolka det, då det är oerhört extremt.

Extremt oroande för vem? Köparna eller de som ligger kort?

Ingen aning faktiskt vem som drabbas, men att få kontantlikvid för upparbetat silver är stoppat i halva Europa.

Vill man ha kontantlikvid, betalt för silvret i reda pengar, så ger de skambud eller helt enkelt nekar att betala.

Kan tyvärr inte tolka vad det innebär, mer än att det är en sjuk situation. Jag kan alltså inte få rimligt betalt för mitt upparbetade skrotsilver längre, för att köpa in mer,  om jag nu ens får betalt i reda pengar längre. Allt fler nekar betalning idag.

Dvs att om man upparbetar inköpt skrotsilver så får man antingen otroligt underbetalt eller inte alls kontanter längre från flera av rafinaderierna. Om man får det så är det endast extrema skambud.

Direct Conversion är avskaffat för allt fler för både guld och silver. D.v.s. man måste först sälja metallen för uselt betalt om de ens accepterar det och köpa tillbaka den för extrema summor, istället för att växla den direkt. D.v.s. gram mot gram och en låg tillverkningskostnad. Det är nu avskaffat nästan generellt sett. Förklarar gärna närmre om det om önskemål finns, men ganska komplicerat...

Det innebär att skrotsilveruppköpare inte länge kan få rimligt betalt eller faktiskt alls i pengar efter upparbetning, utan måste! från flera raffenaderier numera välja leverans i fysisk metal såsom tackor. Fina investeringsmynt som utbyte kan man ju bara drömma om idag.

Dessutom, de som upparbetar ädelmetall prioriterar numera guldskrot och skiter i silvret. Guldet är mer lönssamt. Upparbetningstiderna för silver är numera extrema upp till 10 veckor, om de ens vill göra det.

Tolka det gärna, så får du kanske t.o.m Nobellpriset i ekonomi.

Helt sjukt är det i vart fall.

Det kommer eventuellt snart att vara omöjligt att sälja både tackor, mynt och skrotguld, då pengarna hos handlarna riskerar att ta slut, då de i sin tur inte numera kan få rimliga likvider eller alls för det, i en mycket nära framtid.

Ett totalt haveri.

Brist på silver, men ingen handlare har snart råd att köpa in det längre. Det går ju inte att finasiera längre.

Det kan komma att gå fort.

Vad är det som händer???
« Senast ändrad: Igår kl. 23:50 av RemusTh »

Inloggad gbz

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 617
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #1711 skrivet: Igår kl. 23:43 »
Är väl ganska självklart att företag som raffinerar silver är otroligt överbelastade.
Hela systemet är nog ansträngt pga enorma volymer. Vi såg liknande under covid med långa leveranstider.

Det återgår nog till det normala så småningom och fram till dess kan man ändå investera i silverskrot och hålla på det.

Inloggad RemusTh

• Global Moderator
  • Silvermedlem
  • *
« Svar #1712 skrivet: Igår kl. 23:54 »
Är väl ganska självklart att företag som raffinerar silver är otroligt överbelastade.
Hela systemet är nog ansträngt pga enorma volymer. Vi såg liknande under covid med långa leveranstider.

Det återgår nog till det normala så småningom och fram till dess kan man ändå investera i silverskrot och hålla på det.

Hoppas du har rätt och att det går att finasiera i längden.

Annars kommer ju skrotsilverbranschen uppenbarligen att haverera förr eller senare och neka inköp.

Skrotsilverinköpare har inte obrgränsat med pengar, även om det kan verka så för den enskilda kunden.

Det kan göra riktigt ont att ligga på ett skrotlager på några miljoner och bankerna nekar fler krediter med en maxutnyttjad checkkredit.

Har du ens tänkt på det? När de inte längre får utebetalt i kontanter för silvret hos de flesta raffenaderierna.

Som privatperson behöver man inte tänka på det med småinköp för några usla tusenlappar, men om du vill sälja och kanske diversifiera kan du uppenbart bli nekad av en uppköpare i en mycket nära framtid.

Har anekdotiska berättelser från förtvivlade myntinköpare som håller på att gå under ekonomiskt då de inte får kontant betalt för upparbetningarna.

Senast idag!
« Senast ändrad: Idag kl. 00:07 av RemusTh »

Inloggad gbz

• Guldmedlem

Hoppas du har rätt och att det går att finasiera i längden.

Annars kommer ju skrotsilverbranschen uppenbarligen att haverera förr eller senare och neka inköp.

Skrotsilverinköpare har inte obrgränsat med pengar, även om det kan verka så för den enskilda kunden.

Det kan göra riktigt ont att ligga på ett skrotlager på några miljoner och bankerna nekar fler krediter med en maxutnyttjad checkkredit.

Har du ens tänkt på det?

Den fria marknaden löser det.
Tillgång och efterfrågan styr priserna.

Det är inte raketforskning att raffinera silver men det tar sin tid genom elektrolyt.
Företagen borde utan större problem öka sin kapacitet om de ser ihållande efterfrågan av raffinering.

Inloggad gbz

• Guldmedlem
Vilka problem man kan ha ironiskt nog!

O där tog vi $118!

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2070
  • Affärsomdömen: 225
Brist och överskott av silver samtidigt. Det är intressant !!!

Vi får se vad som händer...

/H

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2252
  • Affärsomdömen: 50
Det ”billigaste”* guldköp jag någonsin gjort var en gold maple som jag betalade 8239kr för. Det var under mellandagarna 2013 och guldet stod i 254kr/gram. Jag har den inte kvar, annars kanske jag borde rama in den.

Nu är silverpriset snart hälften av det guldpriset och det känns inte längre helt omöjligt att jag kommer att uppleva att silverpriset går över detta. Det hade jag aldrig någonsin kunnat tro. Och precis som man börjat acceptera att silverpriset tagit över ledartröjan… så säger guldet ”Hold my beer, you’re not the only one that can run…”

Vi lever i en unik tid. Det är inte bara bra, men det är onekligen intressant.

* Ej inflationsjusterat, naturligtvis

Inloggad fåtöljpanda

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 36
Med tanke på att silverpriset har stigit med drygt 50 % under årets första månad kan börsen ta resten av året ledigt för min skull.

Jag undrar om det kommer att fortsätta på samma sätt under de närmaste månaderna åtminstone?

Utloggad JL_GBG

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 554
  • Affärsomdömen: 43
Upp som en sol...
... och ner som en pannkaka  ;)

Att bevaka silverpriset är i alla fall inte långtråkigt.

Inloggad 9darter

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 732
  • Affärsomdömen: 26
guldet stod i 254kr/gram

Nu är silverpriset snart hälften

Nåja, silvret har väl en bit kvar till 127 kr/gram men med den senaste tidens utveckling ska man kanske aldrig säga aldrig  :)

Utloggad AndrewJackson72

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 347
  • Affärsomdömen: 52
Gold Fever

Inloggad RemusTh

• Global Moderator
  • Silvermedlem
  • *
Brist och överskott av silver samtidigt. Det är intressant !!!

Vi får se vad som händer...

/H

Tack för kommentaren.

Ja, det är precis som det är just nu. Brist och överskott samtidigt. Helt absurt faktiskt.

Ett läge som i vart fall jag aldrig varit med om i modern tid.

Man får faktiskt gå tillbaka till början 1800-talet för att försöka hitta en liknande situation.

Raffenaderierna (med flera) inser givetvis att riskerna ökat när det gäller handel i silver. Risken för en allvarlig en punktering och korrektion av marknaden är uppenbart mycket stor.

Enligt den informationen jag har, ligger raffenaderierna och inköprna av silver på ett så stort lager att de anser att de ekonomiska riskerna är för stora och stoppar därmed de kontanta inköpen. Samtidigt har t.ex. Comex en brist på likvid metall för fysisk kontraktsleverans.

Hur den extrema situationen kommer att påverka silverhandeln återstår att se.

Vi är i vart fall mitt inne i en mycket intresant och inte tidigare sällan skådad historisk period när det gäller ädelmetallhandeln och ingen endaste verkar, eller ens kan förutse facit på hur det kommer att gå.

Vi upplever förmodligen just nu och högst troligen en ädelmetallhistoria som det kommer skrivas och forskas om i framtiden för att försöka förstå vad det var som egentligen hände.

Precis som det gjordes i efterhand när det gällde silverpriset på 1980-talet.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by RemusTh
Idag kl. 22:12

Söker 29-&-32mm kapsel by AndrewJackson72
Idag kl. 18:08

ny på ädelmetaller och forum by Au
Idag kl. 14:59

Säljes 1/10 oz Guld by AndrewJackson72
Idag kl. 08:02

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by gbz
Idag kl. 07:34