Författare Ämne: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot  (läst 1038210 gånger)

Inloggad RemusTh

• Global Moderator
  • Silvermedlem
  • *
  • Antal inlägg: 164
  • Affärsomdömen: 12
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot
« Svar #1695 skrivet: tisdag 27, januari 2026, 13:23:33 »
Det är faktiskt dessutom inte så lätt att sälja större mänder silver (över 100 Kkr) rimligt över spot ens här på detta forumet, om man nu skulle få kalla fötter och vilja bli likvid snabbt.

Om man är tex silversmed el handlar med ädelmetaller i nån annan form, borde det inte då vara ypperligt att kunna köpa 100k åt gg istället för att köpa små mängder? Men det finns kanske ingen väl fungerande marknadsplats? Eller är det annat som avgör?

Nu när metallpriserna gått in i en relativt volativ period, kan det vara olämpligt för mindre företag att köpa större mängder ädelmetaller vid få tillfällen, då en 10-30% nedgång mycket väl kan ske.

Givetvis har man alltid en hel del på lager när man arbetar/handlar med ädelmetaller som många smeder gör, men den ekonomiska risken blir allt större då.

Kommer väl ihåg nedgången mellan 2011 och 2016 som blev ganska kostsam. Att det sedan gick upp igen är ju inget som kunde garanteras eller som man kan förutse. Bara hoppas på. Det kanske går ner ännu mer? Det är lite som att inte sälja när en aktie går ned och man inte vill ta förlusten. Nej, man man behåller tills man tröttnar eller kanske blir tvingad att sälja av ekonomiska skäl.

Vet att de större ädelmetallhandlarna delsäkrar sitt lager för nedgång med optioner och derivat, men orimligt att göra för ett mindre företag, men funderar allvarligt på att kanske göra det nu.

Det är ganska tillfredsställande när metallerna går upp, men de har också gått ner under långa perioder (många år). Då är det inte så roligt att kanske tvingas till att sälja lagret med förlust, då marginalen på ädelmetaller är extremt låg. Dessutom, marginalen för ädelmetallskrot minskar också hela tiden och kunkurrensen är idag stenhård.

En kraftig nedgång kan ändå lätt handla om förluster på årslöner för ett mindre eller mellanstort företag om man har för mycket och för dyrt inköpt lager.

Att köpa in mindre mängder under en längre period innebär oftast att risken blir mindre, då det blir ett genomsnittspris under en längre period. Då har man samtidigt "råd" att köpa in meteller som sjunker i pris, då den största delen förhoppningsvis köpts in för ett lägre pris.

Vet att många av de gamla rävarna här på forumet gjort så och vi kan ofta ta en rejäl nedgång nu och dyra inköp och ändå ligga på plus i stacken totalt sett, just på grund av att vi kanske hela tiden köper lite då och då under många år och kanske sekler. Men att öka stacken betydligt några fåtal gånger just nu är kanske inte tillrådligt, men man vet ju aldrig faktiskt.

Tycker själv att riskerna med att handla med ädelmetaller och då speciellt silver, börjar bli för stora och funderar på en försiktig exit lite senare i år och behåller den privata stacken.

Ser tecken på en kommande och kanske ganska kraftig silversqueeze någon gång i mars-april i år och får se hur jag gör då med silvret som finns på lagret (företagets) då vi inte har upparbetat inköpt silverskrot på mer än 5 år.

Intressant föresten att vår gamla och välkända "forumräv" Fantomen också uttryckt betänkligheter över silverpriset, som han nämnde i ett tidigare inlägg i tråden.

Skulle vara intressant att höra om det bara är vi som är lite bekymrade.

Inloggad hasse_A

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 699
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #1696 skrivet: tisdag 27, januari 2026, 14:47:28 »
Jag ligger på ett GAV under 200 kronor/Oz så jag är inte så bekymrad om silverpriset även skulle halveras. Jag ligger då ändå +170%.

Det är klart att man vill ju helst inte förlora typ 500 kronor/Oz heller.
Når vi $200/Oz kommer jag nog att lyfta av lite av det jag har hos Bullionvault i Schweiz. Mitt fysiska låter jag ligga.

Inloggad Guld24K

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 48
  • Affärsomdömen: 0
  • Jag har handlat lite med guld sedan 1967
« Svar #1697 skrivet: tisdag 27, januari 2026, 15:00:52 »
Runt 350m oz dumpades under de senaste 2 timmarna.

117-> 107/108/109 ish.

Jävlar vad dipparna köps upp snabbt nu. Allt pekar på att vi ska upp betydligt mer i pris och gruvorna ligger ännu mer efter.

Edit: en halv årsproduktion nästan :)
Jag undrar varför han fick lämna omedelbart mitt under uppgången?

Goldman Sachs Group Inc.’s head of precious metals trading Benjamin Binet-Laisne is leaving the bank, according to people familiar with the matter.

Binet-Laisne’s departure underscores the challenge for banks in retaining bullion-market traders, as a storming precious metals rally leads hedge funds and trading houses to vie for talent.

A senior figure in the market, Binet-Laisne has been with the bank for roughly a decade, according to his LinkedIn profile. Goldman is one of the larger banks in precious metals, and recently added Pranav Bhatia from StoneX Group Inc. to its trading desk.
-------------------
Att han  har tabbat sig rejält för att gå, det tror jag definitivt.
https://www.mining.com/web/goldmans-top-precious-metals-trader-exits-bank/

Utloggad Lofeal

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 52
« Svar #1698 skrivet: onsdag 28, januari 2026, 05:55:11 »
Äh, vad är sälja kort?

Naket kort. Du säljer något som ska levereras i framtiden av något du inte har och hoppas att priset går ner eller att köparen avstår från leverans.

Joo jag förstår vad sälja naket kort är men när CME kan bestämma att det blir cash settlement, kan man då sälja naket kort på Comex? Då säljer man ju bara kort eller köper lång, vilket betyder att marknaden bara är en vadslagningsplats i fiat med en underliggande referens i pris på fysiskt.

Inloggad gbz

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 617
« Svar #1699 skrivet: onsdag 28, januari 2026, 08:40:50 »
CME ökade marginalerna igen för att hålla priset på silver nere.
Detta är 6e gången sedan oktober de gör detta och bli inte förvånade om de fortsätter att göra det några gånger i månaden framöver.

Utloggad Lofeal

• Kopparmedlem
  • **
« Svar #1700 skrivet: onsdag 28, januari 2026, 09:44:27 »
Finns det någon vettig analys av silvermarknaden där ute? Fundamental analys alltså. Tittade lite snabbt nu och ser att lagren i Comex, London och Shanghai räcker för typ 3-4års fortsatt underskott med övriga parametrar lika.

Någon som har tips på rapport där man lagt ner lite mer tankearbete på övriga parametrar?

Inloggad gbz

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 617
« Svar #1701 skrivet: onsdag 28, januari 2026, 10:16:59 »
Finns det någon vettig analys av silvermarknaden där ute? Fundamental analys alltså. Tittade lite snabbt nu och ser att lagren i Comex, London och Shanghai räcker för typ 3-4års fortsatt underskott med övriga parametrar lika.

Någon som har tips på rapport där man lagt ner lite mer tankearbete på övriga parametrar?

Vilka lager kollar du på? Eligible är de totala som lagras i comex valv men det är de registrerade som är uppe till försäljning.

Utloggad Lofeal

• Kopparmedlem
  • **
« Svar #1702 skrivet: onsdag 28, januari 2026, 10:31:27 »

Vilka lager kollar du på? Eligible är de totala som lagras i comex valv men det är de registrerade som är uppe till försäljning.

Japp, förstår det. Med de som inte är till försäljning handlar det bara om en prisfråga/motpartsfråga så de är till försäljning vid rätt pris och rätt köpare, så länge det inte kommer direktiv eller andra politiska beslut som förbjuder marknadskrafterna från att agera. Tittade därför på alla lager.

Jag tror det helt klart kommer mer råvaru- o kapitalkontroller men jag har ingen koll på dem. Önskar därför läsa några rapporter och bilda mig en uppfattning. Typ när kommer mer produktion på banan, hur ser efterfrågan ut närmaste decenniet, hur tänker man om skrot, hur ser man på olika regioners balanser. Har inte tittat djupare på Silver på över ett decennium så har ingen koll.

Som Comex ser ut nu så tror jag man bakom draperiet bestämmer vilka som får köpa och vilka blir utan, kontroll av en råvara som USA ser som strategisk. Det här torde dock trigga att fler producenter väljer att sälja till Shanghai som betalar bättre. Fick Kina t ex köpa på Comex så finns ingen anledning för Kineser att betala dessa premier Men det är bara funderingar..,.
« Senast ändrad: onsdag 28, januari 2026, 10:36:09 av Lofeal »

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2070
  • Affärsomdömen: 225
« Svar #1703 skrivet: onsdag 28, januari 2026, 11:25:40 »
Nästan allt är till salu till rätt pris och allt silver ägs av någon. Det kanske inte är rätt pris än. Silvret går upp i trappsteg för att se vad som kan skakas loss på varje nivå.

/mega_n

Inloggad Maestro

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 61
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #1704 skrivet: onsdag 28, januari 2026, 11:51:24 »
Det är faktiskt dessutom inte så lätt att sälja större mänder silver (över 100 Kkr) rimligt över spot ens här på detta forumet, om man nu skulle få kalla fötter och vilja bli likvid snabbt.

Om man är tex silversmed el handlar med ädelmetaller i nån annan form, borde det inte då vara ypperligt att kunna köpa 100k åt gg istället för att köpa små mängder? Men det finns kanske ingen väl fungerande marknadsplats? Eller är det annat som avgör?

Nu när metallpriserna gått in i en relativt volativ period, kan det vara olämpligt för mindre företag att köpa större mängder ädelmetaller vid få tillfällen, då en 10-30% nedgång mycket väl kan ske.

Givetvis har man alltid en hel del på lager när man arbetar/handlar med ädelmetaller som många smeder gör, men den ekonomiska risken blir allt större då.

Kommer väl ihåg nedgången mellan 2011 och 2016 som blev ganska kostsam. Att det sedan gick upp igen är ju inget som kunde garanteras eller som man kan förutse. Bara hoppas på. Det kanske går ner ännu mer? Det är lite som att inte sälja när en aktie går ned och man inte vill ta förlusten. Nej, man man behåller tills man tröttnar eller kanske blir tvingad att sälja av ekonomiska skäl.

Vet att de större ädelmetallhandlarna delsäkrar sitt lager för nedgång med optioner och derivat, men orimligt att göra för ett mindre företag, men funderar allvarligt på att kanske göra det nu.

Det är ganska tillfredsställande när metallerna går upp, men de har också gått ner under långa perioder (många år). Då är det inte så roligt att kanske tvingas till att sälja lagret med förlust, då marginalen på ädelmetaller är extremt låg. Dessutom, marginalen för ädelmetallskrot minskar också hela tiden och kunkurrensen är idag stenhård.

En kraftig nedgång kan ändå lätt handla om förluster på årslöner för ett mindre eller mellanstort företag om man har för mycket och för dyrt inköpt lager.

Att köpa in mindre mängder under en längre period innebär oftast att risken blir mindre, då det blir ett genomsnittspris under en längre period. Då har man samtidigt "råd" att köpa in meteller som sjunker i pris, då den största delen förhoppningsvis köpts in för ett lägre pris.

Vet att många av de gamla rävarna här på forumet gjort så och vi kan ofta ta en rejäl nedgång nu och dyra inköp och ändå ligga på plus i stacken totalt sett, just på grund av att vi kanske hela tiden köper lite då och då under många år och kanske sekler. Men att öka stacken betydligt några fåtal gånger just nu är kanske inte tillrådligt, men man vet ju aldrig faktiskt.

Tycker själv att riskerna med att handla med ädelmetaller och då speciellt silver, börjar bli för stora och funderar på en försiktig exit lite senare i år och behåller den privata stacken.

Ser tecken på en kommande och kanske ganska kraftig silversqueeze någon gång i mars-april i år och får se hur jag gör då med silvret som finns på lagret (företagets) då vi inte har upparbetat inköpt silverskrot på mer än 5 år.

Intressant föresten att vår gamla och välkända "forumräv" Fantomen också uttryckt betänkligheter över silverpriset, som han nämnde i ett tidigare inlägg i tråden.

Tack för förklaring. Jag talade för ett par veckor sen med en klient som är silversmed, som rek. mig att jag borde köpa råvara som han gör (istället för mynt/tackor) och ev registrera en firma för att slippa momsen.
Jag har i huvudsak köpt mynt, men det är en väldigt långsam metod att bygga upp en stack. Min fru har istället laddat upp med derivat som vi har en extrem övervikt i nu -detta är ju väldigt likvid om man jämför med fysiskt. Jag känner inte att det borde vara en extrem börda ens för en liten handlare att säkra sig med antingen optioner/terminer, om man har ett större lager.

När det gäller silverpriset, så kommer det nog att fluktuera så det känns i magen. Men så länge världssituationen är som den är så är jag mer bekymrad för min fiat, som jag känner mig överlikvid i.

Inloggad RemusTh

• Global Moderator
  • Silvermedlem
  • *
« Svar #1705 skrivet: onsdag 28, januari 2026, 21:13:41 »

Tack för förklaring. Jag talade för ett par veckor sen med en klient som är silversmed, som rek. mig att jag borde köpa råvara som han gör (istället för mynt/tackor) och ev registrera en firma för att slippa momsen.
Jag har i huvudsak köpt mynt, men det är en väldigt långsam metod att bygga upp en stack. Min fru har istället laddat upp med derivat som vi har en extrem övervikt i nu -detta är ju väldigt likvid om man jämför med fysiskt. Jag känner inte att det borde vara en extrem börda ens för en liten handlare att säkra sig med antingen optioner/terminer, om man har ett större lager.

När det gäller silverpriset, så kommer det nog att fluktuera så det känns i magen. Men så länge världssituationen är som den är så är jag mer bekymrad för min fiat, som jag känner mig överlikvid i.

Förstår överhuvudtaget inte den rekommendationen som verkar vara helt världsfrånvänd och ett EXTREMT! dåligt råd.

Du kan genom bolag köpa hur många silvermynt och silvertackor du vill med avdragbar moms. Det är bara ekonomin som bergränsar inköpen. När det gäller råvara får du givetvis även betala moms på det. Dessutom 925 är oftast överlegarat till 935, samt att du får betala s.k. "fasong" på 5-10 kr/gram. Vad Fasongkostnad är får du faktiskt Googla själv eller fråga den intelligensbefriade silversmeden, då jag är mycket upprörd över det fullständigt vansinniga förslaget.

Det rätta uttrycket vore komplett vansinne att göra det.

Jaha, så du skall sälja en 1 mm helplåt på 1,3 kg till Tavex eller upparbeta det för otroliga summor och smältförluster på 5-10% eller i bästa fall och övertyga här oss om att det är 925 Sterling?

Nej du, det lyckas du inte med. Då är det givetvis bättre med Maples t.ex. och där du kan få 105-110 % på spot och där samtliga vet vad du erbjuder.

Ärligt, vem i helsike ger dig mer än 80-90% för en ostämplad plåt eller plans som kanske, men inte helt säkert är 925 med extrema kostnader för upparbetning.

Du måste skämta med mig, då jag i mitt företag ger högst 85% av spot för något sådant, då upparbettningskosnaden för silver idag är mycket hög.

Skall jag vara helt ärlig så är det ett av de sämsta råden jag hört talas om på väldigt många år. Tror det rör sig om minst 35-40 år faktiskt.

Löjligt och mycket! oprofessionellt.

Gör INTE!det för din egen skull om du nu inte vill kvadda pengar för gott!

Edit: Efter lite eftertanke kanske den galna silversmeden förhoppningsvis, men faktiskt inte enligt infon ditt inlägg, inte menade råvaror som köps från leverantörsföretag av silversmedsråvaror, utan från privatpersoner som skrot. Men, det kan han ju faktiskt inte ha menat när han uttryckt att du skulle undvika momsen genom ett företag. Man betalar inte moms när man köper in från privatpersoner.
Nej, slutsatsen måste ändå vara att silversmeden uppenbart har förlorat förståndet ellr menade annat som du missuppfattat.
Tyvärr...
« Senast ändrad: onsdag 28, januari 2026, 21:30:08 av RemusTh »

Inloggad 9darter

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 732
  • Affärsomdömen: 26
« Svar #1706 skrivet: onsdag 28, januari 2026, 21:55:45 »
C'mon Remus, tell us what you really think  :)

Inloggad RemusTh

• Global Moderator
  • Silvermedlem
  • *
« Svar #1707 skrivet: onsdag 28, januari 2026, 21:57:43 »
Efter det mycket upprörande svaret på det förra inlägget, kan man kanske återgå till ursprungstrådens urspungliga mening angående kommentarer angående silverspot och att Shanghai silver nu är  otroliga 131,26 USD/OZ och att premien snart är uppe i 18 USD jämfört med övriga världen.

https://goldsilver.ai/metal-prices/shanghai-silver-price

Absurd premie och kanske dags att boka en flygresa till Kina med några antal 1000 OZ i handbagaget? Då vore ju förtjänsten ganska bra på en tur- och returresa till Kina. Någon här kanske som kan tänka sig att följa med på det?

Vad är det som händer?

Någon insatt får gärna förklara det för mig och säkerligen flera andra helt okunniga infosugna forumiter om vad det är som händer med silvret i Asien?

Inloggad RemusTh

• Global Moderator
  • Silvermedlem
  • *
« Svar #1708 skrivet: onsdag 28, januari 2026, 22:09:53 »

Har fått MYCKET! MYCKET! allvarlig information angående silverhandeln från samtliga av de största uppköparna och det största raffenaderiet i hela Norden, och dessutom från tre av de största raffenaderierna och tillverkarna av silvertackor i Tyskland.

Extremt! Ektremt! oroande information.

Jag håller på infon ett tag, då jag inte kan tolka vad det innebär än då jag aldrig varit med om  eller ens hört talas om något liknande

Jag tror inget ännu, men riktigt sjukt är det..

Mycket!!! märkligt läge...

Har lagt flera dagar nu på att smälta inforn, men förmår inte att tolka det, då det är oerhört extremt.

Inloggad Coltrane

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 194
  • Affärsomdömen: 39
« Svar #1709 skrivet: onsdag 28, januari 2026, 22:37:37 »

Har fått MYCKET! MYCKET! allvarlig information angående silverhandeln från samtliga av de största uppköparna och det största raffenaderiet i hela Norden, och dessutom från tre av de största raffenaderierna och tillverkarna av silvertackor i Tyskland.

Extremt! Ektremt! oroande information.

Jag håller på infon ett tag, då jag inte kan tolka vad det innebär än då jag aldrig varit med om  eller ens hört talas om något liknande

Jag tror inget ännu, men riktigt sjukt är det..

Mycket!!! märkligt läge...

Har lagt flera dagar nu på att smälta inforn, men förmår inte att tolka det, då det är oerhört extremt.

Extremt oroande för vem? Köparna eller de som ligger kort?

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by DEScypher
Igår kl. 23:48

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by RemusTh
Igår kl. 22:12

Söker 29-&-32mm kapsel by AndrewJackson72
Igår kl. 18:08

ny på ädelmetaller och forum by Au
Igår kl. 14:59

Säljes 1/10 oz Guld by AndrewJackson72
Igår kl. 08:02