Författare Ämne: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot  (läst 1018603 gånger)

Inloggad gbz

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 575
  • Affärsomdömen: 0
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot
« Svar #1575 skrivet: söndag 28, december 2025, 19:45:16 »
Så vad händer med gruvaktierna/fonderna med tanke på det du skriver, Sarek?

De har väl inte hängt med silverpriserna uppåt i samma grad som silverspot, men visst borde de öka rejält med tanke på att bara de kan skaka fram mer fysiskt silver? Eller går de trögare just för att gruvbranchen är trög... alltså för att det är svårt att bara skala upp brytningen?

Det vore intressant att få teorier om varför både guld- o silvergruvor stiger så dåligt jämfört med spot.

Att de hålls tillbaks pga blankning tror jag inte på. Inte heller att de skulle behöva skala upp. Det räcker med att de producerande gruvorna bibehåller samma produktion/försäljning för att vinsterna ska ha ökat exponentiellt under 2025 då hela prisökningen ramlar rakt ner på sista raden. Dessutom har oljan blivit billigare och räntan fallit vilket gjort driftskostnaderna lägre.

Varför då värderingen stiger så dåligt att multiplarna på vinster inte ens behålls, utan sjunker förvånar mig. Kan det bero på att investerare inte tror att guld/silverpriser kommer ligga kvar på denna höga nivå någon längre tid???

Måste säga att det är ovanligt men jag gissar på att någon vill skydda sina blankpositioner.

Det fungerar vanligtvis (kolla oktober tex) att manipulera silvret o pressa ner gruvorna men man misslyckas med att hålla silvret nere.

Vi har sett ett 10-tal hopp i år där blankare måste täcka och vi får 10-15% på en dag men även om dec 26 var en av de absolut bästa dagarna för silver så stod aktierna stilla.

Det är inte vi småsparare som rör aktiemarknaden kan jag iallafall säga.

Inloggad hasse_A

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 679
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #1576 skrivet: söndag 28, december 2025, 19:49:01 »
Varför då värderingen stiger så dåligt att multiplarna på vinster inte ens behålls, utan sjunker förvånar mig. Kan det bero på att investerare inte tror att guld/silverpriser kommer ligga kvar på denna höga nivå någon längre tid???

Kan det vara så att man hedgat sig mot nedgång i silverpriset och måste sälja metallen till ett betydligt lägre pris än spot? Kanske uppgången kommer först efter att man ingått nya kontrakt,

Inloggad gbz

• Guldmedlem
« Svar #1577 skrivet: söndag 28, december 2025, 21:41:23 »

Kan det vara så att man hedgat sig mot nedgång i silverpriset och måste sälja metallen till ett betydligt lägre pris än spot? Kanske uppgången kommer först efter att man ingått nya kontrakt,

Man hedgear kanske upp mot 70% av produktionen i olika former 1-3 år framåt vanligtvis.

First majestic som sparade metall till ett värde av ca $50 miljoner förra kvartalet men aktien såldes av rejält för allt "investerarna" såg var lägre vinst men idag är väl den metallen värd det dubbla och de behöver bara ringa ett samtal för att sälja när de själva vill.

Inloggad Coltrane

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 190
  • Affärsomdömen: 38
« Svar #1578 skrivet: måndag 29, december 2025, 02:04:31 »
+3,5% till minus 3,5% på en timme...

Inloggad DEScypher

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 347
  • Affärsomdömen: 8
« Svar #1579 skrivet: måndag 29, december 2025, 04:43:13 »
+3,5% till minus 3,5% på en timme...

$ 80.42 nu, volatil dag!  :)

Inloggad gbz

• Guldmedlem
« Svar #1580 skrivet: måndag 29, december 2025, 09:15:34 »
CME ökade marginalkraven igen så långa positioner kommer likvideras.

Visst kommer det hålla ner priset kortsiktigt för vi närmade oss $84 inatt men de gjorde samma sak den 12dec och då kunde de bara hålla nere priset i 2 dagar.

Gissar på en dip runt kl 3 idag ner mot $70 men detta ändrar inte på den fysiska efterfrågan.

Inloggad gbz

• Guldmedlem
« Svar #1581 skrivet: måndag 29, december 2025, 14:14:39 »
Det finns 41 000 call optioner med strike på $75.

Clive Thompson pratar om detta och de går ut senare i januari.

Inloggad Tole

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 182
« Svar #1582 skrivet: måndag 29, december 2025, 18:09:29 »

Det vore intressant att få teorier om varför både guld- o silvergruvor stiger så dåligt jämfört med spot.

Eric Strand i intervju med EFN i morse om hans syn på rörelserna. Nämner bl.a backwardation som anledning till gruvornas värdering.

https://efn.se/play/forvaltaren-om-rallyt-i-adelmetaller-en-perfekt-storm-for-silver

Inloggad Silvernewb

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 58
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #1583 skrivet: måndag 29, december 2025, 18:19:12 »
Vad som är tydligt med upp och nedgången i fredags/idag är att "folk" verkar vetat att de var en "paper-rise" och inte helt legit. Kan någon stor som blev utstoppad på korten.

Gruvaktierna stod stilla då och har stått, under förutsättningarna idag, rätt still.  Lite mer ner idag, vilket jag tycker är bra då det tyder på att marknaden inte är girig, snarare rädd.

Köpte på mig lite mer minifutures på guldet med lite torrt krut från tidigare vinsthemtagningar.

Inloggad DEScypher

• Palladiummedlem
« Svar #1584 skrivet: tisdag 30, december 2025, 01:12:50 »
Galen spread mellan Shanghai $ 83.44 och NY $ 72.56

Inloggad Stacker

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 304
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #1585 skrivet: tisdag 30, december 2025, 02:42:43 »

Men hur kan det bestå? Grejen med arbitrage är väl att det jämnar ut priset mellan olika marknader? Om X är billigare hos Y än hos Z så kommer många köpa det hos Y och sedan sälja det till Z och tjäna en slant på kuppen. Det är väl bara att köpa 10.000 kontrakt i NY, sälja i Shanghai och tjäna några miljoner?

Inloggad DEScypher

• Palladiummedlem
« Svar #1586 skrivet: tisdag 30, december 2025, 03:19:10 »

Men hur kan det bestå? Grejen med arbitrage är väl att det jämnar ut priset mellan olika marknader? Om X är billigare hos Y än hos Z så kommer många köpa det hos Y och sedan sälja det till Z och tjäna en slant på kuppen. Det är väl bara att köpa 10.000 kontrakt i NY, sälja i Shanghai och tjäna några miljoner?

Extremt bra fråga! Spot on!  Svaret är väl sannolikt att nuvarande situation inte kommer hålla.
Frågan är väl om silver har nått "Tulip mania" stadiet i Kina? Möjligen med den "lilla skillnaden" att silver även används industriellt och inte går att odla på åkrar...? ;)

Den här videon tar upp en del av problematiken och förhoppningar på silver som investering i Kina:

https://youtu.be/x_n4TZx-oHM?si=9WYwC8v7yHLxAX8l
« Senast ändrad: tisdag 30, december 2025, 03:21:30 av DEScypher »

Inloggad gbz

• Guldmedlem
« Svar #1587 skrivet: tisdag 30, december 2025, 10:47:17 »
Shanghai har väl 13% skatt medans de läggs på vid import av silver? Jag är lite osäker.

Iallafall så var min gissning på en dip mot $70 inte helt fel och den baserar ja till stor del på att cme också myglade den 12dec.

Man ser också likheter med den rekyl vi ser du med vad som hände efter den 12e.

Jag vet inte hur man ska känna.. är vi ner -8% från igår natt eller tycker ni vi är +30% denna månad ;) ?

Inloggad DEScypher

• Palladiummedlem
« Svar #1588 skrivet: Igår kl. 00:07 »
Jag vet, att många har kommenterat den stora mängden youtubefilmer som pumpas ut angående silver och silver priser.

Min högst personliga åsikt är att det är en organiserad kampanj, som har relativt mycket resurser till sitt förfogande. Detta baserar jag på den stora mängden videos av relativt hög AI kvalite som genereras på väldigt kort tid.

Även om man använder AI för videogenerering, så behövs oftast videoeditering och text korrigering et.c. det som ska genereas är bilder som matchar text innehållet. Efter som jag har "fuskat" själv med att plocka fram en del utbildningsvideos, så tar det mycket längre tid än man tror.

Min uppskattning är att för en 3-4 min youtube video, behöver jag lägga åtminstone 1,5-2 h för att få ett ganska godtagbart resultat. Detta får mig att befara, att det är en "informationskampanj" som nu pågår eventuellt ifrån en statsaktör, såsom t.ex. CCP även om den "asiatiske mannen" som förekommer i videos kan vara en "false flag"/villospår. 

Det verkar också som att mycket information stämmer och verkar vara någon som har relativt intim kännedom om Comex och silvermarknaden. Mycket korrekt information blandas med direkt felaktig information skapar en farlig mix och framstår som "trovärdig" efter som den faktiskt innehåller en hel del korrekt information, vilket har till syfte att få den som tittar på dom att även lita på falsk och felaktig information.

Här är ett exempel:

https://youtu.be/Jt9QUdpH-DY?si=ZSI0jjqOVfDapEH1

Detta är som sagt var min högst personliga åsikt och ni får gärna ha andra åsikter eller tycka tvärtom, att jag inte har någon aning om, vad jag pratar om. Det viktiga är att ni gör er egna bedömning, om vad ni tycker!  ;)

/DEScypher som självmant lommar iväg till "utvisningsbåset och sätter på sig en tin-foil hatt"

« Senast ändrad: Igår kl. 01:33 av DEScypher »

Inloggad fåtöljpanda

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 17
« Svar #1589 skrivet: Igår kl. 00:43 »
 :)

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Eran hjälp (!) Dagliga spotpriser guld och silver (!) by sputnik