Författare Ämne: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot  (läst 1195096 gånger)

Inloggad gbz

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 705
  • Affärsomdömen: 0
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot
« Svar #1560 skrivet: fredag 26, december 2025, 20:24:56 »
Helt otroligt att silvergruvorna inte reagerar på den absolut bästa dagen i världshistorien när det kommer till silver.

Utloggad JL_GBG

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 559
  • Affärsomdömen: 44
« Svar #1561 skrivet: fredag 26, december 2025, 21:03:55 »
Antar du menar 700 kr / oz 😁

För 700 dollar per oz får vi nog vänta några dagar till på 🤪🤪🤪

/H

Ha-ha, jag sa ju att det är lätt att bli fartblind  ;D

Utloggad JL_GBG

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 559
  • Affärsomdömen: 44
« Svar #1562 skrivet: fredag 26, december 2025, 21:05:11 »
Helt otroligt att silvergruvorna inte reagerar på den absolut bästa dagen i världshistorien när det kommer till silver.

Kanada börsen var väl stängd idag, vi får vänta till måndag på gruvaktiernas reaktion på senaste uppgången i metallpriserna.

Inloggad toblov

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1511
  • Affärsomdömen: 97
« Svar #1563 skrivet: fredag 26, december 2025, 21:31:26 »
Finns ett antal som handlas i USA. Främst dom stora drakarna som enbart är upp ca 1 procent.

Inloggad Hodja

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 110
  • Affärsomdömen: 26
« Svar #1564 skrivet: fredag 26, december 2025, 22:06:09 »
finnsdet ngt sätt att följa silverspot i realtid som är gratis?

Glömde nämna att jag menade shan hi's pris. vet att tradingview funkar om man betalar men ej för snåljåpar som mig  8)

Inloggad Stacker

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 327
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #1565 skrivet: lördag 27, december 2025, 01:36:44 »
Kolla den här videon, den är bara åtta minuter. En snubbe påstår sig fått läckt info från en bankster om ett gruppsamtal mitt i natten mot juldagen där de viktigaste aktörerna (största Bullionbankerna, BIS och UST) bestämde att silverpriset absolut inte får gå över $75, det skulle utlösa tvångsköp av 205 miljoner uns silver i januari. Så mkt finns inte att uppbringa och det skulle bli en total härdsmälta på marknaden. Han som snackar är en uppenbar AI-bot så hela videon är fejk. Meeeeen....tänk om innehållet ändå stämmer? Att det faktiskt hände?

Fast det är förvisso högst osannolikt att en deltagare på ett sådant möte skulle sprida info till någon utanför den innersta banksterkretsen. Silver stängde på $79,3 inför helgen. Måndag kan inte komma fort nog!

Det stämmer iaf med priset strax innan stängning för jul. Sedan bröt det loss igen. Tror vi får se 90-100 dollar/uns innan året är slut. What a time to be alive!

https://www.youtube.com/watch?v=iUKf5Nh9WcA&t=502s
« Senast ändrad: lördag 27, december 2025, 01:46:53 av Stacker »

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2100
  • Affärsomdömen: 232
« Svar #1566 skrivet: lördag 27, december 2025, 08:50:59 »
En del denna AI säger kan stämma, en del är rena AI-hallucinationer och resten ren lögn. Det finns några som kollat upp vad "han" säger och sett att mycket är rent blaj. Dessutom finns många copybot-kanaler som sprider samma videos under andra namn. Det kan vara en organiserad disinformationskampanj eller bara en dude i mammas källare som jagar klicks.

Jag har blockat de youtubekanaler där "han" dykt upp efter sett att det inte var värt min tid.

Mitt råd är att kolla upp allt som sägs med andra källor.

/mega_n

Utloggad Otto

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 74
  • Affärsomdömen: 22
« Svar #1567 skrivet: lördag 27, december 2025, 08:55:58 »
Även jag har blockerat alla kanaler där denna killen dyker upp på vinjetten.

Inloggad Hodja

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 110
  • Affärsomdömen: 26
« Svar #1568 skrivet: lördag 27, december 2025, 21:23:16 »
90 USD / oz i kina nu om detta stämmer:
https://www.youtube.com/watch?v=6LwGJxmTkGc

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2249
  • Affärsomdömen: 29
  • Medlem #100
« Svar #1569 skrivet: söndag 28, december 2025, 10:47:10 »
Här är en bra ”tweet” om vad som händer med silver just nu:

Silverpriserna exploderar på grund av en allvarlig global brist på utbud. Den fysiska marknaden kan inte längre möta den kraftigt ökande efterfrågan.

Och det här är vad som faktiskt händer:
1. Kina ändrar sina regler. Från och med den 1 januari 2026 kommer Kina att begränsa exporten av silver. För att exportera silver kommer företag nu att behöva statliga licenser. Endast stora, statligt godkända företag är berättigade: - Minst en 80 ton av årlig produktion Detta blockerar effektivt små och medelstora exportörer. Kina kontrollerar ungefär 60–70 % av den globala silverförsörjningen. När Kina skärper exporten minskar den globala försörjningen omedelbart. Detta är samma taktik som Kina använde med sällsynta jordartsmetaller.

2. Silvermarknaden hade redan ett underskott. Silver har haft ett strukturellt underskott i fem år i rad. Det innebär att efterfrågan är högre än utbudet varje år.
För 2025: - Global efterfrågan: 1,24 miljarder oz - Globalt utbud: 1,01 miljarder oz. Det är en skillnad på 100–250 miljoner oz. Och denna skillnad förväntas öka efter Kinas exportbegränsningar. Utbudet från gruvorna ökar inte: Silverbrytning är främst en biprodukt av koppar- och zinkbrytning. Det tar över 10 år att bygga nya gruvor, malmkvaliteten sjunker och återvinning räcker inte för att fylla gapet. Det finns ingen snabb lösning här.

3. De fysiska silverlagren kollapsar. Och nu blir här allvarligt. - COMEX-lagren har minskat med 70 % sedan 2020 - Lagren i London har minskat med 40 % - Lagren i Shanghai är på den lägsta nivån på tio år. Med den nuvarande efterfrågan har vissa regioner endast 30–45 dagars silver. Det är därför de fysiska premierna exploderar. I Shanghai: - Fysiskt silver handlas till 80+ dollar/uns - COMEX-priserna är mycket lägre Denna prisskillnad innebär att köpare betalar extra bara för att få riktigt silver

4. Papperssilver är helt frikopplat från verkligheten. Det finns en extrem obalans mellan papperssilver och fysiskt silver. Förhållandet mellan papperssilver och fysiskt silver är cirka 356:1. Det betyder att: - För varje oz riktigt silver så finns det hundratals pappersfordringar. Om även en liten andel av köparna begär fysisk leverans, kollapsar systemet. Marknaderna förstår detta. Det är därför prisrörelserna blir vertikala.

5. Den industriella efterfrågan fortsätter att öka. Silver är inte bara en säker hamn. Det är avgörande för: - Solpaneler - Elfordon - Elektronik - Medicinsk utrustning. Industriell användning står nu för 50-60 % av den totala efterfrågan på silver. Det finns ingen ersättning för silver i många av dessa användningsområden. Banker och institutioner reagerar på: - Begränsad tillgång - Fysisk brist - Risker på pappersmarknaden

Silver stiger inte på grund av rädsla.
Det stiger på grund av att en verklig försörjningskris utspelar sig i realtid.

Utloggad Stackarn

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 57
  • Affärsomdömen: 5
« Svar #1570 skrivet: söndag 28, december 2025, 11:17:23 »
Intressant att både Tavex och Liberty Silver verkar ha höjt sina minsta premiums ganska rejält bara nu över helgen.

Inloggad gbz

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 705
« Svar #1571 skrivet: söndag 28, december 2025, 17:08:19 »
Undrar om en gamma sqeueeze på papper kan orsaka mer fysisk squeeze i cme.

Ska bli spännande och se vad som händer när asien öppnar!
« Senast ändrad: söndag 28, december 2025, 17:13:22 av gbz »

Utloggad laban77

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 549
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #1572 skrivet: söndag 28, december 2025, 17:13:54 »
Så vad händer med gruvaktierna/fonderna med tanke på det du skriver, Sarek?

De har väl inte hängt med silverpriserna uppåt i samma grad som silverspot, men visst borde de öka rejält med tanke på att bara de kan skaka fram mer fysiskt silver? Eller går de trögare just för att gruvbranchen är trög... alltså för att det är svårt att bara skala upp brytningen?

Inloggad Tole

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 185
« Svar #1573 skrivet: söndag 28, december 2025, 18:05:06 »
Så vad händer med gruvaktierna/fonderna med tanke på det du skriver, Sarek?

De har väl inte hängt med silverpriserna uppåt i samma grad som silverspot, men visst borde de öka rejält med tanke på att bara de kan skaka fram mer fysiskt silver? Eller går de trögare just för att gruvbranchen är trög... alltså för att det är svårt att bara skala upp brytningen?

Det vore intressant att få teorier om varför både guld- o silvergruvor stiger så dåligt jämfört med spot.

Att de hålls tillbaks pga blankning tror jag inte på. Inte heller att de skulle behöva skala upp. Det räcker med att de producerande gruvorna bibehåller samma produktion/försäljning för att vinsterna ska ha ökat exponentiellt under 2025 då hela prisökningen ramlar rakt ner på sista raden. Dessutom har oljan blivit billigare och räntan fallit vilket gjort driftskostnaderna lägre.

Varför då värderingen stiger så dåligt att multiplarna på vinster inte ens behålls, utan sjunker förvånar mig. Kan det bero på att investerare inte tror att guld/silverpriser kommer ligga kvar på denna höga nivå någon längre tid???

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2261
  • Affärsomdömen: 50
« Svar #1574 skrivet: söndag 28, december 2025, 18:57:05 »

Varför då värderingen stiger så dåligt att multiplarna på vinster inte ens behålls, utan sjunker förvånar mig. Kan det bero på att investerare inte tror att guld/silverpriser kommer ligga kvar på denna höga nivå någon längre tid???
Ja :-) Nu tittar alla på den spik vi sett under december och zoomar ut och jämför med 1980.

Jag är helt medveten om att macro är helt annorlunda, ”structural deficit”, Samsungs silverbatteri, etc, yada,yada. Men är man inte PM-nörd/expert utan mer en trendföljare som ser silver som en trade då är spiken en väldigt stark varningssignal.

Min gissning just nu (den kan ändras när som helst) är att spiken som pågår just nu kommer att brytas på det normala sättet (brant nedåt). Oklart hur högt det måste gå först och hur långt ner det kommer att rasa. Oavsett så tror jag att efter raset så kommer priset att ticka uppåt igen mer eller mindre direkt pga alla de strukturella faktorer som vi känner till.

Givet detta så kommer silvergruvorna att annonsera kanonvinst för Q4/25 (vilket kanske inte leder till så mycket om det sammanfaller med raset), men sedan kommer de att annonsera ännu mer vinst för Q1/26 och Q2/26. Därför så tror jag att om det inte lossnar i slutet på januari så blir det i slutet på april. Det som kan accelerera det hela är givetvis om den amerikanska börsen viker nedåt eller rent av kraschar.

Oavsett exakt när det sker så är jag bullish silvergruvorna för 2026 även efter ett fantastiskt 2025.

PS. En ytterligare anledning till försiktighet är ”jurisdictional risk”, dvs man är rädd för atti takt med att silverpriset stiger så kommer länder att hitta på nya skatter och i värsta fall t.o.m nationalisera gruvor. Jag vill inte förringa den risken, beroende på varen gruva ligger så är risken mer eller mindre verklig. Men jag tror personligen inte att den risken kommer att bli akut redan 2026. Det är snarare någonting att ha i bakhuvudet för 2027/28/29.
« Senast ändrad: söndag 28, december 2025, 19:01:55 av august »

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by Guld24K
Idag kl. 16:48

Irankriget by gbz
Idag kl. 13:54

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by mega_n
söndag 12, april 2026, 17:46:16