Författare Ämne: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot  (läst 588306 gånger)

Utloggad alang

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 430
  • Affärsomdömen: 0
SV: Tråden för kommentarer angående silverspot
« Svar #60 skrivet: tisdag 15, maj 2012, 20:39:21 »
Är det otroligt små volymer på dessa extremt låga nivåer? Kan ju tyckas att det bör vara så med tanke på att det bör vara en absolut botten vi ser nu denna vecka med tanke på att silver nästan har halverats ifrån 48 nivån , att se 27 usd/oz är verkligen inte upplyftande och det känns otroligt negativt om vi skulle se 26 (då kan det bli en extrem krasch ner till under 10 usd/Oz kanske t.om ner under 5 usd/Oz).

Utloggad Silver

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 945
  • Affärsomdömen: 208
« Svar #61 skrivet: tisdag 15, maj 2012, 20:50:26 »
Alang, det är ju fysiskt vi handlar med. Varför denna oro? Vi som handlar i SEK räddas dessutom upp av USD då vi tappar gentemot den. Tekniskt finns ett rejält stöd kring $26. Jag har köpt mycket nu och kommer fortsätta med det. Det är fina köplägen och jag är bara glad för att denna möjlighet kom nu. Oroas man alltför mycket kanske man skall undvika silver just pga kraftiga svängningar och stora prisfall. Om inte annat ha en bra, väl genomtänkt strategi man känner sig bekväm med. Sova gott om natten är viktigt. Diversifiera med guld, andra tillgångsslag, aktier, likvider etc. Och silver under $5 lär vi aldrig någonsin få se igen. Gissar jag. ;)

Utloggad alang

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 430
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #62 skrivet: tisdag 15, maj 2012, 21:43:08 »
Jo visst är det så att valutan styr en del och iom att dollarn stärks blir det såklart dyrare för oss att handla. Räknade precis att den nivån jag köpte mig in på är fortfarande lägre än dagens nivå med runt 5% iom att dollarn stärkts, får hoppas att vi inte tappar mer då det inte känns bra om man har köpt på en högre nivå då jag verkligen försökte planera för att köpa in mig på en absolut botten, c.a 5% marginal. Då har jag räknat på vad jag betalade hos en ÅF i tyskland jämfört med vad motsvarande kostar idag.

Dock tror jag det finns väldigt stora möjligheter att spotpriset trillar ner för att återtesta årskiftets lows.
« Senast ändrad: tisdag 15, maj 2012, 21:44:41 av alang »

Utloggad Silver

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 945
  • Affärsomdömen: 208
« Svar #63 skrivet: tisdag 15, maj 2012, 22:16:22 »
Jo visst är det så att valutan styr en del och iom att dollarn stärks blir det såklart dyrare för oss att handla. Räknade precis att den nivån jag köpte mig in på är fortfarande lägre än dagens nivå med runt 5% iom att dollarn stärkts, får hoppas att vi inte tappar mer då det inte känns bra om man har köpt på en högre nivå då jag verkligen försökte planera för att köpa in mig på en absolut botten, c.a 5% marginal. Då har jag räknat på vad jag betalade hos en ÅF i tyskland jämfört med vad motsvarande kostar idag.

Dock tror jag det finns väldigt stora möjligheter att spotpriset trillar ner för att återtesta årskiftets lows.

Köpa in sig på en absolut botten när det gäller silver och med 5% marginal känns som "Mission Impossible" tycker jag. :) Men visst, man tror ju och hoppas alltid på det. Har som sagt handlat rätt friskt jag med. Men fortsätter vi ner räknar jag med att USD fortsätter att stärkas. Dessutom har vi haft en minst sagt expansiv penningpolitik de senaste åren. Kostnader för många gruvbolag blir inte lägre och det skall vara lönsamt att ta upp silvret. Elektronik och industri tuggar i sig en allt större mängd silver. Finns massor med fundamenta som gör att silver inte kommer drivas ner allt för långt tror jag.

Utloggad SilverSven

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 69
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #64 skrivet: tisdag 15, maj 2012, 22:46:38 »
Är det inte så att det konsumeras mer silver varje år än det produceras, och mellanskillnaden hämtas från förråd av silver vi brutit för länge sedan?

Har läst att det börjar finnas ganska lite silver tillgängligt för att täcka underskottet i produktionen, och dyker silverpriset så borde den industriella efterfrågan öka markant och silvret som finns tillgängligt idag borde konsumeras ännu snabbare.

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1768
  • Affärsomdömen: 179
« Svar #65 skrivet: fredag 18, maj 2012, 09:50:26 »
Botten nådd?

"As an example, just yesterday I know of a massive order of an equivalence of 2,000 Comex contracts being filled for physical silver when price tripped below $27. This type of physical demand is sucking the life blood from the current LBMA/Comex system. As price rallies back, demand may not abate but that is the chance that the banks are going to have to take. For now, they simply cannot allow paper price to continue lower. As such, today was the first day of the rebound."
Citat från http://www.tfmetalsreport.com/blog/3806/no-time-victory-laps

/H

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2605
  • Affärsomdömen: 46
« Svar #66 skrivet: fredag 18, maj 2012, 14:52:53 »
Botten nådd?

"As an example, just yesterday I know of a massive order of an equivalence of 2,000 Comex contracts being filled for physical silver when price tripped below $27. This type of physical demand is sucking the life blood from the current LBMA/Comex system. As price rallies back, demand may not abate but that is the chance that the banks are going to have to take. For now, they simply cannot allow paper price to continue lower. As such, today was the first day of the rebound."
Citat från http://www.tfmetalsreport.com/blog/3806/no-time-victory-laps

/H

Luktar som att JPM är inne o köper "billigt" för att kunna klara att leverera till dom som står för leverans

Utloggad Silvermånen

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 138
  • Affärsomdömen: 5
Silverpriset denna vecka!
« Svar #67 skrivet: fredag 18, maj 2012, 18:26:18 »
Medan den amerikanska dollarn rally sjönk silver priserna ytterligare i $ 20-talet den här veckan. Metallen befann sig intrasslad i ett nät av negativ uppfattning föranletts av osäkra globala ekonomiska förhållanden.

Oro Europa fortsätter att koka över i marknaderna. Spanien och Italien som hölls auktioner, och positiv efterfrågan på både ländernas skulder bidragit till att dämpa vissa negativa känslor, men det är fortfarande en oro för att de båda ländernas avkastning är över sex procent. Mjuka EU industriell data var en annan källa till tryck för silver denna vecka.

Men överskuggande allt detta nyheten är Grekland, som inte kunde bilda en regering och kommer därför att vara på väg till valurnorna i juni att välja vad många misstänkt kommer att bli en anti-åtstramning regeringen. Spekulation om landet lämnar euron är på höga nivåer.

Uttalanden som de som gjorts av Christine Lagarde, verkställande direktör för IMF, har gjort mycket för att hjälpa till, särskilt i en silver marknad som verkar behöver positiv känsla att köra efterfrågan. Lagarde sade att Greklands exit ligger inom intervallet av flera alternativ och att det händer en medlem av unionen kommer att påverka de andra.

Dessutom är marknaden också bekymrad över Kina. April data var i stort sett en besvikelse, och marknaderna verkar vara att hitta fler sätt att övertyga sig om att nationen verkligen står inför en betydande avmattning.

I helgen Kina kommer minska sina kassakrav, att minska mängden av pengar som bankerna är skyldiga att hålla. Denna lätta Åtgärden är ett försök att stimulera flödet av kontanter i den kinesiska ekonomin. Medan denna åtgärd skulle ha varit hausseartad för metallen, har det inte varit. Tvärtom har det i stor utsträckning betraktas som en annan bit av negativa bevis.

Investeringsefterfrågan är också dyster. För femte veckan har netto spekulativa längd COMEX silver minskat. Standard Bank redovisade en 513,9 ton falla för veckan, beskriver det som "enorm" och tillade att detta leder den totala nedgången under de fem veckor på sig att 1,423.9 ton. Den dramatiska 646,9 ton ökar bland shorts är den största ökningen av året, säger banken.

De 75,8 ton metall sjönk med stiftelsens investerare ger en total likvidationer av dessa investeringar till 188 ton under de senaste tre veckorna, vilket är hälften av årets vinster. Och betydande likvidation av silver rapporteras ha skett i de asiatiska marknaderna den här veckan.

Samtidigt har rädsla, osäkerhet och riskbenägna hade dollarn vältrar sig i säker hamn kontanter. På onsdagen slog dollarn en fyra månaders högsta, medan silver sjönk till den lägsta nivån sedan december 29.

Silver tog upp en kamp på torsdagen. Det var den första dagen i veckan att metallen lyckats stänga över föregående session. Visst stöd sades ha kommit från Federal Open protokollet Market Committee, som visade att ytterligare kvantitativa lättnader kvar på bordet om det behövs. Fyndköparna gick och kort täckning var också faktorer i prishöjning.

Däremot har torsdagens positiva steg för silver kommer inte på bekostnad av dollarn, och som har en del i marknaden skeptisk till livslängden av priset stiger. Förstärkningen dollarn spelade en roll under hösten silver priser i Asien tidigare i veckan, då priserna i regionen sjönk till de lägsta nivåerna sedan 3 januari.

"Om råolja fortsätter att trenden lägre och dollarn index fortsätter att trenden högre, hållbara kort sikt pris uptrends i guld och silver kommer att bli svårt att uppnå.Men det kan vara fyndläge att gå in om oljan faller mera och silvret forsätter nedåt efer sin rekyl
uppåt som äntligen kom.
« Senast ändrad: fredag 18, maj 2012, 18:34:16 av Silvermånen »

Utloggad Sarek

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1629
  • Affärsomdömen: 24
  • Medlem #100
SV: Silverpriset denna vecka!
« Svar #68 skrivet: fredag 18, maj 2012, 20:23:19 »
Jag tar mig friheten att manuellt översätta ovanstående maskinkörda. Se vidare kommentar längst ner.

Samtidigt som US dollarn steg så sjönk silvret ytterligare med 20$. Metallen var invävd i ett negativt sentiment föranlett av osäkra globala ekonomiska omständigheter.

Farhågor beträffande Europa sköljde över på marknaden. I Spanien och Italien som hölls auktioner med positiv efterfrågan på båda ländernas skulder, och bidrog till att dämpa viss negativitet, men det är fortfarande oro för att de båda ländernas avkastning är över sex procent. Låga industriella data inom Eu  var en annan källa till press för silvret denna vecka.

Men överskuggande allt detta  är Grekland, som inte kunde bilda en regering och kommer därför att vara på väg till valurnorna i juni för att välja vad många misstänkt kommer att bli en anti-åtstramning regeringen. Spekulation om att landet lämnar euron är höga.

Uttalanden  av Christine Lagarde, verkställande direktör för IMF, har varit till liten hjälp, särskilt i en silver marknad som verkar behöver positiva sentiment för att öka efterfrågan. Lagarde sade att Greklands uttåg ligger inom ramen för flera alternativ och att om det händer en medlem av unionen så kommer det att påverka de andra.

Dessutom är marknaden också bekymrad över Kina. Aprils data var i stort sett en besvikelse, och marknaderna verkar  övertygad om att nationen verkligen står inför en betydande avmattning.

I helgen kommer Kina minska sina kassakrav, minska mängden valuta som bankerna är skyldiga att hålla. Denna lättnad är ett försök att stimulera flödet av kontanter i den kinesiska ekonomin. Då denna åtgärd skulle ha varit hausseartad (bullish) för metallen, har det inte varit det. Tvärtom har det i stor utsträckning betraktas som ytterligare ett negativa tecken.

Investeringsefterfrågan är också dyster. För femte veckan har netto mängden på COMEX silveret minskat. Standard Bank redovisade ett fall på 513,9 ton för veckan, och beskriver det som "enorm" och tillade att detta leder den totala nedgången under de fem veckor på 1,423.9 ton. Den dramatiska ökningen på 646,9 ton för shorts är den största ökningen på året, säger banken.

De 75,8 ton metall  som avgick hos ETF investerarna ger en total likvidationer av dessa investeringar till 188 ton under de senaste tre veckorna, vilket är hälften av årets vinster. Och betydande likvidation av silver rapporteras ha skett på de asiatiska marknaderna den här veckan.

Samtidigt har rädsla, osäkerhet och riskobenägenhet fått  dollarn att stärkas som säker hamn. På onsdagen slog dollarn till en fyra månaders högsta nivå, medan silver sjönk till den lägsta nivån sedan december 29.

Silver tog upp en kamp på torsdagen. Det var den första dagen i veckan som metallen lyckats stänga över föregående session. Visst stöd sades ha kommit från  Federal Open Market Committeprotokollet, som visade att ytterligare kvantitativa lättnader står kvar om det så behövs. Fyndköpare och "short covering " var också faktorer som höjde  priset.

Emellertid  så var torsdagens  uppgång för silver inte på grund av dollarn, och därför är en del  skeptisk till uthålligheten av prisstegringen. Förstärkningen av dollarn spelade roll i fallet på silverpriset i Asien tidigare i veckan, då priserna i den regionen sjönk till de lägsta nivåerna sedan 3 januari.

"Om råolja fortsätter att sjunka och dollarindex fortsätter att stiga, så kommer en på kort sikt hållbar prisuppgång  i guld och silver bli svår att uppnå.

Källa

jo, det kan faktiskt bli helt fel när man kör en googleöversättning rakt av.

Exempel:
The strengthening dollar played a role in the fall of silver prices in Asia earlier this week som med maskinöversättning blev:

Förstärkningen dollarn spelade en roll under hösten silver priser i Asien tidigare i veckan

Då en riktig översättning är:
Förstärkningen av dollarn spelade roll i fallet på silverpriset i Asien tidigare i veckan

« Senast ändrad: fredag 18, maj 2012, 20:37:22 av Sarek »

Utloggad walkingliberty

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 311
« Svar #69 skrivet: fredag 18, maj 2012, 21:17:44 »
Hur tror ni att silverpriset kommer att utveckla sig under nästa vecka?

Utloggad Silvermånen

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 138
  • Affärsomdömen: 5
« Svar #70 skrivet: fredag 18, maj 2012, 21:24:34 »
Förmodligen ner,men vi börja närma oss en botten gissar slutet på månaden.

Utloggad Silverräven

• Administratör
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
Silverpriset denna vecka!
« Svar #71 skrivet: fredag 18, maj 2012, 21:27:27 »

Presentera dig gärna i tråden för nytillkomna och berätta hur du kommer fram till dina slutsatser :)

Utloggad walkingliberty

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 311
« Svar #72 skrivet: fredag 18, maj 2012, 21:29:02 »
Ok, själv så tror jag att botten är nåd med tanke på att priset har gått upp idag.

Inloggad MrLibertad

• Administratör
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2053
  • Affärsomdömen: 129
« Svar #73 skrivet: fredag 18, maj 2012, 21:36:46 »
Kan vi försöka hålla all diskussion angående silverpriset i den här tråden.

Jag har också klistrat tråden så den är lätt att hitta  ;D

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2605
  • Affärsomdömen: 46
« Svar #74 skrivet: lördag 19, maj 2012, 00:16:47 »
Åter igen marknaden är manipulerad och hamnar  där JPM vill  ha den

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by august
Igår kl. 22:50

Godkväll by Salbazios
Igår kl. 17:20

Falska mynt på tradera? by Power2008
Igår kl. 10:27

Jag Lotta är ny här by Au
Igår kl. 10:18

ny (le_sand) by vonswartz
Igår kl. 00:34

Bara saklig investering, ska absolut inte få habegär efter sällsynta mynt... ;-) by vonswartz

Ohoj! by vonswartz

The desire of gold is not for gold. It is for the means of freedom and benefit. by vonswartz
Igår kl. 00:33

Ny Medlem med många planer by vonswartz
Igår kl. 00:33

Ny på forumet by vonswartz
Igår kl. 00:32

Ny(mrs.sunshine) by vonswartz

Inledande hej. (Nalliwer) by vonswartz

Nu på forumet (Andman) by vonswartz
Igår kl. 00:31

Avslutad! [Säljes] Silver. Lunar 2. Orm 5 oz och get 5 oz. by Birka