Författare Ämne: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot  (läst 1321076 gånger)

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot
« Svar #315 skrivet: lördag 06, oktober 2012, 15:23:24 »
kitco de dj...a busarna suddade bort gårdagens angrepp på silver då någon momentant vräkte ut 10.000 silver kontrakt vilket motsvarar 50 Miljoner oz.

Tror inte de speciellt suddade ut just detta. Har sett denna effekt tidigare. De kör ett filter på data för att få en snyggare kurva. Detta filter suddar också ut datafel, dropouts och snabba orimliga förändringar. Och denna skarpa dipp ser ju ut just som ett datafel. (Så jag tror inte det är en medveten konspiratoriker som varit i farten...)

/H

Delar inte din uppfattning denna gången.
Jag såg den själv i verkligheten i går.
Detta är gjort i efterhand helt absolut, antingen pga påtryckningar eller så är man kompis med de stygga gossarna.

Köper inget alternativ som snygga kurvor - en kurva ser ut som den gör för att den ska spegla verkligheten inget annat.
« Senast ändrad: lördag 06, oktober 2012, 15:27:34 av mega_n »

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2103
  • Affärsomdömen: 233
« Svar #316 skrivet: lördag 06, oktober 2012, 15:30:53 »
kitco de dj...a busarna suddade bort gårdagens angrepp på silver då någon momentant vräkte ut 10.000 silver kontrakt vilket motsvarar 50 Miljoner oz.

Tror inte de speciellt suddade ut just detta. Har sett denna effekt tidigare. De kör ett filter på data för att få en snyggare kurva. Detta filter suddar också ut datafel, dropouts och snabba orimliga förändringar. Och denna skarpa dipp ser ju ut just som ett datafel. (Så jag tror inte det är en medveten konspiratoriker som varit i farten...)

/H

Delar inte din uppfattning denna gången.
Jag såg den själv i verkligheten i går.
Detta är gjort i efterhand helt absolut, antingen pga påtryckningar eller så är man kompis med de stygga gossarna.

Köper inget alternativ som snygga kurvor - en kurva ser ut som den gör för att den ska spegla verkligheten inget annat.

De gör samma sak varje dag. Jag har sett det många gånger. Om man t ex inte uppdaterat kurvan på ett tag och uppdaterar den så ändrar sig kurvan för de senaste timmarna innan nutid. Dvs, det är någon typ av filter. Dvs de gjorde inte detta just bara för att dölja denna dipp. De gör det alltid. Varför vet jag inte. Jag tror det är någon typ av utjämning. (Jag är säker... För jag har reagerat på det tidigare...)

/H

Utloggad maggan

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 781
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #317 skrivet: lördag 06, oktober 2012, 18:29:48 »
Såg det med vid en uppdatering på mobilen. Var tvungen att kolla andra källor för att kolla att jag inte drömt. Fult att filtrera för att få snyggare kurvor.
En så stor attack som knappt bet alls på en timmes sikt, bittert för säljaren. Undrar om nästa attack blir större? Antar att de vill trigga igång stop-loss som ligger i marknaderna, "synd" att det misslyckades.

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #318 skrivet: lördag 06, oktober 2012, 19:52:56 »
Nedan är saxat från Casey Research.
Tänkvärt är att det man "maskade" bort är betydligt mer Silver än hela US Mints årsförbrukning för sitt Silver Eagles programm.

Why Kitco would do this without any explanation, is beyond me. However, I know that the company...although very reputable...is strong with the dark side of The Force

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
« Svar #319 skrivet: lördag 06, oktober 2012, 20:14:38 »
Nedan är saxat från Casey Research.
Tänkvärt är att det man "maskade" bort är betydligt mer Silver än hela US Mints årsförbrukning för sitt Silver Eagles programm.

Why Kitco would do this without any explanation, is beyond me. However, I know that the company...although very reputable...is strong with the dark side of The Force

Om deras filtrering döljer så stora verkliga prisskilllnader så är den inget att ha...
De rapporterade dock det lägsta priset för dagen som var i den spiken som deras min-pris för dagen [34.19]...

/H

Utloggad maggan

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 781
« Svar #320 skrivet: lördag 06, oktober 2012, 21:20:01 »
Spelar det egentligen någon roll? Det finns ju fler leverantörer av data. Både forexpros och metatrader har med spiken. Svårt att dölja sanningen när ett helt internet dryper av den.

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2255
  • Affärsomdömen: 29
  • Medlem #100
« Svar #321 skrivet: lördag 06, oktober 2012, 22:17:40 »
Här har vi "spiken" med volym från Netdania

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #322 skrivet: söndag 07, oktober 2012, 12:02:01 »
Det sorgligaste i denna dumpningshistorien är att tillsyningsmyndigheten, CFTC inte ens behagade att "harkla" sig.
Man förstår hur djupgående manipulationen är och att den stöds ända upp i regeringen,

Inloggad Morgan

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 435
  • Affärsomdömen: 58
« Svar #323 skrivet: måndag 15, oktober 2012, 18:44:26 »
någon som har en idé om varför silverpriset tar ett ganska rejält steg ner idag?

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
« Svar #324 skrivet: måndag 15, oktober 2012, 19:04:25 »
någon som har en idé om varför silverpriset tar ett ganska rejält steg ner idag?

Det var nog dags. Stora positioner har byggts upp på både uppsidan och nedsidan av silver. Och rent historiskt har blankarna(storbankerna) lyckats få till stora ras på pappersmarknaden vilket innebär att de tjänar enorma pengar på bekostnad av de som på marginalen satsat på högre priser och som blir tvungna att sälja för att inte förlora allt...

Det som många tror är skillnaden nu är att den fysiska marknaden är mycket tight och det kan mycket väl så att det blir blankarna som åker dit. Men vi kanske inte är där riktigt ännu...

/H

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #325 skrivet: måndag 15, oktober 2012, 19:14:05 »
Ja de stora stygga drakarna ligger väldigt korta i Guld/Silver och hedgefonder mfl mindre aktörer har byggt sig en riktigt rejäl lång position.

Tror JPM mfl får plinga in kosingen denna gång med.
Dock så återstår December som är en stor fysisk leveransmånad såväl för Guld som Silver och så här 1½ månad innan ser det ut som man samlar sig på slagfältet för en rejäl drabbning.
Tror mer det blir dom fysiska leveranserna som bestämmer riktningen framåt än pappersPM

Utloggad Goldfinger

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 579
« Svar #326 skrivet: måndag 15, oktober 2012, 21:39:08 »
Ser fram mot den dagen då shortarna får bita i gräset på allvar. Kalla mig gärna gammalmodig men jag tycker det är avsevärt trevligare att kunna tjäna pengar på en uppåtgående marknad än en nedåtgående ;D

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #327 skrivet: måndag 15, oktober 2012, 22:47:54 »
Ser fram mot den dagen då shortarna får bita i gräset på allvar. Kalla mig gärna gammalmodig men jag tycker det är avsevärt trevligare att kunna tjäna pengar på en uppåtgående marknad än en nedåtgående ;D
Oja och speciellt som de själva initierar nedgångarna.
Man förundras över att det fortfarande finns någon som vill spela med dom.

Utloggad hundringen

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 344
  • Affärsomdömen: 5
« Svar #328 skrivet: torsdag 18, oktober 2012, 17:07:18 »
Priserna fortsätter nedåt, trevligt men vad beror det på. Någon enkel förklaring, kommer det fortsätta?

Utloggad the-end

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 371
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #329 skrivet: fredag 02, november 2012, 21:20:26 »
Hmmmmmm

Kanske läge att stacka upp snart eller kommer det falla en bit till innan det händer något uppåt igen?

Börjar bli hyfsat läge snart tycker jag.

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Irankriget by gbz
söndag 07, juni 2026, 22:33:02

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
söndag 07, juni 2026, 21:15:53

Egon von Greyerz by gbz
lördag 06, juni 2026, 12:50:17

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz