Författare Ämne: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot  (läst 869497 gånger)

Utloggad Bergstrollet

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 111
  • Affärsomdömen: 4
SV: Tråden för kommentarer angående silverspot
« Svar #30 skrivet: tisdag 08, maj 2012, 22:32:26 »
Jag håller med dig Mega!

Fortsätter prisfallet under de närmaste veckorna, kommer Bergstrollet att ta på sig handlarbyxorna!

Utloggad Silver

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 949
  • Affärsomdömen: 208
« Svar #31 skrivet: tisdag 08, maj 2012, 22:35:36 »
Jag handlar för fullt, inte mycket att tveka på tycker jag.  ;D

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
« Svar #32 skrivet: tisdag 08, maj 2012, 22:46:02 »
Ju närmare slutet vi kommer desto större kursrörelser får vi se.

Det enda som gått spikrakt upp de senaste åren är Europas o USAs skuldsättning.

Tror att när vi ser guld röra sig 100$/silver 5$ per dag då är vi nog nära slutet.

Den konspiratoriskt lagde samlar PM i ladan och när den är full så får man väl lägga det under en pressening.

Utloggad ZeroIntel

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 23
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #33 skrivet: tisdag 08, maj 2012, 22:51:34 »
Jag tror man måste sätta det hela i perspektiv. Silver är fortfarande +5% YTD och gått mycket bättre än de flesta andra commodities (olja -3% YTD, natgas -22% YTD, Koppar +9% YTD)

Själv tar jag 5% närsomhelst än att sätta pengarna i ett konto på banken. (Tänk på att även om du får ränta på dina sparade pengar förlorar du via inflationen, så det finns inget som är säkert)

Man ska även vara medveten att om man sparar i silver och guld så ställer man sig emot centralbankerna och deras planer på ekonomisk kontroll av massorna.

Om du är orolig för en sådan kraftig prisnedgång kan du ju alltid köpa termin/option (t.o.m en bear ETF kan ge dig lite skydd) och på så sätt behålla din fysiska stack och kapitalskydda din investering i fiat termer. (om det är värt beror iofs på hur stor din stack är)

Om priset går ner under 25$ köper jag en monsterbox till.. vid 15$.. ja.. då vattnas det i munnen...

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #34 skrivet: tisdag 08, maj 2012, 22:59:57 »
Allting har ett slut såväl manipulationer som oöverstigliga skuldsättningar (konkurs).

Då är nog inte frågan vad jag betalt för mina oz utan hur många oz hann jag med att skaffa,

Utloggad Silver

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 949
  • Affärsomdömen: 208
« Svar #35 skrivet: tisdag 08, maj 2012, 23:04:12 »
Usch, pappersilver, bearcert och annat skall man hålla sig undan av flera anledningar tycker jag. Framförallt när man kan handla fysiskt på dessa nivåer. Desssutom, om silver drar ner under $25 tror jag USD står högre i SEK och på så vis dämpar det nedgången. Men nu tror jag inte vi ska ner så långt. :)

Varför du bör undvika digitalt guld och silver

Utloggad Bergstrollet

• Silvermedlem
« Svar #36 skrivet: tisdag 08, maj 2012, 23:04:58 »
Det absolut viktigaste för mig handlar nog mest om min pension, hur jag ska klara mig om 40 år och det ädelmetaller jag köper idag kan ge mina barn och barnbarn(om jag får några) en starkare start i livet.

Utloggad Bergstrollet

• Silvermedlem
« Svar #37 skrivet: tisdag 08, maj 2012, 23:07:17 »
Tjooho! Jag blev just silvermedlem, det tog bara ett år!!

Utloggad skrotpeter

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 219
  • Affärsomdömen: 5
« Svar #38 skrivet: tisdag 08, maj 2012, 23:13:05 »

Är det Merkels välvilja med Grekland som kommer att sätta trenden för metallerna framöver?

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #39 skrivet: tisdag 08, maj 2012, 23:23:49 »
Grattis Bergstrollet

Merkel är nog den enda europe som bromsar tryckpressarna nu när Sarkosy har ersatts av Hollande.

Tyskland kan och vill nog inte bära bördan för Grekland-Italien-Spanien-Portugal-Irland-Frankrike-Holland-Belgien-Rumänien-Ungern mfl.

Sedan kommer nog Grekland och IMF på kollisionskurs om inte Grekerna tar den svältkur dom har lovat

Grekland har nog kissat i byxorna - varmt o skönt i början, men sen bara äckligt

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #40 skrivet: onsdag 09, maj 2012, 02:24:01 »
På Torsdag öppnar Kina, Shanghai Futures Exchange för handel med Silver kontrakt.

Ska bli spännande o följa om JPM mfl tillåts härja där med.

Kina avsade sig Silverstandarden 1935 (tror jag) men nu verkar allt mer Guld o Silver söka sig dit.

Tänk om dom en vacker dag tillkännager att renimbin är uppbackad av PM, då har vi antagligen en ny världsvaluta.

Utloggad alang

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 430
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #41 skrivet: onsdag 09, maj 2012, 03:46:41 »
På Torsdag öppnar Kina, Shanghai Futures Exchange för handel med Silver kontrakt.

Ska bli spännande o följa om JPM mfl tillåts härja där med.

Kina avsade sig Silverstandarden 1935 (tror jag) men nu verkar allt mer Guld o Silver söka sig dit.

Tänk om dom en vacker dag tillkännager att renimbin är uppbackad av PM, då har vi antagligen en ny världsvaluta.

Vilket vi innerligt inte får hoppas händer då det trots allt finns en poäng med att dollarn är världsvaluta - makt. Kina och öst är våra bittra fiender och kommer alltid att vara, att de skulle få den makten skulle vara ytterst farligt.

Utloggad SilverSven

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 69
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #42 skrivet: onsdag 09, maj 2012, 09:57:37 »
Silverpriset har backat stadigt nu från 7,77kr/g (28 februari 2012) till 6,39kr/g idag..
De andra ädelmetallerna följer samma spår.
Men historiskt sett så är det inte ovanligt att priset på silver sjunker under våren/sommaren och stiger mot hösten.

Även om silverpriset kanske inte riktigt nått botten, så känns det som att priset kommer att passera dagens nivåer med råge när trenden vänder uppåt.

Samtidigt så har vi oroligheterna i Europa, där Grekland står på kanten att lämna eurosamarbetet..
Silverpriset letade sig ju ner helt till 2,23kr/g under finanskrisen 2008.

Jag tycker att silverpriset är lågt nu och funderar på att köpa på mig lite mer, men väntar samtidigt på möjligheter för en större prisdipp om skuldkrisen i Europa skulle utveckla sig.
Vad tänker ni om utvecklingen?

Utloggad Åbama

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 723
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #43 skrivet: onsdag 09, maj 2012, 22:08:05 »
Rätt intressant det som händer nu. Prisfallet kan ha flera olika förklaringar. Om nu guld är en ”säker hamn” och tillflyktsinvestering i kristider, skulle ju fallande priser rent teoretiskt kunna inneburit att det hade vänt. Att det var ett gott tecken och att innehavare sålde av guld för att investera i aktier och andra tillgångar för att de fått förtroendet åter för framtiden.

Om guldet nu faller utan att något faktiskt har blivit bättre. Att krisen i högsta grad fortfarande är lika aktuell. Kan då inte detta vara ett tecken på att krisen istället förvärrats?

Vi ser Frankrikes nye president som vill spendera sig ur krisen med andras pengar, istället för att rätta mun efter matsäck. Grekerna som röstat in ett antal rätt extrema partier vars enda gemensamma nämnare är att betala på det man har lånat. Att de inte tycker de offentliga kostnader måste motsvara intäkterna.

Min gissning är därför istället att vi som ett steg i konjunkturnedgången blir marknaden deflationspåverkad vilket leder till att alla former av tillgångar minskar i värde, aktier, fastigheter, råvaror, matpriser osv. Detta innan inflationstendenserna kommer driva många tillgångar till nya högre höjder.

Vad tror ni?
« Senast ändrad: onsdag 09, maj 2012, 22:11:10 av Åbama »

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #44 skrivet: onsdag 09, maj 2012, 23:01:20 »
Att PM faller tror jag är därför att manipulatorerna har fått i uppdrag att låta det falla för att man inte ska överge fiat till fötmån för PM.

Förra gången vi hade en körare nedåt så var det bara "säljare" som pumpade ut säljordrar till allt lägre pris men det var ytterst litet antal avslut, alltså JPM drar i gång cirkusen  och sen sköter HFT datorerna resten. Lätt som en plätt och fiat blir mer attraktivt än fallande PM

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

1 oz Guld MS70 Libertad 2016 by Smaug
Igår kl. 10:15

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by gbz
Igår kl. 08:58

Ny medlem : Stackollector by toblov
lördag 15, mars 2025, 11:26:39

också ett sett att köpa guld by Bosse68
lördag 15, mars 2025, 03:37:24

Bad jokes. by Sarek
fredag 14, mars 2025, 19:52:41