Författare Ämne: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot  (läst 1084694 gånger)

Inloggad Philip

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 268
  • Affärsomdömen: 28
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot
« Svar #1665 skrivet: måndag 26, januari 2026, 17:53:44 »
Idag har silvret gått om guldet värdemässigt i min stack. Vad har ni andra för ratio?

Inloggad gbz

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 670
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #1666 skrivet: måndag 26, januari 2026, 18:11:48 »
Idag har silvret gått om guldet värdemässigt i min stack. Vad har ni andra för ratio?

Har nästan bara silvergruvor och silver.

Kommer rotera in till guld senare när de lugnat ner sig.

Inloggad Fantom

• Butiksinnehavare
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1585
  • Affärsomdömen: 418
  • "Allting är relativt"
« Svar #1667 skrivet: måndag 26, januari 2026, 18:22:17 »
Istället för att vara glad, jag börjar bli orolig på vad är det som händer med priset nu? +11.4% upp för silver spot under en dag!

Inloggad RemusTh

• Global Moderator
  • Silvermedlem
  • *
  • Antal inlägg: 180
  • Affärsomdömen: 12
« Svar #1668 skrivet: måndag 26, januari 2026, 18:33:48 »
Istället för att vara glad, jag börjar bli orolig på vad är det som händer med priset nu? +11.4% upp för silver spot under en dag!

Håller med.

Det börjar spåra ut på riktigt.

Roligt att det gått upp så mycket och att stacken numera är värd en hel del mer. Tar det dock ännu som lite fiktiv vinst just nu, då jag misstänker en möjlig och ordentlig backlash, men kan mycket väl ha fel.

Minns för några år sedan när LME stängde samtliga kontrakt i Nickel och vad som hände därefter. Ingen som fick ersättning för kontrakten heller även om en del stämde dem för det.

Uppgången i silver är uppenbart inte normal och sund och något kommer troligen att hända förr eller sernare, men vet bara inte vad det skulle kunna vara.

Vad tror ni andra om det?
« Senast ändrad: måndag 26, januari 2026, 18:36:38 av RemusTh »

Inloggad Morgan

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 434
  • Affärsomdömen: 58
« Svar #1669 skrivet: måndag 26, januari 2026, 18:38:18 »

Värdemässigt ca 10% silver och 90% guld.
Hade mer silver innan men mycket såldes i samband med takbyte för en tid sedan men med facit i hand så skulle jag sålt guld istället.
Nackdel för min del med silver är att det är alldeles för skrymmande när man kommer upp i vettiga värden för att jag ska kunna förvara det.

Lek med tanken att någon sparat ihop en bra peng och har investerat i 10st 100g guldtackor vilket idag är värt ca 1,45miljoner vilket skulle vara lätt att gömma i ett standard boende så skulle det innebära att förvara 1450st 1oz mynt om man räknar ett värde på 1000kr/oz.
Visserligen "bara" ca 3 monsterboxar men inte riktigt lika lätt att gömma i tex en 3 ROK hyresrätt.

Inloggad Morgan

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 434
  • Affärsomdömen: 58
« Svar #1670 skrivet: måndag 26, januari 2026, 18:44:23 »

Tänker lite så jag också.
Ska man börja fundera på att sälja av lite?
Ja det skulle såklart kännas surt om tex silver går upp till 200$/oz innan en korrigering neråt kommer men frågan är om man ska vara allt för girig?
Eller så tar man hem en eventuell ökning nu och köper tillbaks i en dipp OM dippen blir såpass långt ner att det är värt jobbet?!

Min plan är att detta är pensionspengar och jag har personligen ca 25år kvar tills jag är upp i officiella pensionsåldern så mest troligt kommer jag sitta kvar i båten oavsett om det dippar ner men att då istället försöka vara likvid så det går att shoppa på mer innan nästa uppgång kommer.
Visst jag har merparten guld och även om ökningen där är lite väl snabb tycker jag så är den betydligt lugnare än silver räknat i %senaste tiden.

Inloggad RemusTh

• Global Moderator
  • Silvermedlem
  • *
« Svar #1671 skrivet: måndag 26, januari 2026, 19:02:47 »
Silverpriset på Shanghaibörsen 123 USD samt en rekordstor premie på nästan 15 USD

Känns varken normalt eller sunt.

Vad är det som händer?

Är det något jag missat eller inte känner till?

https://goldsilver.ai/metal-prices/shanghai-silver-price

Blev dessutom idag nekad "Direct conversion" av silver från ett av Tysklands största upparbetningsföretag.

Direct Conversion är f.ö. att man betalar för upparbetningen separat, får in det på sitt metallkonto och sedan "omvandlar" eller snarare använder silversaldot för byte till silvertackor eller mynt och betalar en liten premie för tillverkningskostnaderna.

Nej, något mycket skumt är på gång. Har aldrig varit med om ett sådant besked och hade ett skriftligt kontrakt på Direct Conversion som de idag sagt upp med omedelbar verkan.

Inloggad Stacker

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 321
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #1672 skrivet: måndag 26, januari 2026, 19:07:15 »
Kan vara så att vi är mitt uppe i en dold short squeeze där en antal tunga men ljusskygga spelare måste täcka upp för att de ligger kraftigt på fel sida om silverpriset nu. Har försökt hitta hur mycket silverkontrakt som kortats men hittar inga bra data.

Edit: någon skrev på twitter häromdan att sådana här kraftiga uppgångar bara kan betyda att det är stater inblandade I handeln. Sådana som inte bryr sig ett skvatt om pris, de ska bara ha en viss mängd. Punkt. Typ Kina. Men de borde väl redan ha tillräckligt efter många års hamstrande?
« Senast ändrad: måndag 26, januari 2026, 19:13:48 av Stacker »

Inloggad 9darter

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 737
  • Affärsomdömen: 27
« Svar #1673 skrivet: måndag 26, januari 2026, 19:21:38 »
Blev dessutom idag nekad "Direct conversion" av silver från ett av Tysklands största upparbetningsföretag.

hade ett skriftligt kontrakt på Direct Conversion som de idag sagt upp med omedelbar verkan.

Vad kan vara tänkbara anledningar?

Inloggad fåtöljpanda

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 56
« Svar #1674 skrivet: måndag 26, januari 2026, 19:22:23 »
Kan vara så att vi är mitt uppe i en dold short squeeze där en antal tunga men ljusskygga spelare måste täcka upp för att de ligger kraftigt på fel sida om silverpriset nu. Har försökt hitta hur mycket silverkontrakt som kortats men hittar inga bra data.

Edit: någon skrev på twitter häromdan att sådana här kraftiga uppgångar bara kan betyda att det är stater inblandade I handeln. Sådana som inte bryr sig ett skvatt om pris, de ska bara ha en viss mängd. Punkt. Typ Kina. Men de borde väl redan ha tillräckligt efter många års hamstrande?

Kanske Indien?: India Unleashes Silver as Banking Collateral-Declares Silver as Global Monetary Metal

Inloggad RemusTh

• Global Moderator
  • Silvermedlem
  • *
« Svar #1675 skrivet: måndag 26, januari 2026, 19:56:04 »

hade ett skriftligt kontrakt på Direct Conversion som de idag sagt upp med omedelbar verkan.

Vad kan vara tänkbara anledningar?

Direct Conversion är alltså inte längre ett alternativ för mitt företag när det gäller silver och det upparbetningsföretaget, vilket innebär att de kräver att jag säljer innehavet på silverkontot för pengar och köper tillbaka silverprodukter som endast eventuellt kan levereras, men inte säkert.

De har sagt upp avtalet och kan dessutom inte längre lämna någon garanti för leverans av fysisk metall i tackor eller mynt

Kostnaderna ökar därmed kraftigt för konverterat upparbetat silver i form av tackor och mynt, då säljkursen och köpkursen givetvis även för företagare har en spread. Den spreaden undveks genom att silverkontot direkt kunde belastas med mängden silver utan att sälja det först. Inga kostnader därigenom. Man betalade endast för tillverkningskostnaden som är relativt låga för de fysiska produkterna. T.ex. ca 35-40 € för en enkilos silvertacka.

Så är det altså inte längre.

Uppenbart är det för att de vill att man säljer silver för pengar och inte vill (kräver enligt det gamla avtalet) leverans. Kostnaderna (spreaden) för leverans av upparbetat silver är nu med andra ord extremt höga, då man först får sälja billigt för kontanter och sedan köpa tillbaka dyrt för kontanter. Skillnaden mellan köp och sälj är så pass stora efter det uppsagda avtalet, att det börjar bli absurt och knappt inte möjligt längre att göra ekonomiskt sett.

Detta kommer högst troligen att innebära att tillgången på tackor och mynt kommer att minska avsevärt i hela Europa.

Uppenbart vill de behålla silvret och inte leverera fysiskt (konverterad) metall genom de extremt ökade priserna. Endast att man säljer metallen för pengar.

En trolig och extrem brist på tackor och mynt till mindre företag och därigenom i andra hand för privatpersoner kommer möjligen att bli den slutgiltiga konsekvensen.
Edit: eller att priserna kommer att öka relativt spotpriset för silver för fysikt metall vid försäljning till privatpersoner.

Som svar på din fråga om anledningen till detta är kanske att de vill prioritera avsevärt större kommersiella köpare än sådana mig samt att de exporterar till stater eller mycket stora företag som de inte vågar att säga upp leveransavtalen med?

Dock endast en gissning från min sida
« Senast ändrad: måndag 26, januari 2026, 20:20:15 av RemusTh »

Utloggad Lofeal

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 65
« Svar #1676 skrivet: måndag 26, januari 2026, 20:13:43 »
Bolag?

Är inte så hemma på silver.
« Senast ändrad: måndag 26, januari 2026, 20:43:17 av Lofeal »

Inloggad 9darter

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 737
  • Affärsomdömen: 27
« Svar #1677 skrivet: måndag 26, januari 2026, 20:26:01 »
Tack för förklaringen Remus!

Inloggad RemusTh

• Global Moderator
  • Silvermedlem
  • *
« Svar #1678 skrivet: måndag 26, januari 2026, 20:32:43 »
Tack för förklaringen Remus!

Tack för tacket!

Kortfattat så är det uppenbarligen en mycket! eller snarare extremt! stor brist på fysiskt silver jämfört med efterfrågan, men det vet visste nog de flesta på detta forumet redan som följt denna tråden. Men, det verkar faktiskt vara ren och total katastrof just nu.

Undrar allvarligt och oroat vart vi är på väg när det gäller fysiskt silver.
« Senast ändrad: måndag 26, januari 2026, 20:38:21 av RemusTh »

Utloggad Lofeal

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 65
« Svar #1679 skrivet: måndag 26, januari 2026, 20:52:27 »
Jag fattar inte detta med silver. Vad mer än underinvestering senaste decennierna rättfärdigar pris på hundra plus per uns? Är det luftbubblan som tryckts ner under vattenytan som kommer upp? Vad är era åsikter? Utbilda mig.

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

[Säljes] 1kg silvertacka Boliden med etui och certifikat by Grimi
Idag kl. 10:19

Små guldmynt köpes. 1/10 oz, 1/4 oz etc. by Bond
Igår kl. 12:08

Till salu!- Bankroll Libertad 1 oz silver Last chance! Nya bilder by AndrewJackson72
Igår kl. 10:27

Vad som egentligen händer! by mega_n
Igår kl. 05:49

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by DEScypher
måndag 09, mars 2026, 22:07:30

SÄLJES: 10 Mark Guldmynt Friedrich III 1888 by Kookaburra01
måndag 09, mars 2026, 18:53:42

Ny medlem, intresse silver och guld by Nils
måndag 09, mars 2026, 15:30:00

1/4 oz Gold Libertad- Nära spot! by AndrewJackson72
söndag 08, mars 2026, 09:46:00

Sprickor i silvermarknaden? by Stacker
fredag 06, mars 2026, 20:35:37

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
fredag 06, mars 2026, 14:17:04

Prissättning vid köp/sälj mellan privatpersoner. Silver (även Guld). by pennypacker
fredag 06, mars 2026, 11:09:43

Långsiktigt by fåtöljpanda
torsdag 05, mars 2026, 22:32:03

Svenska äldre silvermynt säljes by Silverstiernan
torsdag 05, mars 2026, 16:20:04

1 oz Canada Maple Leaf Silvermynt Säljes by Rixen82
tisdag 03, mars 2026, 22:41:14

2 OZ Silver Kraken & Captain by AndrewJackson72
tisdag 03, mars 2026, 22:41:14