Författare Ämne: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot  (läst 1084712 gånger)

Inloggad gbz

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 670
  • Affärsomdömen: 0
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot
« Svar #1620 skrivet: onsdag 14, januari 2026, 11:55:06 »
Idioten Daniel Ghali sa att silvret skulle rasa efter $50 men istället är vi på $90 en och en halv månad senare.

Inloggad fåtöljpanda

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 56
« Svar #1621 skrivet: onsdag 14, januari 2026, 12:17:53 »
Naturligtvis goda nyheter för oss som redan äger silver, men jag kan inte låta bli att tänka på vad den närmaste framtiden kan medföra när priserna på ädelmetaller stiger i en takt som påminner om hyperinflation.

Inloggad Carambola

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 187
  • Affärsomdömen: 34
« Svar #1622 skrivet: onsdag 14, januari 2026, 12:41:14 »
Ingen som tror att det snart kan punkteras på alla fronter inkl ädelmetaller, likt David Hunters förutspåelser om en "global bust"?. Vill inte vara en festförstörare, utan snarare ta tempen lite här.

Inloggad Hodja

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 109
  • Affärsomdömen: 26
« Svar #1623 skrivet: onsdag 14, januari 2026, 13:42:15 »
Ingen som tror att det snart kan punkteras på alla fronter inkl ädelmetaller, likt David Hunters förutspåelser om en "global bust"?. Vill inte vara en festförstörare, utan snarare ta tempen lite här.

Mkt möjligt, men tror på ett 2020 scenario då, dvs papperspris ner och fysiskt upp

Inloggad Stacker

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 321
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #1624 skrivet: onsdag 14, januari 2026, 14:24:51 »

Jo så kan det mycket väl bli. Börserna kan omöjligt bara fortsätta upp, upp och upp i all evighet. Dessutom lever vi ju sedan hundratals år i en boom 'n' bust-värld, som är konstruerad just på detta sätt. Så det här med återkommande finansiella megakrascher är s.a.s inbyggt i hela det globala ekonomiska systemet. På så sätt kan de redan ultrarika köpa upp ännu mer tillgångar vrakbilligt av desperata säljare efter kraschen, så att de blir ännu ultrarikare. Man blir lite trött på hur allt är designat för att vi vanliga människor alltid är förlorarna. Ja, förutom vi som köper guldåsilver då, vi klarar oss ju hyggligt ändå.

Men jag tänker att det blir som det blir, inget vi kan göra något åt. Jag har inte så mkt investerat i "vanliga" sektorer på börsen, just för att det inte ska svida så hårt om det brakar 50-70 proc eller så. Man drömmer ju lite om att storfinansen och en massa retail-investerare vid en storkrasch desperat ser sig om efter någon sektor med värde och så råkar det bli ädelmetallbolagen som plötsligt dränks i biljontals dollar och går opp 10x generellt.

Vid en stor börskrasch så är det också garanterat att The Fed inte kommer att sitta tyst vid sidan av och låta saker ha sin gång. De kommer att printa så mkt nya $$$ att Jorden kommer att se större ut från rymden. Med allt vad det för med sig. Är väl egentligen mest därför min säng är gjord av guld och silver...

Inloggad fåtöljpanda

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 56
« Svar #1625 skrivet: onsdag 14, januari 2026, 14:49:37 »
Tyvärr tror jag att vi i år är på väg mot en händelse som bara inträffar en gång på seklet eller mer sällan, och det är den typen av saker jag har försökt hedga mot genom att bara hålla ädelmetaller och cash, inga aktier på många år. Lite konstigt och kusligt att ädelmetaller idag ger en mycket bättre avkastning än aktier.

Utloggad JL_GBG

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 559
  • Affärsomdömen: 44
« Svar #1626 skrivet: onsdag 14, januari 2026, 15:28:37 »
Whoa, silver på $92 !

Hoppas det innebär att pajasanalytikern på TDS får se sig om efter nytt jobb.
Flippa burgare på McDonald's, kanske ?

Inloggad Hodja

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 109
  • Affärsomdömen: 26
« Svar #1627 skrivet: onsdag 14, januari 2026, 15:30:47 »
TDS stoploss aktiverad..? =D

extra kul om de åkte ut precis innan den obligatoriska 15:30 dumpen..
« Senast ändrad: onsdag 14, januari 2026, 15:33:19 av Hodja »

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2260
  • Affärsomdömen: 50
« Svar #1628 skrivet: onsdag 14, januari 2026, 15:44:55 »
Någon tog en bild av Daniel Ghali i fredags:

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
« Svar #1629 skrivet: onsdag 14, januari 2026, 16:06:02 »
Ingen som tror att det snart kan punkteras på alla fronter inkl ädelmetaller, likt David Hunters förutspåelser om en "global bust"?.
Jag tror absolut på en krasch och jag blir förvånad om den inte inträffar i år. Och då kommer absolut allting att rasa, pga margin calls och nödvändighet att likvidera allting som inte är fastskruvat. Så givetvis kommer både gruvor och fysisk metall att rasa.

Men jag tror också att metaller kommer att hämta sig snabbare än någonting annat och att gruvor kommer att hämta sig därefter. Min gissning är att det kommer att göra oerhört ont att se allting rasa, även om man försökt stålsätta sig genom att tänka igenom det hela noga långt i förväg. Min egen plan (om det nu kan kallas för det) är att bunkra kapital nu så att jag kan köpa någonting när det blir rea. Fysisk metall kanske blir svårt, men gruvaktier kommer absolut att finnas på rea.

Det kommer inte att spela någon större roll i det stora hela, eftersom jag inte tänker försöka tima detta genom att sälja precis innan. Utan det blir mer symboliskt att det känns bättre i magen om man kunnat köpa någonting ”billigt” för 1-2% av det kapital jag har i olika former av PM och gruvor.

Jag tror att det är klokt att intala sig att guldet med en märkbar sannolikhet kommer att rasa 25%, silvret 30-50% och gruvorna mer än halveras.

Men jag kommer ihåg från Covidkrisen 2020 att när det var som mest nattsvart i början på mars så kastade jag in handduken och sålde en del. Inte på botten men rimligt nära. Sedan vände det på en femöring och steg rakt upp igen. Då var jag så chockskadad att jag inte klarade att köpa förrän det stod lite högre än när jag sålde (så netto förlorade jag pengar). Detta misstag skall jag inte göra om. Man måste bestämma sig i god tid innan krisen hur man tänker agera. När det pågår är det omöjligt att fatta vettiga beslut (regel 1A från all krishantering). Och jag har bestämt mig för att inte sälja i förväg, inte sälja under och inte sälja direkt efter kraschen. Istället skall jag fokusera på att köpa någon gruva jag gillar till ett riktigt bra pris.

Man får bara så kul som man gör det.

Inloggad Maestro

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 73
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #1630 skrivet: onsdag 14, januari 2026, 18:06:01 »
Ingen som tror att det snart kan punkteras på alla fronter inkl ädelmetaller, likt David Hunters förutspåelser om en "global bust"?.
Jag tror absolut på en krasch och jag blir förvånad om den inte inträffar i år. Och då kommer absolut allting att rasa, pga margin calls och nödvändighet att likvidera allting som inte är fastskruvat. Så givetvis kommer både gruvor och fysisk metall att rasa.

Men jag tror också att metaller kommer att hämta sig snabbare än någonting annat och att gruvor kommer att hämta sig därefter. Min gissning är att det kommer att göra oerhört ont att se allting rasa, även om man försökt stålsätta sig genom att tänka igenom det hela noga långt i förväg. Min egen plan (om det nu kan kallas för det) är att bunkra kapital nu så att jag kan köpa någonting när det blir rea. Fysisk metall kanske blir svårt, men gruvaktier kommer absolut att finnas på rea.

Det kommer inte att spela någon större roll i det stora hela, eftersom jag inte tänker försöka tima detta genom att sälja precis innan. Utan det blir mer symboliskt att det känns bättre i magen om man kunnat köpa någonting ”billigt” för 1-2% av det kapital jag har i olika former av PM och gruvor.

Jag tror att det är klokt att intala sig att guldet med en märkbar sannolikhet kommer att rasa 25%, silvret 30-50% och gruvorna mer än halveras.

Men jag kommer ihåg från Covidkrisen 2020 att när det var som mest nattsvart i början på mars så kastade jag in handduken och sålde en del. Inte på botten men rimligt nära. Sedan vände det på en femöring och steg rakt upp igen. Då var jag så chockskadad att jag inte klarade att köpa förrän det stod lite högre än när jag sålde (så netto förlorade jag pengar). Detta misstag skall jag inte göra om. Man måste bestämma sig i god tid innan krisen hur man tänker agera. När det pågår är det omöjligt att fatta vettiga beslut (regel 1A från all krishantering). Och jag har bestämt mig för att inte sälja i förväg, inte sälja under och inte sälja direkt efter kraschen. Istället skall jag fokusera på att köpa någon gruva jag gillar till ett riktigt bra pris.

Jag tänker mig en variant på krasch där hela det finansiella systemet upplever nån form av krasch, och där "the powers that be" kommer att se behovet att kontrollera vem som sitter på PM och på en tidpunkt göra det antingen svåråtkomligt eller rentav olagligt (osannolikt) att inneha det som privatperson. Eftersom man kommer att använda QE i stort mått för att få det meningslösa systemet att bestå kommer det också att driva ut det PM som finns från öppna marknaden rätt effektivt (greshams lag).
I det läget kan man förstås fortsatt köpa mining stocks till vrakpris, men det PM man sålt av kommer man inte att kunna köpa tillbaka för fiat. Så för att hedga mot detta tänker jag att jag rider igenom storm med fortsatt PM innehav men utan mining (eller annan portfölj).

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
« Svar #1631 skrivet: onsdag 14, januari 2026, 20:26:28 »

Jag tänker mig en variant på krasch där hela det finansiella systemet upplever nån form av krasch, och där "the powers that be" kommer att se behovet att kontrollera vem som sitter på PM och på en tidpunkt göra det antingen svåråtkomligt eller rentav olagligt (osannolikt) att inneha det som privatperson. Eftersom man kommer att använda QE i stort mått för att få det meningslösa systemet att bestå kommer det också att driva ut det PM som finns från öppna marknaden rätt effektivt (greshams lag).
I det läget kan man förstås fortsatt köpa mining stocks till vrakpris, men det PM man sålt av kommer man inte att kunna köpa tillbaka för fiat. Så för att hedga mot detta tänker jag att jag rider igenom storm med fortsatt PM innehav men utan mining (eller annan portfölj).
Här säljs det inte av någon fysisk PM. Precis som du säger är oddsen att det inte går att köpa tillbaka rätt stora. Fysisk metall är inte för trading. Gruvor (dvs aktier) kan man köpa och sälja efter eget huvud (och mitt huvud säger alltså ”behåll”).

Utloggad JL_GBG

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 559
  • Affärsomdömen: 44
« Svar #1632 skrivet: onsdag 14, januari 2026, 20:38:21 »
Hmmm, intressant.
Plötsligt drog futurespriset iväg uppåt, så att det nu är över spotpriset.
Under lång tid har annars spot varit över futures.

Kan det möjligen vara så att TDS har tvingats likvidera som shortposition och att det är det som driver futurespriset uppåt ?

Inloggad Carambola

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 187
  • Affärsomdömen: 34
« Svar #1633 skrivet: onsdag 14, januari 2026, 21:25:02 »
Intressant med era perspektiv. En underlig tid som lätt kan göra en både fartblind och sömnlös med dessa raska rörelser, även om inte livet står på spel som sådant. Jag har väl inte mycket klokheter att tillföra mer än att magkänslan såklart säger att det inte kan fortsätta så här hur länge som helst. Särskilt silverkurvan ser ju väldigt onormal ut om man zoomar ut även om det finns incitament för att det ska fortsätta uppåt. Men som sagt ... sa ju att jag inte ville vara en festförstörare och så kommer jag med mina negativa inlägg ... låt oss glädjas för det ökade värdet i vårt gemensamma intresse! Och må det fortsätta så! (Det är nog dock inte fel att successivt plocka hem lite vinster om man har sådana och känner sig överinvesterad.)
« Senast ändrad: onsdag 14, januari 2026, 21:31:56 av Carambola »

Utloggad Au

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 225
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #1634 skrivet: onsdag 14, januari 2026, 22:09:07 »

Jag är inte riktigt lika pessimistisk. Jag tror vi kommer att se en setback men inte lika stor som 25% för guld, kanske 10-12%, och den kommer vara kort. Med tanke på hur mycket amerikanska stadsobligationer som säljs och guld som investeras av ett antal länder istället, så tror jag på ett glimrande år eller två framöver.

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

[Säljes] 1kg silvertacka Boliden med etui och certifikat by Grimi
Idag kl. 10:19

Små guldmynt köpes. 1/10 oz, 1/4 oz etc. by Bond
Igår kl. 12:08

Till salu!- Bankroll Libertad 1 oz silver Last chance! Nya bilder by AndrewJackson72
Igår kl. 10:27

Vad som egentligen händer! by mega_n
Igår kl. 05:49

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by DEScypher
måndag 09, mars 2026, 22:07:30

SÄLJES: 10 Mark Guldmynt Friedrich III 1888 by Kookaburra01
måndag 09, mars 2026, 18:53:42

Ny medlem, intresse silver och guld by Nils
måndag 09, mars 2026, 15:30:00

1/4 oz Gold Libertad- Nära spot! by AndrewJackson72
söndag 08, mars 2026, 09:46:00

Sprickor i silvermarknaden? by Stacker
fredag 06, mars 2026, 20:35:37

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
fredag 06, mars 2026, 14:17:04

Prissättning vid köp/sälj mellan privatpersoner. Silver (även Guld). by pennypacker
fredag 06, mars 2026, 11:09:43

Långsiktigt by fåtöljpanda
torsdag 05, mars 2026, 22:32:03

Svenska äldre silvermynt säljes by Silverstiernan
torsdag 05, mars 2026, 16:20:04

1 oz Canada Maple Leaf Silvermynt Säljes by Rixen82
tisdag 03, mars 2026, 22:41:14

2 OZ Silver Kraken & Captain by AndrewJackson72
tisdag 03, mars 2026, 22:41:14