Författare Ämne: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot  (läst 612525 gånger)

Utloggad Stacker

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 123
  • Affärsomdömen: 2
SV: Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot
« Svar #1215 skrivet: torsdag 23, juli 2020, 02:43:35 »
Ser att Liberty Silver just nu säljer 1 oz silvermynt för 392 kr/st !

Vart är vi på väg ?

~1200 kr/st? :-)

Vid tidigare bullmarknader för silver har det tagit 5-10 år innan priset toppat. Tror det kommer att gå betydligt fortare nu. Informationen färdas mycket snabbare globalt numera. Varenda människa som sysslar med investeringar sitter framför en skärm av något slag och får nyheter sekundsnabbt. Fastigheter, obligationer och allt annat som tidigare ansetts som säkra kort/safe havens dyker ju nu. En stor del av pengaförvaltar-världen känner nog likt mig att det inte finns några egentliga alternativ till ädelmetall att investera i. Fysiskt, gruvaktier, ETF:er.... "TINA", There Is No Alternative

Den här sidan är det lätt att bli sittandes och glo på, CRIMEX silver futures i realtid. Futures handlas dygnet runt. Fascinerande:

https://www.stockmaster.in/silver.html

Framgångsrika och välbärgade människor som skriver böcker om hur man ska bli rik framhåller ofta att du ska låta pengarna arbeta åt dig, istället för att man säljer sin tid till någon arbetsgivare för en liten slant per timme. Så har jag alltid levt (som löneslav, alltså) och inte sett någon annan utväg. Så det är en skön känsla nu att dra in en extra dagslön per dag bara på att äga lite gruvaktier. Man får lätt smak för det där med att "låta pengarna arbeta åt dig"... Hoppas det varar ett tag!

De där -76% och -50% är oljebolag, resten är miningbolag. Så satsa inte pengar på oljebolag. De har knappast framtiden för sig. Jag har sparat dem bara som en påminnelse om att....det är ganska svårt att sia om framtiden.

« Senast ändrad: torsdag 23, juli 2020, 02:48:32 av Stacker »

Utloggad snus

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 130
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #1216 skrivet: torsdag 23, juli 2020, 08:25:55 »
Stacker

Jag har faktiskt köpt både Chevron och Exxon Mobil i dagarna. Tror att det är för tidigt att räkna bort oljan.
Dessutom kändes de rätt billiga, jämfört med allt annat.

Vi såg en elbrist nu i sommar.
Hur blir det framöver om den fanatiska klimatrörelsen får som de vill och alla kör elbilar?

Utloggad JL_GBG

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 233
  • Affärsomdömen: 22
« Svar #1217 skrivet: torsdag 23, juli 2020, 10:16:38 »

De där -76% och -50% är oljebolag, resten är miningbolag. Så satsa inte pengar på oljebolag. De har knappast framtiden för sig. Jag har sparat dem bara som en påminnelse om att....det är ganska svårt att sia om framtiden.

Inte heller helt övertygad om att oljebolagen är stendöda som investeringar.
Världen sitter fast i ett fossilberoende som är bra mycket större än vad våra naiva miljömuppar kan förstå.

Angående bra avkastning på mining stock, jag bifogar en liten bild på mina bästa avkastningar i min största portfölj.
Strålande tider, härliga tider !

Utloggad Saiifo

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 301
  • Affärsomdömen: 48
« Svar #1218 skrivet: torsdag 23, juli 2020, 13:03:53 »
Någon som har tips på svenska silveraktier?
Ska självklart göra min egna research innan köp.

Inloggad Gripen

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 271
  • Affärsomdömen: 20
« Svar #1219 skrivet: torsdag 23, juli 2020, 13:40:19 »
Boliden? Fast de kanske knappt ägnar sig åt silver längre.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1690
« Svar #1220 skrivet: torsdag 23, juli 2020, 13:46:26 »
Jag har frågat detta förut men aldrig fått något svar: vad är skälet till att föredra svenska gruvaktier?

Jag ifrågasätter det inte, jag bara undrar helt ärligt. Är det för att undvika valutarisken? Pga av högre courtage vid handel utomlands? Språkbarriär? Korkad bank som inte tillåter utländska aktier? Något annat?

Edit: kom på ytterligare ett möjligt skäl: jobbiga handelstider! TSX är normalt 15.30-22.00, vilket kan sabotera kvällen, men är görbart. ASX däremot är ett h-e, den är öppen 02.00-08.00, vilket inte går att följa om man har familj.
« Senast ändrad: torsdag 23, juli 2020, 13:52:57 av august »

Utloggad Stacker

• Silvermedlem
« Svar #1221 skrivet: torsdag 23, juli 2020, 13:50:06 »
Citat från: JL_GBG

Angående bra avkastning på mining stock, jag bifogar en liten bild på mina bästa avkastningar i min största portfölj.
Strålande tider, härliga tider !

Oj! Jösses, det var rediga returns. Jag tror det är dags att skapa en aktietråd här på forumet så att vi inte går alltför OT i den här tråden, som handlar om spotpriset. Tror många vill ge & få tips om vilka bolag som kan vara rätt att ha i portföljen.

Inloggad Gripen

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 271
  • Affärsomdömen: 20
« Svar #1222 skrivet: torsdag 23, juli 2020, 13:51:24 »
Jag har frågat detta förut men aldrig fått något svar: vad är skälet till att föredra svenska gruvaktier?

Jag ifrågasätter det inte, jag bara undrar helt ärligt. Är det för att undvika valutarisken? Pga av högre courtage vid handel utomlands? Språkbarriär? Korkad bank som inte tillåter utländska aktier? Något annat?

Själv äger jag inga svenska gruvaktier, men jag misstänker att det har att göra med courtaget på utländska aktier. Svenska aktier kan du köpa för 200 kr till vettigt courtage. Amerikanska dito kräver att varje köp ligger på minst 3 000 kr, helst 4 000 kr, för att inte courtaget ska bli för högt. Kanske är det något sådant?

Utloggad Stacker

• Silvermedlem
« Svar #1223 skrivet: torsdag 23, juli 2020, 13:59:44 »

Du har ju Sotkamo Silver. Upp 49% på en månad... Det blir nog mer, när silverfebern sprider sig i Sverige :)

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
« Svar #1224 skrivet: torsdag 23, juli 2020, 14:14:42 »
Svenska aktier kan du köpa för 200 kr till vettigt courtage. Amerikanska dito kräver att varje köp ligger på minst 3 000 kr, helst 4 000 kr, för att inte courtaget ska bli för högt. Kanske är det något sådant?
Kanske. Men det kan även vara att man lever kvar i en tro på att courtaget är högt utomlands. Min största depå har jag hos Nordnet, där är courtaget 9 kr för en affär upp till 15000. Avanza är gissningsvis detsamma. Visst, jag håller med om att 9 kr blir lite mycket för en affär på 200, men det är ändå inte mycket nog att vara direkt avskräckande.

Utloggad Saiifo

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 301
« Svar #1225 skrivet: torsdag 23, juli 2020, 14:49:31 »
Svar till August:  Min enda anledning till att jag efterfrågar svenska aktier är att jag ganska nyligen (1-2mån) börjat med aktier och vill ha det så simpelt som möjligt tills jag förstår mig på alla avgifter, växlingskurser, valutaomvandling osv..  :)
Kanske egentligen bara är att tuta o köra med ett ISK-konto, får läsa på lite mer.

Svar till Gripen & Stacker : Tack för tipsen, ska kolla upp dom :-)

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
« Svar #1226 skrivet: torsdag 23, juli 2020, 16:15:36 »
Svar till August:  Min enda anledning till att jag efterfrågar svenska aktier är att jag ganska nyligen (1-2mån) börjat med aktier och vill ha det så simpelt som möjligt tills jag förstår mig på alla avgifter, växlingskurser, valutaomvandling osv..  :)
Kanske egentligen bara är att tuta o köra med ett ISK-konto, får läsa på lite mer.
Det är ett jättebra svar och min kommentar blir ”var försiktig”. Som alla vet så har de svenska storbankerna en tradition av att köra upp kunder på alla avgifter som finns, och då är utländska courtage perfekta eftersom det blir så svårt att ifrågasätta.

Om du inte sitter absolut fast i att du av någon anledning måste sköta dina aktieaffärer via din vanliga bank så rekommenderar jag starkt att du öppnar ett gratiskonto hos en av de stora nätmäklarna (i ditt fall sannolikt Avanza eller Nordnet, även om det finns fler). Överför lämplig slant dit och testa att köpa en aktie via nätmäklarens app. Du kommer att få en exakt avräkningsnota efter varje affär där alla kostnader specas (courtage, valutakurser, etc).

Utloggad Stacker

• Silvermedlem
« Svar #1227 skrivet: torsdag 23, juli 2020, 17:34:50 »
Hej moderator,

Nu snurrade vi iväg väldigt långt ifrån spotpriset här. Kan du flytta inläggen från #1218 och hit till den nya aktietråden som August föredömligt skapade nyss? Diskussionen passar bättre där!

Utloggad JL_GBG

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 233
  • Affärsomdömen: 22
« Svar #1228 skrivet: torsdag 23, juli 2020, 19:35:19 »

Skulle jag varit i dina kläder skulle jag definitivt överväga fonden AuAg SilverBullet.
Den innehåller silver & guldbolag där silverbolagen utgör huvuddelen.
Helt unik fond på detta sätt, de flesta fonder har precis tvärtom.
Du slipper trasslet med att välja rätt bolag, utan får en diversifierad portfölj.

Go 4 it !

Inloggad Coltrane

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 113
  • Affärsomdömen: 13
« Svar #1229 skrivet: måndag 27, juli 2020, 13:53:21 »
SRSrocco tog upp i sin senaste video att de korta positionerna på Comex i senaste rallyt i princip varit oförändrat. Har skurkarna gett upp nu eller vad tror ni? För varje dollar silver går upp förlorar de nästan $250 miljoner (Arcadia Economics).

Helt sjuka rörelser oavsett.
« Senast ändrad: måndag 27, juli 2020, 13:54:54 av Coltrane »

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by I_am_mine
Idag kl. 13:02

David Hunter by Carambola
Igår kl. 23:03

[Säljes] Guld 550kr/g. Banköverföring & Swish. by Cyberdyne
Igår kl. 09:49

Postnord har gjort det igen! by haberdasher
söndag 18, oktober 2020, 14:21:58

lyft hjälp, grävning etc by Kiml
lördag 17, oktober 2020, 22:38:40

[KÖPES] Porto, postfriska frimärken. by haberdasher
lördag 17, oktober 2020, 18:34:12

Auktionshus och försäljningsbeskrivningar by haberdasher
torsdag 15, oktober 2020, 23:01:22

Inköp av myntkapslar by haberdasher
torsdag 15, oktober 2020, 22:55:55

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by hasse_A
torsdag 15, oktober 2020, 16:54:20

Bad jokes. by Birka
onsdag 14, oktober 2020, 22:10:52

4st Sovereign by Morgan
onsdag 14, oktober 2020, 21:56:09

Säljes: 20 kroner + sovereign guldmynt till spot by Newseen
onsdag 14, oktober 2020, 21:45:02

Ny på forumet (Sickan) by Kalle4001
onsdag 14, oktober 2020, 19:37:45

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by Sarek
tisdag 13, oktober 2020, 18:40:19

Köpa silver herr kedja utomlands för att slippa moms - är det värt besväret? by laban77
tisdag 13, oktober 2020, 17:27:44