Författare Ämne: Små silvermynt  (läst 1729 gånger)

Inloggad august

• Global Moderator
  • Guldmedlem
  • *
  • Antal inlägg: 996
  • Affärsomdömen: 34
SV: Små silvermynt
« Svar #15 skrivet: onsdag 13, september 2017, 10:28:01 »
Vilken är den osannolika bilden jag målar upp? Att banksystemet inte fungerar utan ström? Eller att det kan bli strömavbrott? Långvariga strömavbrott sker hela tiden i sverige. Möjligtvis inte i storstäderna.

Det tog inte heller många timmar innan butiksplundringar startade i Florida under orkanen.
Jag tror inte att man ännu hittat den exakta definitionen av Armageddon. Men vad gäller vad som är osannolikt så är min syn delvis liknande din. Banksystemet är oerhört sårbart och det hickar ju mest hela tiden även utan att det är stora och långvariga strömavbrott. Så att folk kan få svårt att betala i matbutiken med de små plastbitarna som de kramar så ömt håller jag med om. Och när ett kritiskt system krånglar tillräckligt så uppstår väldigt snabbt någonting annat som försöker ersätta det som krånglar. Din tes (som du delar med många andra) är att alternativet kommer att vara små metallbitar med ett inneboende värde som får representera "pengar" men detta tror jag är osannolikt.

För det första så funkar någonting som pengar bara om alla har lite lagom mängder av det. At du och jag och ytterligare en promille av befolkningen har metallbitar kommer ju inte att medföra att metallbitarna är ett attraktivt alternativ för resterande 99.9%. För det andra så kommer givetvis staten att ha åsikter i frågan (läs: "vilja ha kontroll") och statens intresse för byteshandel via små metallbitar är exakt noll. För det tredje, om man nu råkar höra till promillen med metallbitar, så måste man ha i åtanke att vissa av de övriga 99.9% har andra tillgångar, som t ex järnrör, påkar och tegelstenar. De kommer att vara väldigt intresserade av byteshandel där du får känna på järnröret en kort stund i utbyte mot dina metallbitar. Om detta inte låter attraktivt för dig så bör du hålla knäpp tyst om att du hör till promillen med metallbitar och det absolut sista du bör göra är att använda dem för att handla med.

Om vi skulle hamna i dessa svårigheter (och risken är absolut större än noll, men det är heller inte givet) så ser jag papperspengar som det enda realistiska alternativet. Staten behåller kontroll, de kan skapas i lämpliga mängder och distribueras dit de behövs. Och för dagens befolkning är papperspengar åtminstone någonting de vagt kommer ihåg.

Betyder detta att PM är meningslöst i ett sådant scenario? Absolut inte. Problemet med de nya papperspengarna är bl a hur de skall ges ett stabilt värde. Om problemet bara vore strömavbrott och att ekonomin i övrigt var stabil så skulle detta kanske inte vara ett stort problem. Men om ekonomin är i kris, inflationen stiger, börserna kraschar och alla desperat letar efter någonting med stabilt värde som bas för att återuppbygga förtroende då ser jag en intressant och viktig roll för PM. Om det innebär att man till någon del "backar" valutan med PM eller att man använder PM för "store of value" och de inflationsutsatta papperspengarna (och säkert även nya elektroniska pengarna) för kortsiktiga transaktioner eller något annat vet jag givetvis inte. Men på något sätt kommer PM att uppfylla sin traditionella funktion av att transportera "värde" förbi en finansiell kris.

Men att små silvermynt kommer att vara användbara för att "handla med" tror jag faktiskt inte på ens för ett ögonblick.

Inloggad mrSju

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 332
  • Affärsomdömen: 16
« Svar #16 skrivet: onsdag 13, september 2017, 11:39:14 »

Din tes (som du delar med många andra) är att alternativet kommer att vara små metallbitar med ett inneboende värde som får representera "pengar" men detta tror jag är osannolikt.

Fast nu tillhör även jag gruppen som inte tror att ädelmetall kommer användas till att handla med. Därav exemplet med kassörskan och krugerranden ovan.

Inloggad Stitch

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 11
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #17 skrivet: fredag 29, september 2017, 07:52:41 »
Just nu verkar de ha Rea på 1/2 OZ Liberader på goldsilver.be Fortfarande hög premium dock https://goldsilver.be/en/coins/676-mexico-12-oz-libertad-2012.html

Utloggad PennyLane

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 218
  • Affärsomdömen: 58
« Svar #18 skrivet: måndag 16, oktober 2017, 09:24:09 »
Här är ett annorlunda 1/10 oz. silver mynt med Nefertite motiv.
Köpte mest för att myntet såg kul ut.
Dessa mynt är tillverkade för att se antika ut, är mörkare i verkligheten.

Premien är som vanligt hög som på andra små mynt, men billigare än 1/10 oz. Libertad.
Dom är tillverkade av Monarch Precious Metals.
« Senast ändrad: måndag 16, oktober 2017, 10:09:47 av PennyLane »

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Glint - App för valutor och guld by Gurty
Idag kl. 18:12

Köpa begagnat kassasskåp/värdeskåp by Au
Idag kl. 17:47

Bilder på guld. by HF
Idag kl. 14:55

Statyer med moderna bullionmotiv by Sverre
Idag kl. 09:41

säljes liten silverlot by Rackham