Författare Ämne: guldpris manipulation  (läst 6328 gånger)

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
guldpris manipulation
« skrivet: tisdag 14, juni 2011, 17:36:30 »
Tror att guld liksom silver har varit kommer att pressas ned gulds 50 dma (flytande medelvärde) är
1504,93 inte speciellt långt borta och tar man det så försvinner alla instutitioner som bara köper i upptrend (alltså pris över 50 dma), då stärks dollarn åter och med lite extra lag om att pensionfonder måste ha minst 40/50/60 % i amerikanska statsobligationer så behövs inte QE3 för närvarande. Detta pressar guld ytterligare kanske under 200 dma (1397,04) och då gäller det att vara likvid och kunna gå in och köpa lite billigt guld, den långsiktiga trenden är trots allt uppåt.
Stackars alla amerikanska pensionärer, men kanske tur för oss.
Om det blir så glöm inte var ni först läste om det, om inte så får ja väl stå fadder för en ny kategori \"förutsägelser som inte slog in\".
Ibland så funderar och spekulerar man mer än vad man har förstånd till, men dagens situation är helt unik och enbart historieböckerna kommer att döma oss.

Utloggad MrLibertad

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2080
  • Affärsomdömen: 138
guldpris manipulation
« Svar #1 skrivet: tisdag 14, juni 2011, 18:02:43 »
Satt i samma tankar igår, jag tror helt klart att vi ska ner en sväng till och det lite mer ordentligt så att säga. Guldet har ju nu toppat ur en toppformation så det kan vara på gång redan nu.

Guldet har varit nere och nosat på 150 dagars medelvärde ett par gånger (se bild) i den här upptrenden och skulle vi hamna där nere igen så är det grymt köpläge. Då kommer nog t o m undertecknad att gå in i lite pappersinstrument med hävstång.

Drog ihop ett litet snabbchart nedan.

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
guldpris manipulation
« Svar #2 skrivet: tisdag 14, juni 2011, 19:41:26 »
Hej Libertad, du kollar på 150dagars (1404,xx) och ja på 200 dagars (1397,04) så vi är rätt så lika tror som du att det blir köpläge därunder, däremot så gillar jag inte papper med alldeles så mycke hävstång. Jag går in fysiskt och hoppar över hävstången liksom de risker man som då också tillför.
1oz i handen är 1oz, 1oz på pappret kan vara både mer och mindre.Keep it simple

Utloggad MrLibertad

• Rhodiummedlem
  • **
guldpris manipulation
« Svar #3 skrivet: tisdag 14, juni 2011, 20:18:09 »
Citat från: kristensson
Hej Libertad, du kollar på 150dagars (1404,xx) och ja på 200 dagars (1397,04) så vi är rätt så lika tror som du att det blir köpläge därunder, däremot så gillar jag inte papper med alldeles så mycke hävstång. Jag går in fysiskt och hoppar över hävstången liksom de risker man som då också tillför.
1oz i handen är 1oz, 1oz på pappret kan vara både mer och mindre.Keep it simple

Absolut, jag håller med men det är som så att jag också har en liten gambler i mig så en liten sudd kommer nog att åka in i något hävstångspapper eller spreadbetting konto :)

Utloggad MrLibertad

• Rhodiummedlem
  • **
guldpris manipulation
« Svar #4 skrivet: tisdag 14, juni 2011, 22:55:00 »
Jag drog ihop ytterligare ett snabbchart som visar guldets urtoppning ganska tydligt.

Vi har en form av trippeltopp alternativt en huvud/skuldra formation och vi har brutit igenom den senaste trendlinjen där vi mycket väl kan få ett återtest av brytpunkten innan eventuell vidare nergång.

MACD visar på negativ divergens emot topparna och bröt mycket riktigt ner under nollvärdet och vidare.

En liten slarvig snabbanalys för jag ska precis gå och lägga mig :-)

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
guldpris manipulation
« Svar #5 skrivet: onsdag 15, juni 2011, 02:40:49 »
Tänkte lite såhär angående hävstågspapper.
Köper man SHBs bull så står inte SHB bakom utan Deutche Bank (tror jag), och Deutche Bank är en om än liten delägare i FED.
Det känns inte så roligt med mina konspiratoriska tankgångar att ha någon knytning till FED vår tids dödgrävare.

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
guldpris manipulation
« Svar #6 skrivet: lördag 25, juni 2011, 19:48:43 »
Nu är guld nedanför 50 dma, återstår att se om det fortsäter ned genom 200dma. då blir det absolut köpläge

Utloggad anton

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 16
  • Affärsomdömen: 0
guldpris manipulation
« Svar #7 skrivet: lördag 25, juni 2011, 21:10:14 »
Hävstångspapper kan bli intressant men fysiskt guld  har ju en tendens att bli dyrare när dollarn går upp. Sen vet man aldrig var grekerna hittar på nu i veckan. Guldet kan skutta upp igen! Nu är inte teknisk analys något jag kan något om men trenden ser ju negativ ut för guldet i USD.

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
guldpris manipulation
« Svar #8 skrivet: lördag 25, juni 2011, 21:25:37 »
Någon som är kunnig i teknisk analys (MrLibertad?) kanske kunde göra återkommande analyser veckovis här på forumet?

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
guldpris manipulation
« Svar #9 skrivet: söndag 26, juni 2011, 11:00:16 »
Håller med dig Silverräven - vore kul med återkommande analyser av någon som behärskar det.
Är ingen anhängare av Teknisk analys MEN så många gör det att man måste nog hålla ett öga på det ibland, åtminstonde vad avser de stora trenderna.

Utloggad MrLibertad

• Rhodiummedlem
  • **
guldpris manipulation
« Svar #10 skrivet: söndag 26, juni 2011, 11:22:40 »
Jag kan slänga ihop några charts då och då, inga problem. Dock så är jag inte direkt kunnig utan det finns mängder med variabler inom TA men jag kan i vilket fall försöka delge vad jag tittar efter när jag kollar igenom olika charts.

Mycket handlar ju om motstånd och support samt olika indikatorer på om marknaden är svag eller stark.

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
guldpris manipulation
« Svar #11 skrivet: söndag 26, juni 2011, 12:13:55 »
Citat från: MrLibertad
Jag kan slänga ihop några charts då och då, inga problem. Dock så är jag inte direkt kunnig utan det finns mängder med variabler inom TA men jag kan i vilket fall försöka delge vad jag tittar efter när jag kollar igenom olika charts.

Mycket handlar ju om motstånd och support samt olika indikatorer på om marknaden är svag eller stark.

I såfall kan det vara en idé att ha en egen forumdel för teknisk analys där de som är intresserade eller kunniga på området kan diskutera det, samt där du kan publicera dina analyser :)

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Till salu!- Bankroll Libertad 1 oz silver Last chance! Nya bilder by AndrewJackson72
Igår kl. 23:29

Ny medlem, intresse silver och guld by Kungsleden
Igår kl. 19:30

[Säljes] 1kg silvertacka Boliden med etui och certifikat by sff123
Igår kl. 16:17

Små guldmynt köpes. 1/10 oz, 1/4 oz etc. by Bond
tisdag 10, mars 2026, 12:08:53

Vad som egentligen händer! by mega_n
tisdag 10, mars 2026, 05:49:37

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by DEScypher
måndag 09, mars 2026, 22:07:30

SÄLJES: 10 Mark Guldmynt Friedrich III 1888 by Kookaburra01
måndag 09, mars 2026, 18:53:42

1/4 oz Gold Libertad- Nära spot! by AndrewJackson72
söndag 08, mars 2026, 09:46:00

Sprickor i silvermarknaden? by Stacker
fredag 06, mars 2026, 20:35:37

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
fredag 06, mars 2026, 14:17:04

Prissättning vid köp/sälj mellan privatpersoner. Silver (även Guld). by pennypacker
fredag 06, mars 2026, 11:09:43

Långsiktigt by fåtöljpanda
torsdag 05, mars 2026, 22:32:03

Svenska äldre silvermynt säljes by Silverstiernan
torsdag 05, mars 2026, 16:20:04

1 oz Canada Maple Leaf Silvermynt Säljes by Rixen82
tisdag 03, mars 2026, 22:41:14

2 OZ Silver Kraken & Captain by AndrewJackson72
tisdag 03, mars 2026, 22:41:14