Författare Ämne: Premium  (läst 16873 gånger)

Utloggad I_am_mine

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1312
  • Affärsomdömen: 36
Premium
« skrivet: måndag 14, augusti 2017, 09:58:11 »
Nu har jag äntligen fått tummen ur och köpt lite silver, 2 affärer med forum-medlemmar, en affär i myntbutik i Sydamerika och 1 affär med Goldsilver.be (väntar fortfarande på försändelsen)

Jag är lite nyfiken på vad den lägsta premien ni har betalat över spot är och för vad (bortsett unika tillfällen då någon säljer pga behov av pengar, då jag själv rimligtvis inte får den chansen)

Den lägsta premien jag betalat nu på de 4 affärer jag har haft var med hästlängder från Goldsilver.be men lite otippat så var det en Lunar rooster 1kg. Den tog 1a plats med några korvören framför 2 tuber philharmonics. 24,5kr över spot/oz för tuppen jämfört med 24,8kr över spot för phillharmonics.

Jag fann det lite intressant iaf då tuppen eventuellt kommer öka lite i värde även om den blir mer svårsåld dels för storleken och dels för intresset medan för phillharmonics så kanske man kan få spotpris om man går till en mynthandlare.

Det dyraste jag köpt hittills var mynten i Sydamerika följt av en 10oz Lunar monkey från forumet men då var det pga numismatiskt värde så det går inte riktigt jämföra. Den andra affären från forumet hamnade faktiskt mitt i spektrat trots numismatiskt värde men det beror nog mest på att de har milkspots vilket jag faktiskt efterfrågade i min köpesannons.

Jag vill mer än gärna ta del av era åsikter och erfarenheter

Utloggad I_am_mine

• Platinamedlem
  • *
SV: Premium
« Svar #1 skrivet: måndag 14, augusti 2017, 10:55:17 »
Tjejen visade mig lite hur excel funkar igår och jag är helt exalterad över hur enkelt komplicerade uträkningar blir :D

Till exempel så vet jag nu att jag har betalat ett genomsnitt på 162,65 kr/oz Vilket iof inte är så komplicerat men jag vet även att jag har betalat i genomsnitt 31,17kr över spot och här blir det mer komplicerat för jag har ju köpt till olika spotpriser och olika dollarkurser (valutan räknar jag alltid i SEK oavsett anskaffningsvaluta, tex euro från goldsilver.be) men det blir plättlätt med excel.

Utloggad Krugerangel

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1155
  • Affärsomdömen: 63
« Svar #2 skrivet: måndag 14, augusti 2017, 12:55:20 »
Excel är ett riktigt bra verktyg.
Allt silver under 200.-/Oz verkar vara ett rövarköp över tid är min filosofi.

Krugern

Inloggad toblov

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1511
  • Affärsomdömen: 97
« Svar #3 skrivet: måndag 14, augusti 2017, 14:04:27 »
Tjejen visade mig lite hur excel funkar igår och jag är helt exalterad över hur enkelt komplicerade uträkningar blir :D

Till exempel så vet jag nu att jag har betalat ett genomsnitt på 162,65 kr/oz Vilket iof inte är så komplicerat men jag vet även att jag har betalat i genomsnitt 31,17kr över spot och här blir det mer komplicerat för jag har ju köpt till olika spotpriser och olika dollarkurser (valutan räknar jag alltid i SEK oavsett anskaffningsvaluta, tex euro från goldsilver.be) men det blir plättlätt med excel.
31,17 kr sett till spot idag eller spot vid varje enskilt köptillfälle? Ja SEK är ju det intressanta för oss som bor och lever i Sverige. Så valutan är onödig att blanda in i första taget. Isf får man även kika på spot i annan valuta vid jmf.

Utloggad I_am_mine

• Platinamedlem
  • *
« Svar #4 skrivet: måndag 14, augusti 2017, 14:24:52 »
Excel är ett riktigt bra verktyg.
Allt silver under 200.-/Oz verkar vara ett rövarköp över tid är min filosofi.

Krugern

Du kan mycket väl få rätt och då är mitt dyraste köp fortfarande inom limit :D

Utloggad I_am_mine

• Platinamedlem
  • *
« Svar #5 skrivet: måndag 14, augusti 2017, 14:30:25 »
31,17 kr sett till spot idag eller spot vid varje enskilt köptillfälle? Ja SEK är ju det intressanta för oss som bor och lever i Sverige. Så valutan är onödig att blanda in i första taget. Isf får man även kika på spot i annan valuta vid jmf.

Det är ett genomsnitt sett till det premium jag betalade dagen för köpet, mao inte till dagens spot för då blir det ju konstigt när priset går upp. Det blev en väldigt lång formel med summering av multiplacerings parenteser/ antal köpta oz
Går säkert göra enklare men jag är ju nybörjare i excel sen igår kväll och det var fortfarande lättare än att ta fram miniräknaren :D

Inloggad sff123

• Administratör
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1913
  • Affärsomdömen: 92
« Svar #6 skrivet: måndag 14, augusti 2017, 15:22:54 »
Hej Krugern hos mig kan du få göra massor av rövarköp ::)
Excel kan jag tyvärr men visst är det bra att ha om man nu vill hålla koll på vad man snittat på hela sitt innehav :)
I slutändan är nog rent investeringsguld och silver i sin renaste form och i tackor med låg premie den bästa investeringen.
Sen så håller vi nog på med resten för att roa oss själva och för att objekten är sjukt vackra där kommer samlarbiten in,
och samlaren köper för att objektet är vackert, unikt, eller i begränsad upplaga.
Men detta bygger på att serierna eller mynten blir populära bland samlarna vilket inte alltid är fallet,
hur begränsad upplagan än är och lunar,burror etc är ju gångbara nu men är det likadant om 10 år.
Ska man trygga sin ålderdom så ska man nog inte pensionsspara i 1oz om man inte klarar sig,
på den pension staten betalar utan köp o sälj o ha kul.
Premien på eagle, pandor etc är så hög så vore det en aktie så skulle den inte bli börsnoterad :o
Själv så är jag ute och cyklar oxå ligger säkert på 50% VILL HA ;) o resten investering,
borde va 10/90 men man lever inte som man lär
bara en åsikt njut av era vackra objekt å låt tiden visa :)
trevlig dag alla därute

Utloggad I_am_mine

• Platinamedlem
  • *
« Svar #7 skrivet: måndag 14, augusti 2017, 15:38:20 »
Hej Krugern hos mig kan du få göra massor av rövarköp ::)
Excel kan jag tyvärr men visst är det bra att ha om man nu vill hålla koll på vad man snittat på hela sitt innehav :)
I slutändan är nog rent investeringsguld och silver i sin renaste form och i tackor med låg premie den bästa investeringen.
Sen så håller vi nog på med resten för att roa oss själva och för att objekten är sjukt vackra där kommer samlarbiten in,
och samlaren köper för att objektet är vackert, unikt, eller i begränsad upplaga.
Men detta bygger på att serierna eller mynten blir populära bland samlarna vilket inte alltid är fallet,
hur begränsad upplagan än är och lunar,burror etc är ju gångbara nu men är det likadant om 10 år.
Ska man trygga sin ålderdom så ska man nog inte pensionsspara i 1oz om man inte klarar sig,
på den pension staten betalar utan köp o sälj o ha kul.
Premien på eagle, pandor etc är så hög så vore det en aktie så skulle den inte bli börsnoterad :o
Själv så är jag ute och cyklar oxå ligger säkert på 50% VILL HA ;) o resten investering,
borde va 10/90 men man lever inte som man lär
bara en åsikt njut av era vackra objekt å låt tiden visa :)
trevlig dag alla därute

Tanken bakom excel dokumentet var att utvärdera den dag jag säljer/byter om spotpriset gått upp eller ner eller om premien gått upp eller ner. Om premien gått upp men spot gått ner så kan man ju fortfarande byta med förtjänst i form av mer metall. samt att man vill ju helst inte sälja till lägre premium än man köpt.

Samma gäller även Gold/silver ratio, viktigt att veta vad man betalat i premium då för det blir ju högre för silver än för guld så det måste man ta med i beräkningen och inte bara stirra sig blind på förhållandet mellan spot priserna.

Bonusen kommer ju av att jag ser hur mkt jag i genomsnitt lagt över spot och det är oavsett dagspriset, med det kan jag enkelt hålla koll så jag inte köper för mkt samlarobjekt utan att slänga in lite bullions emellanåt för att hålla snittet nere

Inloggad sff123

• Administratör
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1913
  • Affärsomdömen: 92
« Svar #8 skrivet: måndag 14, augusti 2017, 16:17:52 »
Det enda jag vet är att jag ligger ganska bra plus idag men om jag gör det imorgon vem vet
om 7-8 äffärer är uppåt så tänker jag inte så mycket på dom 2-3 som är neråt.
Ligger inte o trycker på skit jag tröttnat på bara för att jag förlorar 10% eller mer på något.
Utan får in något i skåpet eller B-facket som fröjdar ögat o själen.
Nu har tanten sagt att jag inte får ta in dom där jävla mynten i sovrummet,
så nu har jag en kudde i kassaskåpet istället :D :D ;)

Utloggad Karlsson766

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 106
  • Affärsomdömen: 19
« Svar #9 skrivet: måndag 14, augusti 2017, 16:44:40 »
När jag kollade in 1 oz på gs så är detta billigaste myntet att köpa https://goldsilver.be/en/coins/1033-1-oz-silver-niue-2017-athenian-owl.html
Om vi nu säger som investering är det något att satsa på eller är det bättre att lägga lite extra för typ maples eller liknande investeringsmynt? Köper man ett par tuber blir där ju ändå en del i skillnad på inköpet iallafall om man nu får sama som andra mynt vid ett sälj är det ju bra

Inloggad toblov

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1511
  • Affärsomdömen: 97
« Svar #10 skrivet: måndag 14, augusti 2017, 16:57:38 »

Det är ett genomsnitt sett till det premium jag betalade dagen för köpet, mao inte till dagens spot för då blir det ju konstigt när priset går upp. Det blev en väldigt lång formel med summering av multiplacerings parenteser/ antal köpta oz
Går säkert göra enklare men jag är ju nybörjare i excel sen igår kväll och det var fortfarande lättare än att ta fram miniräknaren :D
Okej. Då har du ex funktionen produktsumma. Alt. kan du använda dig ev en pivottabell vilket kanske blir bättre ju större dataset (silverstack) du får. Om man nu gillar att vända och vrida på lite mjuka världen ;)

Utloggad I_am_mine

• Platinamedlem
  • *
« Svar #11 skrivet: måndag 14, augusti 2017, 17:16:12 »
När jag kollade in 1 oz på gs så är detta billigaste myntet att köpa https://goldsilver.be/en/coins/1033-1-oz-silver-niue-2017-athenian-owl.html
Om vi nu säger som investering är det något att satsa på eller är det bättre att lägga lite extra för typ maples eller liknande investeringsmynt? Köper man ett par tuber blir där ju ändå en del i skillnad på inköpet iallafall om man nu får sama som andra mynt vid ett sälj är det ju bra

Frågan är ju i slutändan hur mycket man får för den när man säljer den, goldsilver.be ger ca 2 dollar under spot för en philharmica undrar vad dom ger för en athenian owl.
Personligen håller jag mig nog till de större billion mynten, ofta får man ett bättre pris också om man köper fler.

Utloggad Karlsson766

• Silvermedlem
« Svar #12 skrivet: måndag 14, augusti 2017, 17:37:44 »
ofta får man ett bättre pris också om man köper fler.
[/quote]

Jasså, vilka mängder pratar vi om i så fall? Trodde priset va samma oavsett mängden där

Utloggad I_am_mine

• Platinamedlem
  • *
« Svar #13 skrivet: måndag 14, augusti 2017, 20:08:37 »
Det är inte så stor skillnad, räknade på att det är 6 cent per oz vid köp av en monsterbox så det är försumbart, 290kr på 500 oz då är det bättre att sprida sina köp

Utloggad Karlsson766

• Silvermedlem
« Svar #14 skrivet: måndag 14, augusti 2017, 20:57:48 »
Jaha är det inte fören man köper monsterbox man får bättre pris, då är det kört ändå haha önskar jag haft kulor till 500 oz men tyvärr inte :D

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Köpes: Guldtacka upp till 50gram. by Berlusconi
Igår kl. 19:30

Irankriget by gbz
söndag 14, juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, juni 2026, 23:09:43

Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane