Författare Ämne: Investeringsfilosofier för ädelmetaller  (läst 4281 gånger)

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
Investeringsfilosofier för ädelmetaller
« skrivet: måndag 13, juni 2011, 20:32:43 »
Bland oss som är intresserade av ädelmetaller finns alltid en baktanke med varför man valt dem som del eller helhet i ens värdeportfölj. Antaligen är baktankarna lika många som antalet ädelmetall intresserade, men när jag har funderat på varför man kan tänkas föredra fysiskt guld och silver så har jag kommit fram till ett antal filosofier och strategier.

[list=*]
  • Man spekulerar i ädelmetallpriserna, antingen genom certifikat, aktier, fonder eller fysiskt.[/*]
  • Man vill bevara sin köpkraft från inflationens negativa effekter.[/*]
  • Man tror på en fullskalig krasch i fiatvalutorna, och ser guld och silver som ett sätt att bevara sitt kapital.[/*]
  • Man är survivalist, och betraktar fysiskt guld som en given del i krisförberedelserna, då guld troligen kommer fungera som betalningsmedel när samhället kollapsat.[/*]
  • Man tilltalas av tanken att äga reellt värde som dessutom är vackert att se på, men utan några långtgående baktankar med innehavet.[/*]
  • Man satsar på guldmynt och silvermynt ur samlarperspektiv, och satsar på dessa mest i förhoppning om ökat samlarvärde.[/*]
Personligen är jag en blandning av lite av varje, bortsett från att jag inte spekulerar i pappersmetaller. Jag gillar att samla på mynt och tackor av alla möjliga slag, och jag ser tyvärr tendenser i världen där vi går mot en otrevlig framtid där en destruktion av fiatvalutorna tyvärr troligen kommer inträffa. Survivalist är jag inte än, men lite åt det hållet.

Vad har ni för strategi och tankar med ert innehav av ädelmetaller? Låt höra vad forumet säger! :)

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
« Svar #1 skrivet: måndag 13, juni 2011, 22:11:06 »
Hej Silverräven, ja där täcker du in det mesta.
Började samla på mig när jag såg inflationstendenser för några årsedan.
Ser det enbart som bevarande av värde och köpkraft, det som en gång papperspengar var tänkta att göra. Sedan har ju regeringar hållit räntat artificiellt låg och det tackar man för då man fått mer billiga oz. Köper både smått o stort kan va bra ha lite av varje. Köper inget snyggt för mycket premium. Försöker få så många oz som möjligt för pengarna.
Är beredd på det värsta, som man hoppas inte händer, hur man nu ska undvika det.
Sedan är jag kluven är detta ett cykliskt ädelmetall rally och man om några år skall växla över till ett annat tillgångsslag (papperspengar blir det aldrig tal om), eller ska metallerna bli kvar för \"evigt\" och barnen få ärva dom.
Tror denna situation är unik och ingen har en aning om hur det slutar, hoppas bara att mina oz räcker, har både guld och silver

Utloggad Baltikinkasso

• Global Moderator
  • Guldmedlem
  • *
  • Antal inlägg: 850
  • Affärsomdömen: 2
  • Corruptissima re publica plurimae leges.
« Svar #2 skrivet: tisdag 14, juni 2011, 11:13:43 »
Jag känner igen mig i samtliga, börjar även kunna känna ett visst samlarintresse börja krypa på.

Några ord om survivalism, Tyvärr ligger den svenska survivalistscenen 20+ år efter den amerikanska. I Sverige är det nästan uteslutande lumpennostalgiker som enbart förbereder sig (i datorstolen) för den stora apokalypsen där de med packad ryggsäck ska ge sig ut i skogen och tror sig kunna överleva på vad naturen ger. Följer man den moderna survivalismen med Jack Spirko i spetsen så har silver och guld definitivt en plats vid sidan av grönsaksodling, avbelåning, hagelbössan, deversifiering och redundans, första-hjälpenlådan och solcellerna.

edit: Totalt antal inlägg: 400!

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
« Svar #3 skrivet: tisdag 14, juni 2011, 13:13:08 »
Citat från: kristensson
Hej Silverräven, ja där täcker du in det mesta.
Började samla på mig när jag såg inflationstendenser för några årsedan.
Ser det enbart som bevarande av värde och köpkraft, det som en gång papperspengar var tänkta att göra. Sedan har ju regeringar hållit räntat artificiellt låg och det tackar man för då man fått mer billiga oz. Köper både smått o stort kan va bra ha lite av varje. Köper inget snyggt för mycket premium. Försöker få så många oz som möjligt för pengarna.
Är beredd på det värsta, som man hoppas inte händer, hur man nu ska undvika det.
Sedan är jag kluven är detta ett cykliskt ädelmetall rally och man om några år skall växla över till ett annat tillgångsslag (papperspengar blir det aldrig tal om), eller ska metallerna bli kvar för \"evigt\" och barnen få ärva dom.
Tror denna situation är unik och ingen har en aning om hur det slutar, hoppas bara att mina oz räcker, har både guld och silver

\"Better safe than sorry\" är väl något som står för ganska många som samlar på sig ädelmetaller. Jag har dock insett att exakt hur förberedd man är beror helt på vilken framtidssyn man har. Om det skulle gå fullständigt åt skogen så lär man inte överleva enbart med ädelmetaller. I annat fall borde man åtminstone bevara sitt värde och kanske dessutom tjäna en hacka.

Citat från: Baltikinkasso

Några ord om survivalism, Tyvärr ligger den svenska survivalistscenen 20+ år efter den amerikanska. I Sverige är det nästan uteslutande lumpennostalgiker som enbart förbereder sig (i datorstolen) för den stora apokalypsen där de med packad ryggsäck ska ge sig ut i skogen och tror sig kunna överleva på vad naturen ger. Följer man den moderna survivalismen med Jack Spirko i spetsen så har silver och guld definitivt en plats vid sidan av grönsaksodling, avbelåning, hagelbössan, deversifiering och redundans, första-hjälpenlådan och solcellerna.

Nu är jag inte särskilt insatt i den svenska survivalistscenen, men trodde inte vi var så långt efter. Dock är jag kanske inte helt förvånad, kanske t om survivalisterna är trygghetsknarkare i detta landet? :)

Citera
Totalt antal inlägg: 400!

Grattis, du har vunnit ett avgassystem från Datsun ;)

Utloggad Baltikinkasso

• Global Moderator
  • Guldmedlem
  • *
  • Antal inlägg: 850
  • Affärsomdömen: 2
  • Corruptissima re publica plurimae leges.
« Svar #4 skrivet: tisdag 14, juni 2011, 14:26:04 »
Citat från: Silverräven
Nu är jag inte särskilt insatt i den svenska survivalistscenen, men trodde inte vi var så långt efter. Dock är jag kanske inte helt förvånad, kanske t om survivalisterna är trygghetsknarkare i detta landet?

Nu kanske jag var lite väl hårt i min dom över svenska survivalister, men jag tycker det är lite för mycket katastroftänk när man istället borde fundera på hur man ska lägga om livsstilen/livsval för att bli mindre sårbar. Att följa med inom världsekonomin och hur det kommer påverka den egna livssituationen och vidta lämpliga åtgärder (äga ädelmetaller och avbelåning) är enligt min mening väldigt mycket viktigare än att ha rätt kniv i bug-out-bagen.

Citat från: Silverräven
Grattis, du har vunnit ett avgassystem från Datsun ;)

OT, men jag har faktiskt ägt en Datsun Cherry av årsmodell -82! Tyvärr fick den köras till skroten efter att en övernitiskt besiktingsman slagit sönder den bärande rosten. En fantastisk sportvagn som på 2:ans växel och ett varvtal på 8200 faktiskt gjorde 100km/h(+).

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

2 Oz Libertad (Helt nya från rör) by AndrewJackson72
Igår kl. 18:42

Varför köpa silver? by Sarek
Igår kl. 12:28

The COMEX DECEPTION… (A PAPER DERIVATIVES SCAM) by vitae
fredag 13, juni 2025, 20:54:06

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by gbz
fredag 13, juni 2025, 16:48:40

[AVSLUTAD] 1/4oz American gold eagle 2004 by doo
fredag 13, juni 2025, 13:22:24