Ok, allt MSM säger är lögn och allt ZH säger är sant. Man väljer ju vad man tror på.
Det skrev jag verkligen inte. Vart vill du komma med det påståendet? (Jag svarar själv: Du försöker förminska genom att förlöjliga. Problemet är att du förminskar och förlöjligar dig själv istället. Dessutom för du dig bort från huvudämnet vilket rör huruvida den amerikanska guldreserven är intakt och i ännu högre grad huruvida de i skymundan sålt andra entiteters guld. Det är typiskt för stats- och bankfinansierade troll att ägna sig åt vilseledning. Är du ett sådant?)
När det gäller artiklar om guld och MSM så är det vedertaget och visat att de sprider propaganda mot guld och därigenom används till att påverka investerare att ha en negativ syn på guld, d.v.s. en form av marknadsmanipulation. Det är till och med så illa att journalister som försökt publicera artiklar som beskriver att det existerar en marknadsmanipulation och hur den fungerar hotas och till och med blir av med sina jobb. Lika svårt har det varit att få ifrågasättande artiklar publicerade gällande Guld, FED och UST. Att sparka journalister kan du inte anklaga ZH för, men det är tyvärr så att ZH också är ett medium för spridande av propaganda. Säg vilka medier som inte är det?
Som läsare behöver man idag kunna skilja ax och korn genom att vara en egen journalist och ta reda på hur landet ligger. Inte bara köpa vad som skrivs och i synnerhet inte av CNN eftersom bl.a. CIA använder spökskrivare och planterar falska "nyheter" hos dem för att påverka omvärlden. (Jag skriver att det är så och du är duktig och själv tar reda på hur det ligger till. Tips: Leta efter officiella dokument länkade till cia.org. Leta efter senatförhör som bl.a. finns på YT.)
Två saker bara:
Att man fick hem guld FORTARE än man först planerat kan bara med en rejäl förutfattad mening/dubbeltänk uppfattas som ett tecken på att guldet inte fanns eller att något är fel. I min värld i alla fall.
2023 var det besked USA gav Tyskland 2012 efter att ha nekat Tyskland att undersöka sin egen guldreserv. 11 år! Vad var det som var så svårt med att leverera guldet som de förvarade åt Tyskland? Tyska befolkningen sparkade bakut och efter lite förhandlingar blev det 2020 och mindre guld från USA och dessutom i nya tackor vet vi i efterhand.
Bundesbank hävdade att de inte hade faciliteterna klara för att ta emot allt guld tidigare än 2020, så de skyddade amerikanerna. Det har visat sig vara ett falskt påstående.
Att USA och Tyskland skulle ha problem med logistik är också rent strunt. USA flyger mer guld än så varje år och mängden är tillräckligt liten för att Tyskarna ska kunna ta hand om den. Se bara på mängden guld de tog relativt tidigt från Frankrike?
Slutsatsen är enkel: USA hade svårt att tillverka tillräckligt många nya tackor på kort tid. Dels p.g.a. kapacitetsbrist, men också p.g.a. metallbrist.
Och artikeln nämner faktiskt att bara 50% av reserven är i frankfurt, så helt utelämnat är det ju inte..
Jag skrev aldrig något om det. Det jag skrev i mitt tidigare inlägg betyder bl.a. :
A. Av det guld som repatrierades kom en i ton räknat liten del från USA. (USA:s nettoimport av guld överstiger denna mängd för övrigt.)
B. Huvudparten av repatrierat guld kom från Frankrike. (Det var intakt - precis som det skall vara)
Den del som repatrierades från USA kom alltså inte i ursprungligt skick. Bundesbank gav en mycket dålig förklaring till varför då de hävdade att de vill öka renheten i guldet. Speciellt med tanke på att de accepterade tackorna från Frankrike vilka var i samma skick som de som
förvarades skulle ha förvarats i tryggt förvar av FRNY.
Ursprungligen önskade Tyskland repatriera mer guld från USA. Förstår du vad allt detta betyder? (Just det guldet i USA fanns högst troligt inte kvar) Förstår du också vad det betyder att 50 % av Tysklands guldreserv nu befinner sig i London resp NY? (ca 1700 ton som kan användas i nuvarande guldpool)
Om de öronmärkta tackorna ej fanns betyder det också att de måste ersättas med annat guld. Vilket guld då? Amerikanska reservern? Är den då intakt?