Författare Ämne: Att förutsäga nästa börsras...  (läst 8817 gånger)

Inloggad laban77

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 535
  • Affärsomdömen: 2
Att förutsäga nästa börsras...
« skrivet: tisdag 27, juni 2017, 09:33:42 »
Är det någon som har tänkt på hur man kan förutsäga nästa stora börsras?

Jag börjar se mer och mer notiser i online-media, inkl. social media om att en börskrasch kan vara nära nu. Det kan man förstås alltid säga, men man kan nog inte helt vifta bort "vanligt folks" oro. Oro har ju en tendens att sprida sig på börsen.

Om man kunde förutsäga nästa ras med ett par dagar så skulle man ju hinna sälja sina aktier/fonder och investera i fysiska ädelmetaller istället, så nog skulle man vilja ha ett instrument som varnar i tid.

Jag har sökt en del på att använda Google Trends för att se när vissa sökningar på nätet "peakar". Förstår ju att det inte kan vara så enkelt som att söka på "sell" och "crash", men visst borde man kunna få en förvarning? Det finns visst en studie om att använda just Google Trends i det här syftet, men har inte hunnit läsa den.

Hur tänker ni? Vad har ni för varningsklockor för att hinna sälja fonder och / eller köpa guld?

Utloggad sextio8

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 457
  • Affärsomdömen: 34
SV: Att förutsäga nästa börsras...
« Svar #1 skrivet: tisdag 27, juni 2017, 10:49:22 »
Svårt att förutse en krasch, det är väl också därför det blir just en krasch och inte "mjuklandning". Titta på tidigare krascher och sök nyheter i ett par veckor/månader innan. Som När allt går bra, har gått bra under lång tid, och kommer att gå ännu bättre.....då brukar det krascha enligt mitt sätt att analysera.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2118
  • Affärsomdömen: 50
« Svar #2 skrivet: tisdag 27, juni 2017, 12:56:58 »
Är det någon som har tänkt på hur man kan förutsäga nästa stora börsras?
Ja :-) Jag skulle tro att en väldigt, väldigt stor del av finansvärlden håller på och vrider på detta problem just nu. Alla vet att det kommer, alla vet att det kommer att bli trångt i dörren och att det därför gäller att vara före alla andra, men ingen vågar ställa sig upp och lämna festen först eftersom man inte vet om partyt fortsätter ett år till (och då blir alla ens kunder förbannade).
Citera
Hur tänker ni? Vad har ni för varningsklockor för att hinna sälja fonder och / eller köpa guld?
Med all respekt för din hörsel så tror jag att det är naivt att tro att du skall vara snabb nog jämfört med alla proffs, alla HFT-robotar och inte minst regleringar för att hindra panik. Du känner till att om ett enskilt papper eller börsen i stort skulle falla för mycket under en handelsdag så blir det automatiskt börsstopp? Där kommer alla småsparare att fastna som väntade aningen för länge.

"Bättre ett år för tidigt än en timme försent." Men jag förnekar inte att det har kostat mig, eftersom jag var ett antal år för tidig med att lämna det urspårade kalaset.

Inloggad toblov

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1472
  • Affärsomdömen: 94
« Svar #3 skrivet: tisdag 27, juni 2017, 15:56:26 »
Hade man kunnat förutspå nästa börskrasch hade man nog inte hängt här ;)

Inloggad laban77

• Guldmedlem
« Svar #4 skrivet: tisdag 27, juni 2017, 16:13:00 »
Det är sant, men många som har aktier eller fonder har nog någon egen strategi trots allt, även om man inte har någon uttalad strategi.

Jag kan tänka mig några mer eller mindre sofistikerade strategier för när det är dags att sälja:

* När börsen har gått bra i 6 år (sägs ju krascha med ca 7 års mellanrum). Om det stämde så vore det väl redan för sent.
* När börsen har stigit ovanligt mycket i en månad (övervärderad?).
* När taxichauffören börjar prata om att köpa aktier (det har gått lite för bra, lite för länge).
* När det börjar dyka upp ovanligt många artiklar om att kraschen är nära.
* När det börjar dyka upp ovanligt många artiklar om att det är köpläge.
* När folk börjar söka mer på "köpa guld", "guldpriser" etc. (för sent?).
* När guldpriset stiger ovanligt snabbt (för sent?).
* När en kombination av såna här tecken uppstår.

Jag har själv ingen uttalad strategi. Är inte alls särskilt insatt eller ens intresserad av aktier. Jag vill bara rädda det jag har precis innan det kraschar  ;D

Utloggad PrivE

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 121
« Svar #5 skrivet: tisdag 27, juni 2017, 18:16:41 »
oj, stora frågor :)

Det finns hur många parametrar som helst som kan påverka och bli "triggern" till raset. Oftast är det kombinationer men det är troligen alltid efter lågkonjunkturen man kan se vilken som var den avgörande triggern som fick allt att tippa.

T.ex: Hur är statusen på tillgång till kapital?
Räntan stiger i kombination med höga skulder som skiftar tillgängligt kapital.

Handel förändras i och mellan länder pga politiska initiativ (trump?) vilket kan medföra en hel rad effekter: BNP minskas, investeringar minskas, valutan försvagas etc etc
kul dokumentär tips: "END of the ROAD - How Money Became Worthless"

KRIG! kanske bryter ut och skakar om... force majeure händelser

2009 var det i usa problem med dåliga huslån som tillslut small.. i europa var det problematiken att förena EU länder... grekland, italien etc var inte riktigt på samma ekonomisk beteende nivå som oss andra..

Andra signaler man brukar säga kan vara bra indikation att det är på G ner är när arbetslösheten är som lägst. "Eftersom ekonomierna då går i högvarv" Folk jobbar och producerar samt får lön att spendera - max effekt (just nu är flera länder på väldigt låga nivåer)
Se denna sidan (Forex Factory) och hitta unemployment rate för olika länder och klicka fram grafen som finns för varje artikel: https://www.forexfactory.com/calendar.php

Jag tror du kommer gilla denna också "How the echonomic machine works - in 30 min"
https://www.youtube.com/watch?v=PHe0bXAIuk0

etc etc, listan kan bli evigt lång. Som ovan talare, experter jobbar med detta 24/7 och missar... Att försöka sälja några dagar innan en krash kan bara göras med insideinfo att nån kommer göra något för att manipulera marknaden.. sådan info sitter väldigt få på.

Man ska vara glad om man lyckas sälja 3 månader innan men jag hade nöjt med med 1 år för tidigt..

fredrikwall67

• Gäst
« Svar #6 skrivet: tisdag 27, juni 2017, 19:53:03 »
Vem vet, det kanske kom idag.... under 2420 på SP500 så ser det mörkt ut. Sen sitter mamaYellen och vräker ur sig massa skit. Kan gå hursom detta

Utloggad snus

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 158
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #7 skrivet: tisdag 27, juni 2017, 20:12:01 »
"* När det börjar dyka upp ovanligt många artiklar om att det är köpläge."
Är nog det säkraste tecknet.

Till vilken typ av fonder skall man flytta sitt kapital om man tror på ett börsras? Tänker på de som är låsta i olika pensionsparanden.
Har flyttat det mesta till olika obligationsfonder, men förstod jag Michel Maloney rätt så tror han att även dessa kommer krascha.

Utloggad Krugerangel

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1155
  • Affärsomdömen: 63
« Svar #8 skrivet: tisdag 27, juni 2017, 23:13:52 »
Börsen har kraschat var 7:e år historiskt sett.
Tar man 3% i 7år så knäcks systemet och en "korrektion" behövs.
Vilka årtal var det nu igen.....-73, -80, -87, -94, -01, -08 och -15....
2015 sjönk värdens börser med 20% el.n.sånt men den riktiga kraschen uteblev då det 7:e året blir en riktig smocka.
Så dem trycker upp mer pengar och bluffar några år till och antagligen till hösten 2018.
Alla börs-krascher har också skett på höstkanten historiskt sett.
Vad är chansen att det är tillfälligt? Typ 1 på flera miljoner.
Men jag hålller inte på med lotto utan vet vad jag äger och har när jag håller det i handen.
Allt annat är på kredit eller så finns det inte i verkligen.
Håll i hatten och skratta hela vägen förbi banken brukar jag säga :)-

Inloggad laban77

• Guldmedlem
« Svar #9 skrivet: onsdag 28, juni 2017, 08:39:57 »
Sen sitter mamaYellen och vräker ur sig massa skit.

Vem?

Inloggad toblov

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1472
  • Affärsomdömen: 94

Utloggad cyber

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 862
  • Affärsomdömen: 10
« Svar #11 skrivet: onsdag 28, juni 2017, 11:24:23 »
Om man inte är superinsatt och jobbar med investeringar 40 timmar i veckan så tror jag man gör bäst i att inte försöka tajma marknaden. Proffsen hinner alltid först..

Nä satsa istället på något mer åt allvädersportföljens håll, om du är orolig.

De flesta som ropade varg innan finanskrisen har visat sig vara perma-björnar som missat värsta rallyt de senaste 7-8 åren. Även om börsen tappar 50% imorgon så ligger de back mot buy and hold sedan dess. Även en klocka som stannat visar rätt då och så :)

Om man ändå ska spekulera så tror jag snarare att det kommer en rusning om ett-två år, när finanskrisen försvinner från 10-års-grafen för börs/fondutvecklingen. Därefter kan vad som helst hända.

Så länge börsen tickar upp sakta så köper jag inte bubbelsnacket, men rusar vi 25%+ på ett kvartal utan anledning så...

egentligen ska man nog sitta still i båten tills fallet kommit igång på riktigt och den positiva trenden brutits.

Alla idéer om att det kraschar vart 7:e år eller typ "sälj till sillen och köp till kräftorna" tar jag med ett par ton salt. Fanns det så enkla mönster så skulle folk agera på det och därmed skulle mönstret försvinna (alla skulle sälja av efter 6 år vilket kraschar marknaden ett år tidigare osv)

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2118
  • Affärsomdömen: 50
« Svar #12 skrivet: onsdag 28, juni 2017, 14:44:52 »
http://www.di.se/nyheter/janet-yellen-inga-fler-kriser-under-var-livstid/

Neville Chamberlain före andra världskriget: "Peace in our time" (även om han kanske faktiskt trodde på vad han sade).

Mario Draghi när det stormade med räntorna för diverse bankrutta EU-länder: "We will do whatever it takes".

Janet Yellen: "Our economic forecasting record is nearly perfect". Tjosan, ingen falsk ödmjukhet här inte. En tidigare FED chair var betydligt mer försiktig:

Alan Greenspan: "We really can't forecast all that well, and yet we pretend that we can, but we really can't".

Min uppfattning är att Greenspan är betydligt närmare sanningen än Yellen... Politiker kommer alltid att säga vad som helst när det kärvar till sig. Att tro att sanningen skulle ha någon sorts företräde är naivt. Dvs exakt vad Jean-Claude Juncker erkände för ett antal år sedan: "When it becomes serious, you have to lie."

Juncker är för övrigt en intressant person som faktiskt (åtminstone stundtals) varit ärligare än de flesta politiker. Ett annat guldkorn av sanning är när han sade: "We all know what to do, we just don't know how to get re-elected after we've done it."

Utloggad Odalmannen

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 46
« Svar #13 skrivet: onsdag 28, juni 2017, 18:09:37 »
Juncker kan vara riktigt rolig ibland :D

! No longer available

Som man säger av barn och fyllon får man höra sanningen.

Utloggad Krugerangel

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1155
  • Affärsomdömen: 63
« Svar #14 skrivet: torsdag 29, juni 2017, 13:48:03 »
Juncker, non elected puppet.
Här pratar Dave om den nuvarande börs-kraschen.
Runt 14-6min...
http://x22report.com/

Krugern...

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
Idag kl. 16:09

Tja tja ,Ny här. by JohanB
Idag kl. 01:48

Bad jokes. by Tyr
Igår kl. 18:43

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by gbz