Författare Ämne: Köpa momsfritt silver från norge?  (läst 5795 gånger)

Inloggad Birka

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1464
  • Affärsomdömen: 32
SV: Köpa momsfritt silver från norge?
« Svar #15 skrivet: onsdag 02, augusti 2017, 16:34:02 »
Hmm, intressant. Vem köper du av i Holland?

Inloggad I_am_mine

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 574
  • Affärsomdömen: 10
« Svar #16 skrivet: onsdag 02, augusti 2017, 16:35:12 »
Hmm, intressant. Vem köper du av i Holland?

Ber om ursäkt ska vara belgien

Utloggad hundringen

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 337
  • Affärsomdömen: 5
« Svar #17 skrivet: fredag 04, augusti 2017, 11:21:40 »
Jag tror att det är en minimal risk att åka dit i tullen. Visst resan kostar mer än att beställa via nätet men ska man ändå dit så varför inte handla? Sverige har knappt tullpersonal på flygplatserna så vid gränskontrollen lär de inte vara många fler, däremot är nog norska tullen betydligt fler. Står titt som tätt i tidningen om norskar som handlat i Sverige som fastnar i tullen på väg tillbaka men det innebär ju inga problem då man har Silvret först på tillbakavägen. Jag skulle gissa att de flesta tulltjänstemän har relativt dålig kunskap om silver då de mer är ute efter narkotika och alkohol. Jag har då aldrig läst om att någon åkt dit för silversmuggling.

För övrigt kan jag tillägga att det råder sträng banksekretess och dina köp kommer inte uppmärsammas hos varken bank, kortutgivare eller myndighet. Dina köp är små i sammanhanget även om de är stora för dig.

Utloggad silverhamstern

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 326
  • Affärsomdömen: 18
« Svar #18 skrivet: tisdag 22, augusti 2017, 20:46:18 »
Stora risken är att bli kollad när man åker in till norge aldrig ut, dom vill ta ölsmugglare, jag smugglade en katt från norge till sverige utan problem.

Inloggad Bosse68

• Global Moderator
  • Guldmedlem
  • *
  • Antal inlägg: 719
  • Affärsomdömen: 75
« Svar #19 skrivet: tisdag 22, augusti 2017, 20:48:43 »
Har bara blivit stoppad 1 gång i tullen
Det var på en busstur från Oslo till GBG
Det enda dom var ute efter var droger
Blev kollade av en hund, sedan var det bara att åka vidare

Utloggad HeavyMetal

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #20 skrivet: tisdag 22, augusti 2017, 23:05:42 »
Jag tror risken är såpass liten att åka på en kontroll på vägen hem att det inte är något att stressa upp sig över. Däremot är det, som flera andra redan påpekat, såpass liten vinst att den mer eller mindre äts upp av frakten, om du åker och hämtar själv, såsom priser/valutor är nu. Tavex verkar ha bra marginal i Norge så om du handlar från Belgien och köper mer än enstaka mynt så ser det inte ut att vara värt besväret/risken att åka till Norge.

Jag har inte kollat lika mycket på guldpriser men eftersom det är momsfritt i Sverige finns det iaf ingen anledning att åka och hämta det i Norge. Tavex priser på guld blir förmodligen några kronor dyrare i Norge än i Sverige om man räknar med valutakurs, frakt och ev avgift för banköverföring. Belgien ger ungefär samma resultat idag men fluktuationer i valutor kanske kan ge några kronor i diff mellan olika länder? Nu är det nära identiskt pris på en oz guld inkl frakt från Belgien som om du köper det i Sverige - iaf om man räknar på de billigare som Maples eller Harmonica.

Inloggad Birka

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1464
  • Affärsomdömen: 32
« Svar #21 skrivet: onsdag 23, augusti 2017, 12:28:34 »
En 1 oz Maple Gold är 13,50€ billigare hos Heubach.de än hos Goldsilver.be.

Utloggad Stacker

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 74
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #22 skrivet: fredag 09, mars 2018, 02:20:17 »
Kör lite trådbump här, behövs ingen ny tråd...

Jag ska till Norge framöver och det vore ju trevligt att ta med sig ett lass billigt silver i fickorna på vägen hem. Frågan är ju då vad som händer när det piper i metalldetektorn på flygplatsen vid avgång och jag måste visa upp grejerna? Bryr sig personalen om det? Ringer de bums sina kollegor i Sverige och förvarnar om att ställa ut hundarna och insatsstyrkan, för nu kommer det minsann en suspekt och samhällsomstörtande silversmugglare med flight PK-4711?

Varför skulle de orka bry sig om det (jo, för att de är norrmän iofs...), det är ju isf på svenska sidan som det blir tal om moms, böter, skattetillägg för smuggling och allt vad den bindgalna staten nu kan hitta på. Och när jag kommer hem så är det inga säkerhetskontroller. Blir jag tagen så är det otur vid en stickprovskontroll. Är alltihop en dum idé eller tror ni det funkar?

Inloggad I_am_mine

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 574
  • Affärsomdömen: 10
« Svar #23 skrivet: fredag 09, mars 2018, 03:13:55 »
Ska du inte köpa mängder så hade jag testat, jag reser ofta med ett halvkilo euromynt i kabinväskan och blir aldrig stoppad men det ligger ju iof löst och skramlar och ser kanske inte lika suspekt ut som om du fraktar 5st rör med bullion.

Jag tror du kommer få visa vad du har med dig och kanske förklara dig i säkerhetskontrollen men verkligen inte att dom bryr sig ett skit utöver det om du har mängder som inte behöver deklareras pga kontantgränsen

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

[Bytes] Blandat queen's beast mot maples och/eller Guld by Ritva
Idag kl. 14:41

( KÖPES)Sigma Metalytics Precious Metal Verifier by sff123
Igår kl. 15:39

Säljes kapslar by Bosse68
Igår kl. 13:45

Ny medlem - DavidBluBB by seXes
lördag 23, juni 2018, 21:08:09

Ny medlem - Dunderklumpen by seXes
lördag 23, juni 2018, 21:06:49

Pandor till salu by Bosse68
lördag 23, juni 2018, 15:27:22

Glad midsommar by Kungsleden
lördag 23, juni 2018, 00:38:44

DDR-meddelande från banken by pezon
fredag 22, juni 2018, 16:06:57

Köper vintage tackor Engelhard och Johnson Matthey by JohanGBG
fredag 22, juni 2018, 09:40:50

1000 kr Guldmynt säljes för spot by Lanne
fredag 22, juni 2018, 08:39:44

Dansk 10 krona 1908 NGC MS66 by 429ragtop
onsdag 20, juni 2018, 19:56:11

[SÄLJES] 13st Pandor 15 3450:-, 9 st 1oz "dragon" 1620:- m.m. Bilder! by Micke
onsdag 20, juni 2018, 11:49:22

1kg 2 kronor 80% Silver 1876-1940 by Prolantie
onsdag 20, juni 2018, 07:58:04

Blandat Silver by seXes
tisdag 19, juni 2018, 14:15:49

[AVSLUTAD] Köpes 1oz Guld Swan 2018 och/eller 2st 10oz Queens Beast Red dragon by drgrillo
tisdag 19, juni 2018, 13:08:49