Författare Ämne: Ädelmetallforum.se har nu gått om Liberty Silver  (läst 34715 gånger)

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
Ädelmetallforum.se har nu gått om Liberty Silver
« Svar #30 skrivet: onsdag 28, mars 2012, 20:47:55 »
Torgny, våra regler är inget du skall ta personligt. Vi har redan haft ett fåtal företag som ogenerat reggat användarkonto och börjat spamma länkar och annonser till sin egna hemsidor, varför vi var tvungna att styra upp och införa regler mot detta.

Jag är inte sämre än att jag givetvis kan omvärdera våra regler, men råder minsta osäkerhet är det bästa att man rådfrågar admin först, vilka bl a våra annonsörer haft den goda smaken att göra innan de agerat. Ditt fall tyder på att du inte läst våra regler eller inte respekterar dem, vilket vi vanligtvis hanterar hårdare än vi gjorde i ditt fall.

Vill du inte fortsätta skriva här är det upp till dig, men samma regler gäller för dig som för alla andra.

Utloggad gardener

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 59
  • Affärsomdömen: 0
SV: Ädelmetallforum.se har nu gått om Liberty Silver
« Svar #31 skrivet: torsdag 29, mars 2012, 12:02:15 »
Tveksamt agerade från ett forum som säger sig vara oberoende måste jag säga. Betalar man för annonser på forumet så gäller tydligen andra regler än för vanliga användare.

Utloggad MrLibertad

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2080
  • Affärsomdömen: 138
« Svar #32 skrivet: torsdag 29, mars 2012, 12:09:32 »
Tveksamt agerade från ett forum som säger sig vara oberoende måste jag säga. Betalar man för annonser på forumet så gäller tydligen andra regler än för vanliga användare.

Betalar man som företag en annonskostnad så får företaget synas här.

Menar du att vissa företag ska ha gräddfil medans andra företag betalar för att synas här?

Detta gäller så klart inte vanliga användare utan företag. Jag förstår faktiskt inte vari problemet ligger.

Menar du att LS (som företag) ska få posta som dom vill, länka, ev göra reklam för sig medans goldsource.no betalar för att synas här?

Vi ÄR beroende av annonsintäkter även fast vi är oberoende  ;)
« Senast ändrad: torsdag 29, mars 2012, 12:17:19 av MrLibertad »

Utloggad gardener

• Kopparmedlem
  • **
« Svar #33 skrivet: torsdag 29, mars 2012, 12:23:37 »

Menar du att vissa företag ska ha gräddfil medans andra företag betalar för att synas här?

Detta gäller så klart inte vanliga användare utan företag. Jag förstår faktiskt inte vari problemet ligger.

Menar du att LS (som företag) ska få posta som dom vill medans goldsource.no betalar för att synas här?

Jag menar att er oberoendeställning får sig en törn när ger vissa företag en gräddfil och stänger andra inte ens för respresentera sitt företag och svara på frågor och bemöta kritik.

Att säga att vem som helst kan annonsera här håller inte gällande att hävda 100% oberoende vilket har gjorts i tråden.

Ska man dra en parallel så är det som att hävda att Obama är oberende med stora sponsorpengar från Goldman Sachs med att säga att vem som helst kan donera pengar till Obama.

Kanonbra med ett forum som detta men sälj inte er oberendeställning till sponsorer och behandla alla lika. Det tror jag hade tilltalat både konspiratoriker, libertarianer och survivalister.
« Senast ändrad: söndag 15, april 2012, 00:33:31 av MrLibertad »

Utloggad MrLibertad

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #34 skrivet: torsdag 29, mars 2012, 12:27:50 »

Menar du att LS (som företag) ska få posta som dom vill medans goldsource.no betalar för att synas här?

Jag menar att er oberoendeställning får sig en törn när ger vissa företag en gräddfil och stänger andra inte ens för respresentera sitt företag och svara på frågor och bemöta kritik.

Att säga att vem som helst kan annonsera här håller inte gällande att hävda 100% oberoende vilket har gjorts i tråden.

Ska man dra en parallel så är det som att hävda att Obama är oberende med stora sponsorpengar från Goldman Sachs med att säga att vem som helst kan donera pengar på Obama.

Kanonbra med ett forum som detta men sälj inte er oberendeställning till sponsorer och behandla alla lika. Det tror jag hade tilltalat både konspiratoriker, libertarianer och survivalister.

Alla företag som syns här betalar en annonskostnad på ett eller annat sätt, antingen via betald annonsering eller via provision, inga undantag.

Ska LS glida på en räkmacka menar du?

Jag har skrivit det förut, vi är oberoende i den meningen att det inte står något företag eller organisation bakom forumet, det drivs av 2 privatpersoner.
« Senast ändrad: söndag 15, april 2012, 00:34:21 av MrLibertad »

Utloggad gardener

• Kopparmedlem
  • **
« Svar #35 skrivet: torsdag 29, mars 2012, 12:32:01 »
Jag har skrivit det förut, vi är oberoende i den meningen att det inte står något företag eller organisation bakom forumet, det drivs av 2 privatpersoner, punkt.

Som får pengar av fyra företag så därmed är det en verksamhet.

Jag skulle gärna vilja se att någon av er skulle kritisera någon av era sponsorer.

Utloggad MrLibertad

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #36 skrivet: torsdag 29, mars 2012, 12:39:29 »
Jag har skrivit det förut, vi är oberoende i den meningen att det inte står något företag eller organisation bakom forumet, det drivs av 2 privatpersoner, punkt.

Som får pengar av fyra företag så därmed är det en verksamhet.

Jag skulle gärna vilja se att någon av er skulle kritisera någon av era sponsorer.

Så kan vi kanske kalla det men hur vi än vänder och vrider på det så vill "verksamheten" ha annonsintäkter av företag som vill synas här och det finns inget som kan ändra på det.

Dels måste vi tänka på dom annonsörer vi redan har och sen måste man tänka hur det kommer att se ut om det är "free for all" att posta upp sina företag och länkar här.

Det kommer inte att hända.

Vi har heller inga problem med att kritisera våra annonsörer, men för att det ska hända så måste det ju ha hänt något som föranleder kritik. Vi hade t ex ganska mycket kritik mot SW i början men dom tog åt sig av den och ändrade vissa saker och ting som kom upp från forumets medlemmar.

Sen föreslår jag att du läser det här, är något oklart?

http://www.adelmetallforum.se/index.php?topic=951.msg8643#msg8643
« Senast ändrad: torsdag 29, mars 2012, 12:51:05 av MrLibertad »

Utloggad silverfisken

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 563
  • Affärsomdömen: 26
« Svar #37 skrivet: torsdag 29, mars 2012, 13:46:52 »
Nu ska vi inte bråka här. Man måste nog hålla rätt hårda regler för annars kommer alla företag in och ska sno åt sig. Däremot kan man ju låta personen från libertysilver ha en liten text där det står att det är han, men om han gör reklam så ska han stängas av, så funkar det på nästan alla forum på nätet..

Utloggad MrLibertad

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #38 skrivet: torsdag 29, mars 2012, 16:48:39 »
Nu ska vi inte bråka här. Man måste nog hålla rätt hårda regler för annars kommer alla företag in och ska sno åt sig. Däremot kan man ju låta personen från libertysilver ha en liten text där det står att det är han, men om han gör reklam så ska han stängas av, så funkar det på nästan alla forum på nätet..

Absolut, det är på gång en liten text med olika varianter samt en regeluppdatering angående just det.
« Senast ändrad: torsdag 29, mars 2012, 19:48:21 av MrLibertad »

Utloggad Silver_Neo

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 149
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #39 skrivet: söndag 01, april 2012, 00:08:33 »
En tidning/blog/forum etc kan fortfarande vara helt oberoende även om det sker annonsering och självfallet ska man inte tillåta något företag göra fri okontrollerad reklam av någon sort. Är man här för ett företags räkning så är man inte opartisk och då bör det finnas vissa restriktioner, reglerna är tydliga tycker jag om vad det är som gäller vilket även höjer nivån på forumet(Detta är ändå snällare än dom flesta forum på nätet). Som företag att möta kritik så finns ju möjligheten att göra det och samtidigt ges möjligheten att förbättra sin egna handel istället för att förlora potensiella kunder genom motarbetande så tråkigt för den som inte kan se möjligheterna.

Hade forumet haft en egendrivande affär bakom sig så hade jag inte blivit medlem och anledning till varför jag inte gick med i LS forum. Pengar till drift måste komma från någonstanns dock och bättre att dom kommer från flera bra företag som medlemmar kan lita på och som även ger rabatterat pris än att det tas tex medlems avgift för att bli medlem.

Utloggad MrLibertad

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #40 skrivet: söndag 01, april 2012, 23:13:25 »
En tidning/blog/forum etc kan fortfarande vara helt oberoende även om det sker annonsering och självfallet ska man inte tillåta något företag göra fri okontrollerad reklam av någon sort. Är man här för ett företags räkning så är man inte opartisk och då bör det finnas vissa restriktioner, reglerna är tydliga tycker jag om vad det är som gäller vilket även höjer nivån på forumet(Detta är ändå snällare än dom flesta forum på nätet). Som företag att möta kritik så finns ju möjligheten att göra det och samtidigt ges möjligheten att förbättra sin egna handel istället för att förlora potensiella kunder genom motarbetande så tråkigt för den som inte kan se möjligheterna.

Hade forumet haft en egendrivande affär bakom sig så hade jag inte blivit medlem och anledning till varför jag inte gick med i LS forum. Pengar till drift måste komma från någonstanns dock och bättre att dom kommer från flera bra företag som medlemmar kan lita på och som även ger rabatterat pris än att det tas tex medlems avgift för att bli medlem.

+1 på den posten, bra skrivet.

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
« Svar #41 skrivet: tisdag 03, april 2012, 23:15:40 »
Jag instämmer i föregående talares post. Visst kan det ha ett värde i att låta olika företag komma till tals, men styr vi inte upp det lovar jag att vi inom kort har tio olika företag som alla talar sig varma om sina verksamheter och produkter. I slutändan leder detta till ett sämre forum för oss alla, varför vi måste ha regler som följs. Av samma anledning kan vi inte heller ge undantag för vissa, då detta som tidigare nämndes då missgynnar dem som faktiskt betalar för att synas här.

Hur man än vrider och vänder på det är vårt forum en fantstisk plats att synas på om man säljer ädelmetaller, och vad är då fel i att ta betalt för detta för att bekosta drift och tävlingar? Utan våra annonsörer kan jag lova att vi inte hade haft utlottning av silver, eftersom vi då hade fått bekosta detta ur egen ficka plus driftkostnader.

Om man då kritiserar vår oberoende ställning vill jag understryka att vi aldrig censurerat någon kritik mot våra annonsörer, snarare uppmuntrar vi att man bidrar med feedback från erfarenheter av dem. På så vis både har vi och kan vi påverka för att ge oss bättre service, vilket i slutändan gynnar alla parter.

Utloggad Fredrik

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 1
« Svar #42 skrivet: fredag 20, juli 2012, 21:50:19 »
Har precis hittat hit. Var nyfiken på Liberty Silver Estland och tänkte jag kunde leta lite erfarenheter från kunder här. Sökte därför på Liberty Silver och hamnade på så sätt i denna tråden.

Och jag måste dessvärre säga att detta var den första och sista gången jag besöker detta forum efter att ha läst hur ni snäste av representanten från LS Sverige.
Så mycket de har gjort för att försöka öppna ögonen på svenskarna för silver/guld. Vilken annan aktör på den svenska marknaden har ens brytt sig det minsta lilla om att informera, och inte bara sälja, sälja, sälja?

Speciellt ett svar av en medlem som alla forumansvariga var snabba att heja på tycker jag nästan var tragikomisk.

Är man här för ett företags räkning så är man inte opartisk och då bör det finnas vissa restriktioner, reglerna är tydliga tycker jag om vad det är som gäller vilket även höjer nivån på forumet(Detta är ändå snällare än dom flesta forum på nätet). Som företag att möta kritik så finns ju möjligheten att göra det och samtidigt ges möjligheten att förbättra sin egna handel istället för att förlora potensiella kunder genom motarbetande så tråkigt för den som inte kan se möjligheterna.

Låt mig titta på denna post.

Är man här för ett företags räkning så är man inte opartisk och då bör det finnas vissa restriktioner, reglerna är tydliga tycker jag om vad det är som gäller vilket även höjer nivån på forumet.

Vem här är opartisk? Tänk efter. Vem?
Exempel: "Jag har handlat guld hos den lokala guldsmeden som är min vän. Han brukar ge mig rabatt. När någon här frågar efter ett bra ställe att handla guld på i en tråd, går jag självklart in och tipsar om min vän den lokala guldsmeden. Jag vill naturligtvis hjälpa honom, han är min vän, men jag vill även berätta för andra att jag fått väldigt bra service och jag vill att alla på forumet ska få veta detta så de också kan handla av honom och få bra service."
Hur opartisk är jag?
Ska jag med censureras då?
Om någon sprider lögner om min kompis guldsmeden på forumet, då får jag inte säga åt honom att öppna ett konto och försvara sig själv för då tar jag ju hans parti. Jag blir partisk.

Som företag att möta kritik så finns ju möjligheten att göra det och samtidigt ges möjligheten att förbättra sin egna handel istället för att förlora potensiella kunder genom motarbetande så tråkigt för den som inte kan se möjligheterna.

Var någonstans exakt "motarbetar" LS Sveriges representant  forumet eller dess medlemmar? För att han gav uttryck för besvikelse över att bli censurerad?
Han sa istället flera gånger att han tyckte det var roligt att någon mer hade startat upp ett ädelmetallsforum för svenska användare. 
Mycket märklig attityd från denna postare, och ännu sorgligare att han hejjas på av forumets officiella representanter.

Hade forumet haft en egendrivande affär bakom sig så hade jag inte blivit medlem och anledning till varför jag inte gick med i LS forum.
Det första, och enda jag håller med om och har full respekt för.
Jag har läst LS forum under många år nu, och aldrig någonsin har jag känt att representanter från LS har ljugit för mig, lurat mig, valt ut nyheter som direkt skulle gagna deras försäljningen.
Jag är en vanlig, tänkade vuxen. Jag klarar av det där med källkritik. Jag är så pass gammal att jag vet att INGET är NÅGONSIN objektivt. ALLA har vi baktankar med ALLTING. Vi är ALLTID subjektiva. ALDRIG objektiva.
Därför är jag alltid kritisk mot allt jag läser.
Jag har hittills inte stött på något i LS forum som jag har känt att jag behöver vara mer kritisk emot än när jag läser en artikel i DI eller Kvällsposten.
Den som tror att Dagens Industri, eller någon media över huvudtaget är opartisk lurar sig själv.
Men det är ok att lura sig själv. Försök bara inte övertala mig att jag ska börja lura mig själv.
Vad jag istället har känt på LS forum är att de tidigt försökte starta upp ett forum för ädelmetallsintresserade i Sverige att lufta sina tankar och åsikter. Att byta åsikter med varandra för att tillsammas utvecklas.
SJÄLVKLART har LS även ett egenintresse av att driva ett framgångsrikt forum i ämnet! Allt som sägs i forumet är ju bra info för LS då de ska utveckla sitt produktsortiment o.s.v. Jag tror som sagt inte att LS på något sätt är objektiva/opartiska när de postar i sitt eget forum.
Vad jag däremot tror är att de är ÖPPNA med NÄR det är LS anställda som postar. De flesta poster jag sett från LS i deras forum är frågor om vilka produkter folk mest vill se i deras sortiment, eller vad de tycker att LS-butik saknar. I vilken skruvad värld ser ni att detta är en DÅLIG sak?
Herregud.
Tänk va glad jag hade blivit om min ICA-handlare hade frågat mig när jag besökte deras butik om vilka varor jag tycker de saknar, och att de sedan tog in dessa varor!

Pengar till drift måste komma från någonstanns dock och bättre att dom kommer från flera bra företag som medlemmar kan lita på och som även ger rabatterat pris än att det tas tex medlems avgift för att bli medlem.

Logisk kullerbytta som heter duga.
"Pengar till drift måste komma från någonstanns dock och bättre att dom kommer från flera bra företag som medlemmar kan lita på.."
Och, så jag kan lita på att personerna som driver detta forum (som jag inte känner och som tjänar pengar på att promota dessa företag) är ärligare, smartare och allmänt mer trovärdiga att säga till mig vilka företag jag ska lita på och handla av än en representant för ett företag som Liberty Silver Sverige (som jag inte känner och som tjänar pengar på att promota sitt företag).
Gottcha! Helt logiskt och i sin ordning. Precis som forumets officiella representanter håller jag fullständigt med dig i det du säger.

"...som även ger rabatterat pris..."
Ahhh, nu är jag med. Så, om Liberty Silver Sverige är sponsor av en blogg som du läser, och ger dig rabatt om du klickar på LS banner på bloggsidan, så blir LS också ett "...bra företag som medlemmar (du) kan lita på..."?
Gottcha! Helt logiskt och i sin ordning. Precis som forumets officiella representanter håller jag fullständigt med i det du säger.

"...än att det tas tex medlems avgift för att bli medlem."
Jaha! Så är det ju naturligtvis. Så dum jag är.
Ett forum som tar ut 10kr i medlemsavgift är ju mycket mer partiskt och subjektivt än ett forum som tar sponsorpengar från privata företag.
Gottcha! Helt logiskt och i sin ordning. Precis som forumets officiella representanter håller jag fullständigt med i det du säger.

Kortfattat:
Hela posten jag kommenterar ovan, och kommentarer av officiella representanter från forumet är helt frikopplade från logiskt tänkande.
Vad forumägarna istället skulle kunnat göra är att vara ärliga och raka med att naturligtvis speglar de företagen som betalar dem i ett fördelaktigare ljus än företag som INTE betalar dem. Annat hade ju varit konstigt, ologiskt och till och med oärligt. Som att t.ex. förneka att sponsorerna inte alls påverkar deras åsikter om företagen i fråga.     Hm..... Vänta nu.....

Otaliga forum, i otaliga ämnen drivs helt ideellt totalt befriade ifrån sponsorer eller medlemsavgifter.
Jag har dock full förståelse om man inte vill driva ett forum ideellt, eftersom det kräver en hel del underhåll för att vara ett bra forum. Därför har jag aldrig några problem att delta på forum som är sponsrade.
Jag är som sagt en vuxen människa som är kapabel att tänka för mig själv, och klarar av det där med källkritik.
Vad jag däremot inte klarar av är logiska kullerbyttor, dubbelmoral och lätt genomskådade lögner om opartiskhet samtidigt som att man anklagar andra för det samma.
Jag såg inte att representanten från LS Sverige någonstans i sina poster hävdade att han var opartisk eller objektiv. Han är förmodligen också en vuxen människa som är kapabel att tänka för sig själv, och tror på att folk förstår att han inte är opartisk eller objektiv när han pratar om företaget han representerar.

Sorgligt är det bara i denna tråden visas klart och tydligt från forumets ägare och representanter om hur de tänker driva forumet, trots att de vill påstå att detta är ett mer "opartiskt och objektivt" forum än Liberty Silver dito. 

Skrattretande och Sorgligt på samma gång.

Sveriges ovetande massa hade verkligen behövt ett bra fristående ädelmetallsforum som är raka och ärliga med att de självklart är partiska mot sina sponsorer.
Då hade varje vuxen människa (och även ungdomar såklart) som kan tänka för sig själv, kunnat vara med i debatten och veta att när denna handlar om sponsorer kommer forumägarna inte delta i negativ kritik eller/och vara spridare av positiv kritik av dessa.

Slutsatsen är, jag har lika mycket att hämta av faktiskt information och deltagande i Liberty Silver forum som i detta forum, eftersom båda är grundade och drivna av personer som har egenintressen av att deras företag/sponsorer framstår i så gott ljus som möjligt. Samtidigt har jag aldrig stött på denna typen av aggressivt beteende mot andra intressenters representanter på LS forum, där de t.om. låtit personer från detta forum göra reklam för sig och värva medlemmar.

Skrattretande och Sorgligt på samma gång.

:(

/Fredrik

Utloggad johan_ua

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 181
  • Affärsomdömen: 9
« Svar #43 skrivet: lördag 21, juli 2012, 00:38:00 »
Bortsett från att Fredrik helt verkar missat att LS faktiskt har representanter här (nu), så kan jag faktiskt hålla med om att det kanske var lite väl defensiv och hård inställning mot Torgny. Nästa gång kanske ett välkomnande och ett privat meddelande där reglerna tydliggörs är bättre.
Det är ju faktiskt i vårt intresse att informationsmängden här på forumet ökar. Sen är det klart att kampanjinfo och liknande är en helt annan sak, men som sagt ha gärna en mjukare inställning till nya medlemmar oavsett vilka de är. Det är iallafall den typen av forum jag gärna ser.

Utloggad MrLibertad

• Rhodiummedlem
  • **
Ädelmetallforum.se har nu gått om Liberty Silver
« Svar #44 skrivet: lördag 21, juli 2012, 13:22:47 »
Hade saker och ting kunnat skötas annorlunda, från båda håll, absolut.

Gjort är gjort och det blev som det blev och vidare kommentarer om det känns överflödiga.

Nu väljer vi istället att blicka framåt (inte 3-4 månader bakåt i tiden) där vi i ett första steg, som nämns ovan, har Liberty Silver Estland representerade i forumet sedan en tid tillbaka vilket gynnar forumet, forumets medlemmar, LS.ee och deras kunder som i o m detta också får ett supportforum.

Jag tror (vet) att båda parter är nöjda med samarbetet så här långt i vilket fall.

Trevlig helg.
« Senast ändrad: lördag 21, juli 2012, 14:17:16 av MrLibertad »

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Irankriget by gbz
söndag 07, juni 2026, 22:33:02

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
söndag 07, juni 2026, 21:15:53

Egon von Greyerz by gbz