Författare Ämne: ASE 1986 Proof mynt i etui och cert  (läst 4791 gånger)

chrille

• Gäst
ASE 1986 Proof mynt i etui och cert
« skrivet: torsdag 13, juli 2017, 17:56:16 »
Jag måste bara fråga då jag köpt ett ASE 1986 Proof mynt i etui och cert här ifrån forumet.
Jag är lite av en nybörjare på silvermynt, så jag vet inte riktigt vad jag köpt  :-[
Vad Proof mynt betyder och om myntet verkligen är 31 år gammalt. Syns inte att det 1986 myntet
jag köpt har några år på nacken, utan ser mer helt nypräglat ut. Är det så att det är nypräglat?
Såhär ser det ut på amazon, och det är typ samma som jag har köpt, men här ifrån forumet:

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
SV: ASE 1986 Proof mynt i etui och cert
« Svar #1 skrivet: torsdag 13, juli 2017, 18:44:50 »
Proof innebär att myntet är präglat med en spegelyta, något som ursprungligen var de första präglingarna av en ny stamp om jag inte missminner mig. Numera görs proofpräglingar specifik för samlare och brukar kosta därefter pga små upplagor.

Men tja, förutsatt att myntet ligger i en tät kapsel som inte släppt in luft så ska det i princip se helt nytt ut. Svavel i luften är vad som får silver att sulfidera och bli gråsvart, vilket kan ha sin charm men kanske inte på blanka proofmynt.

Nypräglat ska det inte vara, då Eagles bara präglas under innevarande år och sedan byter årtal.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2262
  • Affärsomdömen: 50
« Svar #2 skrivet: torsdag 13, juli 2017, 19:29:31 »
Det är säkert inget fel på ditt mynt, utan precis som räven säger så kommer ju inte metallen att "åldras" om den ligger tryggt förpackad i en tät kapsel.
Proof innebär att myntet är präglat med en spegelyta, något som ursprungligen var de första präglingarna av en ny stamp om jag inte missminner mig.
Detta är inte riktigt min bild. Det handlar snarare om hur många gånger man pressar myntet i stampen samt om hur många gånger stampen används och om den poleras mellan mynten. Tar man t ex sovereigns så är normal bullion en pressning, BU (brilliant uncirculated) tre och proof sex pressningar. Dessutom är stamparna olika för bullion och proof sovereigns. Vidare så används stampen för bullion många tusen gånger, medan för proof så poleras den inför varje mynt och dessutom används den bara för ett mindre antal proofmynt (några hundra tror jag).

Effekten av det hela är att ett proofmynt blir skarpare och mer precist i konturerna och det går att få fram djupare detaljer. Oftast så låter man plana ytor bli blanka, men det är ett val, inte en funktion av att det är ett proof. T ex så är 1902-års proof sovereign ett s.k. "matte proof".

Utloggad Micromax

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 482
  • Affärsomdömen: 277
« Svar #3 skrivet: torsdag 13, juli 2017, 21:07:30 »
Gissar att silverräven är inne på reguljära mynt för cirkulation och då kan man säga att halva meningen är rätt!

Proofpräglingar är en mycket speciell teknik som august förklarar helt rätt (speciella polerade myntämnen används också vid präglingen).

Vad gäller reguljära mynt som slagits i Sverige så är spegelglansmynt det närmaste man kan komma och eftertraktade bland samlare, precis som silverräven är inne på så är det de första exemplaren som präglas med nypolerade stampar som får denna speciella glans. Det finns i princip 3 klassningar: spegelglans (de allra första präglade exemplaren), spegellyster och stämpelglans. Kriteriet för ett äkta spegelglansmynt är att det inte får förekomma "kärrhjulseffekt" i lystern utan det ska vara en ren spegel med frostad relief. Därefter, när stampen mattats något kommer kjärrhjulseffekten och när stampen mattats ytterligare kommer den matta ytan.

Bilderna nedan visar en GV 1-krona med spegellyster samt en med stämpelglans (Bland samlare av spegelmynt är det rengjort som gäller medan samlare av stämpelglansmynt ofta uppskattar en vacker patina..:)
« Senast ändrad: torsdag 13, juli 2017, 21:25:00 av Micromax »

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Irankriget by gbz
Igår kl. 13:51

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, juni 2026, 23:09:43

Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane
lördag 13, juni 2026, 15:00:47