Författare Ämne: Dagstur till Estland för att handla silver  (läst 13403 gånger)

Inloggad Smaug

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 128
  • Affärsomdömen: 20
Dagstur till Estland för att handla silver
« skrivet: lördag 24, juni 2017, 16:37:36 »
Estland the Story

Hej alla!

Tänkte dela med mig av historien om min resa till Estland för att köpa silver tidigare i våras. Kan bli trevlig långhelgsläsning ute i torpen :)

Jag och en god vän tog färjan från Stockholm för en kryssning till Tallinn. Dels för att åka på en utflykt och dels för att handla mynt, momssatsen på investeringsmynt i silver är 0% i Estland. Färjan funkar bra, en övernattning dit och en hem till rimligt pris. Man kommer till Tallinns hamn 10 på förmiddagen, färjan går sen tillbaka till Stockholm 18, så man får en heldag på plats. Hamnen ligger också inom gångavstånd från stadskärnan, mycket praktiskt.

Tavex moderbolag Tavid har en liten affär i stadskärnan som vi tog oss till. Vill inte länka för det kanske blir för mycket reklam men ni hittar säkert deras priser på nätet. Finns såklart andra företag att handla silver av i Estland också men detta var lättast att ta sig till tyckte vi. Handlade för ca 4000kr, detta var liksom provomgången för hur det funkar med att handla på plats och själv frakta hem silver. Köpte ett par pandor och nämnde lite kuriosa om pandor för min vän (som inte är insatt i ädelmetall) T.ex. att de görs i relativt låg upplaga osv. Killen i kassan snappade upp detta och försvann tillbaka in på lagret och kom sen ut med en 2009 års panda. ”Då kanske du är intresserad av denna? Det är den sista vi har kvar från det året.” Absolut svarade jag och fick den för 300kr, en väldigt fördelaktig deal minst sagt! 2009 är sista året pandor hade upplaga på 600000 styck.

Övrig tid flanerade vi runt i Tallinn, åt glass och besökte ett sjöfartsmuseum de har som är ganska ballt. Färjan hem funkade bra, man klev rakt in i Sverige utan att visa pass eller någonting. Ingen röntgen av väskor, ingen hund som ska lukta på bagaget, ingen kontakt med tullen alls egentligen. Hade de velat kolla och ställa frågor hade det inte varit något problem heller, man får kvitto på sina ädelmetallsköp och får frakta sina varor fritt inom EU - Estland är med i EU.

Sammanfattningsvis skulle jag inte rekommendera en sån här kryssning i rent investeringssyfte, utan mer som en trevlig dagstur där silverköp kan ingå som en kul grej. Trots 0% momssats får man faktiskt bättre pris på mynt hos ex. tyska och belgiska handlare. Fördelarna med att vara på plats själv är:

• Man kan se mynten man köper och välja andra om man hittar repor/fläckar. Det var dock inga problem, alla mynt var i nyskick.
  • Man vet att man får bra grejer, känns tryggare att köpa av riktiga handlare än Traderare.
  • Man får kvitto på köpen. Det var ingen större rusning i affären så man kan säkert få individuella kvitton på mynt också om man känner för det. Praktiskt inte minst försäkringsmässigt, då kan man visa både bild och kvitto för sitt försäkringsbolag om tjuven skulle vara framme.

Hoppas detta kan vara till nytta för de forummedlemmar som är sugna på estniskt silver! Fråga mig gärna om något är oklart!

Utloggad Silvern

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 301
  • Affärsomdömen: 6
SV: Dagstur till Estland för att handla silver
« Svar #1 skrivet: lördag 24, juni 2017, 17:02:14 »
Har du bilder ifrån butiken som du kan/ vill dela med dig av? :)

Inloggad Smaug

• Silvermedlem
« Svar #2 skrivet: lördag 24, juni 2017, 17:12:30 »
Nä tyvärr men om du trycker in detta i Google Maps kan du se den i gatu-vy:

Aia 5, 10111 Tallinn, Estonia

Utloggad Unmanipulatable

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 816
  • Affärsomdömen: 4
« Svar #3 skrivet: söndag 25, juni 2017, 11:37:57 »
Intressant historia!

Det känns bra tycker jag att byta varor/pengar direkt.  Slippa motpartsrisken och kunna titta på grejerna vid köp.

Är kostnaden den största anledningen till att du inte rekommenderar andra att följa ditt exempel?   Tid är pengar och resan kostar förstås men om du hade köpt mer så hade det väl lönat sig bättre? 4000kr är ju inte något jättebelopp så om man utgår från det så är det såklart svårt att motivera tiden o pengarna för 2 personer att hämta silver i Estland. 

Betalade du i Euro? Tar de kontanter?

Hur betalade du? Om du betalade med kort..vad för kort? , kontanter ?
Växlingsavgift?
Tar de emot svenska sedlar ? De håller ju på med valutor också så borde ju kunna vara en möjlighet?
Växlingsavgiften varierar ju mycket mellan olika kort. Man kan i vissa fall betala i lokal valuta direkt eller i sin egen valuta o så tar mottagaren betalt för växling. Finns flera alternativ.

Inloggad Smaug

• Silvermedlem
« Svar #4 skrivet: söndag 25, juni 2017, 12:24:24 »
Bra frågor! Jodå det finns flera betalningsalternativ. Saxat från deras hemsida:

"Paying Over the Counter

For purchases over the counter, Tavid accepts cash, foreign currency and debit/credit cards.

A. Foreign currency: Tavid accepts foreign currency as a payment option; however, we are required to exchange the foreign cash into euros upon purchase – we offer a preferable exchange rate when you buy gold or silver. Please contact us on +372 6279900 or by email at tavid@tavid.ee for more information regarding this service.

B. Debit/credit card: We accept Visa, Mastercard and Maestro debit/credit cards, with no additional fee when buying investment gold or silver.

Anti-money laundering regulations

For sales and purchases of gold and silver products over 15 000 euros (6400 euros when buying/selling silver coins), we are required by Estonian law to identify the person.
"

Ser alltså ut som att det ska gå att smälla ett fyrsiffrigt antal euro i cash i bordet och få sin metall. Gör du så rekommenderar jag att du har med en polare som även är din livvakt ;)

Jag betalde med mitt ICA-kort, ett Mastercard. Valutaväxlingspåslag från ICA's sida men ingen från deras. (Glöm inte öppna kortet för köp inom Europa) När han i kassan sen fiskade fram den extra pandan betalde jag den kontant i euro i en egen transaktion.

Det här var som sagt inte en resa endast i investeringssyfte, men visst hade det lönat sig bättre om man köpt mer. Siktar man bara på att maximera lönsamheten finns som sagt andra handlare i utlandet.

Utloggad AC-08

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 72
  • Affärsomdömen: 17
« Svar #5 skrivet: söndag 25, juni 2017, 12:36:33 »
Låter som en trevlig resa :) Gillar tanken att förena lite nytta med silverköpen och nöje utforska och ha det trevligt i Talinn.

Utloggad hundringen

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 344
  • Affärsomdömen: 5
« Svar #6 skrivet: måndag 26, juni 2017, 18:01:08 »
Om man kan kombinera en trevlig dag med ett bra köp och dessutom slippa betala frakt tycker jag absolut att det är en resa värd att göra.

Utloggad woody

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 20
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #7 skrivet: torsdag 29, juni 2017, 06:03:42 »

Anti-money laundering regulations

For sales and purchases of gold and silver products over 15 000 euros (6400 euros when buying/selling silver coins), we are required by Estonian law to identify the person.[/i]"

hej
det var intressant att läsa. Det jag undrar är varför de har begränsningar på 6400 euros när man köper just silvermynt. ...

Har du eller någon annan en aning varför just silvermynt har en extra begränsning på i ditt fall 6400? Det var nytt för mig ..

Woody

Utloggad stroker49

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 10
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #8 skrivet: fredag 21, juli 2017, 07:35:21 »
Hej, jag är ny här och har funderat på att köpa lite guld o silver.

Att betala moms på silvret är ju inte så kul så detta var intressant. Nu skall jag ändå till Baltikum om några veckor så det vore ju ett bra läge. Men går jag in på tex Tavex i Estland så blir jag lite besviken.

Man skulle ju förvänta sig att silvret var typ 20% billigare, men icke.
Det känns ju knappt värt besväret utan att man lika gärna kan köpa här hemma på tex LS.

Varför är det på detta viset?

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3353
  • Affärsomdömen: 142
« Svar #9 skrivet: fredag 21, juli 2017, 10:09:46 »
Min uppfattning är att Tavex har ganska höga premier på sina produkter.
Vill du handla billigt ska du vända dig till de tyska näthandlarna med låg fraktkostnad eller goldsilver.be i Belgien.

Varmt välkommen förresten!

fredrikwall67

• Gäst
« Svar #10 skrivet: fredag 21, juli 2017, 10:20:53 »
18 euro för en kängru, om man köper 1, 16,7 om man köper 100+. Det borgar för en gruppresa där man går ihop och handlar :-) Fast kryssen över kan nog kosta en slant den också...,

Utloggad stroker49

• Medlem
  • *
« Svar #11 skrivet: fredag 21, juli 2017, 10:32:51 »
Tack för svar.

Ursäkta nybörjarfrågor. Men Belgien var ju bättre. Hur kan det vara det, det är väl inte momsfritt där?

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #12 skrivet: fredag 21, juli 2017, 11:02:09 »
Jo, på mynt med nominellt värde liksom i alla EU-länder. Inte helt och hållet skattefritt men nästan.

Utloggad stroker49

• Medlem
  • *
« Svar #13 skrivet: fredag 21, juli 2017, 11:17:37 »
Aha, tack. Så enkelt var det. Det var därför tackorna inte såg så attraktiva ut?
Det är väl bara att beställa några monsterboxar då!

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #14 skrivet: fredag 21, juli 2017, 11:32:31 »
Kör hårt :-)

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser