Författare Ämne: Doomsday Preppers  (läst 13749 gånger)

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
Doomsday Preppers
« skrivet: söndag 19, februari 2012, 00:41:34 »
Idag såg jag första avsnittet av den amerikanska tv-serien "Doomsday Preppers". Den följde tre personer/par som alla förbereder sig på samhällets undergång, även om deras uppfattning om vad som blir orsaken skiljer sig.

Första paret var ett par pensionärer som vigt hela sin vardag åt att "preppa" med att konservera mat, planera flyktväg, ha egen el- och matproduktion mm. Dessutom levde de i ett fort de byggt av stålcontainers! Både imponerande och lite tragiskt på samma gång, eftersom hela deras liv kretsade kring att jordens magnetpoler ska skifta plats. Detta skedde enligt programmet för tusentals år sedan senaste gången.

En bra detalj med programmet var att ibland kom personerna med felaktiga påståenden, vilket rättades genom en text som visades för att inte sprida desinformation till tittaren.

Jag blev faktiskt lite sugen på att preppa lite själv, eftersom jag vet hur bräckligt samhället är och hur dålig beredskap vi har. Dock skulle jag aldrig bli så besatt som pensionärsparet jag nämnde. Ett litet lager av mat, spritkök och annat skadar dock aldrig att ha hemma i lägenheten.

Utloggad mfm

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 330
  • Affärsomdömen: 4
SV: Doomsday Preppers
« Svar #1 skrivet: söndag 19, februari 2012, 13:37:12 »
Såg den också, lustigt att de bara vågade skjuta med salongsgevär för att se om kulor skulle gå igenom väggen i stålfortet...

Även om många i serien är mer eller mindre knäppgökar så är det inte så mycket bättre att som i Sverige tro att staten kommer rädda en i alla situationer (och därför är man inte förberedd på något och man har heller ingen ekonomisk buffert). Fast kollar man har staten ingen krisberedskap värd namnet heller, som någon på gammelmedia kommit på: http://www.dn.se/ledare/signerat/katastrofplan-var-beredskap-ar-usel

Men köp inte värmeljus som DN rekommenderar, då förgiftar man bara luften och bränner ner huset. Köp moderna LED-ficklampor (inte de skruttiga med 9 st små 5mm-LED).  En annan bra sak är att ha kontanter så det räcker ett tag. Nej inte skrotsilver utan vanliga hundralappar och mindre valörer. Guld/silver behöver man långt senare än kontanterna.

Utloggad BullBar

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 58
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #2 skrivet: söndag 19, februari 2012, 15:31:19 »
Har sett igenom de första 3 avsnitten. Det var faktiskt intressant. Jag trodde det skulle handla om att de gjorde narr av prepparna. Vissa skäl folk hade för att preppa kändes lite väl ologiskt, som att polerna skulle vända och helt plötsligt ligger USA i Antarktis .  Sen kan man tycka att de preppar lite väl mycket. det går ju faktiskt att odla mat. Kan man inte producera sin egen mat när väl domedagen har inträffat så dör man (och ens familj) tillslut ändå.

Jag tycker i det stora hela att många saker dessa personer gör är viktigt att kunna och viktigt att göra, men det är lite väl extremt och detaljplanerat. Men grundläggande kunskap av odling, ett hyfsat matförråd och kunna förvara och rena vatten kan vara rätt bra och inte speciellt jobbigt.

Utloggad Silver_Neo

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 149
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #3 skrivet: måndag 20, februari 2012, 16:56:34 »
Största misstaget man kan göra är ju att förlita sig på andra (speciellt på en Stat som inte bryr sig om sitt folk i vanliga fall) så helt klart att man ska förbereda sig på dom sätt man kan och dom olika scenarium som kan uppstå i dagens värld. Samhällen kommer och går, och i dagens läge där det är finnanskriser och krig på tröskeln hela tiden så gäller det att passa på medans man kan.

Mycket intressant serie, vissa av dom känns lite -over the top- men bättre det än inget alls dock. Dom har ju även mer frihet än oss när det kommer till att kunna skydda sig själva så kan slå på stort vilket saknas här hemma.

Har själv bara en extra ryggsäck som alltid är reda att slängas på med allt som krävs för överlevning (framför allt i natur) samt kopior av viktiga papper.

Utloggad BullBar

• Kopparmedlem
  • **
« Svar #4 skrivet: tisdag 21, februari 2012, 09:35:21 »
Om det skulle bli en samhällskollaps så ser jag nog hellre att ingen har vapen än att de flesta har det. Risken för att dö lär ju vara större när alla har vapen än att ingen har det (förutom jägarna och vissa andra då så klart)

Utloggad mfm

• Palladiummedlem
« Svar #5 skrivet: tisdag 21, februari 2012, 09:50:34 »
Om det skulle bli en samhällskollaps så ser jag nog hellre att ingen har vapen än att de flesta har det. Risken för att dö lär ju vara större när alla har vapen än att ingen har det (förutom jägarna och vissa andra då så klart)

Nu är det bara brottslingarna som har vapen...

Utloggad BullBar

• Kopparmedlem
  • **
« Svar #6 skrivet: tisdag 21, februari 2012, 11:24:58 »

Nu är det bara brottslingarna som har vapen...

Ja precis, och de är ju så pass få så det är försumbart. Jag lär inte bo i en storstad vid samhällskollaps ändå, så sannolikheten att stöta på en beväpnad brottsling är nog rätt liten. Att jag sen personligen skulle vilja vara beväpnad i en samhällskollaps (och säkert fler än jag) är en annan sak ^^
Men det känns skönt att det inte är så många initialt som är beväpnade.

Utloggad alang

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 430
« Svar #7 skrivet: tisdag 21, februari 2012, 13:00:10 »
Är det någon som vet ungefär hur lång tid man får räkna med att lägga ner för att få ett vapen av okej kaliber för självförsvar (gärna med så stort magasin som möjligt och minst semi-automatiskt)? Ska man satsa på jägarexamen eller skytteklubb. Helst vill man ju ha licens dels för en 9mm vanlig pistol vilket nog går ganska enkelt genom skytteklubb? Sen även absolut helst ett automatgevär och redigt med ammunition.

Utloggad mfm

• Palladiummedlem
« Svar #8 skrivet: tisdag 21, februari 2012, 13:19:30 »
Är det någon som vet ungefär hur lång tid man får räkna med att lägga ner för att få ett vapen av okej kaliber för självförsvar (gärna med så stort magasin som möjligt och minst semi-automatiskt)? Ska man satsa på jägarexamen eller skytteklubb. Helst vill man ju ha licens dels för en 9mm vanlig pistol vilket nog går ganska enkelt genom skytteklubb? Sen även absolut helst ett automatgevär och redigt med ammunition.

Att du skulle få licens för en automatkarbin kan du glömma direkt. Inte ens hemvärnet får ha AK4 med slutstycke hemma längre. Licens för pistol får du bara om du tävlar.

Utloggad Silver_Neo

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 149
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #9 skrivet: tisdag 21, februari 2012, 17:21:55 »
Det räknas med att det smugglas in 20,000+ vapen i månaden som sedan smugglas vidare till Norge, Finland och andra EU länder för att våra tullar är så extremt dåliga på den fronten men mycket stannar även kvar här så vill man ha tag på ett vapen svart idag så är inte det svårt så länge man kan betala för den och bor man ute i bushen så är tillslag av polisen obefintlig bara man är tyst om sitt innehav.

Alla dessa automat och handeld vapen, granater samt andra sprängämnen ligger i kriminellas händer i olika lagerförvaringar runt om i landet och med tanke på hur många kriminella gäng det finns utspritt över landet och som dessutom hela tiden ökar så tar det nog inte lång tid innan det går åt pipan efter en kollaps och börjar sprida ut sig i jakt på vad dom kan hitta då dessa kommer öka lavinartat för den "kollektiva trygghet" gäng ger, så bor man inte väldigt avskillt så tar det nog inte många år innan man får besök.

För att ge ett exempel på ett lager:
Förra året bara två trapp uppgångar från mig så blev det ett tillslag mot en lght. Det hela slutar med att dom fyllde upp en hel piketbil med automat, handelsvapen samt flera lådor med granater. Personen blev dock släppt pga överfyllt fängelse(i inväntan på ledig plats) och anledningen till varför dom åkte dit var inte pga vapen utan att han hade brutalt misshandlat sin tjej så grannen intill hade ringt polisen. Han är medlem i ett MC gäng så därför tog dom dit piketstyrkan istället för vanliga polisen. Jag bor ändå i ett område som klassas som ett mycket fint område nära centrum.

Har man vapen licens i Sverige så får man köpa och inneha upp till vilken kaliber som helst i princip, tex en Kal.50 Berret men chansen att få köpet godkänt är dock liten då man måste ange en väldigt bra förklaring till varför man behöver den. Automatvapen av militärisk karaktär är tvärkört som MFM säger men Ruger mini 14 och Browning Bars finns och är tillåten. Största kaliber till hagelvapen ligger på k.12 och finns som semi-automat.

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
    • Ädelmetallforum
« Svar #10 skrivet: tisdag 21, februari 2012, 20:04:42 »
Jag har Biskopsgården bara några km ifrån där jag bor, och där har flera personer skjutits på kort tid. Jag vill verkligen inte vara kvar i stan den dagen samhället kollapsat, då jag är övertygad om att kriminella snabbt tar över då de mer eller mindre är de enda med vapen i samhället, förutom polisen som inte längre är intresserad av att lösa brott.

Till våren har jag faktiskt tänkt göra en lång vandring till min tilltänkta bug out location, dels som en rolig friluftsgrej, dels för att reka hur man enklast lämnar storstaden till fots om skiten brakar lös en vacker dag.

Utloggad Hemulen

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 39
  • Vem, Jag?
« Svar #11 skrivet: tisdag 21, februari 2012, 20:44:18 »
Hej Silverräven

Har du tänkt tanken på att cykla? Snabbare och mindre ansträngande. Om du nu inte vill gå alltså.

Jag kollade några avsnitt på DuTuben igår och det var nån tös som skulle gå ut ur "stan" till sitt flykt fordon.
I min värld, varör i helafriden gå om man kan cykla? Speciellt i stan, där man kan gå kan man vanligtvis även cykla.
Och kan man inte cykla så bör det gå att leda cykeln med packning med mindre energi förlust än att bara "gå" med packning.

Cykeln är ett underskattat fordon i detta landet, den har gått från bruksföremål till att hamna i kategorin fritid.
En bra cykel är guld värd :) (för att nu ha lite ädel metall anknytning)
« Senast ändrad: tisdag 21, februari 2012, 20:47:50 av Hemulen »

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
    • Ädelmetallforum
« Svar #12 skrivet: tisdag 21, februari 2012, 21:14:16 »
Hemulen: Jag har cykel men även en hund som är min ögonsten och som skall orka med en marsch på över 4 mil. Då får man anpassa tempot :)

Utloggad Hemulen

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 39
  • Vem, Jag?
« Svar #13 skrivet: tisdag 21, februari 2012, 21:24:07 »
Silverräven: Det finns smidiga cykelkärror   ;)
Jag har läst artiklar om cykel och hund och det verkar vara den enklaste och effektivaste lösningen på det problemet.
Jag är dock utan egentlig erfarenhet när det gäller kärror, så nu är det bara teori.  :)

I vilket fall som hälst ha en god tur.

Utloggad alang

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 430
« Svar #14 skrivet: torsdag 23, februari 2012, 10:36:02 »
Jag har Biskopsgården bara några km ifrån där jag bor, och där har flera personer skjutits på kort tid. Jag vill verkligen inte vara kvar i stan den dagen samhället kollapsat, då jag är övertygad om att kriminella snabbt tar över då de mer eller mindre är de enda med vapen i samhället, förutom polisen som inte längre är intresserad av att lösa brott.

Till våren har jag faktiskt tänkt göra en lång vandring till min tilltänkta bug out location, dels som en rolig friluftsgrej, dels för att reka hur man enklast lämnar storstaden till fots om skiten brakar lös en vacker dag.

Ja har man inte råd att anställa blackwater till personligt försvar gör man nog bäst i att ha ett riktigt bra gömställe/bug out location. Kommer inte bli roligt när horder av vilda nyinflyttade plundrar stadens inre delar och förorterna.

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
Igår kl. 21:18

Irankriget by gbz
tisdag 14, april 2026, 17:34:13

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by mega_n
söndag 12, april 2026, 17:46:16

Finanskrisen är redan här, en bank redan räddad. by Lofeal