Författare Ämne: Hur fungerar betalningar på Tradera  (läst 9832 gånger)

Utloggad alang

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 430
  • Affärsomdömen: 0
Hur fungerar betalningar på Tradera
« skrivet: lördag 18, februari 2012, 01:59:05 »
Har blivit lite intresserad av att eventuellt testa att handla lite smått på Tradera och undrar väl mest vad man behöver göra för att allt ska gå smidigt. Konto har jag redan öppnat, men när det kommer till att man har vunnit en budgivning hur går betalning till? Vilket betalsätt rekommenderas om det finns flera?

mvh

Utloggad WhiteWash

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 108
  • Follow the yellow brick road
SV: Hur fungerar betalningar på Tradera
« Svar #1 skrivet: lördag 18, februari 2012, 02:15:06 »
Vanligtvis kan man betala till säljarens bankkonto och lämna sitt tradera alias som meddelande i överföringen.
Håller man sig till de säljare som säljer mycket silver på tradera borde det inte vara några problem :)
Har själv köpt en hel del gamla silvermynt och vackra 925 mynt från tradera :)

Utloggad alang

• Palladiummedlem
« Svar #2 skrivet: lördag 18, februari 2012, 13:10:09 »
Det låter bra! När man hittat något gäller det ju bara att se till att få det så billigt som möjligt, att lägga sitt bud 10 sekunder innan stängning är nog det bästa, även väldigt roligt om man inte bjudit öht. och sen bjuder över i absolut sista sekunden över någon som tror att han ska få det haha!  :P

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
« Svar #3 skrivet: lördag 18, februari 2012, 13:37:36 »
Det låter bra! När man hittat något gäller det ju bara att se till att få det så billigt som möjligt, att lägga sitt bud 10 sekunder innan stängning är nog det bästa, även väldigt roligt om man inte bjudit öht. och sen bjuder över i absolut sista sekunden över någon som tror att han ska få det haha!  :P

Den metoden har jag både använt mig av själv och blivit utsatt för, så var beredd på att många har sina knep ;)

Utloggad alang

• Palladiummedlem
« Svar #4 skrivet: lördag 18, februari 2012, 13:47:42 »

Den metoden har jag både använt mig av själv och blivit utsatt för, så var beredd på att många har sina knep ;)

I see 10sekunder kan man glömma, blir till att vänta till sista 0,5s då hehe om nu tillfälle ges (dvs när jag väl hittar något)

Utloggad Bombina

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 18
« Svar #5 skrivet: lördag 18, februari 2012, 15:59:16 »
Fast det mest ekonomiska är att bestämma vad man vill ge, lägga ett maxbud och vänta. Auktioner kan man inte ångra efteråt. Plötsligt händer det att man får någit väldigt billigt :-)

Utloggad moonlight81

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 312
  • Affärsomdömen: 8
« Svar #6 skrivet: lördag 18, februari 2012, 16:14:56 »
Fast det mest ekonomiska är att bestämma vad man vill ge, lägga ett maxbud och vänta. Auktioner kan man inte ångra efteråt. Plötsligt händer det att man får någit väldigt billigt :-)

Precis, så brukar jag oftast göra så att jag inte bjuder för mycket och har ibland vunnit nåt mynt billigt  ;)

Utloggad alang

• Palladiummedlem
« Svar #7 skrivet: lördag 18, februari 2012, 16:43:26 »
Maxbud, det lägger man alltså via någon inbyggd funktion i Tradera interfacen när man ska lägga ett bud? Eller ska man gå in via någon speciell meny?

Utloggad mfm

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 330
  • Affärsomdömen: 4
« Svar #8 skrivet: lördag 18, februari 2012, 16:50:48 »

Fast man ska fortfarande göra det 10 sekunder innan auktionen går ut, inte två veckor före.

Utloggad alang

• Palladiummedlem
« Svar #9 skrivet: lördag 18, februari 2012, 17:20:02 »
Precis min tanke också, annars avslöjar du ditt intresse vilket både gör att andra potentiell intressenter blir mer på hugget och att du automatiskt trissar upp priset...

Utloggad moonlight81

• Palladiummedlem
« Svar #10 skrivet: lördag 18, februari 2012, 20:40:37 »
Ja men jag lägger bud just före sluttiden oxå beror på hur intresserad jag är, sen är mina maxbud på en nivå som jag tycker är rimligt dvs. jag låter aldrig känslorna bestämma utan förnuftet.

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
« Svar #11 skrivet: söndag 19, februari 2012, 16:23:56 »
Ja men jag lägger bud just före sluttiden oxå beror på hur intresserad jag är, sen är mina maxbud på en nivå som jag tycker är rimligt dvs. jag låter aldrig känslorna bestämma utan förnuftet.

Låter vettigt att lämna känslorna någonannanstans och att bestämma sig för vad man max. vill betala innan man börjar buda.

Utloggad Gunnarsson

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 103
  • Affärsomdömen: 12
Hur fungerar betalningar på Tradera
« Svar #12 skrivet: söndag 19, februari 2012, 16:28:44 »
Vad är rimligt pris på Tradera i förhållande till vad butikerna tar? Mer, ungefär samma, eller mindre?

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
« Svar #13 skrivet: söndag 19, februari 2012, 16:34:14 »
Vad är rimligt pris på Tradera i förhållande till vad butikerna tar? Mer, ungefär samma, eller mindre?

Privatpersoner emellan handlar ju inte med moms, så för Silver så ska priset vara minst 20% lägre än i butik, anser jag.
Guld har ingen moms så där får man gå på "spotpriset" och kan man få det för spot eller därunder är det ok

Utloggad moonlight81

• Palladiummedlem
« Svar #14 skrivet: söndag 19, februari 2012, 19:16:14 »

Privatpersoner emellan handlar ju inte med moms, så för Silver så ska priset vara minst 20% lägre än i butik, anser jag.
Guld har ingen moms så där får man gå på "spotpriset" och kan man få det för spot eller därunder är det ok

Precis håller med, jag lägger bud på ca. 20-30 % under priset hos de svenska handlarna. Men guld kan jag gå iaf 5 % över spot. Sen på tradera köper jag just nu bara lite samlarmynt/snygga mynt har redan anskaffat huvuddelen av mitt innehav så det blir mer som en bonus att handla där  ;)

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Centralbankernas guldhandel by gbz
Idag kl. 23:21

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
Idag kl. 21:33

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
Idag kl. 21:32

Oseriösa säljare på Tradera. by glimbert