Författare Ämne: Svenska investeringmynt - en idé  (läst 8820 gånger)

Utloggad Silverräven

  • Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
Svenska investeringmynt - en idé
« skrivet: fredag 10, juni 2011, 15:03:23 »
Flera länder i världen producerar egna investeringsmynt av både guld och silver. Kanada, USA, Australien, Storbritannien mfl ger ut egna bullionmynt och samlarvarianter. I Sverige har vi våra minnesmynt som ges ut då och då, men dessa är inte efter internationell viktstandard i ounce, och ej heller av 99,9% renhet.

Jag lekte lite med tanken om antingen exempelvis Boliden, som är metallproducent, eller Riksbanken skulle ge ut mynt liknande dem från ovan nämnda länder. Vilka motiv skulle dessa i så fall ha?

Jag ser framför mig en serie mynt med djurmotiv som byts ut varje år. Tänk er silver- eller guldmynt med: älg, rådjur, säl, räv, varg, björn, vildsvin, ren osv. Visst hade det varit trevligt att samla på? :)

Vad hade ni velat se för motiv på svenska samlar/investeringsmynt? Kanske våra mest älskade politiker och statliga företagsledare? :P

Utloggad Bergstrollet

  • Silvermedlem
  • ***
  • Antal inlägg: 111
  • Affärsomdömen: 4
Svenska investeringmynt - en idé
« Svar #1 skrivet: fredag 10, juni 2011, 15:26:09 »
Motiv ur Astrid Lindgrens barnböcker tror jag skulle ligga högt upp i en favoritlista, internationellt kända och väldigt älskade har i Sverige!

Men, givetvis skulle naturserier fungera bra, vår natur är vi kända för.

Eller, motiv av SAAB-modeller, för att påminna om vad ingen köpte?!

Utloggad Bergstrollet

  • Silvermedlem
  • ***
  • Antal inlägg: 111
  • Affärsomdömen: 4
Svenska investeringmynt - en idé
« Svar #2 skrivet: fredag 10, juni 2011, 15:29:47 »
Apropå investeringsmynt, vad tror ni om Liberty Silvers 1 oz-mynt? Kan de bli en större och mera känd myntserie som fungerar internationellt?

Utloggad Silverräven

  • Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
Svenska investeringmynt - en idé
« Svar #3 skrivet: fredag 10, juni 2011, 16:22:15 »
Citat från: Bergstrollet
Motiv ur Astrid Lindgrens barnböcker tror jag skulle ligga högt upp i en favoritlista, internationellt kända och väldigt älskade har i Sverige!

Men, givetvis skulle naturserier fungera bra, vår natur är vi kända för.

Eller, motiv av SAAB-modeller, för att påminna om vad ingen köpte?!

Ja, just naturdelen tänkte jag vore det vackraste som representerar Sverige. Björn Borg, ABBA, IKEA osv vore lite väl klyschigt :P SAAB-modeller är ju en tanke förstås, risken är väl att ingen känner igen motiven dock...haha

Utloggad MrLibertad

  • Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2080
  • Affärsomdömen: 138
Svenska investeringmynt - en idé
« Svar #4 skrivet: fredag 10, juni 2011, 16:46:55 »
Citat från: Bergstrollet
Apropå investeringsmynt, vad tror ni om Liberty Silvers 1 oz-mynt? Kan de bli en större och mera känd myntserie som fungerar internationellt?

Nja, för att det ska hända så måste dom först och främst säljas internationellt och för att det ska hända på en liten bredare front så måste den Svenska momsen bort, t ex ingen Tysk eller Amerikan skulle köpa så \"dyrt\" silver. Sen är dom ju trots allt bara en rund silvertacka i mängden så att säga. För inte så länge sen (i vintras någon gång) gick det t o m 2 rör på Tradera för \"under\" LS återköpspris.

Dom kommer säkert att få en liten premie på sig utav LS kunder som vill ha alla årgångar osv men jag köper hellre annat, i Tyskland får du t ex en Kookaburra eller Lunar för mindre pengar än vad LS tackorna kostar och då är det inte ens något snack om vad jag skulle köpa.

investera i guld - investera i silver - investera i guld och silver
« Senast ändrad: torsdag 05, april 2012, 13:25:24 av MrLibertad »

Utloggad MrLibertad

  • Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2080
  • Affärsomdömen: 138
Svenska investeringmynt - en idé
« Svar #5 skrivet: fredag 10, juni 2011, 16:51:53 »
Jag skulle rösta på ett mynt med texten \"End The Riksbank\"  :D

Nejdå, allvarligt talat så skulle jag nog helst se att Riksbanken gav ut ett sådant mynt av den anledningen att det i såna fall skulle ha ett nominellt värde.

Skulle nog också kunna tänka mig något med Astrid Lindgren motiv eller varför inte Riksvapnet, vilket i mitt tycke är hur snyggt som helst.

Inloggad mowi_af

  • Palladiummedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 451
  • Affärsomdömen: 27
Svenska investeringmynt - en idé
« Svar #6 skrivet: fredag 10, juni 2011, 17:48:19 »
Jag gillar investeringsmynt mer och mer men bryr mig inte om snygga serier eller tillverkare. Vad har det med investeringsmynt och göra? Tycker personligen ju mindre premie desto bättre är det enda som gäller!!

Om Riksbanken/Boliden gav ut råläckra mynt skulle jag ändå köpa enligt principen;
maximera GRAM SILVER/KR.

Skall man ha vackra mynt och samla i serier, typmynt, motiv, varianter mm, har vi alla numismatiska mynt från världens alla hörn.

Utloggad Silverräven

  • Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
Svenska investeringmynt - en idé
« Svar #7 skrivet: fredag 10, juni 2011, 18:09:28 »
Citat från: mowi_af
Jag gillar investeringsmynt mer och mer men bryr mig inte om snygga serier eller tillverkare. Vad har det med investeringsmynt och göra? Tycker personligen ju mindre premie desto bättre är det enda som gäller!!

Om Riksbanken/Boliden gav ut råläckra mynt skulle jag ändå köpa enligt principen;
maximera GRAM SILVER/KR.

Skall man ha vackra mynt och samla i serier, typmynt, motiv, varianter mm, har vi alla numismatiska mynt från världens alla hörn.

Personligen går jag igång på snygg design, men jag köper ju även standardbullion med låg premie. Alla har dock sin egna filosofi att gå efter :)

Utloggad Baltikinkasso

  • Global Moderator
  • Guldmedlem
  • *
  • Antal inlägg: 851
  • Affärsomdömen: 2
  • Corruptissima re publica plurimae leges.
Svenska investeringmynt - en idé
« Svar #8 skrivet: lördag 11, juni 2011, 11:52:52 »
Sannolikheten att vi får svenska investeringsmynt ökar inte nu när Svenska myntverket efter tusen år först säljs till Finland och nu läggs ner. Sorgligt måste jag säga.

Utloggad skrotpeter

  • Silvermedlem
  • ***
  • Antal inlägg: 219
  • Affärsomdömen: 5
Svenska investeringmynt - en idé
« Svar #9 skrivet: lördag 11, juni 2011, 13:26:35 »
Det finns redan mynt med Astrid Lindgrens figurer.
Myntverket har gett ut ett flertal myntserier.

Premien är däremot orimligt hög så man kan inte kalla det investeringsmynt...

Utloggad Silverräven

  • Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
Svenska investeringmynt - en idé
« Svar #10 skrivet: lördag 11, juni 2011, 13:54:41 »
Citat från: Baltikinkasso
Sannolikheten att vi får svenska investeringsmynt ökar inte nu när Svenska myntverket efter tusen år först säljs till Finland och nu läggs ner. Sorgligt måste jag säga.


Ja, det var riktigt tråkigt att läsa. Vilket land vi bor i som inte ens kan tillverka sin egna fysiska valuta längre, hehe :)

 

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Irankriget by gbz
söndag 07, juni 2026, 22:33:02

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
söndag 07, juni 2026, 21:15:53

Egon von Greyerz by gbz
lördag 06, juni 2026, 12:50:17

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
fredag 05, juni 2026, 20:47:15

Stigande marknadsräntor pressar priset på guld. by gbz
onsdag 03, juni 2026, 22:58:41

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
onsdag 03, juni 2026, 16:49:42

Avslutad Guld säljes. 5 g tackor. by Birka
onsdag 03, juni 2026, 10:55:50

Hästen, Apan och Tuppen Lunar II serien by Kulkuri
tisdag 02, juni 2026, 21:30:12

Aktier en förlustaffär de senaste 100 åren - Dagens Industri by fåtöljpanda
söndag 31, maj 2026, 19:40:28

[SÄLJES] Vanliga och ovanliga silvermynt till salu, även Kina Pandor! by Fantom
lördag 30, maj 2026, 18:10:28

Hur deklarerar vi? Som sålt Guld 2025! by fåtöljpanda
lördag 30, maj 2026, 16:51:57

Boliden silvertackor numrerings mysterium? by mega_n
onsdag 27, maj 2026, 08:24:51

Guldtackor säljes (200 gram totalt) by Gurty
tisdag 26, maj 2026, 22:49:38

Bad jokes. by Tyr
tisdag 26, maj 2026, 15:02:54

Peter Schiff by Cash Is King
onsdag 20, maj 2026, 23:15:44