Författare Ämne: Brandskydd?  (läst 6919 gånger)

Utloggad laban77

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 549
  • Affärsomdömen: 2
Brandskydd?
« skrivet: måndag 15, maj 2017, 10:31:04 »
Låt säga att man har en liten samling guld- och silvermynt som man förvarar hemma. Man vill att den ska ta lite plats så att man lätt kan gömma den på något klurigt ställe. Då tänker jag att största risken som finns kvar är just brand.

Finns det något enkelt smart sätt att skydda sin lilla samling från brand? Jag menar inte kassaskåp, utan någonting mindre och diskretare. Liten låda eller burk av Keramik? Någon sorts isolering med glas? Kanske en termos? De är ju gjorda för att isolera mot värme. Det kanske inte finns något som klarar en fullskalig husbrand, men kanske kan det klara mindre omfattande bränder? Kanske kan det fördröja skadan tills brandkåren hinner fram?

Någon som vet, eller har tänkt i de här banorna?

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2261
  • Affärsomdömen: 50
SV: Brandskydd?
« Svar #1 skrivet: måndag 15, maj 2017, 18:26:23 »
Någon som vet, eller har tänkt i de här banorna?
Jag har tänkt på brand, men min slutsats är att den där fantastiska lilla asbeststrumpan som man stoppar ner mynten i tyvärr har andra nackdelar. Generellt så står "brandskyddande" och "litet och smidigt" i motsatsförhållande till varandra.

I mitt fall så blev slutsatsen att inte ha så mycket hemma (bra även av andra skäl), utan att satsa mer på att det inte börjar brinna hos banken. Det jag inte har hos banken (vilket mest är i samband med affärer samt några favoritmynt att gnaga på) förvarar jag i ett skåp med brandskydd.

Generellt så föreslår jag att du tittar lite cyniskt på de involverade kostnaderna för att hitta rätt. Om kåken brinner ner till grunden, är den lilla stack du ville brandskydda då en detalj eller är det en ytterligare katastrof? Om det vore en detalj så kan du titta vidare på hobbylösningar. Om det vore en katastrof så föreslår jag att du tänker om, släpper detta med litet och smidigt och antingen flyttar sakerna till bankfacket eller satsar på ett skåp med seriöst brandskydd.

Utloggad laban77

• Guldmedlem
« Svar #2 skrivet: tisdag 16, maj 2017, 08:28:28 »
Jo jag menar hobbynivå. Brinner allt upp så svider det att mynten också försvinner, men min värld går inte under, och det finns annat. t.ex. fotoalbum som skulle svida mer.

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2103
  • Affärsomdömen: 232
« Svar #3 skrivet: tisdag 16, maj 2017, 10:13:33 »
Jo jag menar hobbynivå. Brinner allt upp så svider det att mynten också försvinner, men min värld går inte under, och det finns annat. t.ex. fotoalbum som skulle svida mer.

Tänk på att även vid brand så är det inte säkert att mynten försvinner...
De tål ganska höga temperaturer (silver och guld.) Kanske blir de bara svedda. Men även om de smälter så bara du kan hitta metallklumpen så är metallvärdet kvar. (Åtminstone skrotvärdet.)

Samlarvärdet kan dock naturligtvis förstöras...

/H

Utloggad laban77

• Guldmedlem
« Svar #4 skrivet: tisdag 16, maj 2017, 10:42:20 »
Ja det är sant, men om man kan skydda sina mynt mot att smälta och det inte kostar mycket i vare sig pengar eller storlek så är det värt att prova. Så här tänker jag:

Plåtburk: Inte mycket skydd. Plåten blir snabbt lika varm som omgivningen.
Keramik (skål med lock?): Borde kunna hjälpa lite. Viss isolerande effekt.
Termos: Kanske bästa alternativet om det fortfarande ska vara litet. Isolerar bra. Finns ju även mat-termosar med större innerdiameter.
Blomkruka med jord/sand: Borde också vara ganska bra isolering, så länge krukan håller för värmen. Kom ihåg att inte vattna :)

mrSju

• Gäst
« Svar #5 skrivet: tisdag 16, maj 2017, 10:50:39 »
Ja det är sant, men om man kan skydda sina mynt mot att smälta och det inte kostar mycket i vare sig pengar eller storlek så är det värt att prova. Så här tänker jag:

Plåtburk: Inte mycket skydd. Plåten blir snabbt lika varm som omgivningen.
Keramik (skål med lock?): Borde kunna hjälpa lite. Viss isolerande effekt.
Termos: Kanske bästa alternativet om det fortfarande ska vara litet. Isolerar bra. Finns ju även mat-termosar med större innerdiameter.
Blomkruka med jord/sand: Borde också vara ganska bra isolering, så länge krukan håller för värmen. Kom ihåg att inte vattna :)

Alltså vi snackar en husbrand. Du kommer inte hitta varken termos eller blomkruka. Tar inte många sekunder innan innehållet är lika varmt på en sån lite pryl som en termos.
« Senast ändrad: tisdag 16, maj 2017, 10:56:17 av mrSju »

Utloggad laban77

• Guldmedlem
« Svar #6 skrivet: tisdag 16, maj 2017, 10:57:36 »
Det kan ju också vara en halv husbrand. Värmen stiger. Brandkåren släcker innan huset har brunnit ner.

Utloggad Silver

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 953
  • Affärsomdömen: 208
« Svar #7 skrivet: tisdag 16, maj 2017, 15:42:41 »

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Aktier en förlustaffär de senaste 100 åren - Dagens Industri by fåtöljpanda