Författare Ämne: Lägre ansökningskrav till polisutbildningen  (läst 8930 gånger)

Utloggad Flopsy

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 137
  • Affärsomdömen: 2
Lägre ansökningskrav till polisutbildningen
« skrivet: onsdag 15, februari 2012, 18:15:52 »
Fick veta idag att man ändrat ansökningskraven för polishögskolan från och med i år, "Vi vill med dessa förändringar ge möjlighet för fler att söka till polisutbildningen" heter det.

Bland förändringarna finns följande:

* De tidigare åldersgränser som gällt för sökanden har tagits bort. Sökande måste dock vara myndig.
* Kravet om att de sökande inte får ha kroniska sjukdomar har tagits bort.
* Det tidigare kravet på att ha skrivit högskoleprovet har tagits bort.
* Tidigare krav om ett samtal på en polismyndighet för bedömning av lämplighet är borttagen.
* Språkprovet i svenska är borttaget.

http://www.polisen.se/sv/Aktuellt/Nyheter/Gemensam/jan-mars/Nya-antagningskrav-till-polisutbildningen/

Vilken är er omedelbara reaktion på detta? Själv gissar jag att man anser att behovet av poliser kommer att öka. M a o jag känner negativa vibbar.

Utloggad mfm

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 330
  • Affärsomdömen: 4
SV: Lägre ansökningskrav till polisutbildningen
« Svar #1 skrivet: onsdag 15, februari 2012, 18:22:30 »
Det var väl sedan tidigare tillåtet med slöja och turban också...

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
« Svar #2 skrivet: onsdag 15, februari 2012, 19:24:46 »
Så nu kan du alltså bli polis om du precis tagit studenten, talar dålig svenska, har dålig hälsa och är direkt olämplig inom polisyrket? Skämt åsido, men sänkningarna känns bara som ytterligare ett steg i nedmonterandet av det svenska rättssystemet. Om polisen knappt kan/orkar/vill lösa brott idag, hur ska detta ändra på saken?

Utloggad SoulCrew

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 793
  • Affärsomdömen: 30
« Svar #3 skrivet: onsdag 15, februari 2012, 19:49:28 »
Det är väl en sak att sänka kraven för att söka, sen återstår det ju att se om kvaliteten på antagna sjunker också. Det är väl troligt förvisso, å andra sidan, som Leif GW ibland påpekat, den befintliga polisen är redan bortom all räddning. En kollaps kanske är vad som krävs så att vi kan börja om?

Utloggad Flopsy

• Silvermedlem
« Svar #4 skrivet: onsdag 15, februari 2012, 20:36:26 »
Det är väl en sak att sänka kraven för att söka, sen återstår det ju att se om kvaliteten på antagna sjunker också. Det är väl troligt förvisso, å andra sidan, som Leif GW ibland påpekat, den befintliga polisen är redan bortom all räddning. En kollaps kanske är vad som krävs så att vi kan börja om?

Det skulle kunna vara en mycket bra grej att ändra/sänka kraven för att få ett större urval och kanske titta på andra, alternativa personliga kvaliteter som kan passa i polisyrket. Men det låter för bra för att vara sant tycker jag. Kan tänka mig att man istället vill kunna massanställa inom polisen, inom en snar framtid.

Utloggad alang

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 430
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #5 skrivet: onsdag 15, februari 2012, 21:13:01 »
Självklart vill man kunna massanställa. Men den verkliga anledningen heter framtida ökande behov för publik kontroll. När man är ute efter publik kontroll är det helt andra kriterier som gäller. Historiskt har vi Stalin som släppte alla mördare ur fängelserna och gjorde dom till polisbefäl, Hitler gjorde samma sak, nu söker västvärlden efter samma personliga kvaliteter och Sverige har såklart samma behov.

Utloggad Flopsy

• Silvermedlem
« Svar #6 skrivet: onsdag 15, februari 2012, 21:52:04 »
Självklart vill man kunna massanställa. Men den verkliga anledningen heter framtida ökande behov för publik kontroll. När man är ute efter publik kontroll är det helt andra kriterier som gäller. Historiskt har vi Stalin som släppte alla mördare ur fängelserna och gjorde dom till polisbefäl, Hitler gjorde samma sak, nu söker västvärlden efter samma personliga kvaliteter och Sverige har såklart samma behov.

Kom att tänka på denna artikel från april 2011:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=4441328

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
« Svar #7 skrivet: onsdag 15, februari 2012, 21:56:12 »
Jag vill verkligen inte måla fan på väggen, men hur jag än vrider och vänder på det så ser jag ett samhälle som förfaller alltmer. Rättsväsende, sociala myndigheter, skola och sjukvård mm är på väg utför. Det är ingen ljus framtid som väntar oss =\

sisu

• Gäst
« Svar #8 skrivet: onsdag 15, februari 2012, 22:11:52 »
Jag förstår inte varför Sverige inte börjar kvotera in kriminella när de ska ta in poliser. Det blir mer mångfald på det sättet. Det finns få andra grupper som polisen trakasserar mer i det här landet. De kriminella löper en mycket större risk att tex bli jagade, misshandlade och till och med skjutna.

Mer kriminella i den svenska polisen, allt för mångfald och inte enfald!

Utloggad Baltikinkasso

• Global Moderator
  • Guldmedlem
  • *
  • Antal inlägg: 851
  • Corruptissima re publica plurimae leges.
« Svar #9 skrivet: onsdag 15, februari 2012, 22:31:53 »

Det skulle kunna vara en mycket bra grej att ändra/sänka kraven för att få ett större urval och kanske titta på andra, alternativa personliga kvaliteter som kan passa i polisyrket. Men det låter för bra för att vara sant tycker jag. Kan tänka mig att man istället vill kunna massanställa inom polisen, inom en snar framtid.

Exakt min tanke också. Det känns som om svensk polis försökt tävla på "lika villkor" med brottslingar: mer muskler (svensk polis tillhör sannolikt i toppskiktet när det gäller bruk av anabola steroider, som gammal gymräv har jag sett mycket och hört desto mer), uniformer som är av i det närmaste paramilitärt snitt (var finns behovet för en lokal polis i Kristinehamn att utrusta sig med benhölster?), ofta konfrontativ men sällan konsekvent taktik osv. Året är 2012, det finns ytterst små behov att ha generella krav i bänkpress eller att vara fri från något så diffust som "kroniska sjukdomar".
Massanställa kan man redan, förra året sökte över 16000 och under 800 blev antagna, jag tror knappast att de gamla kraven satte käppar i hjulen för speciellt många.

För övrigt, ska det gnällas över sänkta krav så ska fokus i första hand riktas mot räddningstjänsten. Där har det fullständigt spårat ur och det är bara en tidsfråga innan första olyckan med dödlig utgång sker med rökdykande fd. nagelskulptriser inblandade.
« Senast ändrad: onsdag 15, februari 2012, 22:42:18 av Baltikinkasso »

Utloggad Åbama

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 723
« Svar #10 skrivet: onsdag 15, februari 2012, 22:36:13 »
Är väl inget konstigt med det där.  :)

Man har ju sedan länge kunnat vara en fullständigt inkompetent idiot och ändå bli politiker (däribland justitieminister). Kunnat få ett tryggt jobb utan risk för ifrågasättande inom diverse myndigheter.

Verkligheten är att polisen är en myndighet som redan idag för länge sedan slutat fungera. De dugliga polisvänner jag känner och som från början med stort engagemang och med energi ville uträtta något. Att beivra brott, hitta och lagföra brottslingar och skydda befolkningen. Poliser som numera tittar på klockan direkt när de kommit till arbetet. Allt för att hoppas att dagen snart skall vara slut, så de kan gå hem.

På vägen till posten häromdagen, ser jag en polispiket parkerad mot körriktningen. Bilen stod parkerad mot körriktningen, halvvägs i körbanan, halvvägs på cykelbanan på en huvudled där det råder totalt parkeringsförbud. Av hjulspåren att döma hade piketbussen kört över heldraget, över i mötande körfält, för att avsluta raden av trafikbrott med den lagvidriga parkeringen.

Varför då, jo, för att poliserna stod och köade för att köpa lunch i den lokala thaiwoken. Funderade en kort stund på om jag skulle tagit en bild med mobilkameran, filma hjulspåren, filma hela händelsen. Anmäla tilltaget. Har samtidigt gjort liknande tidigare och vet vad det leder till. Att få poliser fällda för tjänstefel är i stort sett omöjligt oavsett hur olämpliga dessa är, hur inkompetenta de än är och framförallt, oavsett hur uppenbart brottet är. Vad som det istället leder till är trakasserier mot anmälaren. Jag talar av egen erfarenhet (trots att jag är ostraffad), så jag vet. Det råder en sorts tyst kollegial artighet mellan åklagare och poliser. Man värnar helt enkelt varandra.

2010 anmäldes 5283 fall mot poliser, men endast 38 av dem ledde till fällande dom. Ta exemplet med poliserna vid SÄPO som anmäldes för att ha förfogat över olaglig information. Alltså information som som enligt lag skulle förstörts. Dessa inte bara frikändes. De gjorde det dessutom med motivationen att de ”kanske inte kände till lagen”. SÄPO-tjänstemän som skall upprätthålla lagen klarar sig alltså med att de kanske inte kände till densamma. Borde inte detta vara en grundförutsättning för det arbetet? Alla slapp också helt straffpåföljd och en befordrades dessutom efteråt.

Samma tjänstemän som nu får carte blanche att exempelvis undersöka vem som ligger bakom det här inlägget. Allt med förevändningen att det är för rikets säkerhet. Jag skulle kunna skriva en avhandling om hur illa denna myndighet fungerar. Fel, brister och anmälningar för uppenbara tjänstefel som inte leder någonstans. Vittnesmål från insidan. Om poliser som inte vågar kritisera internt genom att säga sanningen med risk för att då utsättas repressalier. Hämndaktioner som i bästa fall innebär att de blir omplacerade till s.k. inre tjänst i något dammigt arkiv.
« Senast ändrad: onsdag 15, februari 2012, 22:53:21 av Åbama »

Utloggad Åbama

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 723
« Svar #11 skrivet: torsdag 16, februari 2012, 16:45:26 »
Mer av samma:

Dubbelt rattfull polis (under en dag) får visserligen ett kortare fängelsestraff, men behålla jobbet.

Skattefifflande polis får behålla jobbet.

Sedan har vi fallet med beslagtaget gods och personliga effekter som tagits i förvar från häktade, som "mystiskt" försvann ur polisens förvar. Där ärendet "inte kunde utredas" trots både kameraövervakning och att det endast fanns två poliser som haft tillgång till förvaret.

Utloggad munkdo

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 27
« Svar #12 skrivet: fredag 24, februari 2012, 00:58:07 »
Det var väl sedan tidigare tillåtet med slöja och turban också...
'

Svarsposten till citatet ovan som fanns här var inte ok och är därför bortaget. /MrL
« Senast ändrad: fredag 24, februari 2012, 07:41:18 av MrLibertad »

Utloggad alang

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 430
« Svar #13 skrivet: fredag 24, februari 2012, 17:20:09 »
Är det inte även så att det varit ett flertal fall dom senaste åren där vapen som lämnats in för "förverkning" senare visats sig hamnat i polismäns jaktarsenal?

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Irankriget by gbz
Igår kl. 23:44

Centralbankernas guldhandel by gbz
Igår kl. 23:21

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
Igår kl. 21:33

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka