Författare Ämne: Rekommenderad post - frågetecken  (läst 8284 gånger)

Utloggad Smaug

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 128
  • Affärsomdömen: 20
Rekommenderad post - frågetecken
« skrivet: fredag 05, maj 2017, 15:39:48 »
Hej!

Tänkte lyfta några frågetecken jag har kring försäkringen av ädelmetall skickad i rekommenderat brev.

På Postnords hemsida står det: "Med ett Rek kan du skicka värdefullt innehåll upp till 10 000 kronor, eller 5 000 kronor om det är betalningsmedel. Det är även den högsta ersättning du kan få om brevet blir skadat eller förlorat. Ersättningen beräknas på innehållets marknadsvärde. Om marknadsvärdet är högre än dessa maxbelopp utgår ingen ersättning alls vid förlust eller skada."

1) Räknas bullionmynt utgivna av statliga myntverk som betalningsmedel här?

2) Räknas guldtackor/silvertackor/(smycken) som betalningsmedel här? Alltså, är ädelmetall en råvara eller ett betalningsmedel enligt Postnord? Guld, silver, platina och palladium har valutakoder enligt ISO 4217 systemet, (XAU, XAG, XPD, XPT), se länk.

3) Är marknadsvärdet på seminumismatiska mynt tex. 1 oz silver panda från år 2000
  • Face value - 10 yuan
  • Silverspot för 1 oz
  • Faktiskt marknadsvärde enligt senaste auktionerna - flera tusen kronor?

4) Vad händer i följande scenario: Du säljer ett silvermynt på 1 kg för 4999kr och skickar med rek brev då silverspot är 4999kr/kg. Brevet försvinner på vägen och under tiden brevet färdats har silverspot ökat till 5001kr. Blir du då ersatt med 4999kr eftersom det var det du sålde myntet för eller får du noll ersättning då marknadsvärdet nu är över 5000kr så att ingen ersättning alls utgår?

5) Hur mycket bevis för innehållets värde krävs av den som skickat? Räcker det att säga att man har en muntlig överenskommelse per telefon och att paketet innehöll guld till ett värde av 9999kr? Måste man visa upp något slags kvitto? Måste man ha film på när man ultraljuds- och syratestar sin guldtacka, stoppar i kuvertet, och skickar det hos sitt postombud?

6) Har någon medlem här skickat ädelmetall med rek brev som försvunnit och blev ni ersatta? Hur såg den processen ut?

Många frågor men jag tror det är fler än jag som undrar :)

https://sv.wikipedia.org/wiki/ISO_4217

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3353
  • Affärsomdömen: 142
SV: Rekommenderad post - frågetecken
« Svar #1 skrivet: fredag 05, maj 2017, 20:15:12 »
Att postens regelverk stinker och är luddigt är ju helt klart.
Det kan vara värt att forska om UPS försäkringsregler. De hämtar upp paket och levererar dem dagen efter inom Sverige.
Jag har anlitat dem en gång och det fungerade perfekt dessutom var de billigare än Posten. (14 kg)
Har hittat detta när jag sökte på försäkring men har ingen aning om vad det kostar extra eller vilka regler som gäller ädelmetall.

"Vad är maxvärdet jag kan ange för extra tilläggsskydd för mitt paket?
I UPS Internet Shipping kan du deklarera värden för extra tilläggsskydd på upp till USD 50 000 eller motsvarande i lokal valuta om du anger ett UPS-kundnummer.
https://www.ups.com/content/se/sv/resources/sri/svc7.html "

Man kan ju ringa dem och fråga.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2262
  • Affärsomdömen: 50
« Svar #2 skrivet: fredag 05, maj 2017, 21:47:27 »
Lite då och då diskuterar vi värdeskåp och då brukar det alltid vara någon som påpekar (sannolikt helt korrekt) att man ofta inte behöver något värdeskåp ur ett försäkringsperspektiv, eftersom hemförsäkringen täcker stöld av PM även om det låg fullt synligt på köksbordet. Någon annan, t ex undertecknad, brukar då svara att han/hon/den/det ändå gillar värdeskåpet för att slippa ha en besvärlig diskussion med ett försäkringsbolag som sannolikt kommer att åla sig som en mask.

Precis likadant ser jag på rek.

Jag använder rek för att slippa ha en besvärlig diskussion med vare sig transportören eller avsändaren om någonting som kommit bort. Min teori är helt enkelt att vanlig standardpost kastas hur som helst och ingen bryr sig, medan rek får ca fem sekunder mer uppmärksamhet just eftersom det finns en spårbarhet i systemet ner till vem som körde bilen. Så oddsen att mitt paket, som ligger bland tio andra rek i hytten, kommer fram är större än för standardposten på flaket när det trampas på gasen med bakdörren öppen. Jag ser alltså försäkringen inte som ett sätt att bli ersatt vid förlust utan ett sätt att minska risken för att förlust uppstår.

Utloggad Micromax

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 482
  • Affärsomdömen: 277
« Svar #3 skrivet: lördag 06, maj 2017, 13:42:20 »
Hej!

Tänkte lyfta några frågetecken jag har kring försäkringen av ädelmetall skickad i rekommenderat brev.

På Postnords hemsida står det: "Med ett Rek kan du skicka värdefullt innehåll upp till 10 000 kronor, eller 5 000 kronor om det är betalningsmedel. Det är även den högsta ersättning du kan få om brevet blir skadat eller förlorat. Ersättningen beräknas på innehållets marknadsvärde. Om marknadsvärdet är högre än dessa maxbelopp utgår ingen ersättning alls vid förlust eller skada."

1) Räknas bullionmynt utgivna av statliga myntverk som betalningsmedel här?

2) Räknas guldtackor/silvertackor/(smycken) som betalningsmedel här? Alltså, är ädelmetall en råvara eller ett betalningsmedel enligt Postnord? Guld, silver, platina och palladium har valutakoder enligt ISO 4217 systemet, (XAU, XAG, XPD, XPT), se länk.

3) Är marknadsvärdet på seminumismatiska mynt tex. 1 oz silver panda från år 2000
  • Face value - 10 yuan
  • Silverspot för 1 oz
  • Faktiskt marknadsvärde enligt senaste auktionerna - flera tusen kronor?

4) Vad händer i följande scenario: Du säljer ett silvermynt på 1 kg för 4999kr och skickar med rek brev då silverspot är 4999kr/kg. Brevet försvinner på vägen och under tiden brevet färdats har silverspot ökat till 5001kr. Blir du då ersatt med 4999kr eftersom det var det du sålde myntet för eller får du noll ersättning då marknadsvärdet nu är över 5000kr så att ingen ersättning alls utgår?

5) Hur mycket bevis för innehållets värde krävs av den som skickat? Räcker det att säga att man har en muntlig överenskommelse per telefon och att paketet innehöll guld till ett värde av 9999kr? Måste man visa upp något slags kvitto? Måste man ha film på när man ultraljuds- och syratestar sin guldtacka, stoppar i kuvertet, och skickar det hos sitt postombud?

6) Har någon medlem här skickat ädelmetall med rek brev som försvunnit och blev ni ersatta? Hur såg den processen ut?

Många frågor men jag tror det är fler än jag som undrar :)

https://sv.wikipedia.org/wiki/ISO_4217

Med reservation att jag friskriver mig från ansvar för det jag skriver så ska jag försöka svara på några av dina frågor. (Postens regler är verkligen luddiga och ibland får man helt olika svar beroende på vem man pratar med på deras kundtjänst.)

1. Det där är en lite knepig fråga. Från skatteverkets sida så anser de inte att bullionmynt är betalningsmedel (hade de gjort det så hade bullionmynt varit momsbefriade) så posten borde inte heller göra det.

2. Nej. Guld/silver tackor och smycken (och rimligtvis då även bullionmynt och minnesmynt) går att skicka upp till 10000:- i ett posten rek.

3. Det ska vara marknadsvärdet som gäller.

4. Har du fått betalt under 10000:- för varan som du skickar (och kan bevisa det) så gäller försäkringen för det beloppet.

5. Ju mer bevis du har, desto bättre. Muntlig överenskommelse är nog väl tunt, kvitto borde räcka.

6. Jag har skickat rätt många rek och det har (peppar, peppar) hittills inte varit några problem.
« Senast ändrad: lördag 06, maj 2017, 13:45:28 av Micromax »

Utloggad Smaug

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 128
  • Affärsomdömen: 20
« Svar #4 skrivet: lördag 06, maj 2017, 20:44:58 »
Tack för era svar! Läget är ungefär som jag trodde.

Man får väl tänka som du August, att det minskar risken att det alls går åt skogen. Känns lite sådär dock att lägga extra pengar på en försäkring som inte har något känt fall (här på ÄF iallafall) av att ha täckt förlust av brev med guld i.

Rek brev fyller liksom behovet av säkerhet vid fyrsiffriga affärer med ädelmetall. Femsiffrigt skickar man garanterat via en annan firma med rejäl försäkring, tresiffrigt brukar iallafall jag hoppas på det bästa med standardpost.

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3353
  • Affärsomdömen: 142
« Svar #5 skrivet: lördag 06, maj 2017, 20:59:03 »
Jag skickade för ett tag sedan 2 kilo silver med rek till Alicante i Spanien. Det gick bra men det var lite nervöst.
Värdet var 13000:- så jag fick skicka med två försändelser.

Utloggad Brageson

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 505
  • Affärsomdömen: 16
« Svar #6 skrivet: lördag 06, maj 2017, 21:52:41 »
Rek utrikes täcker tydligen inte mynt. Kan vara bra att veta.
Text från prislistan brev utrikes:

"Valuta, sedlar och mynt får inte sändas med
Rek 2 000 eller Rek 10 000.
Betalningsmedel får inte sändas
med Rek 10 000."

Utloggad ífing

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 366
  • Affärsomdömen: 47
« Svar #7 skrivet: söndag 07, maj 2017, 05:55:30 »
Enligt Postens tjänstevillkor för REK (för direktbetalande kunder)

Punkt 1 Försändelsen
Punkt 1.1
Citera
Ett Rek får innehålla dyrbart gods, t ex guld, silver, ädelstenar,
mynt, sedlar och i var mans hand gällande värdepapper.
Innehållet i ett Rek får dock inte överstiga ett marknadsvärde
om 10 000 SEK. Om innehållet är betalningsmedel begränsas
marknadsvärdet till 5 000 SEK. Med betalningsmedel avses
kontanter och annat som är allmänt accepterat som betalningsmedel.

Punkt 4 Ansvar
Citera
PostNord lämnar ersättning för förlorat eller skadat Rek med högst 10 000 SEK (betalningsmedel 5 000 SEK). ... Ersättningen beräknas på det styrkta marknadsvärdet dock maximalt 10 000 SEK (betalningsmedel 5 000 SEK).

................................................
REK UTRIKES

REK 2000 = Inget intressant.

REK 10.000

Punkt 1.1.5 Innehåll Rek 10 000
Citera
Marknadsvärdet för innehållet i Rek 10 000 får inte överstiga
10 000 kronor. Försändelsen får inte innehålla checkar, presentkort,
lotter, telefonkontantkort, rikskuponger, obearbetade
ädelmetaller
och diamanter eller liknande värde som överstiger
2 000 kronor
.
Sedlar och mynt i inrikes eller utrikes gångbar valuta får inte
skickas som Rek 10 000.

Punkt 5.3 Ansvar 10 000
Citera
För skadat eller förekommet Rek 10 000 är PostNords ansvar
begränsat till 10 000 kronor. PostNord åtar sig inget ansvar för
försenad försändelse.

Punkt 5.4 Ansvar Rek 2000 och Rek 10 000
Citera
Bryter Kunden mot innehållsbestämmelserna, t.ex för högt
marknadsvärde
, införselförbud eller förbjudet innehåll såsom
farligt gods, för högt belopp gällande betalningsmedel eller
sedlar eller mynt utgår ingen ersättning för skada eller förlust
av försändelse.

Enligt Postens tjänstevillkor för VÄRDE

Innehåll
Citera
Om innehållet är betalningsmedel 1 får försändelsen
innehålla ett marknadsvärde upp till 10 000
kronor. Betalningsmedel får inte skickas tillsammans
med övrigt innehåll.
Vid övrigt innehåll får försändelsen innehålla ett
marknadsvärde upp till 50 000 kronor.

Ansvar
Citera
PostNord lämnar ersättning för förlorat eller skadat
Värde med högst 10 000 kronor om innehållet
är betalningsmedel och med högst 50 000 kronor
vid övrigt innehåll. Ersättningen beräknas på det
styrkta marknadsvärdet.
Överstiger innehållet det tillåtna marknadsvärdet,
utgår ingen ersättning vid förlust eller skada.

Ansvaret enligt PAV.
Citera
I de fall PostNord ansvarar för innehållet i en försändelse är ansvaret begränsat till det lägsta av följande.
 Det angivna marknadsvärdet
 Det högsta tillåtna marknadsvärdet
 Det styrkta marknadsvärdet
 Den ansvarsbegränsning som anges i tjänstevillkoren för tjänsten

Citera
Värdet av en försändelse kan i vissa fall, t ex. vid skador på konstalster, antikviteter eller samlarobjekt bestämmas av en opartisk värderingsman. Vid behov ombesörjer PostNord i så fall att en handelskammare utser en opartisk värderingsman. PostNord svarar för kostnaderna för värderingen.

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Irankriget by gbz
Idag kl. 13:51

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
Igår kl. 23:09

Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane
Igår kl. 15:00

Oseriösa säljare på Tradera. by zodiac