Författare Ämne: Bilder på silver.  (läst 366769 gånger)

Utloggad Tyr

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 91
  • Affärsomdömen: 1
SV: Bilder på silver.
« Svar #900 skrivet: torsdag 15, mars 2018, 11:45:14 »
Snygg! Måste vara en rejält stor fågel med tanke på träden i bakgrunden :D
Eller bara i väldigt grodperspektiv
Som sagt ett snyggt mynt, och det går ju att "trolla" lite med perspektiven på ett artistiskt sätt...

Inloggad Ritva

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 138
  • Affärsomdömen: 9
« Svar #901 skrivet: torsdag 15, mars 2018, 19:30:44 »
Jag tror att det helt klart är värt att kika in på QB-serien. Jag tycker att Perth har tacklat av något med sitt udda tackmynt och specials för apmex osv. vill man hitta möjlighet till premium så är QB ett bra val. Dock lite oklart om vilken design som är att satsa på. Tåget har gått för griffin och lejonet men jag tror på att draken får ett lyft upp mot 45€. Däremot knorras det en del om unicorn designen, hur det sen slår ut är svårare att säga. Kommer nog knipa några om inget annat intressant dyker upp. Just nu ser jag främst Rwanda och QB som säkra kort om man kommer in tidigt. Tackmyntet från Perth känns mer som en chansning.

Utloggad Stacker

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 74
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #902 skrivet: lördag 24, mars 2018, 01:32:38 »
Samlingen utökas lite, det var verkligen på tiden. Djurmotiv har visst blivit min grej. Atenugglorna är de blankaste mynt jag sett.

« Senast ändrad: lördag 24, mars 2018, 01:34:22 av Stacker »

Inloggad Otto

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 41
« Svar #903 skrivet: lördag 05, maj 2018, 22:49:22 »
Nygraderade pandor -83, -84 och -85...

Utloggad JL_GBG

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 33
  • Affärsomdömen: 7
« Svar #904 skrivet: söndag 06, maj 2018, 00:21:17 »
Aaah, så det var du som köpte mynten, jag var lite sen i mitt beslutsfattande.
Grattis till graderingarna, 2 69:or och 1 68:a måste du vara nöjd med ?
Även om man, såklart, drömmer om en 70.

Lite nyfiken på vad graderingsprocessen kostade dig totalt.
Hoppas du kan berätta om det.

Inloggad Otto

• Medlem
  • *
« Svar #905 skrivet: söndag 06, maj 2018, 10:04:40 »
Absolut, ska ta mig lite tid nu och skriva lite om det som du efterlyser.

Alla angivna summor är med den aktuella dagens valutakurs givetvis.
Tillägger att ordern innehöll ytterligare två mynt utöver dessa så man kan räkna ut totalsumman där jag angivit "per mynt". Av uppgifterna nedan förstår man också vilken växlingskurs jag fick.
Avgiften för medlemskap i NCG samt utlandsbetalningsavgiften är endast belastande på dessa 3 mynten.

Medlemskap i NGC 334:-
Frakt till NGC totalt 157:-
(Skickades som vanligt postpaket i brist på bättre alternativ att skicka värdefullt innehåll från Sverige till utlandet, nervöst men det gick bra...)
Retur av kapslar 1 dollar per mynt= 8,72 per mynt
"Hanteringsavgift" 26,19 per mynt
Frakt hem 62 per mynt (Levererades med Fedex till min arbetsplats efter att de ringt mig 20 minuter innan. Dock utan ID- kontroll). Värt att veta är också att fraktkostnaden hem blev en egen separat räkning.
Graderingskostnad per mynt 20 dollar= 174,55 per mynt.
Blev rekommenderad konservering på två av mynten (83an och 85an) för en kostnad av 15 dollar per vardera av dessa mynt, vilket kanske kunde ge en högre gradering än vad jag först hade fått.
83an steg då i gradering från 68 till 69. 85an stannade kvar på gradering 69.

Sedan så tillkom en kostnad för bank wire transfer till USA. Försökte först med att summan skulle dras direkt från mitt bankkort vilket inte hade medfört någon extrakostnad men när det inte fungerade så var alternativet att antingen hitta en bank som inte lade på någon avgift för utlandsbetalning utanför Europa eller ta smällen på 250:-. Jag gjorde det senare. Tillägger där att jag har bara ICA- Banken.

Från att jag lade in betalningen till att den genomfördes så försämrades ju också kronkursen vilket gjorde att jag fick lägga på 10:- /st på dessa 3 för att hela uträkningen ska stämma.

Jag är väldigt nöjd, fick ju ändå näst högsta graderingen på två av mynten.
Dock ska jag försöka undvika att sätta mig i en dylik situation igen. Dvs att jag inhandlar något som "behöver" graderas.
Jag har upplevt hela processen som mycket meckig, många frågetecken understundom och flera
gånger har det dragit ut på tiden då ingen på NGC har behagat sig svara, ibland under ett par veckor eller mer... där har ju NGC något att jobba på helt klart.

Totalt med alla kostnader angivna ovan så ger det då för mig för 84an 507,54kr och för de andra två som även konserverades 638,45 per styck.

Om någon kanske undrar vad jag tänker mig göra med pandorna nu (ska jag sälja dom?) så har jag gjort en tavla. Bokstavligen. De hänger på en vägg i sovrummet och där får de nog hänga nu och pryda sin plats.

Inloggad Ritva

• Silvermedlem
« Svar #906 skrivet: fredag 01, juni 2018, 11:15:20 »
Min sammantagna ackumulering av PM för 5 månader. Mycket QB (82 oz) och Rwanda Buillon (40oz). Medaljer/restrike mynt om 10oz och proofs om 6 oz. Lite guld på plats i form av 3 st Queens beast 1/4oz.

« Senast ändrad: söndag 03, juni 2018, 19:49:08 av Ritva »

Inloggad Ritva

• Silvermedlem
« Svar #907 skrivet: fredag 01, juni 2018, 13:24:22 »
Absolut, ska ta mig lite tid nu och skriva lite om det som du efterlyser.

Alla angivna summor är med den aktuella dagens valutakurs givetvis.
Tillägger att ordern innehöll ytterligare två mynt utöver dessa så man kan räkna ut totalsumman där jag angivit "per mynt". Av uppgifterna nedan förstår man också vilken växlingskurs jag fick.
Avgiften för medlemskap i NCG samt utlandsbetalningsavgiften är endast belastande på dessa 3 mynten.

Medlemskap i NGC 334:-
Frakt till NGC totalt 157:-
(Skickades som vanligt postpaket i brist på bättre alternativ att skicka värdefullt innehåll från Sverige till utlandet, nervöst men det gick bra...)
Retur av kapslar 1 dollar per mynt= 8,72 per mynt
"Hanteringsavgift" 26,19 per mynt
Frakt hem 62 per mynt (Levererades med Fedex till min arbetsplats efter att de ringt mig 20 minuter innan. Dock utan ID- kontroll). Värt att veta är också att fraktkostnaden hem blev en egen separat räkning.
Graderingskostnad per mynt 20 dollar= 174,55 per mynt.
Blev rekommenderad konservering på två av mynten (83an och 85an) för en kostnad av 15 dollar per vardera av dessa mynt, vilket kanske kunde ge en högre gradering än vad jag först hade fått.
83an steg då i gradering från 68 till 69. 85an stannade kvar på gradering 69.

Sedan så tillkom en kostnad för bank wire transfer till USA. Försökte först med att summan skulle dras direkt från mitt bankkort vilket inte hade medfört någon extrakostnad men när det inte fungerade så var alternativet att antingen hitta en bank som inte lade på någon avgift för utlandsbetalning utanför Europa eller ta smällen på 250:-. Jag gjorde det senare. Tillägger där att jag har bara ICA- Banken.

Från att jag lade in betalningen till att den genomfördes så försämrades ju också kronkursen vilket gjorde att jag fick lägga på 10:- /st på dessa 3 för att hela uträkningen ska stämma.

Jag är väldigt nöjd, fick ju ändå näst högsta graderingen på två av mynten.
Dock ska jag försöka undvika att sätta mig i en dylik situation igen. Dvs att jag inhandlar något som "behöver" graderas.
Jag har upplevt hela processen som mycket meckig, många frågetecken understundom och flera
gånger har det dragit ut på tiden då ingen på NGC har behagat sig svara, ibland under ett par veckor eller mer... där har ju NGC något att jobba på helt klart.

Totalt med alla kostnader angivna ovan så ger det då för mig för 84an 507,54kr och för de andra två som även konserverades 638,45 per styck.

Om någon kanske undrar vad jag tänker mig göra med pandorna nu (ska jag sälja dom?) så har jag gjort en tavla. Bokstavligen. De hänger på en vägg i sovrummet och där får de nog hänga nu och pryda sin plats.

För det första, väldigt fint och roligt sätt att göra konst av mynten. För det andra får jag tacka för rapporten. Jag funderade själv på grading och tittade bara på kostnader för grading, medlemskap och tvättning. Jag var inte beredd på att det skulle vara så omständigt och dyrt, exempelvis att de tog frakt/mynt. Det får mig att tänka att jag hellre hänger på en grupp-grading eller väntar ett tag tills det finns tillräckligt med mynt som är värda priset. De ska ju som bekant säljas också med ytterligare omkostnader.

Inloggad Otto

• Medlem
  • *
« Svar #908 skrivet: fredag 01, juni 2018, 18:54:00 »
Tack och tack själv :)
Obs frakten per mynt är 5x62:- =310kr. Hade det varit 6 mynt så hade frakten hem ändå kostat 310.
Jag ville bara vara tydlig med vad slutkostnaden per mynt blev.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

1kg 2 kronor 80% Silver 1876-1940 by Prolantie
Idag kl. 07:58

Ny medlem - DavidBluBB by guldbob
Idag kl. 07:17

Blandat Silver by seXes
Igår kl. 14:15

[AVSLUTAD] Köpes 1oz Guld Swan 2018 och/eller 2st 10oz Queens Beast Red dragon by drgrillo
Igår kl. 13:08

Har Moder Swea gått i graven? by MrLibertad
Igår kl. 07:17

The Destiny coin - The Dragon by I_am_mine
måndag 18, juni 2018, 22:46:59

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by I_am_mine
måndag 18, juni 2018, 21:37:33

Sälja 98 kilo guldstoft +22 karat by laban77
måndag 18, juni 2018, 09:06:35

Regim-TV om möjligheterna med Bitcoin och om det globala bankbedrägeriet by PennyLane
måndag 18, juni 2018, 08:59:08

MiFID-II och PRIIPS by disith
söndag 17, juni 2018, 17:59:12

DDR-meddelande från banken by Ritva
torsdag 14, juni 2018, 13:56:38

[Säljes] Perth mint silver swan 2018 by Ritva
onsdag 13, juni 2018, 23:24:00

1000 kr Guldmynt säljes för spot by Lanne
onsdag 13, juni 2018, 08:39:17

Syntetiskt guld. by glimbert
onsdag 13, juni 2018, 01:46:10

AVSLUTAD! SÄLJES: 20st Koala 2014 (oöppnad tub) OBS SÄNKT PRIS! by jerseph