Författare Ämne: Mynt i kapslar  (läst 6710 gånger)

Utloggad Gunnarsson

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 103
  • Affärsomdömen: 12
Mynt i kapslar
« skrivet: söndag 12, februari 2012, 13:51:08 »
Hejsan

Jag är ny på det här med ädelmetaller, men är på gång att köpa mitt första guld. Det kommer troligtvis att bli något av de vanligaste investeringsmynten. Många verkar ha sina mynt i kapslar, och jag tänkte höra lite vad anledningen är? Jag vet att lite dyrare samlarmynt ska förvaras i sina originalkapslar för att bibehålla sin status som ocirkulerade, men här pratar jag alltså om rena investeringsmynt.

För mig tappar mynten lite av sin tjusning när de är avskärmade från omvärlden på det viset, jag hade hellre förvarat dem i ett myntetui eller liknande. Där ligger ju mynten i separata fack klädda med gosigt sammetsliknande tyg. Förutsatt att man inte hanterar själva mynten i onödan, och gör det enligt konstens alla regler med bomullshandskar och så vidare när man väl gör det, är det nå någon nackdel med att ha dem "okapslade" på det viset?
« Senast ändrad: måndag 13, februari 2012, 20:34:56 av Gunnarsson »

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
SV: Mynt i kapslar
« Svar #1 skrivet: söndag 12, februari 2012, 13:57:22 »
Enkelt förklarat så skyddar kapslarna dina kära mynt från fingeravtryck och repor, och bevarar deras status som ocirkulerade. Detta är visserligen av mindre betydelse när det gäller rena investeringsmynt, men visst vore det tråkigt om blanka och skinande mynt blev fula? Generellt får man bättre betalt den dagen man säljer ju finare myntet är, om det inte råkar ske vid toppen av en guldbubbla och alla vill komma över allt guld som finns tillgängligt...

Visst kan du förvara dem i etui i stället om du föredrar. Guld sulfiderar ju inte likt silver heller, så det finns ingen anledning att förvara dem lufttätt. Vill du fingra på ditt kära guld rekommenderar jag dock hellre äldre numismatiska mynt som har en lite mer sliten yta, eller gjutna tackor som inte är spegelblanka.
« Senast ändrad: söndag 12, februari 2012, 13:59:18 av Silverräven »

Utloggad Gunnarsson

• Silvermedlem
« Svar #2 skrivet: söndag 12, februari 2012, 14:19:18 »
Vill du fingra på ditt kära guld rekommenderar jag dock hellre äldre numismatiska mynt som har en lite mer sliten yta, eller gjutna tackor som inte är spegelblanka.

Jag känner inget direkt behov av att fingra på guldet, jag tycker bara att det hade varit trevligt att kunna se mynten öga mot öga istället för bakom glas som på ett museum. Det är ingen stor grej, jag skulle inte förvara dem på det viset om det påverkade deras värde negativt.

Utloggad SoulCrew

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 793
  • Affärsomdömen: 30
« Svar #3 skrivet: söndag 12, februari 2012, 16:00:56 »
Det finns en rätt enkel lösning på ditt predikament. Nu vet jag inte vad din budget är men om du köper en dansk tiokrona eller en sovereign eller rentav en Kruggerrand så kan du tom fingra på dem hur mycket du vill, de förstnämnda har med stor sannolikhet cirkulerat, den sistnämnda är gjord i samma legering som Sovereigns som ju som bekant cirkulerade så det är också ett tåligt mynt som helt saknar numismatiskt värde. Rena guldmynt blir därmot fula fort om man inte skyddar dem ordentligt. Jag har en maple som bevis...

Utloggad Gunnarsson

• Silvermedlem
Mynt i kapslar
« Svar #4 skrivet: söndag 12, februari 2012, 17:16:05 »
Jag uppskattar era förslag och tips! Alla verkar tro att jag vill sitta och pilla med mynten hela dagarna, men så är det alltså inte. Ska jag tolka det som att det inte finns några andra nackdelar med att förvara guldmynt utan kapslar?

Utloggad MrLibertad

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2080
  • Affärsomdömen: 138
Mynt i kapslar
« Svar #5 skrivet: söndag 12, februari 2012, 17:47:27 »
Jag uppskattar era förslag och tips! Alla verkar tro att jag vill sitta och pilla med mynten hela dagarna, men så är det alltså inte. Ska jag tolka det som att det inte finns några andra nackdelar med att förvara guldmynt utan kapslar?

Köper du rent guld utan att skydda det så kommer det att bli repor vilket kan påverka priset när du väl ska sälja.

Därför är det bra att kapsla in, i vilket fall rena 999,9 investeringsmynt.
« Senast ändrad: söndag 12, februari 2012, 17:51:52 av MrLibertad »

Utloggad Gunnarsson

• Silvermedlem
Mynt i kapslar
« Svar #6 skrivet: söndag 12, februari 2012, 18:00:02 »
OK, OK, jag är inte sämre än att jag kan ändra mig, jag har uppenbarligen opinionen emot mig :-)

Jag föredrar rent guld, så kapslar får det bli, även om jag inte riktigt förstår varför de skyddar mynten bättre än fluffiga myntfack. Tack för er feedback!

Utloggad SoulCrew

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 793
  • Affärsomdömen: 30
« Svar #7 skrivet: söndag 12, februari 2012, 18:05:02 »
Guld oxiderar inte, däremot är det mjukt och tenderar att bli repigt. Det innebär att mynten Mr Libertad nämner, "rena" guldmynt behöver förvaras skyddade för att inte bli repiga vilket kan påverka värdet. Mynt med tålig legering repar inte alls på samma sätt, dvs, de behöver inte skyddas av den anledningen, ironiskt nog är det dock så att ju mindre guld legeringen innehåller så ökar risken för oxidering vilket innebär att när guldinnehållet sjunker så ökar behovet av skydd för att undvika oxidering igen. Håller du dig till gamla europeiska guldmynt eller Krugerrand är ingetdera ett reellt problem.

Edit. Och där svarade du medan jag skrev. Hoppas vi hjälpt dig i varje fall.

Utloggad Gunnarsson

• Silvermedlem
Mynt i kapslar
« Svar #8 skrivet: söndag 12, februari 2012, 18:45:50 »
Ni hjälpte absolut, som amatör har man antagligen en del udda idéer som inte är så bra i praktiken.

Utloggad mfm

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 330
  • Affärsomdömen: 4
« Svar #9 skrivet: söndag 12, februari 2012, 23:56:38 »
De tåligare legeringarna hjälper bara så mycket, det är vanligt att äldre Krugerrand eller American Gold Eagles har repor och hack, och jag skulle inte köpa sådana som har för mycket skador. Mynt utan kapslar är ett otyg!

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Ny medlem: Hazelblade by Maestro
Idag kl. 22:18

1 dukat guldmynt säljes by zodiac
Idag kl. 21:31

COMEX leveranser by JL_GBG
Idag kl. 21:04

Köpes: Gultmynt Oscar II, 20 kr by Silvernewb
Idag kl. 20:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by Sarek
Idag kl. 17:42

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by Silvernewb
Idag kl. 16:23

Smycken utan guldstämpel? by pezon
Idag kl. 10:03

40% silver säljes. by nybba78
Igår kl. 14:01

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by laban77
Igår kl. 08:44

[SÄLJES] Vanliga och ovanliga silvermynt till salu, även Kina Pandor!+Lunar 2025 by Fantom
tisdag 25, mars 2025, 16:41:03

Säljes guld 100g Pamp 2015 lunar goat by thgswe
tisdag 25, mars 2025, 09:20:08

Var beställa guld/silver? by Jensan
måndag 24, mars 2025, 15:05:14

KÖPES: 1 ounce silvermynt serien TERRA by Hazelblade
måndag 24, mars 2025, 10:11:40

Person som köper silverskrot på Tradera. by Maestro
söndag 23, mars 2025, 19:42:12

Köpes Perth Mint Silver Swan 2023 & 2024 by Tetas
söndag 23, mars 2025, 09:04:00