Författare Ämne: Hur kommer kraschen att te sig?  (läst 6783 gånger)

Utloggad Åbama

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 723
  • Affärsomdömen: 0
Hur kommer kraschen att te sig?
« skrivet: onsdag 08, juni 2011, 00:32:58 »
Många här tror ju på en fullständig ekonomisk krasch. Ett slags ekonomiskt Armageddon. Personligen lutar jag också allt mer åt att det går åt helvete med ekonomin, men är inte säker på hur. Det här är en tusentrillionersfråga, tänk den som ändå visste svaret både när och hur.  ;)

Skulle därför vara roligt att höra lite spekulationer hur det kommer bli. Hur kommer kraschen att bli? Kommer det överhuvudtaget bli någon krasch? Kommer den komma smygande? Kommer den över en natt? Kommer den ske succesivt under ett antal år, genom allt dyrare priser och reallöneminskningar genom inflation. Kommer det bli ett race med alla valutor mot noll?

Kommer vi se en utveckling som den franska revolutionen? Kommer laglöshet ta över, då den redan idag ineffektiva poliskåren, hellre stannar hemma och vaktar sin familj, än åker ut och riskerar livet för en lön i en valuta, de ändå inte kan köpa något vettigt för?

Vad tror du? Skall bli spännande att läsa!

Utloggad Silverräven

• Administratör
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
« Svar #1 skrivet: onsdag 08, juni 2011, 01:26:35 »
Personligen tror jag på ett långsamt förfall av valutorna, sådär smygande så den stora massan inte riktigt märker vad som är på gång utöver högre priser på energi och mat. Dock kan pappersvalutorna inte minska i värde konstant utan att det blir kännbart och får konsekvenser, så någonstans på vägen tror jag det kan komma att hända stora saker.

Ett exempel är förtroendet för en stor valuta (USD ett hett tips) börjar vackla vilket kan ge rejäl turbulens på marknaderna vilket ytterligare förstärker effekten. Det skulle även kunna vara att något EMU-land överger euron vilket sätter valutan i gungning.

Även om inte en stor krasch inträffar de närmaste åren så ser jag det ändå som oundvikligt med kraftigt stigande inflation världen över. Se på alla räddningspaket inom EU och QE i USA, samt löneökningar i asien vars inflation vi importerar genom t ex elektronik.

Då vi svenskar i allmänhet enligt mig är ett ganska bekvämt folk som oroar sig mer över semesterresan än inbördeskrig eller svält i fjärran länder, så tror jag det ska mycket till innan Medelsvensson går ut på gatorna och demonstrerar, än mindre gör uppror. En nationell eller global valutakrasch skulle nog dock sätta fart på revolutionstendenserna när man inte längre kan mätta magen.

Men som sagt, det troligaste scenariot enligt mig är ökad inflation och högre priser de närmaste åren. Förr eller senare kommer vi dock till vägs ände.

Utloggad Bergstrollet

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 111
  • Affärsomdömen: 4
« Svar #2 skrivet: onsdag 08, juni 2011, 09:28:02 »
Ärligt talat tror jag vi kommer att få se lite av varje, den ekonomiska kraschen kommer smygande och kan fördröjas genom ytterligare QE-program, men när väl gummit brister kommer det nog att gå fort under en kortare intensiv period med oroligheter och ekonomisk härdsmälta. Efteråt kommer världen att bygga upp sig igen, det gör den alltid, då kanske vi har några nya länder, andra maktcentran och vem fan vet vilket ekonomiskt system. Även om vi får en långvarig depression på några decennier utan en superkrasch, så fortsätter livet ändå!

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
« Svar #3 skrivet: onsdag 08, juni 2011, 21:19:13 »
Förfallet började redan på tidigt 1900-tal då man till slut 1971 övergav all koppling till guld och det var \"fritt fram\" att skapa de pengar regeringarna behövde.
Det ser vi på den inflation vi haft genom åren, när hörde någon talas om en 1-öres kola senast (för de yngre så var 1-öre ett mynt i min barndom man köpte en kola för).
Tror att den smygande fasen börjar närma sig slutet och att eländet nu börjar accelerera.

Utloggad Bergstrollet

• Silvermedlem
« Svar #4 skrivet: onsdag 08, juni 2011, 21:36:31 »
Hur länge kommer USA, Obama och Ben B orka hålla borta QE3? Om Obama vill behålla makten måste han kunna vissa goda ekonomiska siffror innan valet, annars sitter han löst även om republikanerna ställer upp med en muterad grävling.

Utloggad Silverräven

• Administratör
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
« Svar #5 skrivet: onsdag 08, juni 2011, 21:56:25 »
Ska man låta väldigt apokalyptisk så kan en total krasch bli riktigt otrevlig. Föreställ er följande vid hyperinflation:

[list=*]
  • Affärerna gapar tomma av hamstring eller plundring då folk vill köpa vad som finns medan pengarna fortfarande har ett värde.

*]All övrig verksamhet i samhället stannar upp då ingen längre kan betala med vanlig valuta.[/*]
  • Sociala oroligheter och upplopp utbryter då folk börjar bli hungriga, särskilt i storstäderna.[/*]
  • Ordningsmakten tappar kontrollen då det inte längre går att avlöna en poliskår med en värdelös valuta, samt att individerna sätter sitt eget bästa först och överger ansvaret.[/*]
  • Kriminella grupper (och övriga få individer som har vapen) ser sin chans att trygga sin överlevnad, på bekostnad av dem som inte kan försvara sig.[/*]
Ovanstående punkter är som hämtade ur en film, men som jag tyvärr tror kan bli verklighet vid en snabb krasch. Hoppas verkligen jag inte får rätt i detta, särskilt eftersom jag själv bor i storstan :P

Utloggad Åbama

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 723
« Svar #6 skrivet: onsdag 08, juni 2011, 22:15:19 »
Citat från: Silverräven
Ska man låta väldigt apokalyptisk så kan en total krasch bli riktigt otrevlig. Föreställ er följande vid hyperinflation:

[list=*]
  • Affärerna gapar tomma av hamstring eller plundring då folk vill köpa vad som finns medan pengarna fortfarande har ett värde.

*]All övrig verksamhet i samhället stannar upp då ingen längre kan betala med vanlig valuta.[/*]
  • Sociala oroligheter och upplopp utbryter då folk börjar bli hungriga, särskilt i storstäderna.[/*]
  • Ordningsmakten tappar kontrollen då det inte längre går att avlöna en poliskår med en värdelös valuta, samt att individerna sätter sitt eget bästa först och överger ansvaret.[/*]
  • Kriminella grupper (och övriga få individer som har vapen) ser sin chans att trygga sin överlevnad, på bekostnad av dem som inte kan försvara sig.[/*]
Ovanstående punkter är som hämtade ur en film, men som jag tyvärr tror kan bli verklighet vid en snabb krasch. Hoppas verkligen jag inte får rätt i detta, särskilt eftersom jag själv bor i storstan :P

Mmm, men är det då guld man vill ha hemma, eller massor med makaroner, vapen och ammunition?

För vad har man för glädje av guld när samhällets olycksbarn, (eller de som skaffar sig makt enbart genom att vara brutala), tar ens guld?

Utloggad Håa

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 89
« Svar #7 skrivet: onsdag 08, juni 2011, 22:59:47 »
Lyssnade på en bra intervju idag:

\"An Interview With Bert Dohmen: Being Prepared for the Possibility of Impossibility 06.08

Posted on 08 June 2011.

-Sometime in the next 5 years the government will shut down the futures markets.
 -This current bull market in gold could last another 20 years (according to Bert’s technical analysis.)
 -The next financial tsunami will be in China.\"

http://mcalvanyweeklycommentary.com/

Utloggad Bergstrollet

• Silvermedlem
« Svar #8 skrivet: torsdag 09, juni 2011, 00:02:43 »
Det var en riktigt bra länk! Jag rekommenderar varmt att lyssna sig igenom hela intervjun, det fanns guldkorn i den!

Utloggad dave0

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 3
« Svar #9 skrivet: torsdag 16, juni 2011, 15:54:19 »
Citat från: Åbama

Mmm, men är det då guld man vill ha hemma, eller massor med makaroner, vapen och ammunition?

För vad har man för glädje av guld när samhällets olycksbarn, (eller de som skaffar sig makt enbart genom att vara brutala), tar ens guld?

Enligt Bob Chapman ska man förbereda sig inför det som kommer även om man inte kan veta exakt hur det kommer utspela sig. Bob Chapman\'s lista på prioritering av förberedelser (förutom att vara informerad om vad som händer i omvärlden):

1. Skaffa frystorkad mat för en längre tid
2. Skaffa ett vattenfilter (vet inte mer exakt vilken typ av vattenfilter Chapman syftar på)
3. Skaffa något att försvara sig med; ett automatvapen med 1000 rounds (4 min eldstrid)
4. Skaffa guld- och silverrelaterade tillgångar för att bevara finansiella tillgångar

Vad gäller vapen kan man inte ha automatvapen i Sverige lagligt utan att vara militärt aktiv eller liknade. För övrigt tror jag att det är viktigt att förbereda sig genom att vara i god fysisk form och det har man ändå alltid nytta av.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Statusuppdatering för forumet by zodiac
torsdag 12, december 2024, 17:11:30

Avdelningen för byråkrati rapporterar by mega_n
onsdag 11, december 2024, 08:28:29

Säljes silver kilotacka, Johnson Matthey präglad. by Coltrane
måndag 09, december 2024, 19:26:59

Oseriösa säljare på Tradera. by zodiac
måndag 09, december 2024, 14:00:56

Silvermynt 15st 1oz Maple Leaf by Spade
fredag 06, december 2024, 16:47:46

Bilder på silver. by mega_n
fredag 06, december 2024, 15:13:47

Libertad 1oz silver olika årtal by mega_n
torsdag 05, december 2024, 06:38:13

wold money fair 2025 by lordsinner
onsdag 04, december 2024, 17:11:52

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by hasse_A
tisdag 03, december 2024, 19:16:28

Skattefritt ISK by gbz
måndag 02, december 2024, 17:50:08

Bad jokes. by Philip
lördag 30, november 2024, 13:49:29

Pressar HSBC silverpriset på Comex men samtidigt köper på världsmarknaden? by JohanB
lördag 30, november 2024, 01:58:38

Rekordstor guldfyndighet upptäckt i Kina by Philip
fredag 29, november 2024, 22:06:11

Bilder på guld. by zodiac
onsdag 27, november 2024, 18:41:42

Hur stora guld mynt och tackor har ni i era stackar? by august
lördag 23, november 2024, 15:26:24