Författare Ämne: USA\'s ekonomi, hur illa är det egentligen?  (läst 6776 gånger)

Utloggad MrLibertad

• Administratör
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2080
  • Affärsomdömen: 138
USA\'s ekonomi, hur illa är det egentligen?
« skrivet: fredag 20, maj 2011, 16:44:37 »
Jag tycker den här bilden talar sitt väldigt tydliga språk.

Varför pratas det inte lika mycket om den där, nästan paraboliska utvecklingen? :-)

Utloggad Silverräven

• Administratör
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
« Svar #1 skrivet: fredag 20, maj 2011, 17:02:37 »
Min uppfattning angående USA är att deras kreditrating bara är en bluff och endast finns för att hålla marknaden och omvärlden lugn. Konstigt nog (om man kan kalla det konstigt) så rapporteras ingenting i svensk media om amerikanska delstaters och städers skuldtyngd, likväl som statens.

Förr eller senare kommer skiten träffa fläkten!

Utloggad Åbama

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 723
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #2 skrivet: tisdag 24, maj 2011, 22:33:43 »
Jag skulle säga att det är riktigt illa. Man kan inte konsumera om man inte samtidigt producerar. De åtgärder man gör i USA har varit extremt kortsiktiga lösningar quick fixes.

Att hela tiden låna pengar för att stimulera är vansinne. Lite som om man i programmet Lyxfällan skulle uppmana en överskuldsatt att ta SMS-lån för att \"komma på fötter\".

Några få (av betydligt fler) intressanta läs- och länktips är:

Chris Martensons läsvärda blogg
http://www.chrismartenson.com/

Den amerikanska statsskuldens utveckling
http://www.usdebtclock.org/

En Perfekt Storm av Johan Norberg
http://www.hydraforlag.se/web/page.aspx?refId=14/

Utloggad Baltikinkasso

• Global Moderator
  • Guldmedlem
  • *
  • Antal inlägg: 850
  • Affärsomdömen: 2
  • Corruptissima re publica plurimae leges.
« Svar #3 skrivet: onsdag 25, maj 2011, 09:07:27 »
Illa, men är det något land som kan komma tillbaka så är det USA, eller åtminstone det som kommer efter USA. Jämför man USA och EU så känns det som om USA ligger på långsam med säker decline medan EU kan liknas vid en tryckkokare som när som helst kan explodera. Spektakulära krascher är det EU som kommer stå för och då blir det inte roligt att som i Svergies fall sitta med en ännu inte imploderad bostadsbubbla.

Utloggad Silverräven

• Administratör
  • Rhodiummedlem
  • *
    • Ädelmetallforum
« Svar #4 skrivet: onsdag 25, maj 2011, 14:39:36 »
Nog kan säkert USA komma tillbaka, men vägen dit är lång och smärtsam. Precis som Åbama skriver kan man inte konsumera utan att producera. Men nog är det så att det går långsamt utför för USA, medan det kokar mer under ytan på EU... spännande tider vi lever i hur som helst.

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
« Svar #5 skrivet: onsdag 25, maj 2011, 23:36:49 »
Visst e det spännande tider nu, detta kommer barnbarnen att få läsa om senare i historieböckerna
Funderar på USAs enorma skuldbörda.
Kan se tre vägar att bli av med skulderna för USAs del.
1. förklara sig i konkurs o erbjuda långivarna ett ackord på nån ynka procent, sen starta om på nytt.
2. dra ned på utgifterna och börja amortera av. Tar väl några hundra år.
3. låta inflationen ta hand om problemet.
Personligen tror jag att USA valde alternativ nr.3 redan 1971 (all koppling till guld togs bort av Nixon). Mååånga klankar idag på Bernanke att han inget kan o förstår o att hans väg bär rätt åt h.....e. Att han inte förstår bättre.
Om det är precis tvärtom att Bernanke o hans föregångare Greenspan o Volker som alla är välutbildade och väl införstådda med hur ekonomi fungerar gör just det som dom bestämde sig för att göra för många årsedan. Dom förstod att det var kört för USAs ekonomi och bestämde att nu trycker vi de pengar vi behöver för att bygga USA och låter omvärlden betala, vi är världens reservvaluta och så länge resten av världen köper våra statsskulder så kör vi. När vi når vägs ände o ingen längre vill köpa våra statsskulder då trycker vi ännu mer pengar o köper dom själva tills allt rasar i ett enda kaos o en ny världsordning kommer.  Alla länder får då börja om på ruta ett.
Konspiratorisk lagd, ja kanske. Men detta är för mig den mest troliga förklaringen till USAs beteende.
Alldeles självklart är USA väldigt väl medvetna om vad dom gör, allt annat är befängt att tro.

Utloggad Åbama

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 723

Utloggad anton

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 16
« Svar #7 skrivet: fredag 03, juni 2011, 17:50:41 »
Nu går QE2 mot sitt slut. Ingenting har förbättrats sen programmet började Hur länge kommer man orka hålla uppe fasaden? Vad kommer hända om man inte lanserar QE3 nu på en gång? Det känns som andra halvåret av 2011 kan bli väldigt intressant.

Utloggad Silverräven

• Administratör
  • Rhodiummedlem
  • *
    • Ädelmetallforum
« Svar #8 skrivet: fredag 03, juni 2011, 19:41:38 »
Citat från: anton
Nu går QE2 mot sitt slut. Ingenting har förbättrats sen programmet började Hur länge kommer man orka hålla uppe fasaden? Vad kommer hända om man inte lanserar QE3 nu på en gång? Det känns som andra halvåret av 2011 kan bli väldigt intressant.

Jag gissar att börserna kommer sjunka och arbetslösheten stiga. Kanske inte snabbt, men det kommer gå åt ett och samma håll. QE3 är oundvikligt i mina ögon eftersom ekonomin redan är så kraftigt \"dopad\", och jag är ganska säker på att den inte klarar att stå på egna ben. Mer konstgjord tillväxt och mer inflation att vänta med andra ord.

Utloggad MrLibertad

• Administratör
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2080
  • Affärsomdömen: 138
« Svar #9 skrivet: lördag 04, juni 2011, 00:02:40 »
Citat från: Silverräven
Citat från: anton

Jag gissar att börserna kommer sjunka och arbetslösheten stiga. Kanske inte snabbt, men det kommer gå åt ett och samma håll. QE3 är oundvikligt i mina ögon eftersom ekonomin redan är så kraftigt \"dopad\", och jag är ganska säker på att den inte klarar att stå på egna ben. Mer konstgjord tillväxt och mer inflation att vänta med andra ord.

Jag håller med till 100% men om nu inte QE3 skulle komma så kommer som sagt utvecklingen i bolag och tillväxt att stanna av, börserna kommer att rasa och var ska kaptitalet då ta vägen?

Hur man än vänder och vrider på det så kommer råvaror och speciellt guld och silver få sig en rejäl skjuts, antingen via QE3 och inflation eller börs/valuta ras med kapitalflykt till råvaror.

Ibland är det lätt faktiskt.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Statusuppdatering för forumet by zodiac
torsdag 12, december 2024, 17:11:30

Avdelningen för byråkrati rapporterar by mega_n
onsdag 11, december 2024, 08:28:29

Säljes silver kilotacka, Johnson Matthey präglad. by Coltrane
måndag 09, december 2024, 19:26:59

Oseriösa säljare på Tradera. by zodiac
måndag 09, december 2024, 14:00:56

Silvermynt 15st 1oz Maple Leaf by Spade
fredag 06, december 2024, 16:47:46

Bilder på silver. by mega_n
fredag 06, december 2024, 15:13:47

Libertad 1oz silver olika årtal by mega_n
torsdag 05, december 2024, 06:38:13

wold money fair 2025 by lordsinner
onsdag 04, december 2024, 17:11:52

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by hasse_A
tisdag 03, december 2024, 19:16:28

Skattefritt ISK by gbz
måndag 02, december 2024, 17:50:08

Bad jokes. by Philip
lördag 30, november 2024, 13:49:29

Pressar HSBC silverpriset på Comex men samtidigt köper på världsmarknaden? by JohanB
lördag 30, november 2024, 01:58:38

Rekordstor guldfyndighet upptäckt i Kina by Philip
fredag 29, november 2024, 22:06:11

Bilder på guld. by zodiac
onsdag 27, november 2024, 18:41:42

Hur stora guld mynt och tackor har ni i era stackar? by august
lördag 23, november 2024, 15:26:24