Författare Ämne: Extra försäkring för ädelmetaller?  (läst 22841 gånger)

Utloggad Be

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 132
  • Affärsomdömen: 2
Extra försäkring för ädelmetaller?
« skrivet: fredag 10, februari 2012, 00:51:39 »
Någon som har koll på hur det funkar om man förvara sina ädelmetaller hemma? Ersätts dom som "allt annat i hushållet" vi stöld, brand mm alltså upp till det värdet försäkringen totalt täcker?
Finns det någon gräns för hur mycket man kan lagra hemma i sin "skokartong" innan det blit krav på kassaskåp med diverse säkerhetsklasser för att försäkring ska gälla?
« Senast ändrad: fredag 10, februari 2012, 07:10:56 av MrLibertad »

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2100
  • Affärsomdömen: 232
SV: Extra fösäkring för ädelmetaller?
« Svar #1 skrivet: fredag 10, februari 2012, 01:07:41 »
Någon som har koll på hur det funkar om man förvara sina ädelmetaller hemma? Ersätts dom som "allt annat i hushållet" vi stöld, brand mm alltså upp till det värdet försäkringen totalt täcker?
Finns det någon gräns för hur mycket man kan lagra hemma i sin "skokartong" innan det blit krav på kassaskåp med diverse säkerhetsklasser för att försäkring ska gälla?

Läs villkoren i din försäkring.
Min hemförsäkring tror jag pratade om typ 2 basbelopp typ 40-50 tusen vid stöld eller annan skada av lösöre. I princip kan du ha silvret liggande framme?

Det går att utöka genom att t ex försäkra en myntsamling.
Se t ex här som jag skrev om i tidigare tråd http://www.adelmetallforum.se/index.php?topic=787.msg6175#msg6175

/H

Utloggad Kungsleden

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 323
  • Affärsomdömen: 72
SV: Extra försäkring för ädelmetaller?
« Svar #2 skrivet: fredag 10, februari 2012, 08:07:20 »
Lättast måste vara att ringa sitt försäkringsbolag och fråga.

Jag gjorde det och hör och häpna. Min hemförsäkring, den kollektivanslutna genom fackförbundet kommunal har OBEGRÄNSAT ersättningsbelopp för lösöre, vilket innefattar ex myntsamling, vid ex brand el stöld. Du måste såklart kunna styrka ditt innehav genom kvitton/bilder men det gäller i princip allt lösöre.

Fantastiskt!

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
« Svar #3 skrivet: fredag 10, februari 2012, 08:45:28 »
Lättast måste vara att ringa sitt försäkringsbolag och fråga.

Jag gjorde det och hör och häpna. Min hemförsäkring, den kollektivanslutna genom fackförbundet kommunal har OBEGRÄNSAT ersättningsbelopp för lösöre, vilket innefattar ex myntsamling, vid ex brand el stöld. Du måste såklart kunna styrka ditt innehav genom kvitton/bilder men det gäller i princip allt lösöre.

Fantastiskt!

Mitt försäkringsbolag ger inte ersättning för investeringssilver/guld(som tackor och investeringsmynt som inte kan räknas in i myntsamlingen).Så har du 999/1000-mynt så är det ändå inte säkert de är försäkrade. Men det kanske ditt försäkringsbolag försäkrar?

/H

Utloggad BullBar

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 58
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #4 skrivet: fredag 10, februari 2012, 08:48:40 »
Vilket försäkringsbolag är det?

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
« Svar #5 skrivet: fredag 10, februari 2012, 08:57:04 »

Vill inte namnge dem i detta sammanhang. Ring/kolla med ditt försäkringsbolag.
Det kan finnas andra med bättre villkor. Isåfall kanske värt att byta.
Bäst dock att kolla iförväg vad som gäller. Annars kan man bli ruinerad lite ledsen.

/H

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
« Svar #6 skrivet: fredag 10, februari 2012, 11:55:30 »
Jag chattade med kundservice hos mitt försäkringsbolag imorses, som jag har hemförsäkring hos. Hos dem ställs inga extra krav på förvaring av ädelmetaller och myntsamlingar, huvudsaken är att de förvaras i hemmet.

Guldtackor går som vanligt lösöre, där jag i dagsläget är försäkrad till 1 milj kr. De ersätter även förlust utanför hemmet, men då endast upp till 30 000 kr. Myntsamlingar (vilket verkar endast gälla numismatiska mynt eller mynt med samlarvärde) ersätts dock bara upp till 20 000 kr (vid stöld i hemmet) med mina nuvarande villkor. Har inte hunnit titta närmare på villkoren, men troligen kan man höja ersättningen för dessa mot en högre premie.

När den jag pratade med undrade om jag hade guldtackor blev reaktionen "Hahaha vilken lyx", vilket var lite roligt. Jag framstod nog antingen som en excentrisk ung herre eller som en knäppgök.

Utloggad mfm

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 330
  • Affärsomdömen: 4
« Svar #7 skrivet: fredag 10, februari 2012, 12:29:48 »
Du bör nog fråga efter att få dessa villkor skriftligt...

Det låter lite konstigt att en myntsamling bara ersätts med 20000 kr men om du har två enkilos guldtackor liggandes på matbordet så kommer de ersätta dig med ca 800 000 kr rakt ner i fickan vid stöld.

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
    • Ädelmetallforum
« Svar #8 skrivet: fredag 10, februari 2012, 12:55:51 »
Du bör nog fråga efter att få dessa villkor skriftligt...

Det låter lite konstigt att en myntsamling bara ersätts med 20000 kr men om du har två enkilos guldtackor liggandes på matbordet så kommer de ersätta dig med ca 800 000 kr rakt ner i fickan vid stöld.

Jag fick villkoren mailat till mig, så nu har jag det svart på vitt. Jag frågade faktiskt uttryckligen om de inte hade särskilda krav på förvaring för guld och dylikt, men icke... blev förvånad över att "förvaring i hemmet" ansågs tryggt nog. Nu har jag visserligen kassaskåp, men det var inget som påverkade försäkringen.

Utloggad BullBar

• Kopparmedlem
  • **
« Svar #9 skrivet: fredag 10, februari 2012, 13:30:47 »
Jag fick villkoren mailat till mig, så nu har jag det svart på vitt. Jag frågade faktiskt uttryckligen om de inte hade särskilda krav på förvaring för guld och dylikt, men icke... blev förvånad över att "förvaring i hemmet" ansågs tryggt nog. Nu har jag visserligen kassaskåp, men det var inget som påverkade försäkringen.

Mitt försäkringsbolag sade samma sak. blev lite paff också.

Utloggad mfm

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 330
  • Affärsomdömen: 4
« Svar #10 skrivet: fredag 10, februari 2012, 13:33:42 »
Efter att de för första gången måste punga upp med en miljon för guldtackor som låg och drällde i hemmet så lär de komma på andra tankar fort...

Utloggad BullBar

• Kopparmedlem
  • **
« Svar #11 skrivet: fredag 10, februari 2012, 15:32:59 »
Efter att de för första gången måste punga upp med en miljon för guldtackor som låg och drällde i hemmet så lär de komma på andra tankar fort...
Ja så kan det ju vara. Dom bryr sig nog mindre om det skulle vara enstaka människor som får sin miljon guldtackor stulna. Men om det börjar bli vanligt så är det nog så att de kräver specialförsäkring för det.
Det känns inte som att det är så vanligt att "vanligt" folk har jättedyrbara saker i sitt hem ( som är hyfsat lätta att stjäla och täcks av hemförsäkringen).

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
    • Ädelmetallforum
« Svar #12 skrivet: fredag 10, februari 2012, 17:02:11 »
Jag skall nog roa mig i helgen med att fotografera mitt innehav och sortera inköpskvitton, eftersom jag utgår ifrån att de är en förutsättning för att få ersättning vid stöld överhuvudtaget. Inte så kul att sitta på en miljon kr i tackor och inte få ut en krona i ersättning om någon stjäl dem... ;)

Utloggad Åbama

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 723
« Svar #13 skrivet: fredag 10, februari 2012, 17:58:04 »

Vill inte namnge dem i detta sammanhang. Ring/kolla med ditt försäkringsbolag.
Det kan finnas andra med bättre villkor. Isåfall kanske värt att byta.
Bäst dock att kolla iförväg vad som gäller. Annars kan man bli ruinerad lite ledsen.

/H

Skulle säga, att har du Folksam eller Länsförsäkringar, spelar det ingen roll om du så bor i en bunker med beväpnade vakter. Du kommer inte få annat än ett ifrågasättande med spydigt bemötande den dagen du blir bestulen.

Utloggad Kungsleden

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 323
  • Affärsomdömen: 72
« Svar #14 skrivet: lördag 11, februari 2012, 09:29:11 »
Glömde visst skriva ut namnet på försäkringsbolaget men det kanske säger sig själv - Folksam.

Dock fick jag bara svar på försäkringsbeloppet gällande Kommunals kollektiva hemförsäkring. Vet inte vad som gäller vid "eget tecknande".

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
Igår kl. 21:18

Irankriget by gbz
tisdag 14, april 2026, 17:34:13

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by mega_n
söndag 12, april 2026, 17:46:16

Finanskrisen är redan här, en bank redan räddad. by Lofeal