Författare Ämne: LUG eller SMF?  (läst 23592 gånger)

Utloggad cyber

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 862
  • Affärsomdömen: 10
LUG eller SMF?
« skrivet: fredag 24, mars 2017, 15:39:05 »
Hej ni som vågar er på aktier!

Är det någon som tittat på Lundin Gold? Går den att jämföra med t ex Semafo? LUG har väl bara en gruva, så det kanske är högre risk därför..

Jag har inte kollat så noga ännu, men tänkte se om någon har koll...

Inloggad sff123

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1825
  • Affärsomdömen: 84
SV: LUG eller SMF?
« Svar #1 skrivet: fredag 24, mars 2017, 19:28:52 »
Högrisk ole dole doff men har själv placerat lite i lundin betraktar det som högrisk
vore kul med några åsikter här :)
obs reklamlänk nedan
https://www.avanza.se/placera/forum/forum/lundin-gold.html
Men jag skulle nog lägga lundin i korgen långsiktigt

Utloggad cyber

• Guldmedlem
« Svar #2 skrivet: lördag 25, mars 2017, 05:22:48 »
Ja att köpa enskilda aktier är nog egentligen lite över min kompetensnivå (även om det inte hindrat mig tidigare - med blandade resultat :). Kanske får bli nån etf eller fond istället..

mrSju

• Gäst
« Svar #3 skrivet: lördag 25, mars 2017, 07:09:12 »
Jag har nog plöjt igenom de flesta gruvbolag under mitt 10-åriga ekonomiskt misslyckade aktieintresse. Intressant och lärorikt.

Jag tröttnade alltid av att företagsledningen alltid ska sko sej på ett oschysst sätt på aktieägarnas bekostnad. (Oss småägare) Vill man tjäna pengar på börsen så köper man några random Largecapbolag och sen glömmer bort dom.

Jakten efter "nästa Fingerprint" kommer vara precis det, en kostsam jakt utan slut.

Utloggad cyber

• Guldmedlem
« Svar #4 skrivet: lördag 25, mars 2017, 07:52:40 »
Är det någon som äger nåt streamingföretag, typ Silver Wheaton? De driver inte gruvorna själva och har en diversifierad portfölj så i teorin kanske risken är lite lägre, och mer av direkt exponering mot guld/silverpriset men fortfarande (tänker jag iaf) möjlighet till viss avkastning om priserna ligger still.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2094
  • Affärsomdömen: 50
« Svar #5 skrivet: lördag 25, mars 2017, 11:09:55 »
Är det någon som äger nåt streamingföretag, typ Silver Wheaton? De driver inte gruvorna själva och har en diversifierad portfölj så i teorin kanske risken är lite lägre, och mer av direkt exponering mot guld/silverpriset men fortfarande (tänker jag iaf) möjlighet till viss avkastning om priserna ligger still.
Jag har Silver Wheaton och Franco-Nevada. Jag tycker att din bedömning är korrekt. Jag ser dem som ett ganska tryggt alternativ till "vanliga aktier" och hoppas att om (när) börsen rasar och då både vanliga aktier och mining juniorer tar massivt stryk så bör streamingbolag vara åtminstone mindre dåligt. Men de är givetvis väldigt känsliga mot metallpriset så när det rasar så rasar streamers i kubik.

Utloggad cyber

• Guldmedlem
« Svar #6 skrivet: torsdag 07, november 2019, 16:14:52 »
https://www.semafo.com/English/news-and-media/news-releases/news-releases-details/2019/SEMAFO-Update-on-Attack-on-the-Public-Road-Between-Fada-and-Boungou/default.aspx

Finns det nån rättvisa i världen så hamnar de här människorna längst ner i helvetet, alternativt återföds som daggmaskar i öknen.

Utloggad Ritva

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 354
  • Affärsomdömen: 36
« Svar #7 skrivet: torsdag 07, november 2019, 16:56:30 »
https://www.semafo.com/English/news-and-media/news-releases/news-releases-details/2019/SEMAFO-Update-on-Attack-on-the-Public-Road-Between-Fada-and-Boungou/default.aspx

Finns det nån rättvisa i världen så hamnar de här människorna längst ner i helvetet, alternativt återföds som daggmaskar i öknen.

Förebyggande av konflikter i verksamhet var min specialitet som rådgivare åt en aspirirenade  ASM-entrepenör. Tyvärr lyssnar varken entrepenören här eller contractors där nere på sådant, folk måste tydligen dö innan rätt åtgärder tas. Kommer bli mer av den här varan. Om några år gör någon en film om det.
« Senast ändrad: torsdag 07, november 2019, 16:58:57 av Ritva »

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
« Svar #8 skrivet: lördag 09, november 2019, 16:06:38 »
Något att kolla på kan vara ELY gold royalty

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

[Säljes/byte] 23/22karat bladguld by lalle
Idag kl. 19:42

Varför så stora priskskillnad mellan köp o sälj? by vampyren
Idag kl. 13:45

[Säljes] 1kg silvertacka (modell chokladkaka*) pb by Grimi
Idag kl. 13:13

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by Stacker
Idag kl. 11:08

Guldström söker investerare, processa krossad malm från 1800'tals guld gruva. by Tyr
Igår kl. 18:42

silvermynt köpes by Spade
Igår kl. 15:15

Nygammal medlem by 9darter
torsdag 13, februari 2025, 23:30:38

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by JL_GBG
torsdag 13, februari 2025, 12:14:29

Vilse i universum? by mega_n
onsdag 12, februari 2025, 15:00:43

Bytes: silver mot platina by Coltrane
tisdag 11, februari 2025, 17:53:38

PAUS : Säljes 1 oz Krugerrand BU guldmynt i fint skick. (bilder) by mega_n
tisdag 11, februari 2025, 10:51:13

SilverWars.org Kampen om det fysiska silvret! by gbz
måndag 10, februari 2025, 09:33:58

Hur stora guld mynt och tackor har ni i era stackar? by RemusTh
söndag 09, februari 2025, 14:50:48

PAUSAD Säljes Silver Somalia Elefanter, kilotacka Johnson Matthey + blandat by Coltrane
söndag 09, februari 2025, 06:27:51

[Sålt] 25st 5kr 1935 *pb* by JL_GBG
fredag 07, februari 2025, 09:29:12