Författare Ämne: Tradera, det bästa stället att sälja på  (läst 16414 gånger)

Rödlöga

  • Gäst
Tradera, det bästa stället att sälja på
« skrivet: torsdag 02, mars 2017, 20:23:11 »
Vem skulle inte vilja ha 2839 kr för en vanlig 1000-krona ?
http://www.tradera.com/item/220128/276063434/1000-kronor-1992-guld-ocirkulerad

Utloggad zupay

  • Silvermedlem
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Affärsomdömen: 9
SV: Tradera, det bästa stället att sälja på
« Svar #1 skrivet: torsdag 02, mars 2017, 21:13:04 »
Förstår inte.

Bugg i systemet?

Alla 1000kr är väl ocirkulerade och typ exakt samma "samlarvärde"??

mrSju

  • Gäst
SV: Tradera, det bästa stället att sälja på
« Svar #2 skrivet: fredag 03, mars 2017, 00:07:14 »
Vem skulle inte vilja ha 2839 kr för en vanlig 1000-krona ?
http://www.tradera.com/item/220128/276063434/1000-kronor-1992-guld-ocirkulerad


Märkligt slutpris. Finns dessutom fler från 1992 på tradera, om det nu var årtalet som var viktigt.

Utloggad Azure

  • Guldmedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 543
  • Affärsomdömen: 75
SV: Tradera, det bästa stället att sälja på
« Svar #3 skrivet: fredag 03, mars 2017, 09:40:46 »
Verkar vara två köpare som "tävlat" sedan 2000:- ungefär, dock så verkar de som legitima konton om man bara tittar på deras omdömen.. märkligt.

Utloggad Smaug

  • Silvermedlem
  • ***
  • Antal inlägg: 128
  • Affärsomdömen: 20
SV: Tradera, det bästa stället att sälja på
« Svar #4 skrivet: fredag 03, mars 2017, 11:16:58 »
Ja, ser ut som ett regelrätt budkrig. Detta är faktiskt ett stort plus med att sälja på Tradera, folk som handlar på impuls eller för att de tycks behöva bevisa något för den andre intressenten ;)

Utloggad Sarek

  • Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2256
  • Affärsomdömen: 29
  • Medlem #100
SV: Tradera, det bästa stället att sälja på
« Svar #5 skrivet: torsdag 09, mars 2017, 11:38:25 »
Jag hade tänkt ta upp följande:
Auktionen en 5 gram guldpläterad replika "Sitting Bull" är nu uppe i 1026 SEK. Det är exakt samma objekt som kan köpas för US $ 1.59 / piece eller 14,50 SEK/st, vid köp av 5, hos "Ali fake", och då får man gratis frakt till Sverige.

Sitting Bull 5 gram 999.9 guldpläterad replica guldtacka med kapsel

 
Men nu ser jag att säljaren, vars fel det inte är att folk inte kontrollerar och först tar reda på vad de tänker buda på, har skrivit ett tillägg i auktionen och skall göra ett "omtag". Det är juste gjort, men han kan ju även lägga nästa auktion i rätt kategori och inte i kategorin "Ädelmetaller".

Rödlöga

  • Gäst
SV: Tradera, det bästa stället att sälja på
« Svar #6 skrivet: måndag 03, april 2017, 19:08:43 »

Utloggad MrLibertad

  • Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2080
  • Affärsomdömen: 138
SV: Tradera, det bästa stället att sälja på
« Svar #7 skrivet: måndag 03, april 2017, 19:57:46 »
Nytt "krig" om en helt vanlig 1000-krona.
http://www.tradera.com/item/220128/278850251/1000-kr-1996-guld-ocirkulerad


Det där är helt jätteknasigt, jag får nog ta och lägga upp några. :)

Inloggad sff123

  • Administratör
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1914
  • Affärsomdömen: 92
SV: Tradera, det bästa stället att sälja på
« Svar #8 skrivet: tisdag 04, april 2017, 20:41:50 »
jag tror dom där två är lite irriterade på varrandra där av tokbjudning

Utloggad Silverräven

  • Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
SV: Tradera, det bästa stället att sälja på
« Svar #9 skrivet: onsdag 05, april 2017, 10:26:30 »
Överlag tycker jag man får bra betalt på Tradera för ädelmetaller, åtminstone för produkter som inte är alltför obskyra och okända. Silvertackor sälj alltid med en premie medan i Sverige mer okända investeringsmynt inte drar alltför stort intresse, enligt mina erfarenheter. Och ja, budkrig är givetvis alltid gynnsamt för säljaren när folks känslor tar överhanden över det rationella tänkandet  ;D

Inloggad sff123

  • Administratör
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1914
  • Affärsomdömen: 92
SV: Tradera, det bästa stället att sälja på
« Svar #10 skrivet: onsdag 05, april 2017, 12:50:27 »
jag har rationaliserat bort tänkandet gör bara ont :)
köper först tänker sen blir aldrig rätt men oftast rätt fel :o

Utloggad Prolantie

  • Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 88
  • Affärsomdömen: 14
SV: Tradera, det bästa stället att sälja på
« Svar #11 skrivet: torsdag 06, april 2017, 09:22:38 »
Det är egentligen rena lotteriet med Tradera ur en försäljares synpunkt.

Ena stunden så har man några objekt som man hoppas på att få tillbaka åtminstone vad man lade ut från början - men att de skenar upp till 2-3x inköpspriset, då är man rätt nöjd :)

Men självklart kommer de stunder då man lagt upp fina objekt ur ens eget perspektiv - men troligen vid fel tidpunkt, fel köpare och allting blir bara fel, så de försvinner antingen i mängden auktioner - eller att det givetvis ska komma fler säljare och sälja precis samma objekt så det inte har någon möjlighet att trissas upp. Då är det fan tråkigt och sälja objekten till de vansinnigt låga priserna. Bara att gratulera köparen dock. :)

Det sjuka är att man kan sälja verkligen ALLT på Tradera - min fru är helt galen med att försöka leta upp saker i gömmorna och slänga ut - 5-10kr styck men med en frakt på kanske 53-89kr pga storlek och tyngd.
Gamla krukor, slitna köksredskap och gud vet vad, men med lite tålamod så kommer rätt köpare och klickar hem det! När frakten är dyrare än själva objektet så känns det lite sisådär, men det finns alltid nån jävel nånstans i Sverige som behöver just det som har legat i förråd, hyllan i flera år och troligtvis hade bara slängts ändå.

Nu är jag väl sådan att jag skulle inte ens orka bemöda mig att lägga upp sådana objekt för att just tjäna ett fåtal kronor på det. Men det är ändå en liten sport i det hela - kan man sälja den eller inte? :)


Utloggad Silverräven

  • Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
SV: Tradera, det bästa stället att sälja på
« Svar #12 skrivet: torsdag 06, april 2017, 11:06:33 »
Nu är jag väl sådan att jag skulle inte ens orka bemöda mig att lägga upp sådana objekt för att just tjäna ett fåtal kronor på det. Men det är ändå en liten sport i det hela - kan man sälja den eller inte? :)

Exempel på till synes värdelösa saker jag fått bra betalt för på Tradera:

*1 st poster på Ronny & Ragge från Tidningen Okej = 150 kr
* 2 st begagnade keramikmuggar med Nintendo Super Mario = 360 kr plus en mugg med Sonic The Hedgehog, också 360 kr
* 1 st gratis reklamkatalog från Nintendo, tidigt 90-tal = 150 kr.

Inga stora summor i sammanhanget men ganska ovanliga föremål som folk uppenbarligen är villiga att betala bra för. Särskilt tv-spelskuriosa går att tjäna stora pengar på om man som jag sparat nästan allt från barndomens nörderi  ;D

Utloggad Asrael

  • Guldmedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 665
  • Affärsomdömen: 8
SV: Tradera, det bästa stället att sälja på
« Svar #13 skrivet: torsdag 06, april 2017, 11:28:47 »
Svärdottern har som sport att sälja saker på Tradera och Blocket dyrare än inköpspris. Jag är dels förvånad över att hon får sakerna sålda och ännu mer förvånad över att många av sakerna går att köpa billigare och nya direkt från e-handelsbutik. Någon enstaka gång har intressenter påpekat att det finns att handla i butik för lägre pris. Det verkar som om köparna utgår från att begagnat är billigare och därför går direkt till andrahandsmarknaden utan att titta på nytt. Kanske är det av "miljöskäl" som köparna tycker det är bättre, vad vet jag? Fascinerad av fenomenet är jag oavsett.

Utloggad Brageson

  • Guldmedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 505
  • Affärsomdömen: 16
SV: Tradera, det bästa stället att sälja på
« Svar #14 skrivet: torsdag 06, april 2017, 11:45:22 »
Tradera är ju ett mini-eBay, som för övrigt ägs av eBay sedan många år.
Undrar varför man inte integrerade Tradera med eBay, så som man har gjort i många andra länder med andra förvärv av auktions-siter....men det är en annan fråga.

I USA så finns det 1000-tals med människor som lever på, och har som jobb, att köpa saker på loppisar, begagnat-butiker, importerar från Kina (AliExpress) mm, och som dom sedan säljer på eBay med vinst.
Jag tror att lathet hos köparna underhåller fenomenet både på Tradera och eBay.

 

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
Idag kl. 15:21

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
söndag 21, juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
måndag 15, juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
söndag 14, juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane
lördag 13, juni 2026, 15:00:47

Centralbankernas guldhandel by gbz
torsdag 11, juni 2026, 23:21:53

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by gbz
tisdag 09, juni 2026, 23:45:23