Författare Ämne: Become an insider?  (läst 5565 gånger)

Inloggad hasse_A

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 709
  • Affärsomdömen: 6
Become an insider?
« skrivet: lördag 04, februari 2012, 00:18:08 »
På Mike Maloney's hemsida http://goldsilver.com/ propagerar han för att om man köper guld eller silver från honom så blir man informerad när det är dags att sälja av sitt guld och silver. Han påstår sig veta m.h.a indikatorer när man nått toppen.
Jag tror inte det fungerar i praktiken. När han basunerar ut att alla borde sälja av är det redan för sent. Frågan är om han själv inte redan då sålt av sitt innehav. Så hade jag gjort. Kanske inte så nobelt men här handlar det om mycket pengar. Jag tror man måste lägg upp en egen strategi för när det är dags att göra exit. Vad tror ni?
/Hasse

Utloggad AOE

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 40
  • Affärsomdömen: 2
SV: Become an insider?
« Svar #1 skrivet: lördag 04, februari 2012, 02:09:57 »
hasse_A: där har vi det, de är ju de som är kruxet och man ska ha lite balls för att våga sälja av sen och veta vad är ju svårt vad som är bäst man måste väl lära sig läsa och förutse marknaden. De lustiga är ju att folk hakar på när priset stiger och när de är lågt är de ingen som reagerar, inte majoriteten iaf. Fast de säger ju sig självt. Synd själv är de inte först på senare tid man kommit in i gemet, kan ju ha lite med åldern att göra också att man börjat intressera sig alltmer för sådana här aktuella frågor när man ser hur samhället outvecklar sig, dvs går bakåt praktiskt taget. Man måste ju kunna försörja sig med tiden. Money talks...

Får haka på nu istället, idag är den rätta dagen. :P Som den vises bevingade ord Martin Luther: "Även om jag visste att jorden skulle gå under i morgon, skulle jag plantera mitt äppelträd idag." Så sant.

Utloggad Bombina

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 18
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #2 skrivet: lördag 04, februari 2012, 08:30:47 »
Men om man sparar långsiktigt som till pension eller barnbarn så spelar det innte så stor roll. Bara det att insatsen inte äts upp av avgifter och att någon annan skor sig på mina surt förvärvade sparpengar känns gött :)

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
« Svar #3 skrivet: lördag 04, februari 2012, 09:39:29 »
Jag är också lite skeptisk till folk som säger sig "veta" exakt när man ska ge sig in eller ut ur en marknad, särskilt när denne dessutom i allra högsta grad är partisk. Ingen kan veta exakt när det ska köpas eller säljas, även om jag tycker Mike Maloney har mycket bra saker att säga för övrigt.

Om/när man skall sälja beror på vilken framtidssyn man har. Tror man att ädelmetallerna är en hedge i dåliga tider, men att alla problem i världen kommer lösa sig framöver, så behöver man definitivt fundera över en exit. Detta under förutsättning att "alla" får upp ögonen för ädelmetallerna så priserna trissas upp rejält, då kommer det finnas stora pengar att tjäna om man är ute tidigt och hoppar av tåget i rätt tid och köper andra tillgångar för vinsten.

Tror man däremot att dagens galenskaper i världen kommer leda till destruktion av pappersvalutorna (känns inte helt osannolikt tyvärr) så skulle jag säga att man ska hålla hårt i sina metaller i stället. Jag tror inte vi kommer idka byteshandel med guld för att få mat för dagen (men man vet aldrig), men däremot tror jag det i framtiden kan ha kommit nya valutor som exempelvis är delvis uppbackade av ädelmetaller. Jag tänker främst på framtida ersättare för dollarn och euron. Detta borde då i så fall innebära ett betydligt högre pris på både guld och silver, vilket skulle göra vårt intresse till ett lönsamt sparande.

Personligen kommer jag inte sälja av mitt innehav förrän jag ser att dagens ekonomiska problem i världen är lösta eller att andra tillgångar är billiga i förhållande till guld. Som det ser ut nu lär det inte hända den närmaste tiden...

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
« Svar #4 skrivet: lördag 04, februari 2012, 11:08:30 »
Tror man att priset på Guld/Silver är cykliskt så kommer det en dag man får växla över till annat tillgångsslag som skall starta sin uppåtgående trend.
Tror man att vi får valutor som är uppbackade av fysiskt Guld/Silver så kan man lungt sitta kvar i båten.
Framtiden får utvisa vad det blir - men för mig idag så känns det cyklist än så länge

Utloggad alang

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 430
« Svar #5 skrivet: lördag 04, februari 2012, 12:29:45 »
Tror man att priset på Guld/Silver är cykliskt så kommer det en dag man får växla över till annat tillgångsslag som skall starta sin uppåtgående trend.
Tror man att vi får valutor som är uppbackade av fysiskt Guld/Silver så kan man lungt sitta kvar i båten.
Framtiden får utvisa vad det blir - men för mig idag så känns det cyklist än så länge

Håller med dig helt, tror inte att makten vill ge ifrån sig sitt bästa verktyg dvs kontroll över valutatillgången så att man kommer att bli tvungen att sälja/ byta sitt innehav mot en annan tillgångsklass känns definitivt troligt.

Jag har väl några riktlinjer b.la Silvers tidigare highs i köpkraft t.ex ett medianhus för 500Oz dock tror jag att det i en sån situation kan vara att man får mycket mer än så. Sen kan man väl ha valutavärden som riktmärken också förutsatt att det inte trycks allt för mycket, då t.ex 400Oz men mer troligt någonstans runt 700-1000USD/oz .

Sen även det klassiska att när alla köper som mest hysteriskt och hypen är som värst, då vet man att det är dags att sälja  :P

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
« Svar #6 skrivet: lördag 04, februari 2012, 12:45:55 »
Vill man hitta den där "gyllene säljpunkten" tror jag man skall göra som ni skriver, kolla regelbundet vad ett medianhus kostar i guld eller silver. Alternativt jämföra med mark eller annan godtycklig tillgång, men hus är antagligen bättre med fallande priser. Skall man jämföra ädelmetall vs pappersvaluta tror jag det är betydligt svårare att pricka in rätt tillfälle för exit.

Utloggad alang

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 430
« Svar #7 skrivet: söndag 05, februari 2012, 14:57:32 »
Syftar då på dom PM man köpt enbart i investeringssyfte, man vill ju t.ex inte sälja sin samling/ samlarmynt. Eller gör ni det om priset blir tillräckligt högt? :P
Antagligen kan man ju köpa ännu mer/ finare saker då när priset har gått ner, så kan ju kanske vara smart.

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by Stacker
Igår kl. 18:11

Goldsilver.be by Coltrane
Igår kl. 10:23

Irankriget by fåtöljpanda
söndag 26, april 2026, 17:22:45

Säljes Libertads- 1 oz silver Spotpris by AndrewJackson72