Författare Ämne: Dyrt nu?  (läst 18728 gånger)

Utloggad Brageson

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 505
  • Affärsomdömen: 16
SV: Dyrt nu?
« Svar #15 skrivet: söndag 05, februari 2017, 08:08:11 »
Tänk då på stackarna som köpte på 9,8 kr grammet.. :P Jag håller med Fredrik, gör kontinuerliga köp så har du lite vid varje pris

Hur länge höll sej priset på den höga nivån?
Eller var det bara en spik? Vad var orsaken?

Använd historiska grafer. Här har jag klickat på "SILVER/SEK/GR" i pris-infon här på forumet.
Sedan scrollade jag bakåt i tiden till 2011. Varje stapel visar kursrörelsen för en handelsdag.
Då kan man se att det var inte många dagar som den var över 9 kronor.....samt att några grymma prisfall dyker upp.
« Senast ändrad: söndag 05, februari 2017, 08:20:49 av Brageson »

Utloggad snus

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 158
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #16 skrivet: söndag 05, februari 2017, 09:38:12 »
Tack alla för input.
Det bästa är säkert att handla mindre poster över tid. Gäller nog de flesta investeringar.
Men med silver tillkommer det ju även en fraktkostnad som gör det mindre attraktivt att t.ex månadshandla.

Utloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2262
  • Affärsomdömen: 50
« Svar #17 skrivet: söndag 05, februari 2017, 09:53:18 »
Tack alla för input.
Det bästa är säkert att handla mindre poster över tid. Gäller nog de flesta investeringar.
Men med silver tillkommer det ju även en fraktkostnad som gör det mindre attraktivt att t.ex månadshandla.
Hmm. Det är ju onekligen ett aber. Jag undrar om det skulle gå att få någon utländsk handlare att erbjuda ett upplägg för just detta: "om du handlar för minst X Euro varje månad så erbjuder vi oss att lagra dina exekverade ordrar (dvs den faktiska metallen) och göra aggregerade leveranser med den period du önskar".

För köparen vore det bra att kunna handla per månad men kanske bara frakta 2ggr/år eller så.

För handlaren vore det bra, eftersom det är ett sätt att hålla kunderna lojala på ett annat sätt än genom bara prispress. Dessutom så får de potentiellt en stabilare försäljningsvolym.

Utloggad snus

• Silvermedlem
« Svar #18 skrivet: söndag 05, februari 2017, 11:17:11 »
Ett bra förslag.
Någon form av ett sådant upplägg hade säkert gynnat både handlare och kund.

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3355
  • Affärsomdömen: 146
« Svar #19 skrivet: söndag 05, februari 2017, 11:39:38 »
Tack alla för input.
Hmm. Det är ju onekligen ett aber. Jag undrar om det skulle gå att få någon utländsk handlare att erbjuda ett upplägg för just detta: "om du handlar för minst X Euro varje månad så erbjuder vi oss att lagra dina exekverade ordrar (dvs den faktiska metallen) och göra aggregerade leveranser med den period du önskar".

För köparen vore det bra att kunna handla per månad men kanske bara frakta 2ggr/år eller så.

För handlaren vore det bra, eftersom det är ett sätt att hålla kunderna lojala på ett annat sätt än genom bara prispress. Dessutom så får de potentiellt en stabilare försäljningsvolym.

Inte säkert att det skulle löna sig hos alla handlare. Skulle bli en väldigt tung leverans med högt försäkringsvärde.
Suisse gold erbjuder gratis lagring i ett år.

mrSju

• Gäst
« Svar #20 skrivet: söndag 05, februari 2017, 13:10:26 »
Tack alla för input.

Att köpa ädelmetall månadsvis som inte blir levererad direkt är nog inget för den typiska stackern.

Påminner lite om pappersguld.

Utloggad cyber

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 866
  • Affärsomdömen: 10
« Svar #21 skrivet: söndag 05, februari 2017, 14:39:27 »
Nyttan med att handla månadsvis (oavsett om det gäller PM eller t ex fondsparande) är lite överdriven. Spelar det verkligen så stor roll om det diffar några procent i inköpspris? Det är ju lika stor chans att köpa lågt som högt om man handlar mer sällan. Att minimera omkostnaderna är viktigare..

Sparekonomer o dyl förordar ofta månadssparande, men min uppfattning är att det mest handlar om att se till att sparandet faktiskt blir av.. (vilket ju också råkar ligga i sparekonomens eget ekonomiska intresse :)

Utloggad Silverpoppe

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 209
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #22 skrivet: söndag 05, februari 2017, 16:57:10 »

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3355
  • Affärsomdömen: 146
« Svar #23 skrivet: söndag 05, februari 2017, 17:12:38 »
Suveränt!

Utloggad Silverpoppe

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 209
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #24 skrivet: söndag 05, februari 2017, 17:30:56 »
Tack alla för input.

Håller med om att frakten är en belastning om man köper mindre poster. Man kan ju välja att spara lite längre tid mellan inköpen  för att få ihop större ordervärde. Alternativt låta handlaren lagra din order tills man fått ihop en liten större stack att skicka. Men jag förstår också att man är het på att få hem grejerna snabbt när man väl bestämt sig.
Själv avsätter jag en summa varje månad som ska gå till ÄM och försöker styra de mesta inköpen till perioder när jag tycker priserna är låga. Vad som är lågt pris bör man nog bestämma sig för med kallt blod, det är  ingen som vet om det är billigt eller dyrt just nu tex, annars är det lätt att dras med så fort spot gör ett litet skutt uppåt.
Jag har tittat lite på silver och guldpriser historiskt och då ser det ut att vara vääldigt dyrt nu. Men det är inte alls säkert att historien är applicerbar på dagens förhållande. Så som sagt, ingen vet...
Köp det du har råd med och tycker om och låt bli att vända på varenda spänn i frakt etc. Det man har, det har man 👑

Utloggad snus

• Silvermedlem
« Svar #25 skrivet: fredag 10, februari 2017, 20:37:43 »
Den 30/12 tog Liberty Silver 215 kr för en Silver Eagle.
Samma mynt kostar idag 233 kr. En ökning med 8,37 %.

Måste vara en ganska extrem utveckling?

Utloggad Krugerangel

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1155
  • Affärsomdömen: 63
« Svar #26 skrivet: fredag 10, februari 2017, 20:44:46 »
Den 30/12 tog Liberty Silver 215 kr för en Silver Eagle.
Samma mynt kostar idag 233 kr. En ökning med 8,37 %.

Måste vara en ganska extrem utveckling?
På Goldprice dot com finner du grafer.
Prisutvecklingen är volatil och det är globalt på nästan alla marknader.
Annars ser jag bara en pil spik rakt uppåt de senaste 10 åren.
Vi väntar på större vågor inom kort med naturlig trend uppåt.
« Senast ändrad: fredag 10, februari 2017, 20:58:01 av Krugerangel »

Utloggad snus

• Silvermedlem
« Svar #27 skrivet: fredag 10, mars 2017, 08:43:15 »
Den senaste veckans prisfall på silver, beror det på förväntade räntehöjningar?

Utloggad Micromax

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 482
  • Affärsomdömen: 277
« Svar #28 skrivet: fredag 10, mars 2017, 11:35:31 »
Ja, eftersom Guld och silver, fastigheter mm reala tillgångar är sk "non-yelding assets" så påverkas de av oväntade räntehöjningar. Att Fed ska höja räntan nu i Mars har tidigare inte många trott och det är det marknaden nu prisar in.
På längre sikt påverkar den reala räntan, dvs räntan rensad för inflation. Reala tillgångar kan alltså öka i värde även i en räntehöjningscykel, om inflationen sticker iväg.
Det är förstås flera andra faktorer också som påverkar priset på guld och silver, oljeprisets utveckling och konkurrens från aktiemarknaden tex. En del av prisuppgången i Guld och silver Jan - Feb berodde på att aktörer hedgade sina aktieinnehav.

Det här var ett litet försök att förklara sambanden, andra kan säkert göra det utförligare och bättre..:)

Utloggad Unmanipulatable

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 816
  • Affärsomdömen: 4
« Svar #29 skrivet: fredag 10, mars 2017, 13:49:46 »
Man ska inte stirra sig blind på av FED gör. Folk glömmer dessutom att titta på FEDs balansräkning. Det är mest brus och svammel sett ur det större perspektivet.

Realräntan kan vara negativ även om räntan nominellt är positiv eller obefintlig/ZIRP. Man måste som sagt beakta inflationen. Både prisinflation och att finansmaffian späder ut mängden valuta som cirkulerar idag och som plockas fram ur gömmorna och utgör hyperinflationen skall beaktas. I en negativ räntemiljö är verkligen ädelmetall guld värt!  På sistone så har jag känt mig extra nöjd med att äga både guld och silver istället för bara guld eller bara silver.   Silvret brukar sällan vara föremål för konfiskation och förbud medan guldet är alltid guld vilket talar för sig själv.
Jag anser att ädelmetall är billigt nu!

Några % hit och dit som Magnus Uggla sa i filmen G....     Det har ingen betydelse om priset i bankskulder på kronor varierar lite grand på ytan såhär.
  Det händer mycket nu.Det som jag närmast tänker på är USA.
Antingen så höjer de tex skuldtaket i USA o skulderna fortsätter långt över de 20 biljoner USD som vi närmar oss nu i jänkarnas skuld...allt rullar på tills marknaden börjar tvivla.. Räntan kan då behöva stiga för att kompensera detta tvivel . Räntan kommer då utlösa betalningsinställelser eftersom tungt skuldsatta inte klarar högre räntor.  Högre räntor påverkar på så många plan.  Högre finansiella kostnader sänker efterfrågan. Lägre efterfrågan leder till ...ja ni förstår....

Höjer de å andra sidan  inte skuldtaket så är degen slut i sommar enligt David Stockman.  Då rasar allt ändå.   Det finns ingen återvändo. Ska bli intressant o se hur Trump tänkt finansiera sina vallöften utan att skulderna exploderar. Eller kommer han att backa.?  Han är inte den som backar direkt.  Och om han inte backar ...kommer hans fiender "backa upp " honom med skuldtaket? Om han backar...ja då har han ju inte Main Street med sig längre..  Han har redan eliten emot sig inklusive många republikaner..

Alla sa att börsen rasar med Trump.  Men han har ställt ut löften. Allt åt alla. Massiva skattesänkningar veteraner försvaret vägar gränsskydd osv.   Börsen steg med Trump istället för marknaden har prisat in vad Trump har lovat.  Vad händer när marknaden kommer på att det inte finns någon finansiering för detta ?  Wow vilken smäll!

Om man inte tror att man kan skapa välstånd genom att trycka pengar eller öka räntebärande skulder , så tror man inte på centralbanker.  Om man inte tror på centralbanker så inser man att detta system är totalt dödsdömt.
Ju högre man staplar lögnerna på varandra desto mer känslig är stapeln för minsta vindpust.  När de flesta tillgångslag visar sitt rätta värde vilket är att de är en lögn så kommer ädelmetall efterfrågas av fler människor. Jag har väldigt svårt att se hur ädelmetall skulle kunna ha en dålig utveckling det närmaste decenniet.

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Säljes 1/10 oz guld- Spotpris! by AndrewJackson72
Igår kl. 18:38

Silvermynt Krugerrands och Kängurur. by Kulkuri
Igår kl. 14:55

Bostadstillägg + ädelmetaller = sant by Tyr
onsdag 01, juli 2026, 19:41:29

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
onsdag 01, juli 2026, 06:47:24

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, juni 2026, 23:56:11

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
måndag 15, juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
söndag 14, juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane