Författare Ämne: Solel, något att satsa på?  (läst 4173 gånger)

Inloggad Bosse68

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1049
  • Affärsomdömen: 96
Solel, något att satsa på?
« skrivet: torsdag 09, februari 2017, 16:11:21 »
Nya skatteregler för producenter
http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article24381515.ab
Har inte satt mig in i vad det betyder för mig som planerar att bygga en anläggning hemmavid
Har ett ladugårdstak som ligger i perfekt söderläge med lagom lutning
Har varit inne på egenel och kollat runt lite
Jag tror benhårt på att sänka mina fasta kostnader så mycket som möjligt
Om jag bor kvar i sverige efter pensioneringen så ska jag kunna leva billigt
Någon annan som har tankar runt detta?

Utloggad Brageson

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 453
  • Affärsomdömen: 6
SV: Solel, något att satsa på?
« Svar #1 skrivet: torsdag 09, februari 2017, 16:16:36 »

Inloggad sff123

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1541
  • Affärsomdömen: 65
« Svar #2 skrivet: torsdag 09, februari 2017, 18:23:52 »
defenitivt smacka paneler på varje ledig kvadratcentimeter så vi kan casha in,
eftersom solcellspanelernas viktigaste beståndsdel är silver  ;)

Utloggad Brageson

• Palladiummedlem
« Svar #3 skrivet: torsdag 09, februari 2017, 18:31:52 »

Nä, det är Kisel.
Silver är bara ledare i solpaneler, vilket ofta ersätts av annan metall.

Utloggad Silverpoppe

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 209
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #4 skrivet: torsdag 09, februari 2017, 18:56:37 »
Jag tyckte att denna dokumentär på SVT var riktigt intressant.

http://www.svtplay.se/video/12087634/det-varas-for-solen/dokument-utifran-det-varas-for-solen-det-varas-for-solen

Har haft samma tankar som du men avstår än så länge. Återbetalningstid runt 8-10 år och en låg årsförbrukning av hushållsel plus lågt elpris på marknaden gör att jag hitills avstått.

Hade jag varit yngre och med någon form av elektrisk uppvärmning hade jag möjligen satsat på detta. Utvecklingen på paneler och styrsystem går fort framåt och priserna på anläggningarna neråt så man vet aldrig, kanske kan det bli nåt i framtiden ändå. Kan lätt föreställa mig tillfredställelsen av att tillverka egen el.

Lite mer tveksam på om det är nån säkring i orostider då man alltid måste köra ut sin el på nätet för att sen köpa tillbaks sin förbrukning. Man producerar som mest el när man ej behöver den. Därför måste man kunna köpa el på vintern när ens behov är som störst.

Utloggad Brageson

• Palladiummedlem
« Svar #5 skrivet: torsdag 09, februari 2017, 19:05:26 »
Jag tyckte att denna dokumentär på SVT var riktigt intressant.

http://www.svtplay.se/video/12087634/det-varas-for-solen/dokument-utifran-det-varas-for-solen-det-varas-for-solen

Har haft samma tankar som du men avstår än så länge. Återbetalningstid runt 8-10 år och en låg årsförbrukning av hushållsel plus lågt elpris på marknaden gör att jag hitills avstått.

Hade jag varit yngre och med någon form av elektrisk uppvärmning hade jag möjligen satsat på detta. Utvecklingen på paneler och styrsystem går fort framåt och priserna på anläggningarna neråt så man vet aldrig, kanske kan det bli nåt i framtiden ändå. Kan lätt föreställa mig tillfredställelsen av att tillverka egen el.

Lite mer tveksam på om det är nån säkring i orostider då man alltid måste köra ut sin el på nätet för att sen köpa tillbaks sin förbrukning. Man producerar som mest el när man ej behöver den. Därför måste man kunna köpa el på vintern när ens behov är som störst.

Nja, nu är det inte mina tankar...men jag länkade till en dokumentär som är riktigt intressant.
För första gången så är sol/vind-kraft lönsammare än olja/kol....det är ett gigantiskt genombrott för mänskligheten som hitintills gått gemene man obemärkt.
« Senast ändrad: torsdag 09, februari 2017, 19:11:51 av Brageson »

Utloggad Silverpoppe

• Silvermedlem
« Svar #6 skrivet: torsdag 09, februari 2017, 21:03:05 »
Givet! Jag citerade fel person, skulle varit svar på Bosse68 inlägg. Ber om ursäkt.

Inloggad sff123

• Platinamedlem
  • *
« Svar #7 skrivet: fredag 10, februari 2017, 02:21:44 »

Nä, det är Kisel.
https://www.libertysilver.se/kc/news?id=211

Inloggad sff123

• Platinamedlem
  • *
« Svar #8 skrivet: fredag 10, februari 2017, 02:43:46 »

Nä, det är Kisel.
https://www.libertysilver.se/kc/news?id=211
Jo  :)
Vilka beståndsdelar som kommer ingå i framtida solcellsteknik är idag oklart då forskningen fullkomligt exploderat och vi bara ligger i vaggan vad gäller framtida solenergi kommentaren var skriven med glimten i ögat men spännande forskning är det, troligtvis så borde en större ekonomisk investering i solcellsteknik vara mer intressant att utvärdera om 5 år nu anser jag att vi är på samma nivå som när blybatteriet frälste mänskligheten"som konsument"

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1798
  • Affärsomdömen: 49
« Svar #9 skrivet: fredag 10, februari 2017, 09:15:19 »

Även jag grubblar på detta. Jag håller med om att det tidigare varit svårt att räkna hem en sådan investering, men det tror jag kommer att ändra sig via explosiv teknikutvecklig, större volymer och mer konkurrens. Så ut det perspektivet så tror jag på detta framöver.

Vad sedan gäller orostider så tror jag inte på det för en sekund. Om man är orolig för samhällets sönderfall och att det inte skall komma el från kommunen då är det hydda i skogen och gott om ved som gäller. Så givetvis måste man räkna med att kunna köpa el på vintern.

Däremot så finns det ju utöver en kraftig säsongsvariation (sol på sommaren, elbehov till uppvärmning på vintern) även en dygnsvariation (sol på dagstid när många är på jobbet och huset kan få svalna, elbehov på kvällstid då det lagas mat, tvättas, leks med datorer och huset bör vara varmt). Detta bör man kunna utnyttja med rätt bra utdelning om man har batterikapacitet nog för sådär 70% av dygnsförbrukningen. Gissa om jag är intresserad av Elon Musks' PowerWall (och det börjar ju dyka upp allt fler alternativ, åtminstone som prototyper).

Så min tes är att det är lokal lagring (stort batteri) över dygnsvariationerna i kombination med mer effektiv solfångarteknik som ganska snabbt (två år?) kommer att göra detta till en jättegrej.

Utloggad Silverpoppe

• Silvermedlem
« Svar #10 skrivet: fredag 10, februari 2017, 18:54:01 »

Vad sedan gäller orostider så tror jag inte på det för en sekund. Om man är orolig för samhällets sönderfall och att det inte skall komma el från kommunen då är det hydda i skogen och gott om ved som gäller. Så givetvis måste man räkna med att kunna köpa el på vintern.

Ja iofs. Jag tror inte på nån total apokalyps men inte heller att välståndet för gemene man kommer öka utan snarare minska. Gillar då inte riktigt att det ännu så länge bygger på ett tätt samarbete med elbolagen och vad de är villiga/tvingade att betala. Är inte heller säker på att staten är så tilltalad av utebliven skatt utan kommer säkert lagstifta så att inflödet av skattekronor hålls uppe vilket kan inverka menligt på den önskade besparingen.

Solceller är ju ändå en bra grej inte minst ur miljöperspektiv och det är ju värt en del bara det. Går som sagt och lurar på om man ska slå till, vi får se hur det blir...

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

JP Morgan har gjort det igen by Tole
Idag kl. 12:49

[SÄLJES] 4 st 1 oz silvermmynt .9999 ur serien Swan. NYTT PRIS! by Birka
Idag kl. 11:13

Diskussion om Bitcoin by TraderRoark
Idag kl. 00:42

Mindre guldmynt (ca. 4-8 gram finvikt) köpes by AndrewJackson72
Igår kl. 21:33

Corona, inte ölen by maggan
Igår kl. 08:16