Författare Ämne: [SÅLT] 1/10 & 1/20 oz Guldmynt  (läst 13028 gånger)

Utloggad Azure

  • Guldmedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 543
  • Affärsomdömen: 75
[SÅLT] 1/10 & 1/20 oz Guldmynt
« skrivet: måndag 23, januari 2017, 14:38:29 »
Denna kan stängas.
« Senast ändrad: måndag 15, maj 2017, 01:28:35 av Azure »

Utloggad Smaug

  • Silvermedlem
  • ***
  • Antal inlägg: 128
  • Affärsomdömen: 20
SV: [Säljes] 1/10 & 1/20 oz Guldmynt
« Svar #1 skrivet: måndag 23, januari 2017, 15:12:48 »
Du har pm!  :)

Utloggad Azure

  • Guldmedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 543
  • Affärsomdömen: 75
SV: [Säljes] 1/10 & 1/20 oz Guldmynt
« Svar #2 skrivet: onsdag 01, februari 2017, 12:31:21 »
En sista bump om något missat dessa innan de säljs externt.

Utloggad Smaug

  • Silvermedlem
  • ***
  • Antal inlägg: 128
  • Affärsomdömen: 20
SV: [Säljes] 1/10 & 1/20 oz Guldmynt
« Svar #3 skrivet: onsdag 01, februari 2017, 14:45:52 »
Är mycket nöjd med de 1/20 oz mynt du sålde till mig men tror att intresset för 1/10 oz mynt för 1400kr är svalt då Tavex för tillfället säljer flera olika 1/10 oz mynt under 1200kr.

I all välmening :)

Utloggad Krugerangel

  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1155
  • Affärsomdömen: 63
SV: [Säljes] 1/10 & 1/20 oz Guldmynt
« Svar #4 skrivet: torsdag 02, februari 2017, 11:36:39 »
Är mycket nöjd med de 1/20 oz mynt du sålde till mig men tror att intresset för 1/10 oz mynt för 1400kr är svalt då Tavex för tillfället säljer flera olika 1/10 oz mynt under 1200kr.

I all välmening :)
Det är jättekul att annonsera ut numismatiska mynt och så hänvisar medlemmar till andra sidor där det är billigare.
Tavex har knappast dessa två -00:or inne.
Sluta hänvisa till andra säljare på annonser, menar jag.
I all välmening ;)


Krugern

mrSju

  • Gäst
SV: [Säljes] 1/10 & 1/20 oz Guldmynt
« Svar #5 skrivet: torsdag 02, februari 2017, 11:59:09 »
Är mycket nöjd med de 1/20 oz mynt du sålde till mig men tror att intresset för 1/10 oz mynt för 1400kr är svalt då Tavex för tillfället säljer flera olika 1/10 oz mynt under 1200kr.

I all välmening :)
Det är jättekul att annonsera ut numismatiska mynt och så hänvisar medlemmar till andra sidor där det är billigare.
Tavex har knappast dessa två -00:or inne.
Sluta hänvisa till andra säljare på annonser, menar jag.
I all välmening ;)


Krugern

Det var väl svaret på varför dom var osålda.
Själv uppskattar jag att kunna läsa att något eventuellt är överpris, eller en chansning från säljaren sida.
Även om köpare och säljare självklart får göra upp en sån affär om dom vill.
Vill man inte ha kommentarer på sina annonser så passar blocket eller tradera bättre. Jag tycker detta system är det bästa.

Utloggad Azure

  • Guldmedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 543
  • Affärsomdömen: 75
SV: [Säljes] 1/10 & 1/20 oz Guldmynt
« Svar #6 skrivet: torsdag 02, februari 2017, 12:31:40 »
Det var väl svaret på varför dom var osålda.
Själv uppskattar jag att kunna läsa att något eventuellt är överpris, eller en chansning från säljaren sida.
Även om köpare och säljare självklart får göra upp en sån affär om dom vill.
Vill man inte ha kommentarer på sina annonser så passar blocket eller tradera bättre. Jag tycker detta system är det bästa.


Oj vad det blev drag här i tråden.

Smaug: Jag tar inte illa upp överhuvudtaget, är det bara guldmängden man är ute efter så finns det helt klart möjlighet att köpa till bättre priser.
Som Krugerangel rör vid i sitt inlägg så är prissättningen till följd av att dessa är från '00 och inte '16/'17. Det finns en icke försumbar skara samlare som gärna har mynt från vissa årtal (som present eller till följd av lägre upplaga) eller de som gärna har ett mynt från varje år av produktion.

Mitt mål var verkligen inte att försöka föra någon bakom ljuset eller "chansa" utan helt enkelt att erbjuda ett inte allt för lättilgängligt årtal av några populära mynt till forumets medlemmar. Jag tycker priserna är rimliga och har inte någon brådska att sälja (senaste försäljningen av eagle från '00 i Europe var denna: http://www.ebay.com/itm/2000-United-States-Gold-1-10oz-5-Eagle-coin-X2-6-/292004863121?hash=item43fcd89c91:g:zZ8AAOSwnHZYgSPa som sålde för ~1435+110 i frakt. I USA verkar priserna ligga mellan ~1200 och ~1600 + frakt (och ev. tull).

Jag tycker det är bra att forumet bidrar till diskussion och sprider information till dess medlemmar, förutsatt att det görs i god ton.

Utloggad Smaug

  • Silvermedlem
  • ***
  • Antal inlägg: 128
  • Affärsomdömen: 20
SV: [Säljes] 1/10 & 1/20 oz Guldmynt
« Svar #7 skrivet: torsdag 02, februari 2017, 12:43:58 »
Hoppsan, ursäkta om någon blev upprörd, det var verkligen inte min mening. Jag är rätt ny på ädelmetaller och föredrar bullion framför numismatiskt. Såg att mynten var philharmoniker och eagles, tänkte då bullion och missade att årtalen spelar in.

För någon ny på området såg det ut som ett litet överpris, tänkte att det kanske blir jämförbart med Tavex efter frakt men erkänner nu min okunskap.

Då lärde man sig något nytt idag med! Och att de fina 1/20 oz mynten jag fick köpa har ett visst numismatiskt värde jag hittills förbisett, trevligt!

mrSju

  • Gäst
SV: [Säljes] 1/10 & 1/20 oz Guldmynt
« Svar #8 skrivet: torsdag 02, februari 2017, 12:44:21 »
Det var väl svaret på varför dom var osålda.
Själv uppskattar jag att kunna läsa att något eventuellt är överpris, eller en chansning från säljaren sida.
Även om köpare och säljare självklart får göra upp en sån affär om dom vill.
Vill man inte ha kommentarer på sina annonser så passar blocket eller tradera bättre. Jag tycker detta system är det bästa.


Oj vad det blev drag här i tråden.

Smaug: Jag tar inte illa upp överhuvudtaget, är det bara guldmängden man är ute efter så finns det helt klart möjlighet att köpa till bättre priser.
Som Krugerangel rör vid i sitt inlägg så är prissättningen till följd av att dessa är från '00 och inte '16/'17. Det finns en icke försumbar skara samlare som gärna har mynt från vissa årtal (som present eller till följd av lägre upplaga) eller de som gärna har ett mynt från varje år av produktion.

Mitt mål var verkligen inte att försöka föra någon bakom ljuset eller "chansa" utan helt enkelt att erbjuda ett inte allt för lättilgängligt årtal av några populära mynt till forumets medlemmar. Jag tycker priserna är rimliga och har inte någon brådska att sälja (senaste försäljningen av eagle från '00 i Europe var denna: http://www.ebay.com/itm/2000-United-States-Gold-1-10oz-5-Eagle-coin-X2-6-/292004863121?hash=item43fcd89c91:g:zZ8AAOSwnHZYgSPa som sålde för ~1435+110 i frakt. I USA verkar priserna ligga mellan ~1200 och ~1600 + frakt (och ev. tull).

Jag tycker det är bra att forumet bidrar till diskussion och sprider information till dess medlemmar, förutsatt att det görs i god ton.


Din prissättning verkar helt schysst.

Jag ville bara försvara hela upplägget med att lägga ut annonser här som forumtrådar. Det kan alltid hjälpa någon okunnig från att gå på en nit. Skapar trygghet som köpare. Jämfört med "Köp nu"-annonserna på tradera där folk och företag lägger ut sina krokar i hopp att någon fastnar.
Här ska man bli granskad.  ;D

Utloggad Krugerangel

  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1155
  • Affärsomdömen: 63
SV: [Säljes] 1/10 & 1/20 oz Guldmynt
« Svar #9 skrivet: torsdag 02, februari 2017, 15:34:55 »
Javisst är ett mynt ifrån -00 betydligt mer attraktiv än en -01 för en samlare och köpare.
Därför har jag extra många mynt och medaljer ifrån 2000, 1999, 1996, 2006, 1899, 1900, 1966 osv.
Jämnt decennie, århundrade och inte minst årtusende brukar ge en liten extra krona i premie.
Vart mynten ifrån år 1000 ligger ska man nog fråga dåtidens europeiska centralbank, vaticanen(obs! litet v ).
Också år präglade med 6:or och 9:or har högre premie. I really wonder why???

På tavex vet man inte vad man får för mynt. Det kan vara cirkulerat, i kapsel, ocirkulerad, gammal eller helt ny.
Min första och en av mycket få gånger jag har handlat i butik, denna gång på Tavex, så fick jag en kruger 2009, cirkulerad.
Jag gick hem, tittade på den och bestämde mig för att byta den.
15minuter senare var jag nere i stan, bytte och fick en helt ny ifrån, då, 2014.
Den har jag fortfarande kvar som ett litet minne på hur korkad jag var.
Det finns andra och billigare sätt att skaffa sig en 1 Oz guldmynt på som är mycket trevligare.
Privat till exempel.
Ett företag har aldrig något extra att bjuda på. Speciellt inte inom ädelmetall-branschen.
Därför handlar jag nästan uteslutande privat och hade hellre köpt -00:or än hundralappen billigare för vad som på ett företag.
Ringer man upp privata samlare/stackers så kan man alltid fiska efter andra mynt man letar efter.
Eller så har man mynt som säljaren letar efter.
Ofta success och som sagt ger det kontakter som är mycket bra att ha.

Summa sumarum så menar jag också att det kan vara sjysst att hellre köpa en mynt av en forums-vän, än att ge pengarna till ett multinationellt företag där pengarna troligtvis försvinner utomlands.
Bättre att stödja grannen, typ "make Sweden great again".

Krugern.

Inloggad mega_n

  • Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2103
  • Affärsomdömen: 233
SV: [Säljes] 1/10 & 1/20 oz Guldmynt
« Svar #10 skrivet: fredag 03, februari 2017, 06:48:55 »
Citat från: mrSju
Vill man inte ha kommentarer på sina annonser så passar blocket eller tradera bättre. Jag tycker detta system är det bästa.

Läs säljreglerna!

*Detta forum är ENDAST för sälj inlägg, ingen annan diskussion får förekomma mer än t ex frågor till säljaren och frågor som rör säljinlägget osv.

/Mod

mrSju

  • Gäst
SV: [Säljes] 1/10 & 1/20 oz Guldmynt
« Svar #11 skrivet: fredag 03, februari 2017, 10:55:35 »
Citat från: mrSju
Vill man inte ha kommentarer på sina annonser så passar blocket eller tradera bättre. Jag tycker detta system är det bästa.

Läs säljreglerna!

*Detta forum är ENDAST för sälj inlägg, ingen annan diskussion får förekomma mer än t ex frågor till säljaren och frågor som rör säljinlägget osv.

/Mod

Uppläxad.

Ursäkta, men vilken idiotisk regel att ha ett diskussionsförbud på ett diskussionsforum. En ogenomtänkt regel utan förstående syfte. Varför kväva aktivitet i onödan?
Så länge ingen är otrevlig.

Inloggad toblov

  • Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1511
  • Affärsomdömen: 97
SV: [Säljes] 1/10 & 1/20 oz Guldmynt
« Svar #12 skrivet: fredag 03, februari 2017, 13:07:04 »
Diskussion kan vid behov enligt mig ske i andra delar av forumet. Diskussioner i en säljtråd tar bort fokus från vad tråden är till för, att sälja. Och oftast florerar diskussionen kring att någon tkr priset är för högt... Din säljtråd är ju inte mkt till säljtråd längre, mer en diskussion.

Inloggad Silvern

  • Palladiummedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 301
  • Affärsomdömen: 6
SV: [Säljes] 1/10 & 1/20 oz Guldmynt
« Svar #13 skrivet: fredag 03, februari 2017, 14:31:48 »
Citat från: mrSju
Vill man inte ha kommentarer på sina annonser så passar blocket eller tradera bättre. Jag tycker detta system är det bästa.

Läs säljreglerna!

*Detta forum är ENDAST för sälj inlägg, ingen annan diskussion får förekomma mer än t ex frågor till säljaren och frågor som rör säljinlägget osv.

/Mod

Uppläxad.

Ursäkta, men vilken idiotisk regel att ha ett diskussionsförbud på ett diskussionsforum. En ogenomtänkt regel utan förstående syfte. Varför kväva aktivitet i onödan?
Så länge ingen är otrevlig.

Admin har inte sagt att diskussion är förbjudet i hela forumet. Endast i sälj/köp delen

mrSju

  • Gäst
SV: [Säljes] 1/10 & 1/20 oz Guldmynt
« Svar #14 skrivet: fredag 03, februari 2017, 15:02:36 »
Era åsikter är noterade och reglerna accepterade.
Låt oss återgå.

 

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Irankriget by gbz
Igår kl. 22:33

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
Igår kl. 21:15

Egon von Greyerz by gbz
lördag 06, juni 2026, 12:50:17

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
fredag 05, juni 2026, 20:47:15

Stigande marknadsräntor pressar priset på guld. by gbz
onsdag 03, juni 2026, 22:58:41

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
onsdag 03, juni 2026, 16:49:42

Avslutad Guld säljes. 5 g tackor. by Birka
onsdag 03, juni 2026, 10:55:50

Hästen, Apan och Tuppen Lunar II serien by Kulkuri
tisdag 02, juni 2026, 21:30:12

Aktier en förlustaffär de senaste 100 åren - Dagens Industri by fåtöljpanda
söndag 31, maj 2026, 19:40:28

[SÄLJES] Vanliga och ovanliga silvermynt till salu, även Kina Pandor! by Fantom
lördag 30, maj 2026, 18:10:28

Hur deklarerar vi? Som sålt Guld 2025! by fåtöljpanda
lördag 30, maj 2026, 16:51:57

Boliden silvertackor numrerings mysterium? by mega_n
onsdag 27, maj 2026, 08:24:51

Guldtackor säljes (200 gram totalt) by Gurty
tisdag 26, maj 2026, 22:49:38

Bad jokes. by Tyr
tisdag 26, maj 2026, 15:02:54

Peter Schiff by Cash Is King
onsdag 20, maj 2026, 23:15:44