Författare Ämne: GREKLAND  (läst 189447 gånger)

Utloggad ManoleteSTHLM

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 472
  • Affärsomdömen: 12
SV: GREKLAND
« Svar #150 skrivet: tisdag 07, juli 2015, 22:22:11 »
Ja, i skrivande stund ser det ut som att det blir som några av oss anade - att Obama tar parti för grekiska skuldavskrivningar och sätter Merkel på pottkanten genom att dessutom spela ut hela sydeuropa (och Frankrike) mot henne. Skuldavskrivningar var målet hela vägen.

De amerikanska investmentbankerna skrattar hela vägen till kassavalvet.

http://www.zerohedge.com/news/2015-07-07/obama-calls-merkel-reinforces-imf-case-debt-haircut

Hoppas att Finland tvärvägrar och gör en Finxit om Grekland får ytterligare skuldavskrivningar (kommer givetvis aldrig att hända, speciellt inte med Alexander Stubb som finansminister).

« Senast ändrad: tisdag 07, juli 2015, 22:26:14 av ManoleteSTHLM »

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
« Svar #151 skrivet: onsdag 08, juli 2015, 04:10:20 »
Ja, i skrivande stund ser det ut som att det blir som några av oss anade - att Obama tar parti för grekiska skuldavskrivningar och sätter Merkel på pottkanten genom att dessutom spela ut hela sydeuropa (och Frankrike) mot henne. Skuldavskrivningar var målet hela vägen.

De amerikanska investmentbankerna skrattar hela vägen till kassavalvet.

http://www.zerohedge.com/news/2015-07-07/obama-calls-merkel-reinforces-imf-case-debt-haircut

Hoppas att Finland tvärvägrar och gör en Finxit om Grekland får ytterligare skuldavskrivningar (kommer givetvis aldrig att hända, speciellt inte med Alexander Stubb som finansminister).

Kan undra hur kul de Baltiska länderna tycker detta är med mer hjälp till Grekland, de tog sina stålbad a la snabbt bort med plåstret, det svider lite men går "fort" över jämfört med Greklands modellen att hålla på och sakta dra det av år efter år,

Utloggad nickricci

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 51
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #152 skrivet: onsdag 08, juli 2015, 17:48:02 »
Jag hoppas att Tyskland och Finland inte ger sig. Grekerna skall betala tillbaka. Om inte, ut ur EU och Euron.

Utloggad Gripen

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 296
  • Affärsomdömen: 21
« Svar #153 skrivet: onsdag 08, juli 2015, 17:57:15 »
Vill bara att Grekland ska ut ur EMU och helst också EU nu så att EU försvagas, och därmed även USA:s makt i Europa, förhoppningsvis. Europa är ju de facto ockuperat och styrt av USA sedan efterkrigstiden.

Utloggad Åbama

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 723
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #154 skrivet: onsdag 08, juli 2015, 18:36:15 »
Grekland kan inte och kommer inte betala alla sina skulder. De varken kan eller vill. Problemet är att Grekland är insolvent och tekniskt bankrutt och har varit så sedan lång tid. Man har också varit den näst största nettobidragstagaren inom hela EU och trots detta har man ändå inte fått ekonomin att gå ihop. Man har fått stödlån för att betala räntor och amorteringar på tidigare lån. Det är som programmet Lyxfällan fast på nationsnivå. Landet och dess folk har helt enkelt levt över sina tillgångar och nu förväntar man sig att andra länders befolkningar ska fortsätta att betala. Allt i den broderliga solidaritetens namn givetvis. När man inte nöjd så kallar man långivarna terrorister och utlyser man en folkomröstning om villkoren. Något som gör det till en än större parodi.

Vänsterns generalstrejker som lamslagit ekonomin har inte heller gjort situationen bättre. Lika lite att sjukdomsinsikt till stora delar helt verkar saknas. Att de nu tillsätter nästa marxist och keynesian som finansminister lär inte göra att de kommer närmare än lösning heller. Även om man når en tillfällig uppgörelse är man snart tillbaka med mössan i näven igen.

Sedan kan man som vissa raljera om lata samt tröga greker. Även om sådana alldeles uppenbart finns, är det där precis som i andra länder också oskyldiga medborgare som också drabbas av ett vansinnigt politiskt system. Har alltid tyckt det är ett sjukt samhällssystem att politiker kan skuldsätta ett land och dess befolkning. Ta upp lån i sina medborgares namn. Lika mycket här precis som i Grekland.

Roliga är också att Obama kontaktar Merkel och Tsipras för att komma med råd om hur de ska hantera situationen. Samtidigt som då Puerto Rico är tekniskt insolventa, så har Puerto Rico defakto ett bättre förhållande i skuld vs. BNP mot vad USA själva har. USA lever däremot på att räntan är så låg och inflationsberäkningen är riggad och så länge det fungerar kan man rulla skuldsättningen framför sig tills vidare. Att Obama ens tillåts uttala sig är lika långsökt som om Christer Pettersson skulle anlitats som föreläsare om absolutism.

Utloggad nickricci

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 51
« Svar #155 skrivet: onsdag 08, juli 2015, 18:46:13 »
Att det var Grekland som skulle bli ett problemland har varit uppenbart länge, det har varit den svagaste länken. Finns ingen som helst anledning att hjälpa till mer. De pratar om deras storhetstid etc. De är stolta. Vara med i EU för att få ekonomisk hjälp samt skydd mot Turkiet. Sedan ljuga sig in om Euron. Kan man inte betala så får de helt enkelt sälja ut egendom. Guldet skulle iallafall jag tagit snabbt, spelar ingen roll om de behöver det för att få ordning på ekonomin i framtiden enligt mig. Det är lånade pengar som vi andra i EU har skrapat ihop. Vi har ständiga försämringar i de olika system även i övriga EU. Hur kan man vara stolt, när man inte vill betala eller kan. Kineserna äger väl egentligen Pireus har jag för mig. Finns spekulanter på olika objekt i Grekland. Bör tillägga att jag känner en hel del greker samt varit i Grekland 7ggr, så man har ju sett en del och hört.

Utloggad Asrael

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 665
  • Affärsomdömen: 8
« Svar #156 skrivet: onsdag 08, juli 2015, 23:12:09 »
Staten Grekland är en slavstat till EU/ECB vilka har föst in dem i en skuldspiral med hjälp av Goldman S och IMF. Greken har relativt sett mycket liten skuld men är den som kommer få betala. Bättre är att denne söker ny mark att odla på.

Svensken å andra sidan gapar och skriker att greken är lat och har levt i överflöd och därför måste betala tillbaka och glömmer gärna bort att den är en av de mest skuldsatta i världen som lever i överflöd av sina barns framtida arbetsinsats och njuter av andras slaveri. När börserna rasat och bostadsmarknaden följer efter är det dags att summera tillgångar och skuld och då kommer vi få se de största gaphalsarna böna och be om skuldavskrivning. Om de inte dött av ålderdom dessförinnan. Jag själv hoppas dessa stackars satar får betala med sin livslånga arbetsinsats och därefter varje dag be om förlåtelse för sina synder. Går det så illa att jag tvingas betala för att min granne köpt ytterligare en bil hen inte behöver klär jag ut mig till Fantomens farfar och slår sönder bilen med min silverkäpp.

Det var väl kanske lite att ta i, men jag har förvånats enormt över att man inte ser till att täcka sitt eget glashus innan man kastar sten i andras.

Utloggad Fiat de Lux

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 377
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #157 skrivet: onsdag 08, juli 2015, 23:57:42 »
Väldigt lite nämns i media att de som verkligen profiterar i detta är de Tyska och Franska bankägarna som kapar åt sig större delen av EU:s monumentala skattemedels "Stödpaket" till Grekland. I alla fall i svensk media. I tysk media (och den finska) är tongångarna t.ex. betydligt spetsigare i.o.m att det numera finns en insikt över att notan för det hela skjuts över till Europas skattebetalare. Privatisera vinster och kollektivisera skulder. En form av gangsterekonomi.

Lägg till att EU kommissionen bryter mot sin egen konstitution : Förbud mot monetär finansiering (Bailout) ((Maastrichtfördraget) och ändå driver ett permanent bailoutsystem till den grad då Greklands skuldkvot idag är 170% , vilket i sig innebär att Grekland passerat gränsen för att kunna ta sig ur krisen med fortsatta lån.

Utloggad Asrael

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 665
  • Affärsomdömen: 8
« Svar #158 skrivet: torsdag 09, juli 2015, 01:28:33 »

Utloggad Cash Is King

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 707
« Svar #159 skrivet: torsdag 09, juli 2015, 18:40:20 »
Greker panikköper bla ugnar och juveler enligt artikel i SvD 2015-07-09.
Den grekiske juveleraren George Papalexis valde att neka en kund köp av juveler värda över 1 miljon dollar eftersom han hellre ville ha kvar sina juveler än att ha pengar på de grekiska bankerna.

http://www.svd.se/greker-panikkoper-ugnar-och-juveler

Utloggad Fiat de Lux

• Palladiummedlem
« Svar #160 skrivet: torsdag 09, juli 2015, 20:41:19 »
Panikköper Ugnar och Kylskåp ?

Jag får inte ihop det. Varför ?

Utloggad Åbama

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 723
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #161 skrivet: torsdag 09, juli 2015, 20:56:37 »

Det står ju i artikeln

”De köper nu ugnar, kylskåp och diskmaskiner – vad som helst som kan ha ett värde om situationen i landet förvärras”

”om Grekland blir bankrutt och får en egen valuta blir importgods dubbelt så dyrt”

Utloggad Fiat de Lux

• Palladiummedlem
« Svar #162 skrivet: torsdag 09, juli 2015, 21:09:29 »

Det står ju i artikeln

”De köper nu ugnar, kylskåp och diskmaskiner – vad som helst som kan ha ett värde om situationen i landet förvärras”

”om Grekland blir bankrutt och får en egen valuta blir importgods dubbelt så dyrt”

Aha, läste slarvigt ...

Utloggad maggan

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 781
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #163 skrivet: torsdag 09, juli 2015, 21:28:22 »
Hur lång tid klarar en ekonomi av stängda banker? Funderar på om två veckor är rekordlänge eller om det hänt förut? Till slut borde ekonomin i landet kvävas om inte transaktioner börjar fungera igen?

Utloggad Fiat de Lux

• Palladiummedlem
« Svar #164 skrivet: torsdag 09, juli 2015, 21:30:29 »
Senaste budet från grekernas sida är att det finns en plan att spara 12 miljarder Euro på en 2-års period, för att gå lånegivarna till mötes inför nästa möte med trojkan. Detta motsvarar 112 Miljarder skr.

Är det någon annan än jag som häpnar inför tanken att en nation kan höja sina skatter för en befolkning av 11 miljoner på 56 miljarder skr per år   Det talas om att höja momsen,lyxskatten,sänka pensioner etc. ?     Det kommer knappast att räcka på långa vägar. Nu förstår jag varför tyska Röda Korset är beredd på att skicka humanitär hjälp ...

http://www.dn.se/ekonomi/tyska-roda-korset-redo-att-nodhjalpa-grekerna/

Om detta blir verklighet, så kommer Grekland in i nästa kris när det är dags att återbetala nästa lån till ECB och IMF . Om inte tillväxten skjuter fart då. Vad ska man spara in på då ? 

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Avdelningen för byråkrati rapporterar by zodiac
Igår kl. 16:49

Oseriösa säljare på Tradera. by august
Igår kl. 10:18

Silvermynt 15st 1oz Maple Leaf by Spade
fredag 06, december 2024, 16:47:46

Bilder på silver. by mega_n
fredag 06, december 2024, 15:13:47

Libertad 1oz silver olika årtal by mega_n
torsdag 05, december 2024, 06:38:13

wold money fair 2025 by lordsinner
onsdag 04, december 2024, 17:11:52

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by hasse_A
tisdag 03, december 2024, 19:16:28

Skattefritt ISK by gbz
måndag 02, december 2024, 17:50:08

Bad jokes. by Philip
lördag 30, november 2024, 13:49:29

Pressar HSBC silverpriset på Comex men samtidigt köper på världsmarknaden? by JohanB
lördag 30, november 2024, 01:58:38

Rekordstor guldfyndighet upptäckt i Kina by Philip
fredag 29, november 2024, 22:06:11

Bilder på guld. by zodiac
onsdag 27, november 2024, 18:41:42

Hur stora guld mynt och tackor har ni i era stackar? by august
lördag 23, november 2024, 15:26:24

Sovereigns… by 9darter
fredag 22, november 2024, 12:17:23

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by JL_GBG
fredag 22, november 2024, 11:06:36