Författare Ämne: Den här blir man ju lite sugen på.  (läst 11756 gånger)

mrSju

• Gäst
SV: Den här blir man ju lite sugen på.
« Svar #15 skrivet: tisdag 24, januari 2017, 12:18:28 »
Man ska köpa det man vill ha. Helt rätt. Gäller att veta vad man VERKLIGEN vill ha bara.
Köper man ett litet historiskt mynt för 30 000 så är det troligtvis värt så mycket även när man vill avyttra det.
Köper man en dator för 4999:- på elgiganten så är den värd 0 kr. Där kan vi snacka dyrt.

Hade man lärt sej från unga dagar att binda värde i fysiska tillgångar istället för på krimskrams så hade man varit stormrik idag. Jag lär mej fortfarande.

Utloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2262
  • Affärsomdömen: 50
« Svar #16 skrivet: tisdag 24, januari 2017, 14:02:07 »
Man ska köpa det man vill ha. Helt rätt. Gäller att veta vad man VERKLIGEN vill ha bara.
Köper man ett litet historiskt mynt för 30 000 så är det troligtvis värt så mycket även när man vill avyttra det.
Detta håller jag faktiskt inte med om, och det var det som lite var min (outtalade) poäng.

Om jag köper ett litet historiskt mynt för 30000 så är det troligen värt så mycket även när jag vill avyttra det, men bara för en extremt begränsad mängd av potentiella köpare. Antag att jag köpte drömmyntet, kramade det kärleksfullt i tre år och därefter så hände någonting som gör att jag blev tvungen att sälja det. Var finns Sveriges största marknad för guldmynt? Sannolikt Tradera. Skulle jag få ut ett bra pris där? Sannolikt inte. Näst största marknad? Låt oss anta att det är vårt eget forum. Skulle jag få ut ett bra pris här? Sannolikt inte.

Detta med "värde" är ett intressant begrepp. Min syn är att värde bestäms av marknaden. Om ingen här på forumet är beredd att betala mer än, låt oss säga, spot+100% för min ögonsten då är marknadsvärdet på denna marknad helt enkelt spot+100%. Att det sedan kan finnas någon annan marknad, t ex i en exklusiv auktionslokal i London, där värdet är högre måste man dels känna till och dels ha tillgång till.

Det som gör "spot" till en fantastiskt bra värderingsmall för PM är att så länge man värderar till spot så blir marknaden närmast oändlig. Det går att sälja det mesta kring spot här på forumet, på Tradera, i en auktionskällare i London eller för den delen i snart sagt vilket land som helst när som helst. Ju längre från spot man går i sin värdering, desto mer krymper den potentiella marknaden vid en framtida försäljning.

mrSju

• Gäst
« Svar #17 skrivet: tisdag 24, januari 2017, 15:21:41 »
Detta håller jag faktiskt inte med om, och det var det som lite var min (outtalade) poäng.

Om jag köper ett litet historiskt mynt för 30000 så är det troligen värt så mycket även när jag vill avyttra det, men bara för en extremt begränsad mängd av potentiella köpare. Antag att jag köpte drömmyntet, kramade det kärleksfullt i tre år och därefter så hände någonting som gör att jag blev tvungen att sälja det. Var finns Sveriges största marknad för guldmynt? Sannolikt Tradera. Skulle jag få ut ett bra pris där? Sannolikt inte. Näst största marknad? Låt oss anta att det är vårt eget forum. Skulle jag få ut ett bra pris här? Sannolikt inte.

Detta med "värde" är ett intressant begrepp. Min syn är att värde bestäms av marknaden. Om ingen här på forumet är beredd att betala mer än, låt oss säga, spot+100% för min ögonsten då är marknadsvärdet på denna marknad helt enkelt spot+100%. Att det sedan kan finnas någon annan marknad, t ex i en exklusiv auktionslokal i London, där värdet är högre måste man dels känna till och dels ha tillgång till.

Det som gör "spot" till en fantastiskt bra värderingsmall för PM är att så länge man värderar till spot så blir marknaden närmast oändlig. Det går att sälja det mesta kring spot här på forumet, på Tradera, i en auktionskällare i London eller för den delen i snart sagt vilket land som helst när som helst. Ju längre från spot man går i sin värdering, desto mer krymper den potentiella marknaden vid en framtida försäljning.

Sant, så är det. Säger inte emot. Alla objekt kräver sin marknad.

Ett värde kan man dock endast själv personligen sätta. Priset på en vara bestäms av marknaden.
Pris är vad man betalar, värde är vad man får.
Men mäter man värde i fiat och vill kunna byta in sitt mynt idag, så går spot, värde och pris hand i hand.

Inloggad toblov

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1511
  • Affärsomdömen: 97
« Svar #18 skrivet: onsdag 25, januari 2017, 06:35:04 »
Och priset som du får betalt av marknaden bestäms inte utifrån ditt personligt satta värde. Utan marknadsvärdet, som är vad marknaden värderar eller betalar för ditt mynt.

mrSju

• Gäst
« Svar #19 skrivet: onsdag 25, januari 2017, 11:26:10 »
Och priset som du får betalt av marknaden bestäms inte utifrån ditt personligt satta värde. Utan marknadsvärdet, som är vad marknaden värderar eller betalar för ditt mynt.

Man är fri att sälja beroende på hur man värderar sitt mynt.

Du pratar om pris. Jag pratar om värde. Man kan fynda krugs billigare än spot på rätt marknad.
Du handlar något du anser vara värt 10 kr, men betalar bara 7 kr. Vad är värdet?
« Senast ändrad: onsdag 25, januari 2017, 12:29:08 av mrSju »

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Säljes 1/10 oz guld- Spotpris! by AndrewJackson72
Idag kl. 18:38

Silvermynt Krugerrands och Kängurur. by Kulkuri
Idag kl. 14:55

Bostadstillägg + ädelmetaller = sant by Tyr
Igår kl. 19:41

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
Igår kl. 06:47

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, juni 2026, 23:56:11

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
måndag 15, juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
söndag 14, juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane