De amerikanska hushållens överskottsbesparingar ser ut att nå bottennivåer år 2023.
Hur ska grafen tolkas?
Detta skrev Mikael From i Liberty Silver den 3de Maj"Det är inte för sent att köpa guld och silver just nu, tvärt om kan det just nu vara det bästa beslut du kan ta!"Vad tycker ni ?
Kolla på den här grafen. Hände något anmärkningsvärt med guldpriset under finanskrisen? Nej, inte vad jag kan se. Varför skulle det bli annorlunda den här gången?
Men i övrigt..... Jag har gått miste om stora pengar (från vinster på börsen) genom att under alltför många år envist hålla mig till fysisk metall ...
Jag tycker att guldets påstådda egenskap av "hedge" och "safe harbour" vid ekonomiska kriser är helt oförtjänt. Kraschar ekonomin kraschar ju guldet också ...
Svaret beror helt och hållet på vad man letar efter? Enligt min uppfattning ökade priset på guld med upp till 100% de följande åren efter finanskrisen, sedan skedde ett långsamt återfall fram till år 2018, då guldpriset återigen ökade med upp till 100% de följande åren.
Finns väl ingen direkt definition på finanskrasch. Den förra runt 2007-09 innebar ju inte att hela världens börser plötsligt gick till 0. Men det var visst nära, om man ska tro de som var politiskt ansvariga på den tiden. Och som senare fick välbetalda jobb på GS etc.... En nedgång på 60-70 proc för en börs eller ett värdepapper är ju inte detsamma som värdelös, likväl är det i gängse terminologi en krasch.