Författare Ämne: USA - hur har dom det  (läst 520443 gånger)

Inloggad TraderRoark

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 72
  • Affärsomdömen: 0
SV: USA - hur har dom det
« Svar #1005 skrivet: måndag 05, april 2021, 20:39:43 »
USAs statsskuld får man nog betrakta som okontrollerbar numera. Inte enbart p g a den enorma summan, men också med tanke på politikernas syn på den och ekonomin och en majoritet av befolkningen som verkar tro att staten skapar välstånd.

Det är otvivelaktigt att planen nu är att inflata sig ur skuldfällan och gå mot någon slags reset. Hur den resetten kommer att se ut har jag ingen bildad åsikt om och har inte direkt hört någon sådan heller, men planen som stort är ju tydlig. Klart är att CBDC kommer att vara en del av planen.

Notera att helikopterpengar börjar att användas friskt och nu vill marxisterna i Washington ha permanenta helikopterbetalningar till de som "har behov". Vi får väl förmoda att de ska ha rätt hudfärg också, då rasistiska policies är vardagsmat under den här administrationes politiska parti.

Vi står inför en omvälvande tid. Jag ser det som helt lönlöst att försöka få riktningen mot ansvarsfull politik just nu, utan man får nog se till att sin egen business plan i det här är framgångsrik i den situationen som är och som kommer att uppstå. För min del tror jag på diversifiering med främst real estate, metaller, krypto och lite cash.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1798
  • Affärsomdömen: 49
« Svar #1006 skrivet: måndag 05, april 2021, 21:55:39 »
USAs statsskuld får man nog betrakta som okontrollerbar numera. Inte enbart p g a den enorma summan, men också med tanke på politikernas syn på den och ekonomin och en majoritet av befolkningen som verkar tro att staten skapar välstånd.

Det är otvivelaktigt att planen nu är att inflata sig ur skuldfällan och gå mot någon slags reset.
...
Vi står inför en omvälvande tid. Jag ser det som helt lönlöst att försöka få riktningen mot ansvarsfull politik just nu, utan man får nog se till att sin egen business plan i det här är framgångsrik i den situationen som är och som kommer att uppstå. För min del tror jag på diversifiering med främst real estate, metaller, krypto och lite cash.
Min syn är i princip samma som din.

Vad gäller hur det hela kommer att utveckla sig så vill jag dock lägga till en sak och det är att jag ser ”financial oppression” som närmast givet. Detta kommer att yttra sig genom att man försöker stänga alla flyktvägar (typ PM och krypto) samt beskatta alla beskattningsbara tillgångar (typ fastigheter och cash).

En av mina primära farhågor med krypto är just detta med att jag inte hör till dem som ser krypto som ostoppbart. Som tekniskt och finansiell innovation är det fantastiskt, men om desperata statsmakter till varje pris anser sig behöva stoppa flyktvägarna från den allt mer ihåliga egna valutan så kommer krypto att vara en primär måltavla och dessvärre en måltavla som inte så lätt kommer undan. Visst, det är svårt att förhindra att någon har en kryptowallet med diverse coins i, men man kan attackera on ramps och off ramps och då blir det snabbt väldigt jobbigt.

Samma problem kommer att gälla för fysiskt PM i en värld utan cash, så detta är inte på något sätt ett försök att racka ner på krypto till förmån för PM, utan tvärtom bara att peka på att vi alla sitter i samma båt och att det vore naivt att tro att någon perfekt flyktväg kommer att tillåtas existera.

Utloggad Micromax

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 437
  • Affärsomdömen: 232
« Svar #1007 skrivet: måndag 05, april 2021, 23:07:10 »
Inflation är inte den enkla lösningen på USA:s statsskuldsbörda som många tror. Hade någon frågat mig för några månader sedan så hade jag nog trott detsamma (inte minst eftersom det är hur lätt som helst att hitta youtubeklipp där det presenteras som enda lösningen) men om man gräver djupare under ytan så förstår man att det inte är så enkelt.

En av anledningarna är att det inte skulle hjälpa, framtida åtaganden som tex socialförsäkringar räknas upp med inflationen så kostnaderna för dessa skulle bara öka i takt med inflationen och då är det tillbaka till ruta ett.

Jag är också tveksam till att USA närmaste åren kommer att lyckas skapa den tillväxt som behövs för att vända budgetunderskotten och få ner statsskulden, om inte så är den enda rimliga lösningen att strama åt, minska utgifter och höja skatter. Kappast något USA:s befolkning kommer att gå med på utan protester.

Har ingen aning om hur detta kommer utvecklas men är inte speciellt orolig på kort sikt. Kolla på Japan som har en skyhög statsskuld, långt högre än USA:s och sitter i en deflationsfälla. Kanske inte omöjligt att även USA hamnar i samma sits men där är vi inte än, stimulanspaket och lätta jämförelsetal gör att närmaste månaderna lär vi få inflation i USA upp mot 3%, intressant om det blir en Yield cap eller om långräntorna tillåts följa med upp i takt med inflationen.

Receptet för investerare håller jag med om är en väldiversifierad portfölj som innehåller både inflation och deflationsskyddande tillgångar.

Inloggad TraderRoark

• Kopparmedlem
  • **
« Svar #1008 skrivet: måndag 05, april 2021, 23:25:59 »
Det finns inga enkla lösningar på det här, men en del av planen är att förstöra USD och ersätta med något annat. Att det här skulle vara enkelt tror ingen vettig människa och det finns 20 andra lösa delar i situationen. Sen ska man ju inte tro att det här bara är en ekonomisk fråga. Basala, individuella rättigheter står på spel och USA kan komma ur det som ett helt annat land än det har varit.

Jag skulle inte säga att ett krig i USA är oundvikligt, men fortsätter vi på vägen vi är inne på nu så växer den risken varje år. Fortsätter rasistiska policies, kränkningar av yttrandefriheten, politisk förföljelse och inte minst om de får för sig att trampa på rättigheten som skyddar alla andra rättigheter, vapenrätten, ja, då blir det inte roligt.

Utloggad Micromax

• Palladiummedlem
« Svar #1009 skrivet: måndag 05, april 2021, 23:59:01 »
Ifall planen nu skulle vara att förstöra USD så har man hittills lyckats dåligt, eftersom de nytryckta pengarna sitter rejält fast i det finansiella systemet. Det är inte så lätt att få till inflation som man kan tro.

https://fred.stlouisfed.org/series/M2V#
« Senast ändrad: tisdag 06, april 2021, 00:43:01 av Micromax »

Inloggad hasse_A

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 562
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #1010 skrivet: tisdag 06, april 2021, 00:52:12 »
Det är inte så lätt att få till inflation som man kan tro.

Till skillnad mot tidigare skickar man nu checkar direkt till folket. Kanske används denna valuta till att öka "velocity". Tillverkning av varor har minskat vilket även det borde höja priset på bristvaror. Det som håller emot är den stora belåningsgraden.

Jim Rickards påstår att han kan fixa inflation med ett penndrag. Det är bara att omvärdera guld till $15 000 men det är nog inte troligt att FED skulle göra det.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1798
  • Affärsomdömen: 49
« Svar #1011 skrivet: tisdag 06, april 2021, 09:00:04 »
...
En av anledningarna är att det inte skulle hjälpa, framtida åtaganden som tex socialförsäkringar räknas upp med inflationen så kostnaderna för dessa skulle bara öka i takt med inflationen och då är det tillbaka till ruta ett.
...
Har ingen aning om hur detta kommer utvecklas men är inte speciellt orolig på kort sikt. Kolla på Japan som har en skyhög statsskuld, långt högre än USA:s och sitter i en deflationsfälla. Kanske inte omöjligt att även USA hamnar i samma sits men där är vi inte än, stimulanspaket och lätta jämförelsetal gör att närmaste månaderna lär vi få inflation i USA upp mot 3%, intressant om det blir en Yield cap eller om långräntorna tillåts följa med upp i takt med inflationen.
Jämförelsen mellan Japans och USAs statsskuld görs ofta men jag tror att den är felaktig. Det finns flera anledningar, men det som är viktigast är nog att japaner av tradition är extremt konservativa investerare. Man har en högre andel sparande i cash än något annat land såvitt jag vet, och att köpa statsobligationer är att vara djärv, men om man gör det så är det absolut bara JGBs som gäller. Detta gör att Japan länge har kunnat finansiera sin enorma statsskuld genom att sälja den till befolkningen till en avkastning som inte liknar någonting annat. Deras 10Y ger idag en avkastning på 0.11%, dvs ca 1/16 av den amerikanska. Sedan lägger man Abenomics ovanpå detta och varje västerlänning skulle fly med ett skrik medan japanerna fortsätter att i princip uteslutande lägga sina besparingar inom landet och gärna i obligationer.

Så även om jag håller med om att det (USAs statsskuld) säkert går bra på kort sikt så tror jag att oddsen för en ”japansk utveckling” i USA på längre sikt (med flera decennier av nolltillväxt och deflation) är i princip obefintliga. Aint gonna happen.

Eftersom jag inte tror på att vare sig amerikanska eller internationella investerare kommer att acceptera en japansk utveckling så måste antingen räntorna fortsätta att stiga eller YCC införas. Eftersom USG går i konkurs om räntorna stiger ordentligt så ser jag YCC som oundvikligt. I det läget så kommer investerarna (både inhemska och internationella) att försöka fly från den amerikanska obligationsmarknaden och det är en av orsakerna till att man först måste stänga flyktvägarna.

Vad sedan gäller detta med att t ex socialförsäkringar räknas upp med inflationen så är det ju sant, men ändå inte. För det första så är det alltid en eftersläpning, vilket gör att vid en temporär inflationbump så kommer systemen ifatt efter något år. Men vid en mer utdragen ökning av inflation över flera år så gör eftersläpningen att folk får det väldigt svårt. För det andra så är CPI idag totalt sönderhackat av ”hedonistic adjustments” (TVn är billigare, inte för att priset gick ner utan för att antalet pixlar gick upp) och exkluderande av prisökningar på sånt som folk faktiskt behöver. Detta gör att jag är rädd att den ”verkliga” inflationen kommer att kunna öka rätt mycket utan att man kompenseras mer än marginellt i pensioner och andra system. Det är en farlig utveckling i ett land där allt för många har vapen i garderoberna.

Så jag är väldigt pessimistisk vad gäller USA på lite längre sikt även om jag helt håller med om att det på kort sikt säkert kommer att funka med fortsatt expansion av statsskulden. Jag håller med TraderRoark om att risken för inbördeskrig växer för varje år och jag ser inte hur de skall bryta den trenden.

Utloggad Micromax

• Palladiummedlem
« Svar #1012 skrivet: tisdag 06, april 2021, 10:59:07 »
Här skiljer vi oss tydligt åt i hur vi tolkar situationen vilket är helt ok. Jag säger inte att du har fel i hur utvecklingen kan bli, utesluter absolut inte ett scenario med hög inflation och att det är viktigt att skydda sig mot detta, men att det inte är den enda tänkbara händelseutvecklingen.
Hur det måste bli försöker jag numera undvika så mycket som möjligt, att suga upp info från så många håll som möjligt och undvika dom värsta gaphalsarna på youtube är ett bra sätt att undvika detta.

Visst finns det skillnader (inte minst kulturellt) mellan Japan och USA men att säga att ett Japanscenario är omöjligt i USA tror jag är att dra förhastade slutsatser. Alla är vi nog överens om att vi kommer få en inflationsuppgång här nu under våren och denna kan säkert hålla på ett tag, kanske några månader, kanske 1-2 år.
Det intressanta är vad som kommer hända med dels räntan i inflationsuppgången men också vad som händer efter inflationsperioden.

Om vi börjar med räntan, nu tror jag inte på hyperinflation men frågan är om fed kommer låta räntan kliva upp så värst långt över 2%, inte för att inte USA skulle ha råd att betala över 2% utan för att TINA skulle börja sättas ur spel och börsen riskerar börja svaja rejält. Vilket i sin tur skulle riskera återhämtningen i den reala ekonomin.

I ett läge där det blir en Yield cap och negativ realränta kommer det bli en ny rejäl uppgång för inflationsskyddande tillgångar.

Det andra intressanta är vad som händer efter inflationsperioden, kommer inflationen fortsätta eller sjunka tillbaka? För att inflationisterna ska få rätt så måste USA då närma sig överhettning med tight arbetsmarknad som kan driva löner precis som på -70 talet.
Blir det istället så att arbetsmarknaden fortfarande har ledig kapacitet och folk satt sprätt på stimulanspengar och sparpengar så är det snarare troligt att inflationen kryper tillbaka. Den demografiska situationen framöver för USA med åldrande befolkning är också något att fundera på.

Det är ett stort misstag att tro att enbart pengatryckande är drivande för inflationen i CPI. Det som måste till är att samtidigt som penningmängden ökar så får inte rörligheten minska som den gjort de senaste 20 åren i USA. Enkelt uttryck, det beror helt på vad befolkningen gör med sina sparpengar. Att betala av på lån eller att lägga pengarna på hög är deflationsdrivande, att sätta sprätt på dem är inflationsdrivande. Hur det kommer bli framöver får framtiden utvisa.

Vad du skriver om eftersläpning i hur åtagande i socialförsälringarna räknas upp med inflationen kan jag inte kommentera, har inte hört det förut men oavsett så finns en koppling till inflationen och därav ett logiskt resonemang att inflatera bort statsskulen inte är någon bra lösning.

Ang beräkningen av CPI kan jag både hålla med men ändå inte. Visst är det till viss del fel att byta ut dyrare varor mot billigare men om det tex finns en billigare kopia av huvudvärkstabletter med samma ämnen så  väljer nog många det billigare alternativet och då är det ju inte fel att byta ut det dyrare läkemedlet i korgen som CPI baseras på. Bara en reflektion även om jag håller med att det inte bara är till att byta ut rakt av bara för att det finns billigare alternativ.

Utloggad Sarek

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1768
  • Affärsomdömen: 25
  • Medlem #100
« Svar #1013 skrivet: tisdag 06, april 2021, 14:37:32 »
Investeringsstrategen Lyn Alden har satt upp ett investeringsflödesdiagrammet enligt bilden nedan. Jag har saxat och fritt översatt vad hon skriver i sina kommentarer:

Det breda makrolandskapet i USA avgörs av två beslut, och resultaten av dem kommer sippra ut internationellt. Andra länder kommer att fatta liknande beslut, men USA har mycket större finanspolitiska stimulanser och större penningmängdsexpansioner än andra länder, och därför blir det en större makrohändelse.

Det första beslutet fattas av kongressen och presidenten med avseende på hur mycket finanspolitisk stimulans (och därmed inflationspotential) som blir av, och det andra handlar om hur Fed reagerar på dessa stimulanser.

1) Inflation kontra deflation
Med massor av skulder i systemet kan skattemyndigheterna växla till en period av deflation närhelst de vill genom att stoppa stimulanser och minska budgetunderskotten. Jag anser det osannolikt, eftersom det skulle riskera ekonomisk stagnation, omfattande betalningssvårigheter och oroligheter medan arbetslösheten fortfarande är hög. Flertalet omröstningar har varit överväldigande för mer stimulans.

Om stimulanspaketen inte går igenom, så är kontanter och statsobligationer ett sätt att skydda sig mot deflation. Om vi kan ​​förvänta oss mer stimulanser och inflation, som jag gör som mitt första alternativ, så går vi vidare till nästa steg.

2) Undertrycker Fed de långa räntorna?
Om vi ​​får inflation så går räntorna upp, potentiellt riktigt mycket. Det innebär problem för innehavare av statsobligationer, och för de som håller kontanter, för kreditmarknader, för amerikansk statsfinansiering, för hypotekslån, och för värderingar av tillväxtaktier. Angående det sistnämnda så skulle högre räntor vara ett stort hinder för högt värderade tillväxtaktier framöver.

Fed kommer sannolikt att fortsätta att ingripa på något sätt, och åtminstone hålla den korta räntan nere, men låter kanske den långa stiga. Mitt antagande är att de låter dem stiga tills det börjar knaka i det finansiella systemet, då de i princip kan tvingas undertrycka den långa räntan för finansiell stabilitet.

Om Fed låter långa statsräntor gå upp, så är en strategi att korta långfristiga statsobligationer och dra nytta av högre avkastning och att köpa bankaktier. Råvaror skulle troligen vara ett alternativ. Dollarn mot andra valutor skulle troligen också vara bra. Du kan också säkra din aktieposition genom att korta några av de mest stigande tillväxtaktierna, eftersom ett sådant här scenario sannolikt skulle pressa dem ner.

Om Fed håller de långa statsobligationer nere, trots högre inflation, skulle råvaror och guld och bitcoin sannolikt vara stora vinnare, tillsammans med allt som skulle dra nytta av en mycket svagare dollar, som utländska aktier. Bankaktier skulle sannolikt klara sig hyggligt. Själv satsar jag lite på båda scenarierna. Jag är lång råvaruproducenter, bankaktier, utländska aktier, bitcoin och guld i min portföljmix.

Mitt första antagande är att vi kommer få se mer av stimulanser. De långa räntorna kommer att stiga och då kommer vi få se någon form av marknadsproblem uppstå. Då får vi se om Fed trycker ner de långa räntorna. När fler data kommer in  kommer jag att justera min syn på min portfölj. 

Inloggad DEScypher

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 78
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #1014 skrivet: tisdag 06, april 2021, 17:23:28 »
Lyn Alden är en grymt duktig analytiker. Det jag speciellt gillar med det flödesschemat är att det tar upp lite olika scenarion och sedan får man själv skapa sig en uppfattning om vilket utfall som är mest sannolikt.

/DEScypher

Inloggad TraderRoark

• Kopparmedlem
  • **
« Svar #1015 skrivet: onsdag 07, april 2021, 13:06:47 »
Alden kan man lära sig mycket av.

Man har typ gjort bear markets olagligt. Varje correction och dålig asset köps upp med falskmyntade pengar. Sedan klagas det på att kryptomarknaden är manipulerad. Man häpnar.

Kryptomarknaden för vinst, uthyrningsfastigheter och metaller är min huvudsakliga plan. Sen ska man ha en del cash också för nästa likvididetskris, när den kommer. Den blir inte rolig. Eller, den blir inte rolig för den som sitter i 90% aktier, fonder och krypto med 10x leverage.

Inloggad DEScypher

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 78
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #1016 skrivet: torsdag 08, april 2021, 20:34:35 »
Alden kan man lära sig mycket av.

Man har typ gjort bear markets olagligt. Varje correction och dålig asset köps upp med falskmyntade pengar. Sedan klagas det på att kryptomarknaden är manipulerad. Man häpnar.

Kryptomarknaden för vinst, uthyrningsfastigheter och metaller är min huvudsakliga plan. Sen ska man ha en del cash också för nästa likvididetskris, när den kommer. Den blir inte rolig. Eller, den blir inte rolig för den som sitter i 90% aktier, fonder och krypto med 10x leverage.

Ja, jag håller med att om en strörre kris uppstår, så kan en viss del kontanter vara bra att ha. Samtidigt föredrar PM och till viss del crypto.
När det gäller aktier och fonder,  så kanske det kan uppstå köpläge efter en större kris?

Just nu verkar det som många aktier kanske stiger i värde i det korta perspektivet, vilket enligt mig gör att "bubblan" växer. Den stora frågan är väl egentligen exakt när den brister och vad som händer då?

Pratar vi om tidsrymder om 6-18 månander eller om några år?

/DEScypher
« Senast ändrad: torsdag 08, april 2021, 23:45:04 av DEScypher »

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Mindre guldmynt (ca. 4-8 gram finvikt) köpes by Guldfeber
Idag kl. 12:47

JP Morgan har gjort det igen by Tole
Idag kl. 10:18

Corona, inte ölen by maggan
Idag kl. 08:16

Oseriösa säljare på Tradera. by JohanB
söndag 18, april 2021, 23:44:56