Författare Ämne: USA - hur har dom det  (läst 520440 gånger)

Utloggad JL_GBG

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 341
  • Affärsomdömen: 22
SV: USA - hur har dom det
« Svar #990 skrivet: måndag 11, januari 2021, 14:14:11 »
To be quite honest, this is the first insurrection that I've heard of where three out of five (60%) died of medical conditions.

De 4 'ockupanterna' som omkom :

Ashli Babbitt, 35
Skjuten till döds av ( färgad ) kvinnlig polis.
Vilken tur att det inte var en vit manlig polis som skjöt ihjäl en färgad, då hade BLM gått i taket och hade gapat om övervåld och polisbrutalitet.

Benjamin Phillips, 50
A computer programmer from Schuylkill county, Pennsylvania, Phillips organized a caravan from Pennsylvania to the Capitol grounds for the planned insurrection.
Once there, he had a stroke and died, although authorities have not confirmed at what point during the attack

Kevin Greeson, 55
A native of rural Athens, Alabama, Greeson died of an apparent heart attack at an unknown point during the events.

Rosanne Boyland, 34
The resident of Kennesaw, Georgia, reportedly died of a medical emergency during the riots.

Jag försvarar absolut ingenting av dessa upplopp, men någonting i denna nyhetsrapportering stinker.
Känns absolut som man vill förstora upp våldsamheterna så mycket som möjligt.

Som redan skrivits ovan, att så många personer skulle dött av 'medical emergencies' under denna korta tidsperiod känns fullständigt osannolikt.
Trist att man alltid ska behöva tvivla på nyhetsrapporteringen från MSM nuförtiden.
Att man konstant ska behöva känna sig som en foliehatt är inte bra för den mentala hälsan...

« Senast ändrad: måndag 11, januari 2021, 14:16:20 av JL_GBG »

haberdasher

• Gäst
« Svar #991 skrivet: måndag 11, januari 2021, 14:52:29 »
Som redan skrivits ovan, att så många personer skulle dött av 'medical emergencies' under denna korta tidsperiod känns fullständigt osannolikt.
Trist att man alltid ska behöva tvivla på nyhetsrapporteringen från MSM nuförtiden.
Att man konstant ska behöva känna sig som en foliehatt är inte bra för den mentala hälsan...

När man tittar på några av filmerna från den dagen vid Kapitolen, är det uppenbart att de flesta av deltagarna är "gamla griniga män", med en ålder som inte längre är lämplig att tjäna i militären. Jag tror att det till och med var en med en rollator. Med den klientellen är jag inte det minsta förvånad över att majoriteten av de döda dog av medicinska nödsituationer.

Ashli Babbitt, 35
Skjuten till döds av ( färgad ) kvinnlig polis.
Vilken tur att det inte var en vit manlig polis som skjöt ihjäl en färgad, då hade BLM gått i taket och hade gapat om övervåld och polisbrutalitet.

Tur?!  ;D  Låt mig veta när du ser en vara dit på video. Det är osannolikt att några svarta människor skulle ha varit där bland vita racister, nynazister, proud boys och dylikt.
« Senast ändrad: måndag 11, januari 2021, 15:04:28 av haberdasher »

Inloggad Philip

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 35
  • Affärsomdömen: 5
« Svar #992 skrivet: måndag 11, januari 2021, 19:25:05 »
När man tittar på några av filmerna från den dagen vid Kapitolen, är det uppenbart att de flesta av deltagarna är "gamla griniga män", med en ålder som inte längre är lämplig att tjäna i militären. Jag tror att det till och med var en med en rollator. Med den klientellen är jag inte det minsta förvånad över att majoriteten av de döda dog av medicinska nödsituationer.

Hälften av demonstranterna som avled var kvinnor i 30-årsåldern.

haberdasher

• Gäst
« Svar #993 skrivet: måndag 11, januari 2021, 20:11:23 »

Hälften av demonstranterna som avled var kvinnor i 30-årsåldern.

Du har rätt, jag missade det.  :)

haberdasher

• Gäst
« Svar #994 skrivet: onsdag 13, januari 2021, 00:37:31 »
An article worth a read in these times: Capital punishment in the United States (Wikipedia). Quote: "Treason, espionage and large-scale drug trafficking are all capital crimes under federal law."

Utloggad Sarek

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1768
  • Affärsomdömen: 25
  • Medlem #100
« Svar #995 skrivet: söndag 24, januari 2021, 19:07:07 »
Janet Yellen som av Biden är nominera till USA:s finansminister säger nu att hon lovar att gå hårt fram mot valutamanipulation.
Jag antar att det är nedanstående diagram, som hon har tittat på, som föranlett henne att komma med det utspelet...

Inloggad hasse_A

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 562
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #996 skrivet: onsdag 17, februari 2021, 21:32:04 »
Jag och min fru tittade på vetenskapsmagasinet i kväll. Det handlade om Hubble-teleskopet och hur man tittade så långt bort att man kunde studera universums tillblivelse.
Det handlade om 4-5 miljarder ljusår. Min fru tyckte det verkade väldigt långt och menade att hon hade lite svårt att greppa så stora avstånd.
Jag förklarade då att det är precis som med USA's statsskuld. Den är ungefär lika ogreppbar.
Med den förklaringen kunde hon sätta saker i relation till varandra i alla fall.

Inloggad agave

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 18
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #997 skrivet: torsdag 18, februari 2021, 10:06:23 »
Janet Yellen som av Biden är nominera till USA:s finansminister säger nu att hon lovar att gå hårt fram mot valutamanipulation.
Jag antar att det är nedanstående diagram, som hon har tittat på, som föranlett henne att komma med det utspelet...

Hur ska man läsa grafen? Att det finns 75% mer "fiat-dollar" idag än för ett år sedan?

Utloggad Sarek

• Platinamedlem
  • *
  • Medlem #100
« Svar #998 skrivet: torsdag 18, februari 2021, 14:32:15 »
Hur ska man läsa grafen? Att det finns 75% mer "fiat-dollar" idag än för ett år sedan?
Japp!
US M1 Money Supply är på 6.812 miljarder dollar idag. Upp från 3.960 för ett år sedan, vilket är en ökning på 72,04%.

Utloggad Sarek

• Platinamedlem
  • *
  • Medlem #100
« Svar #999 skrivet: torsdag 18, februari 2021, 14:34:18 »
Hur står det egentligen till med den verkliga amerikanska ekonomin idag - utan stimulanser & nonstop pengaskapande?

Inloggad agave

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 18
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #1000 skrivet: torsdag 18, februari 2021, 19:26:41 »
Japp!
US M1 Money Supply är på 6.812 miljarder dollar idag. Upp från 3.960 för ett år sedan, vilket är en ökning på 72,04%.
Ajaj. Vet du om helikopterpengarna "corona stimulus check" är inräknat i grafen.
Om så, så ser det illa ut.
Om inte, så ser det väldigt väldigt illa ut.

Utloggad snus

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 147
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #1001 skrivet: lördag 27, februari 2021, 08:11:46 »
Det har dock varit rätt skönt med den icke-interventionistiska linjen USA hållit under Trumps ledning och jag frågar mig om Democrats tänker fortsätta med den eller om de kommer köra på i sina gamla hjulspår.

Helt rätt. Världen har varit en tryggare plats med Trump vid knappen.
Detta lär inte fortsätta med Biden. Iran är nog nästa konflikt när stridshökarna i Washington vädrar morgonluft.

Det tog mindre än 40 dagar för Biden att agera militärt.
Nya flyktingströmmar från Mellanöstern är att vänta.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/X8WlkE/biden-varnar-iran-efter-flyganfall

Utloggad Sarek

• Platinamedlem
  • *
  • Medlem #100
« Svar #1002 skrivet: söndag 04, april 2021, 15:03:14 »
Tillsammans med Fed har både demokraterna och republikanerna HELT misslyckats med att göra ekonomin mer jämlik i USA. I stället har de åstadkommit det rakt motsatta, och givit en underklass lite med hopp om att få ta del av något slag av välstånd.
Diagrammet nedan visar detta tydligt...

Utloggad Sarek

• Platinamedlem
  • *
  • Medlem #100
« Svar #1003 skrivet: måndag 05, april 2021, 13:10:25 »
Jag har dammat av det gamla diagrammet som visar USA:s nationella skuld. Och för att kunna visa dagens nivå så har jag fått förlänga det en hel del uppåt, då viljan att spendera med lånade pengar fortfarande är stor.
Det kan dock finnas politiska begränsningar för hur mycket regeringen kan öka sin skuld och hur mycket statsskuld Fed kan köpa.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1798
  • Affärsomdömen: 49
« Svar #1004 skrivet: måndag 05, april 2021, 16:21:21 »
Det kan dock finnas politiska begränsningar för hur mycket regeringen kan öka sin skuld och hur mycket statsskuld Fed kan köpa.
Det där är väl på sitt sätt själva 10.000 dollarsfrågan just nu.

Varje ekonom med godkänt betyg i grundläggande aritmetik måste komma till slutsatsen att gränsen rimligen redan passerats. Men samtidigt så växer hela tiden den andel av både befolkning och beslutsfattare som är beroende av att cirkusen fortsätter och att musiken inte tystnar.

Jag trodde faktiskt att det skulle bli åtminstone en paus och lite större debatt när USA passerade 100% debt-to-GDP ratio, men den klassiskt betydelsefulla nivån blåste mannigenom utan att ens hämta andan.

Just nu är min teori att det kommer att vara så många andra problem som går före att ansvarsfull hantering av stadsskulden inte kommer att komma högst på agendan de närmaste 18 månaderna.

Jag gissar därför på nej, dvs jag tror inte att det kommer att finnas några politiska show stoppers för att ytterligare växa USAs statsskuld de närmaste 18 månaderna. Därefter börjar demokraterna tänka på nästa val, och då klipper man av svångremmen och kastar bort den.

Men den i mina ögon kanske taktiskt viktigare frågan är hur USD kommer att utveckla sig relativt de andra hästarna i den stora limfabriken.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

JP Morgan har gjort det igen by Tole
Idag kl. 10:18

Corona, inte ölen by maggan
Idag kl. 08:16

Oseriösa säljare på Tradera. by JohanB
söndag 18, april 2021, 23:44:56

Vem tog mina pengar by sputnik
söndag 18, april 2021, 15:46:26

Eventuellt oseriösa köpare! på Tradera by BitsAndBobs
fredag 16, april 2021, 00:05:19