Författare Ämne: USA - hur har dom det  (läst 698142 gånger)

Utloggad snus

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 158
  • Affärsomdömen: 0
SV: USA - hur har dom det
« Svar #780 skrivet: söndag 19, mars 2017, 15:51:50 »
Många av oss här har väl ingen större tilltro till nuvarande finansiella system och ser väl ädelmetaller som en garant vid händelse av en ekonomisk kollaps.
Frågan är då när denna kollaps kommer. Själv har jag förväntat mig en större nedgång i ett par år nu men hjulen fortsätter att snurra.
I Sveriges fall har jag förväntat mig en välfärdskollaps p.g.a. den okontrollerade invandringen men även här lyckas vi hålla näsan över vattnet.
Vad kommer då att lösa ut en ny kris? Vem blir först med att ställa in betalningarna?

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2110
  • Affärsomdömen: 50
« Svar #781 skrivet: söndag 19, mars 2017, 21:06:45 »
Frågan är då när denna kollaps kommer. Själv har jag förväntat mig en större nedgång i ett par år nu men hjulen fortsätter att snurra.
...
Vad kommer då att lösa ut en ny kris? Vem blir först med att ställa in betalningarna?
Det var en del som råkade illa ut efter 2011 när de satsat lite för hårt på "silver to the moon" efter allt prat om att silver var den mest undervärderade tillgången i världshistorien, etc, etc. Problemet med att satsa för hårt är att det gör så ont om man får fel. Dessutom så kan man ha rätt i sak men fel bara med timingen och det går ändå åt fanders.

Detta gör att gamla talesätt som "Don't fight the FED", "The market can stay irrational longer than you can stay solvent", etc, är väldigt viktiga att ta till sig. Om FED satsar på mer QE (som de gjorde i ett antal år), då är det farligt att satsa hårt på PM, eftersom oddsen att börsen skall gå upp är stor. Om marknaden enligt din, min och många andras uppfattning är extremt övervärderad och det är överdags för en massiv korrektion, så är det ändå farligt att satsa hårt på att korrektionen kommer snart.

Det absolut enda som jag vågar säga är att "förr eller senare så smäller det, med besked". Jag håller med om att de mörka molnen hopar sig. Jag håller med om att börsen är tokövervärderad. Jag håller med om att inflationen verkar ruska på sig efter att ha sovit i ett antal år. Men jag tänker ändå inte säga att 2017 är året. Det kan hålla till 2018. Eller 2022. Eller nåt.

Detta gör att den bästa strategin är att ta det lugnt. Minska riskexponeringen. Köp PM när priset sjunker, men bara för pengar du kan avvara för evigt. Köp inte bara PM utan amortera även av på bostadslånen för att minska inflationsexponeringen, osv. Gör man så så blir det undan för undan allt mindre betydelsefullt när det smäller, eller vem som smäller först. Dvs mitt råd är att eftersom man alltid misslyckas med timing så är det bättre att minska betydelsen av när än att vara beroende av att gissa rätt.

Utloggad cyber

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 862
  • Affärsomdömen: 10
« Svar #782 skrivet: måndag 20, mars 2017, 11:09:17 »
snus, min världsuppfattning är att en betalningsinställelse sker först när man antingen har en ohanterligt stor skuld i en valuta man inte själv har kontroll över, eller när makthavarna aktivt väljer att sluta betala skulden (t ex pga att man anser att skulden uppkommit på ett orimligt sätt eller pga crazy populism. Jag blev t ex skitskraj för ett tag sedan när någon på allvar föreslog en "debt jubilee", ett slags förlåtande av skulder. Visserligen via en skattereduktion, men uteslutande för de som bodde i landet (USA). I praktiken ett slags helikopterpengar, men också en indirekt stöld från utländska fordringsägare. Ingen vill ju låna ut pengar till ett land som gör på det sättet så jag hoppas inte de gör allvar av det...)

Jag ser inte att vare sig Sverige eller USA kommer ställa in betalningarna inom den överskådliga framtiden. Varför ta ifrån dem med resurser att göra motstånd (andra stater/utländska institutioner/etc) när man kan sno det från den egna befolkningen genom att bara trycka lite nya sedlar? Så länge man undviker hyperinflation a la zimbabwe så funkar det... (och steget dit från våra ~2% om året är väldigt långt)

Som ett rakt svar på din fråga: Grekland blir först. Ohanterliga skulder i extern valuta? Check. Populism? Check. Skuld som kan upplevas ha tillkommit på orimligt sätt? Check! (möjligen hinner Venezuela eller nåt annat pajasland före). Sen om det triggar en ny finanskris eller inte vettefan...

Utloggad Unmanipulatable

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 816
  • Affärsomdömen: 4
« Svar #783 skrivet: måndag 20, mars 2017, 18:04:16 »
USA hur har det de? Verkar som att en Bilderberg oligark patriark bankir har gått ur tiden  :'( :'( :'( :'(  ;D :P 

https://www.rt.com/usa/381433-banker-david-rockefeller-dies/

Inte kollat på videon men Killuminati o satanist filantrop lät kul :)

Inloggad sff123

• Administratör
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1838
  • Affärsomdömen: 86
« Svar #784 skrivet: måndag 20, mars 2017, 18:39:45 »
Jag som inte fattar ett skit men med stort intresse följer era inlägg här på forumet och sen när dom vise har talat går efter mitt eget huvud :)
Inga lån på huset,bilen eller något annat 1/3 20%lågrisk 10% högrisk på börsen,1/3 fysiskt guld o silver värdemässigt 50/50, lite räntefonder resten på banken som buffert och för att dippa när tillfälle ges vet inte men med mina kunskaper känns det lagom bekvämt mycket intressant som skrivs härute av insatta individer ibland lite för hårt vinklade men i sak rätt, så jag suger i mig
95% och sollar bort konsperationstorierna och tomtarna på loftet
sveriges bästa forum!

Inloggad sff123

• Administratör
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1838
  • Affärsomdömen: 86
« Svar #785 skrivet: måndag 20, mars 2017, 18:43:56 »
Jag som inte fattar ett skit men med stort intresse följer era inlägg här på forumet och sen när dom vise har talat går efter mitt eget huvud :)
Inga lån på huset,bilen eller något annat 1/3 20%lågrisk 10% högrisk på börsen,1/3 fysiskt guld o silver värdemässigt 50/50, lite räntefonder resten på banken som buffert och för att dippa när tillfälle ges vet inte men med mina kunskaper känns det lagom bekvämt mycket intressant som skrivs härute av insatta individer ibland lite för hårt vinklade men i sak rätt, så jag suger i mig
sveriges bästa forum!
obs går en stavningskurs om någon undrar 8)

Utloggad Krugerangel

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1155
  • Affärsomdömen: 63
« Svar #786 skrivet: måndag 20, mars 2017, 20:13:04 »
sveriges bästa forum!
obs går en stavningskurs om någon undrar 8)
Vem är Obs och ska han åka längd-skidor?
« Senast ändrad: fredag 31, mars 2017, 16:10:35 av Krugerangel »

Utloggad cyber

• Guldmedlem
« Svar #787 skrivet: torsdag 30, mars 2017, 16:59:01 »
Macro Voices har en intervju där Jeffrey Christian (en förståsigpåare som till skillnad från andra som brukar nämnas här inte ALLTID säger att priset ska upp :) ) säger att guldpriset ska upp ordentligt framöver

https://itunes.apple.com/se/podcast/macro-voices/id1079172742?mt=2&i=1000383045096

Finns säkert på andra ställen för er som inte har äppelprodukt, men jag orkar inte hitta länken. Ni får googla :)

Utloggad cyber

• Guldmedlem
« Svar #788 skrivet: torsdag 30, mars 2017, 22:25:39 »
sveriges bästa forum!

Hej sff!

Jag hade skrivit ett långt svar men det försvann pga kasst internet där jag var. Försöker igen:

Vad är högrisk & lågrisk på börsen? Bara så jag vet vad du menar...

Din portfölj verkar hyggligt lik allvädersportföljen eller quattro stagione eller vad man nu vill kalla den (förutom att du inte har några långa räntor/obligationer, men det är kanske rätt i dagsläget). De portföljerna är, så vitt jag kan förstå, vettiga men något defensiva för ett långsiktigt sparande (10+ år). Lite större aktieandel är nog ok, men det beror också på vilken risk du är villig att ta.

Äger du ett obelånat hus värt åtminstone några miljoner så behöver du inte ha så mycket räntesparande bara för att ha pengar tillgängliga. Särskilt korträntefonder och sparkonton ger ofta negativ realränta idag. Men det är klart, det kan ju vara skönt att klara oförutsedda utgifter utan att be banken om lov...

Ditt inlägg förtjänar nog egentligen en egen tråd, om en moderator orkar så får ni gärna flytta våra inlägg...

Utloggad Cash Is King

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 708
  • Affärsomdömen: 2
USA - hur har dom det
« Svar #789 skrivet: lördag 08, april 2017, 18:35:36 »
Enligt artikel i DI tar den amerikanska statens finansiering slut den 28:e april med hela fem månader kvar av budgetåret 2017 (nytt budgetår startar 1 oktober). En potentiell budgetkris och nedstängning av den federala staten i USA kryper allt närmare. 

https://www.svd.se/budgetkris-och-nedstangd-statsapparat-kryper-narmare

Utloggad Unmanipulatable

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 816
  • Affärsomdömen: 4
« Svar #790 skrivet: lördag 08, april 2017, 19:30:42 »
Enligt artikel i DI tar den amerikanska statens finansiering slut den 28:e april med hela fem månader kvar av budgetåret 2017 (nytt budgetår startar 1 oktober). En potentiell budgetkris och nedstängning av den federala staten i USA kryper allt närmare. 

https://www.svd.se/budgetkris-och-nedstangd-statsapparat-kryper-narmare

Budgetkris och nedstängd statsapparat kryper närmare

Trump närmar sig en ny amerikansk budgetkris, i ett läge när kongressen är mer splittrad än kanske någonsin. Parallellt pågår svåra förhandlingar om 2018 års budget då Trump vill satsa på militären och skära ner på en rad myndigheter.

En potentiell budgetkris och nedstängning av den federala staten i USA kryper allt närmare.

NEW YORK
När Trump har suttit sina första 100 dagar som president riskerar republikanerna i kongressen få fira samtidigt som statligt anställda inte vet om de får lön. Dagen före Trumps första 100 dagar, den 28 april, tar nämligen statens finansiering slut – med hela fem månader kvar av budgetåret 2017. En potentiell budgetkris och nedstängning av den federala staten i USA kryper allt närmare.

Det ska sägas att ett hot om statlig nedstängning har förekommit betydligt oftare än det faktiskt har hänt. År 2013 låg dock större delen av den federala staten nere i över två veckor under Obama då kongressen inte kunde enas om tillägg till budgeten. När nu kongressen ska besluta om tillägg till 2017 års budget görs det i ett läge då republikanerna har bägge kamrar i kongressen, vilket gör ett misslyckande obekvämt för partiet. Efter att partiet misslyckats med att enas om en ny sjukvårdsreform ligger dessutom extra press på att visa handlingskraft och regeringsduglighet.

Trump vill redan i år ge mer till försvaret och avsätta pengar till att påbörja bygget av en mur mot Mexiko. Muren behöver 18 miljarder amerikanska dollar i form av nedskärningar av myndigheter redan år 2017, anser Trump. Bland annat föreslår Trump neddragningar på medicinsk forskning till förmån för muren som han lovat att Mexiko ska betala. Varken Republikanerna eller Demokraterna är särskilt intresserade av att lägga stora summor på byggnadsprojektet som riskerar bli dyrt och utdraget. Staten har inte markrättigheterna på många ställen där muren kan tänkas gå.

För demokrater är det även en ideologisk fråga och konflikten kring murens finansiering i budgeten väntas återkomma. För samtidigt som budgeten för 2017 riskerar hamna i kris så har budgetprocessen för nästa år påbörjats. Trump har lämnat sitt förslag som kan få många ändringar innan det passerar kongressen.

Trumps ovanligt korta budgetförslag innebär att flera myndigheter får mindre pengar, medan militären får ett tillskott på 54 miljarder dollar. Bland de myndigheter som tappar finansiering finns Departement of Housing and Urban Development vars budget minskas med 13 procent. Myndigheten kan exempelvis hjälpa låginkomsttagare att laga ett sprucket tak och kan bidra med stöd till stadsutveckling.

Den största nedskärningen får den amerikanska motsvarigheten till miljödepartementet, EPA, som får se en tredjedel av sin budget försvinna om Trump får sin vilja igenom. En nästan lika stor nedskärning får det amerikanska biståndet.

I normala fall brukar budgeten innehålla en tioårsprognos men den kommer senare i maj, har Vita huset uppgett. Då ska också fler delar som rör skatter klarna.

Republikaner har uttryckt oro över att ta bort så mycket finansiering från bistånd och riktar även kritik mot nedskärningar av forskning. Men Trumps budget saknar stöd från en del republikaner även i andra delar. Även om republikaner generellt vill minska statens roll har exempelvis republikanska politiker från delstater som Minnesota och Maryland oroats av att slakten av EPA:s budget ska ta bort stödet till att rena sjöar, vilket är en viktig fråga i deras delstater.

Republikanerna vill också se en minskad statsskuld, vilket kan bli svårt att kombinera med den skattereform som partiet och Trump hoppas lägga fram i sommar. När Trump och republikanerna i representanthuset försökte få igenom Trumps hälsoreform ”Trumpcare” var tanken att det skulle göras i en trestegsprocess där första delen var just genom budgetprocessen (för att sedan ge sig på lagstiftningen). Eftersom Trumpcare var mindre generös än den befintliga sjukvårdslagen skulle förändringen skapa reformutrymme och finansiera skattesänkningar. Även om det pågår arbete med ett nytt förslag kan det ta tid.

Förhandlingarna och utskottsberedningar av Trumps budgetförslag pågår hela våren. För årets budget börjar dock tiden bli knapp.

Utloggad cyber

• Guldmedlem
« Svar #791 skrivet: onsdag 26, april 2017, 20:43:20 »
Trump föreslår en REJÄL sänkning av bolagsskatten & sänkning av inkomstskatter:

https://www.bloomberg.com/politics/articles/2017-04-26/trump-s-15-corporate-tax-seen-as-gambit-as-he-unveils-plan

I min mening är det bra att man sänker skatten (för jag gillar låga skatter :) ), och fint att man stänger igen luckan för amerikanska bolag att behålla vinsterna utomlands (t ex på irland) & och ibland göra s.k. "tax inversion".

Vad som är lite oroande är att man inte pratar något om var pengarna ska komma ifrån. Ska de låta underskottet skena ytterligare? Kommer det en "border adjustment tax" snart istället? Det vore ju i linje med Trumps protektionistiska inställning.

Det är också svårt att veta exakt hur mycket han kommer lyckas få igenom... republikanerna verkar ju sällsynt splittrade just nu.

Inloggad Smaug

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 128
  • Affärsomdömen: 20
« Svar #792 skrivet: lördag 29, april 2017, 11:51:04 »
Välskrivet av Christoffer Ahnemark i Aktiespararnas helgbrev:

http://www.aktiespararna.se/artiklar/Marknadsanalyser/Risk-for-baksmalla-efter-skuldfesten/

Kanske mycket av detta som ter sig självklart för forumets medlemmar. Ville ändå länka eftersom

1) Fler och fler ifrågasätter USA:s exponentiella skuldtillväxt. Vilka konsekvenser får den till slut oundvikliga räntenormaliseringen?

2) Makroekonomi är extremt komplext, det är trevligt att läsa en artikel i ämnet av någon som lagt tiden på att förklara pedagogiskt och har relevanta grafer.

Saxat: "Eftersom skulderna har vuxit dubbelt så snabbt som den ekonomiska tillväxten under så många år nu, faller den klassiska lösningen ”vi växer oss ur problemet” på sin egen orimlighet."

fredrikwall67

• Gäst
« Svar #793 skrivet: torsdag 10, augusti 2017, 20:43:35 »
Ena dagen skryter Trumpen om hur bra det går för USA med börsen och allt. Nu igår och idag är det värsta krigshetsen mot NK. Känns inge vidare. Guldet går ju bra med krigshetsandet. Men vet inte om jag vill betala det priset...

Utloggad snus

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 158
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #794 skrivet: fredag 11, augusti 2017, 08:18:06 »
Ena dagen skryter Trumpen om hur bra det går för USA med börsen och allt. Nu igår och idag är det värsta krigshetsen mot NK. Känns inge vidare. Guldet går ju bra med krigshetsandet. Men vet inte om jag vill betala det priset...

Och motsatsförhållandet är?

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Monero by glimbert
Idag kl. 17:57

Glad Påsk alla forumiter! by august
Idag kl. 12:53

Guldcentralen erfarenhet? by gbz
Igår kl. 15:09

Säljes : guldmynt 20 francs Leopold I by zodiac
Igår kl. 10:29

Förfalskningar. by zodiac