Författare Ämne: USA - hur har dom det  (läst 504870 gånger)

Inloggad cyber

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 742
  • Affärsomdömen: 9
SV: USA - hur har dom det
« Svar #945 skrivet: torsdag 05, november 2020, 18:45:24 »
Det kan nog dröja ett tag innan det blir klart. Många tycker att Fox "gav" Biden Arizona för tidigt, dom hade inte kommit så långt i sin röstning. Representanter från Arizona sa redan igår att dom gärna ville räkna klart först. Fler och fler vittnesmål om valfusk rapporteras främst från Michigan, Wisconsin och Pennsylvania men även på andra platser.
Det kommer kanske att avgöras juridiskt.

Räcker det med att flippa en stat så kommer Trump säkert fortsätta kriga, men om även Pennsylvania går till Biden blir det lite väl långsökt. Möjligen om det bara skiljer 1-2000 röster...

Hittills har jag inte sett några trovärdiga vittnesmål om fusk (däremot en del närmast parodiskt o-trovärdiga, som det där om att det skulle ha räknats fler röster än man hade registrerade väljare i Wisconsin, något som man kunde genomskåda på 2 sekunder med en googling :)

Jag kan inte juridiken, men det är ju inte omöjligt att Trump kan få poströsterna som kom fram efter valdagen i PA strukna, men om AZ, NV, MI och WI röstar på Biden så spelar det ju ingen roll.

Utloggad PennyLane

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 319
  • Affärsomdömen: 73
« Svar #946 skrivet: torsdag 05, november 2020, 21:11:56 »
Här är lite observationer jag har gjort på USA valet. Jag tror att det mesta stämmer, har hört att det förekommit många typer av valfusk men jag vet inte tillräckligt mycket om allt för att skriva om det nu. Hörde att Trumps kampanj började lämna in anmälningar på flera olika platser i landet redan igår.

Det känns som om dom har skött valet dåligt i vissa delstater och i media i år.

På valdagen slutade dom räkna röster tidigare än vanligt i 6 delstater, då Trump fick för många röster. Dom delstaterna har inte gett nån förklaring till varför dom slutade tidigare än vanligt. Det har inte hänt tidigare att 6 delstater bara slutar räkna för att dom vill gå hem tidigt. Hur skulle du reagera om dom gjorde så i Sverige? Sen säger Fox att Biden har vunnit Arizona som inte är i närheten av att vara klara. Intrycket i media blir då att Trump inte får några fler röster (alla han leder i stänger). Men Biden får en stat som inte alls är klar. Så det verkar lite som om media försöker skapa ett intryck av att Biden alltid leder. Alaska blev klar igår och Trump vann men dom visade inte på kartan att han hade vunnit den. Vet inte hur det ser ut nu.

Sen under natten när dom 6 som skulle ha stängt registrerades det in stora mänger av röster i några av dessa delstater (tydligen vid samma tid tidigt på morgonen). Dom rösterna var nästan uteslutande för Biden. Man hade väntat sig att majoriteten skulle vara för Biden men inte så hög andel för det finns personer från båda partier som har poströstat. I Florida där det bor både demokrater och republikaner kunde man räkna allt på samma dag (inkl. poströster) utan problem trots att det är en större delstat.

Sen har många från Trumps parti inte fått komma in och observera i vallokaler. Många har filmat som bevis.  Både Demokrater och Republikaner har rätt att skicka personer som ska observera i vallokaler men det har inte fungerat i dom här delstaterna.

Det man gör nu är fyller på röster som man inte alltid vet var dom kommer ifrån (för vissa stoppar insyn) tills Biden fått ledningen. När han får ledningen avslutar man och låter honom vinna delstaten. Till slut har han fått sina 270.

Idag hörde jag att Richard Grennel hade haft presskonferens i Nevada (som också strular med öppettider). Han ska ha sagt att dom hade gjort en anmälan där för dom hade bevis på att folk röstade där som inte kom därifrån. Jag hade gärna velat se mer om det här på nyheterna men eftersom dom stora inte rapporterar allt som händer så får man lyssna på lite mindre kanaler också annars blir bilden inte rättvis. Det finns bra mindre kanalar också.

Sen pratar media jämt om att Trump vill stoppa röstningen, han vill alltså stoppa röstningen där det händer ovanliga saker och få in folk som kollar att det går rätt till. Media vet vad han menar men framställer det inte så.

Därför tror jag att det kommer att bli juridiska strider innan det är klart.

Inloggad cyber

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 742
  • Affärsomdömen: 9
« Svar #947 skrivet: torsdag 05, november 2020, 21:55:52 »
Här är lite observationer jag har gjort på USA valet. Jag tror att det mesta stämmer, har hört att det förekommit många typer av valfusk men jag vet inte tillräckligt mycket om allt för att skriva om det nu. Hörde att Trumps kampanj började lämna in anmälningar på flera olika platser i landet redan igår.

Det känns som om dom har skött valet dåligt i vissa delstater och i media i år.

På valdagen slutade dom räkna röster tidigare än vanligt i 6 delstater, då Trump fick för många röster. Dom delstaterna har inte gett nån förklaring till varför dom slutade tidigare än vanligt. Det har inte hänt tidigare att 6 delstater bara slutar räkna för att dom vill gå hem tidigt. Hur skulle du reagera om dom gjorde så i Sverige? Sen säger Fox att Biden har vunnit Arizona som inte är i närheten av att vara klara. Intrycket i media blir då att Trump inte får några fler röster (alla han leder i stänger). Men Biden får en stat som inte alls är klar. Så det verkar lite som om media försöker skapa ett intryck av att Biden alltid leder. Alaska blev klar igår och Trump vann men dom visade inte på kartan att han hade vunnit den. Vet inte hur det ser ut nu.

Sen under natten när dom 6 som skulle ha stängt registrerades det in stora mänger av röster i några av dessa delstater (tydligen vid samma tid tidigt på morgonen). Dom rösterna var nästan uteslutande för Biden. Man hade väntat sig att majoriteten skulle vara för Biden men inte så hög andel för det finns personer från båda partier som har poströstat. I Florida där det bor både demokrater och republikaner kunde man räkna allt på samma dag (inkl. poströster) utan problem trots att det är en större delstat.

Sen har många från Trumps parti inte fått komma in och observera i vallokaler. Många har filmat som bevis.  Både Demokrater och Republikaner har rätt att skicka personer som ska observera i vallokaler men det har inte fungerat i dom här delstaterna.

Det man gör nu är fyller på röster som man inte alltid vet var dom kommer ifrån (för vissa stoppar insyn) tills Biden fått ledningen. När han får ledningen avslutar man och låter honom vinna delstaten. Till slut har han fått sina 270.

Idag hörde jag att Richard Grennel hade haft presskonferens i Nevada (som också strular med öppettider). Han ska ha sagt att dom hade gjort en anmälan där för dom hade bevis på att folk röstade där som inte kom därifrån. Jag hade gärna velat se mer om det här på nyheterna men eftersom dom stora inte rapporterar allt som händer så får man lyssna på lite mindre kanaler också annars blir bilden inte rättvis. Det finns bra mindre kanalar också.

Sen pratar media jämt om att Trump vill stoppa röstningen, han vill alltså stoppa röstningen där det händer ovanliga saker och få in folk som kollar att det går rätt till. Media vet vad han menar men framställer det inte så.

Ok, jag tror inte vi riktigt lever i samma värld. Ha en bra dag!

Utloggad haberdasher

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 295
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #948 skrivet: torsdag 05, november 2020, 23:12:24 »

It is delusional to believe that voting can be stopped, especially after many states already had ended the voting procedure as planned. At this presidential election a vote can be given in three different modes, and the rules as to how and when the votes are counted are different from state to state. Trump has an issue with the (Democratic) states that has allowed mail ballots (due to Covid-19), which is a well known issue. Trump should keep his pants on and let the party representatives at the local level flag any wrongdoings, and then file law suits after the official result is proclaimed.

There will be legal battles just because of Trump and his petty ego.
« Senast ändrad: torsdag 05, november 2020, 23:20:45 av haberdasher »

Inloggad Philip

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 21
  • Affärsomdömen: 4
« Svar #949 skrivet: fredag 06, november 2020, 06:29:25 »
Lever du i den världen där Putin med ryska troll påverkar valet i USA?
« Senast ändrad: fredag 06, november 2020, 06:31:22 av Philip »

Inloggad Sverre

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 114
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #950 skrivet: fredag 06, november 2020, 11:42:33 »
Här är lite observationer jag har gjort på USA valet. Jag tror att det mesta stämmer, har hört att det förekommit många typer av valfusk ...
https://www.google.se/search?q=election+fraud+fact+checking

Utloggad PennyLane

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 319
  • Affärsomdömen: 73
« Svar #951 skrivet: fredag 06, november 2020, 12:10:50 »
Jag är egentligen inte så politiskt intresserad, jag har bara tyckt att pressen betett sig underligt mot Trump, därför har jag följt vad som hänt ända sen han blev president.
Han är inte den bästa i världen men heller inte den sämsta. I hela mitt liv har USA ständigt gett sig in i nya krig och Trump sa att det inte skulle bli några nya krig om han blev vald. Han har hållit det och det tycker jag är bra för världen.

Fact check sidorna är inte alltid opartiska, jag brukar lyssna på folk med olika åsikter för att försöka bilda mig en åsikt. Vad gäller Ryssland så har det aldrig funnits något bevis för att Trump tagit hjälp av dom, dom har ju haft en 2 år lång "special counsel" som inte kunde hitta något, trots att dom hade obegränsade resurser.

Inloggad Gripen

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 287
  • Affärsomdömen: 20
« Svar #952 skrivet: fredag 06, november 2020, 14:22:50 »
Enda gången pressen skrivit något om trump som inte varit negativt var väl när han beordrade en raketattack mot Syrien.  ::)

Utloggad haberdasher

• Palladiummedlem
« Svar #953 skrivet: fredag 06, november 2020, 16:42:05 »
Jag är egentligen inte så politiskt intresserad, jag har bara tyckt att pressen betett sig underligt mot Trump, därför har jag följt vad som hänt ända sen han blev president.
Han är inte den bästa i världen men heller inte den sämsta. I hela mitt liv har USA ständigt gett sig in i nya krig och Trump sa att det inte skulle bli några nya krig om han blev vald. Han har hållit det och det tycker jag är bra för världen.

Quote Scooter: "It's nice to be important, but it's more important to be nice". I've never heard of nice tyrants.

Actually, I concur with several parts of Republican policies, but I am totally turned off by how Trump has mismanaged the presidency. Most of the media gives him much more "credit" when paraphrasing what he actually expresses. He's a total amateur when it comes to politics. Most of what he expresses does nominally not make any sense. He is rarely concise and precise on anything, only when reading the pre-authored statements off the telepromter.

On the other hand, I am not in favour of many Democrats either. Nancy Pelosi has really disappointed me in the way she has treated Trump, belittled him and maked fun of him.

Fact check sidorna är inte alltid opartiska, jag brukar lyssna på folk med olika åsikter för att försöka bilda mig en åsikt. Vad gäller Ryssland så har det aldrig funnits något bevis för att Trump tagit hjälp av dom, dom har ju haft en 2 år lång "special counsel" som inte kunde hitta något, trots att dom hade obegränsade resurser.

Noone is ever really impartial. But, some a more than others.
« Senast ändrad: fredag 06, november 2020, 16:49:40 av haberdasher »

Utloggad Silver_999

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 81
  • Affärsomdömen: 28
« Svar #954 skrivet: lördag 07, november 2020, 18:05:12 »
Wolfgang Hansson, Fredrik Reinfeldt o USA verkar nu ha fått sin President; 77 år unge Joe Biden gör sig redo för att flytta in i Vita Huset.

Lycka till!

Utloggad Silver_999

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 81
  • Affärsomdömen: 28
« Svar #955 skrivet: lördag 07, november 2020, 18:29:17 »
Trump kommer med nytt uttalande, efter att Biden utnämnts till USA:s näste president:

“Vi vet alla varför Joe Biden skyndar sig att falskeligen posera som vinnaren, och varför hans allierade inom media försöker så hårt att hjälpa honom: De vill inte att sanningen ska komma fram. Den enkla sanningen är att detta val är långt ifrån över. Joe Biden har inte blivit fastslagen som vinnare av någon delstat, för att inte nämna de delstater med högst konkurrens som går mot obligatorisk omräkning, eller stater där vår kampanj har riktiga och legitima juridiska utmaningar som skulle kunna påverka den slutgiltiga segraren. I Pennsylvania, till exempel, fick inte våra lagliga observatörer tillåtelse till meningsfull tillgång av att se på när rösterna räknades. Lagliga röster bestämmer vem som blir president, inte nyhetsmedia.”

Det lär förstås komma en hel del efterspel...

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2723
  • Affärsomdömen: 90
« Svar #956 skrivet: lördag 07, november 2020, 21:02:47 »
Den stora lögnaren och hans advokater hittar på anledningar att bestrida sanningen. Hade det varit lite stil på honom så hade han nu redan tackat för sig.

Utloggad Tyr

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 506
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #957 skrivet: lördag 07, november 2020, 21:05:17 »
Jag skulle bli glad om Trumpen kunde uppträda som en god förlorare nu och inte komma med fåfänga försök att förklara bort sin förlust i det amerikanska presidentvalet, och avsluta sin ämbetsperiod med värdighet.

Utloggad haberdasher

• Palladiummedlem
« Svar #958 skrivet: söndag 08, november 2020, 12:03:16 »
Jag skulle bli glad om Trumpen kunde uppträda som en god förlorare nu och inte komma med fåfänga försök att förklara bort sin förlust i det amerikanska presidentvalet, och avsluta sin ämbetsperiod med värdighet.

Mary Trump on the end of Uncle Donald: all he has now is breaking things

Inloggad Condor2ooo

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 720
  • Affärsomdömen: 79
« Svar #959 skrivet: söndag 08, november 2020, 12:54:57 »
Till Trumps försvar.

Läste någonstans på nätet  - Minns inte var, men tyckte det var värt att kopiera - 

"Trumps uppgift är att värna amerikanska medborgare. Vilket han har gjort.
Därför är han hatad av globalisterna.
Innan corona hade betydligt fler amerikaner, än under Obama, ett arbete att gå till.
Börsen slog ATH flera gånger.
Han hindrade flera företag att flytta till lågprisländer. Behöll jobben på hemmaplan.
Han tog striden mot Kina. Vilket man borde gjort för länge sedan.
Han skapade fred i Syrien, mellan Israel och Förenade Arabemiraten, han fick tyst på Nord-Korea som länge hade hotat världen med kärnvapen.
Nu är han faktiskt nominerad till Nobels fredspris.
Ett pris som Obama fått. Trots att ingen presidentadministration tidigare sålt fler militära vapen än Obama. Obama stod även bakom hundratals drönarattacker.
I mångt och mycket är presidenterna marionetter. De agerar åt andra.
Trump är oberoende. Hans valrörelse sponsrades inte av JP Morgan och andra mäktiga intressenter. Därför kontrollerar de honom inte heller. Därav har vi sett fyra år av smutskastning.
Jag tror inte att jag har läst en enda positiv artikel under fyra år. Samtidigt läste jag inte en enda negativ artikel om Obama under åtta år…
Biden tror jag är sämre för börsen än Trump. Biden lär förövrigt inte sitta mandatperioden ut. Det pratas redan om vem som skall ersätta honom. Blir det någon som Sanders är det inte bra för börsklimatet. "

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Corona, inte ölen by Birka
Idag kl. 18:30

Idag köpte jag by Birka
Idag kl. 18:22

Guldtackor by Morgan
Idag kl. 18:20

Banken blir otillgänglig. by hasse_A
Idag kl. 16:47

[AVSLUTAD] 1 dukat säljes *uppdaterad* by Gripen
Idag kl. 13:46