Författare Ämne: Sverige - Hur mår vi ekonomiskt?  (läst 399017 gånger)

Inloggad I_am_mine

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1280
  • Affärsomdömen: 29
SV: Sverige - Hur mår vi ekonomiskt?
« Svar #825 skrivet: tisdag 19, oktober 2021, 11:10:47 »
https://www.privataaffarer.se/ingves-inflationen-faller-tillbaka-nasta-ar/

Det är väl inte troligt att energipriserna fortsätter utvecklas som dom har gjort men det är ju en risk som dom är inne på att det räcker med att energipriserna fortsätter att vara höga för att kostnader som inte på studs har kunnat föras ut till konsument gradvis ökar inflationen kommande år.

Ökade kostnader för tillverkningsindustrin, ökade kostnader för jordbruk, ökade kostnader för transport och i förlängningen höga lokalkostnader pga uppvärmning för att nämna några få.

Inloggad sff123

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1593
  • Affärsomdömen: 69
« Svar #826 skrivet: tisdag 19, oktober 2021, 12:02:09 »
 :)

Inloggad Stacker

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 197
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #827 skrivet: tisdag 19, oktober 2021, 13:09:28 »

Det är väl inte troligt att energipriserna fortsätter utvecklas som dom har gjort...

Det är just vad det är, tyvärr. Vi (världen alltså) är rätt körda. ECOE, energy cost of energy, stiger skoningslöst. EROEI, energy return on energy investment, sjunker lika skoningslöst. Det blir alltså allt dyrare att utvinna energi i takt med att de lätta tillgångarna sinar. Den här korta perioden vi haft om ca 100 år med extremt billig energi i form av olja och kol går snabbt mot sitt slut och vi kommer inte hinna ställa om till eldrift i tid. Det finns heller inte tillräckligt med metaller och mineraler kvar för att elektrifiera världen.

Covideländet gjorde dessutom att energibolagen ströp investeringar och underhåll kraftigt när efterfrågan och pris på olja störtdök under 2020. Det går inte att bara knäppa med fingrarna och öka utvinningen igen, det är en lång process.

Oljebolagen behöver ett oljepris på minst 120-170$/fat för att vara långsiktigt livskraftiga och kunna göra de investeringar som krävs för att kunna förse världen med de 90 miljoner fat/dag som förbrukas. Men ett sådant oljepris skulle knäcka världsekonomin när konsumenterna kraftigt minskar sina inköp i detaljhandeln för att ha råd att tanka sina fordon, för att inte tala om hur mycket dyrare allt skulle bli.

När det så blir depression med massarbetslöshet pga höga energipriser blir det som vanligt nya krispaket, stödåtgärder, bidrag, stimulanser etc. Allt finansierat med....lånade och nytryckta pengar! För skulder kan vi ju inte få för mycket av, eller?

Ryssarna har tiotals biljoner m3 med gas kvar i sina källor så jag vet inte riktigt vad de håller på med nu. De vill väl ge EU en smäll på nosen. Kanske är det Europa som klantat till det och underskattat behovet av gas inför vintern. Jag är glad att jag inte bor i England....

Jag hoppas lite på en riktig sträng vinter nere i Europa så att de vaknar upp och inser att det inte går att köra västvärlden bara på opålitlig och ojämn sol- och vindkraft, vilket utgör 12-20% av energimixen i dagsläget. Då måste de väl ändå inse att en massiv storsatsning på kärnkraftverk överallt är den enda räddningen? Men det tar ju 15-20 år innan de är igång. Det blir kallt under tiden... 

Jag rekommenderar Gail Tverbergs texter på Ourfiniteworld.com, de ger en realistisk och jobbig insikt i energiproblematiken.

Riksbankens prognoser och utspel är ett skämt. De har aldrig rätt i någonting de säger eller prognosticerar, så det är bara att ignorera.

Edit: UK har tydligen redan vaknat ang kärnkraften. Det är något positivt i alla fall.

Citera
Then, Prime Minister Boris Johnson is expected to give the documents a "go ahead".

The FT reported on how the project would be funded:

The creation of a “regulated asset base” (RAB) model will be key to delivering a future fleet of large atomic power stations. The RAB funding model is already used for other infrastructure projects, such as London’s Thames Tideway super sewer.

Under the scheme, households will be charged for the cost of the plant via an energy levy long before it begins generating electricity, which could take a decade or more from when the final investment decision is taken.

The mechanism is designed to encourage investment by institutional investors, such as pension funds, by guaranteeing steady returns from early on. Legislation on the nuclear RAB model will be published later this month.

https://www.zerohedge.com/markets/nuclear-esg-push-uk-aims-put-reactors-heart-its-decarbonization-strategy
« Senast ändrad: tisdag 19, oktober 2021, 13:21:50 av Stacker »

Inloggad I_am_mine

• Platinamedlem
  • *
« Svar #828 skrivet: tisdag 19, oktober 2021, 14:58:42 »

Det är väl inte troligt att energipriserna fortsätter utvecklas som dom har gjort...

Det är just vad det är, tyvärr. Vi (världen alltså) är rätt körda. ECOE, energy cost of energy, stiger skoningslöst. EROEI, energy return on energy investment, sjunker lika skoningslöst. Det blir alltså allt dyrare att utvinna energi i takt med att de lätta tillgångarna sinar. Den här korta perioden vi haft om ca 100 år med extremt billig energi i form av olja och kol går snabbt mot sitt slut och vi kommer inte hinna ställa om till eldrift i tid. Det finns heller inte tillräckligt med metaller och mineraler kvar för att elektrifiera världen.

Covideländet gjorde dessutom att energibolagen ströp investeringar och underhåll kraftigt när efterfrågan och pris på olja störtdök under 2020. Det går inte att bara knäppa med fingrarna och öka utvinningen igen, det är en lång process.

Oljebolagen behöver ett oljepris på minst 120-170$/fat för att vara långsiktigt livskraftiga och kunna göra de investeringar som krävs för att kunna förse världen med de 90 miljoner fat/dag som förbrukas. Men ett sådant oljepris skulle knäcka världsekonomin när konsumenterna kraftigt minskar sina inköp i detaljhandeln för att ha råd att tanka sina fordon, för att inte tala om hur mycket dyrare allt skulle bli.

När det så blir depression med massarbetslöshet pga höga energipriser blir det som vanligt nya krispaket, stödåtgärder, bidrag, stimulanser etc. Allt finansierat med....lånade och nytryckta pengar! För skulder kan vi ju inte få för mycket av, eller?

Ryssarna har tiotals biljoner m3 med gas kvar i sina källor så jag vet inte riktigt vad de håller på med nu. De vill väl ge EU en smäll på nosen. Kanske är det Europa som klantat till det och underskattat behovet av gas inför vintern. Jag är glad att jag inte bor i England....

Jag hoppas lite på en riktig sträng vinter nere i Europa så att de vaknar upp och inser att det inte går att köra västvärlden bara på opålitlig och ojämn sol- och vindkraft, vilket utgör 12-20% av energimixen i dagsläget. Då måste de väl ändå inse att en massiv storsatsning på kärnkraftverk överallt är den enda räddningen? Men det tar ju 15-20 år innan de är igång. Det blir kallt under tiden... 

Jag rekommenderar Gail Tverbergs texter på Ourfiniteworld.com, de ger en realistisk och jobbig insikt i energiproblematiken.

Riksbankens prognoser och utspel är ett skämt. De har aldrig rätt i någonting de säger eller prognosticerar, så det är bara att ignorera.

Edit: UK har tydligen redan vaknat ang kärnkraften. Det är något positivt i alla fall.

Citera
Then, Prime Minister Boris Johnson is expected to give the documents a "go ahead".

The FT reported on how the project would be funded:

The creation of a “regulated asset base” (RAB) model will be key to delivering a future fleet of large atomic power stations. The RAB funding model is already used for other infrastructure projects, such as London’s Thames Tideway super sewer.

Under the scheme, households will be charged for the cost of the plant via an energy levy long before it begins generating electricity, which could take a decade or more from when the final investment decision is taken.

The mechanism is designed to encourage investment by institutional investors, such as pension funds, by guaranteeing steady returns from early on. Legislation on the nuclear RAB model will be published later this month.

https://www.zerohedge.com/markets/nuclear-esg-push-uk-aims-put-reactors-heart-its-decarbonization-strategy

Problemet med för höga oljepriser är att det gör fracking och oljesand lönsamt igen och det kommer då återigen flöda marknaden och krascha oljepriset. Runt 60-80USD är dom nog inte jättesugna på att starta upp igen så jag hade gärna sett att vi låg i detta spannet

Ryssland håller igen av politiska skäl, nya gasledningen till europa är ju klar men får inte klartecken att startas igång så då stryper ryssland gasen och ser priserna öka samtidigt som dom hintar om att allting löser sig bara ni öppnar den nya gasledningen.

Utloggad maggan

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 743
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #829 skrivet: tisdag 19, oktober 2021, 18:24:15 »
Fracking är redan extremt lönsamt i USA. OPEC har 'hjälpt' frackingproducenterna att minska sina utvinningskostnader. Exakt var de olika producenternas breakevenpunkt ligger är olika, men jag har svårt att tro att någon ligger över 60$/fat.
Vad som gör att de nu håller igen på sina CAPEX är att ägarna vill ha avkastning och inte tillväxt. De borrar inte för att öka produktionen utan (i princip) enbart för att bibehålla den.

Min personliga tro är att vi inte kommer se någon krasch av oljepriset i närtid, definitivt inte innan nästa sommar, då vintern är på väg. Men jag har haft fel förr  ;D

Inloggad I_am_mine

• Platinamedlem
  • *
« Svar #830 skrivet: tisdag 19, oktober 2021, 19:07:42 »
Ja jag hörde något om att omstruktureringarna i förra oljepriskraschen gjorde att vissa är lönsamma redan runt 40USD fatet.

Det jag menade med "inte sugna på att starta upp igen" var just expansionerna. Efter två oljepriskrascher är de inte så sugna på att kasta mer pengar på det men om vi ser rejält mycket högre priser så kommer de nog att tänka annorlunda

Inloggad Mark

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 116
  • Affärsomdömen: 9
« Svar #831 skrivet: onsdag 20, oktober 2021, 02:36:01 »
Två bra videos om energi:

Patrick Boyle
https://www.youtube.com/watch?v=uH8dkkrGIm8

Rick Rule och Albert Lu
https://www.youtube.com/watch?v=S23pmG3utWo

Guld & Silverpriser